Atzinums

Projekta ID
24-TA-2821
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
16.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Klimata un enerģētikas ministrija ir sagatavojusi plāna projektu “Smalko daļiņu, amonjaka, slāpekļa oksīdu, gaistošo organisko savienojumu un sēra dioksīda emisiju samazināšanas plāns 2025.-2030. gadam”, projekta ID 24-TA-2821, turpmāk – Projekts. Biedrība “LATVIJAS APRITES SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, ir iepazinusies ar Projektu un izsaka turpmāk norādītos iebildumus par to.

Vērtējot Projekta 2. pielikumā “Bāzes scenārijā iekļautās rīcībpolitikas un pasākumi” 4. rīcības virziena B.4.4. pasākuma subjektu loku, LASUA ieskatā, tas ir noteikts nepamatoti šaurs. Proti, no Projekta 2. pielikuma izriet, ka finansiālu atbalstu elektrotransportlīdzekļu, turpmāk – ETL, (M1 un N1 kategorija) iegādei būs tiesīgas saņemt tikai fiziskas personas un apstrādes rūpniecības nozares komersanti.

Tajā pašā laikā jānorāda, ka Projekta 4.2. sadaļas 8. tabulā “Bāzes scenārijā iekļauto pasākumu ietekme” apakšsadaļā “Transporta sektors” norādīts, ka pasākumā B.4.1. un B.4.4. tiek ietverts iekšdedzes dzinēju vieglo automašīnu (M1 un N1) fiziskām personām un komersantiem aizvietošana ar ETL. Proti, Projektā tekstā nav paredzēts, ka ar terminu “komersanti” šajā kontekstā ir paredzēti tikai rūpniecības nozares komersanti, kā to pēkšņi paredz Projekta 2. pielikums. Turklāt arī no Projekta redakcijas kopumā neizriet pamatojums, kādēļ tieši tikai apstrādes rūpniecības nozares komersanti būtu tā subjektu grupa, kura vienīgā varētu pretendēt uz finansiālā atbalsta saņemšanu.

Pasākuma B.4.4. mērķis ir samazināt privātā transporta un uzņēmumu transporta radīto piesārņojumu, īpaši NOx un PM2,5 emisijas, veicinot ETL izmantošanu. No šī mērķa neizriet nekāds tiesisks vai politisks pamatojums atbalstu piesaistīt konkrētai tautsaimniecības nozarei (apstrādes rūpniecībai), jo emisiju samazinājums ir funkcionāli saistīts ar transportlīdzekļa veidu un tā ekspluatācijas intensitāti, nevis ar komersanta saimnieciskās darbības klasifikāciju. Tāpat būtiski norādīt, ka M1 un N1 kategorijas transportlīdzekļi tiek izmantoti dažādās nozarēs, tostarp atkritumu apsaimniekošanā. Ievērojot iepriekš minēto, LASUA ieskatā pasākuma B.4.4. atbalsta saņēmēju loka ierobežošana neatbilst minētā pasākuma faktiskajam mērķim un faktiski neveicina pasākuma galveno uzdevumu – samazināt privātā transporta un uzņēmumu transporta radīto piesārņojumu.

Papildu jānorāda, ka atkritumu apsaimniekošanas nozarē M1 un N1 kategorijas transportlīdzekļi tiek plaši izmantoti, piemēram, operatīvās kontroles un uzraudzības vajadzībām, atkritumu konteineru, šķirošanas, savākšanas punktu apsekošanai, kā arī klientu apkalpošanas vajadzībām. Ņemot vērā šo transportlīdzekļu galvenos izmantošanas iemeslus, secināms, ka šādi transportlīdzekļi visbiežāk pārvietojas pilsētvidē vai noteiktā, salīdzinoši mazā teritorijā un veic biežus, īsus maršrutus ar regulāru apstāšanos, kā rezultātā šādu transportlīdzekļu izmantošana rada nesamērīgi augstu emisiju koncentrāciju. Ja atkritumu apsaimniekošanas nozares komersantiem būtu iespēja saņemt finansiālu atbalstu ETL iegādei, tas viennozīmīgi būtu ne tikai pozitīvs ieguvums apkārtējās gaisa kvalitātes uzlabošanai, bet arī tiktu veicināts, ka Projektā ietvertais mērķis tiktu sasniegts daudz efektīvāk.

Ievērojot iepriekš minēto, LASUA uzskata, ka Pasākuma B.4.4. subjektu loks būtu paplašināms, ietverot tajā arī atkritumu apsaimniekošanas nozares komersantus, tādējādi nodrošinot saskaņotību ar Projekta mērķiem, kā arī Eiropas Savienības un Latvijas Republikas vides politiku un tajā ietvertajiem principiem.
 
Piedāvātā redakcija
Izteikt Projekta 2. pielikuma 4. rīcības virziena - emisiju samazināšana transporta sektorā B.4.4. pasākumu šādā redakcijā:
“B.4.4. Sniegt finansiālu atbalstu fiziskām personām, apstrādes rūpniecības un atkritumu apsaimniekošanas nozares komersantiem ETL (M1 un N1 kategorija) iegādei”.