Atzinums

Projekta ID
22-TA-3318
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību paredzēt, ka likums stājas spēkā 2023. gada 23. jūlijā. Anotācijā skaidrots, ka tāds likuma spēkā stāšanās termiņš paredzēts, jo Deleģētās direktīvas 2022/2100 2. panta 1. punkta pirmā daļa paredz, ka dalībvalstis ne vēlāk kā 2023. gada 23. jūlijā pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības. Dalībvalstis tūlīt dara zināmus Komisijai minēto noteikumu tekstus. Norādām, ka, ņemot vērā minēto normu, attiecīgie normatīvie un administratīvie akti var tikt pieņemti un publicēti arī ātrāk par 2023. gada 23. jūliju, taču ne vēlāk (proti, 2023. gada 23. jūlijs ir direktīvas transponēšanas termiņš). Turklāt Deleģētās direktīvas 2022/2100 2. panta 1. punkta otrā daļa jau paredz, ka dalībvalstis "piemēro minētos normatīvos un administratīvos aktus no 2023. gada 23. oktobra", kas arī attiecīgi ir pārņemts likumprojektā, papildinot likuma pārejas noteikumus ar 15. punktu. Attiecīgi nav pilnīgi skaidrs, kāpēc paredzēta likuma stāšanās spēkā konkrētajā datumā, nevis vispārējā kārtībā, ņemot vērā, ka vispārējā kārtībā, ļoti iespējams, likumprojekts stātos spēkā ātrāk par 2023. gada 23. jūliju. Lūdzam izvērtēt un vai nu precizēt likumprojektu, vai sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Deleģētās direktīvas 2022/2100 1. panta 2. punkta "b" apakšpunkts aizstāj Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 3. aprīļa Direktīvas 2014/40/ES par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz tabakas un saistīto izstrādājumu ražošanu, noformēšanu un pārdošanu un ar ko atceļ Direktīvu 2001/37/EK (turpmāk - Direktīva 2014/40/ES) 11. panta tekstu un paredz, ka: "“Dalībvalstis var smēķēšanai paredzētos tabakas izstrādājumus, kas nav cigaretes, tinamā tabaka, ūdenspīpju tabaka un karsējamie tabakas izstrādājumi, kas definēti 7. panta 12. punkta otrajā daļā, atbrīvot no pienākuma uz iepakojuma izvietot 9. panta 2. punktā paredzēto informatīvo uzrakstu un 10. pantā noteiktos kombinētos brīdinājumus par ietekmi uz veselību. Tādā gadījumā un papildus vispārīgajiem brīdinājumiem, kas paredzēti 9. panta 1. punktā, uz katras šādu izstrādājumu iepakojuma vienības un jebkāda ārējā iepakojuma ir izvietots viens no rakstiskajiem brīdinājumiem, kas norādīti I pielikuma sarakstā. 9. panta 1. punktā minētais vispārīgais brīdinājums ietver atsauci uz 10. panta 1. punkta b) apakšpunktā minētajiem smēķēšanas atmešanas pakalpojumiem.

Attiecīgi no direktīvas normas izriet, ka smēķēšanai paredzētos tabakas izstrādājumus, kas ir karsējami tabakas izstrādājumi, nevar atbrīvot no normas pirmajā teikumā minētā pienākuma un attiecīgi uz to iepakojuma ir izvietojams Direktīvas 2014/40/ES 9. panta 2. punktā paredzētais informatīvais uzraksts un 10. pantā noteiktie kombinētie brīdinājumi par ietekmi uz veselību. Savukārt normas 2. teikums ("Tādā gadījumā un papildus [..]."), šķiet, attiecas tikai uz smēķēšanai paredzētiem tabakas izstrādājumiem, kuri saskaņā ar 1. teikumu var tikt atbrīvoti no attiecīgā pienākuma izvietot informatīvo uzrakstu un kombinētos brīdinājumus.

Paužam bažas, ka likumprojekta 3. pants attiecīgi korekti nepārņem minētās prasības, jo paredz izvietot tikai vispārīgo brīdinājumu, kas papildināts ar informāciju par smēķēšanas atmešanu, un rakstveida brīdinājumu par ietekmi uz veselību. Turklāt minētā Deleģētās direktīvas 2022/2100 norma min konkrēti smēķēšanai paredzētu tabakas izstrādājumu, kas nav karsējams tabakas izstrādājums (sk. arī preambulas septīto punktu). Attiecīgi lūdzam izvērtēt likumprojekta 3. panta atbilstību Deleģētās direktīvas 2022/2100 1. panta 2. punktam un precizēt likumprojektu un anotāciju vai sniegt pamatotu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 1. pants paredz papildināt Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likuma (turpmāk - likums) 1. pantu ar 12.1 punktu, definējot karsējamu tabakas izstrādājumu: "karsējams tabakas izstrādājums - ir jaunieviests tabakas izstrādājums, ko var lietot, izmantojot karsēšanas procesu, lai izdalītu emisijas, kuras satur nikotīnu un citas ķīmiskas vielas, ko ieelpo patērētājs, un kas atkarībā no tā īpašībām tiek klasificēts kā bezdūmu tabakas izstrādājums vai smēķēšanai paredzēts tabakas izstrādājums". Lūdzam izvērstāk anotācijā skaidrot, kā, ņemot vērā minēto (proti, to, ka bezdūmu tabakas izstrādājums atkarībā no tā īpašībām var tikt klasificēts divos veidos), tiks piemērots likumprojekta 3. punkts, kas paredz papildināt likuma 7. pantu ar piekto viens prim daļu, kopsakarā ar likuma 7. pantā jau paredzētajām prasībām, kas attiecas uz smēķēšanai paredzētiem tabakas izstrādājumiem un uz bezdūmu tabakas izstrādājumiem (sk. otro un trešo daļu). Papildus lūdzam izvērstāk anotācijā skaidrot, kā un kurā brīdī nosakāms, kurš no abiem veidiem ir konkrēts karsējams tabakas izstrādājums, ja saskaņā ar likumprojekta 1. pantu, kā arī Eiropas Komisijas 2022. gada 29. jūnija Deleģētās direktīvas 2022/2100, ar ko attiecībā uz atsevišķu karsējamajiem tabakas izstrādājumiem piešķirtu atbrīvojumu atsaukšanu groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/40/ES (turpmāk - Deleģētā direktīva 2022/2100) 1. panta 1. punktu karsējams tabakas izstrādājums atkarībā no tā īpašībām ir viens no minētajiem veidiem tabakas izstrādājumu veidiem. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt likumprojektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojektu, neveidojot likumprojektā atsevišķas sadaļas "Pārejas noteikumi" un "Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām", bet gan veidojot likumprojekta 5. un 6. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam informatīvo atsauci uz Deleģēto direktīvu 2022/2100 veidot atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 168. punktam, norādot secīgi direktīvas izdevējinstitūcijas nosaukumu attiecīgā locījumā, direktīvas pieņemšanas datumu attiecīgā locījumā, vārdu “direktīva” attiecīgā locījumā, direktīvas numuru, direktīvas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Aicinām anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā norādīt likumprojekta vienību (kā citviet tabulā), ar kuru pārņemts Deleģētās direktīvas 2022/2100 1.panta 1.punkts attiecībā uz raksturīgā aromāta aizliegumu karsējamiem tabakas izstrādājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām likumprojekta 3. pantā izteiktajā likuma 7. panta piektās viens prim daļas ievaddaļā precizēt vārda "karsējamas" locījumu (proti, "karsējama", nevis "karsējamas").
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Likumprojekta anotācijā norādīts: "Likumprojektu Veselības ministrija plāno virzīt izskatīšanai Saeimā steidzamības kārtā, ņemot vērā, ka normu pārņemšana nacionālā regulējumā atbilstoši Deleģētās direktīvas prasībām no tās spēkā stāšanās (2022.gada 23.novembrī) ir noteikta tikai 8 mēneši, savukārt normu piemērošanai tiek paredzēti tikai 11 mēneši (no spēkā stāšanās brīža, kas iekļauj arī pārņemšanu)." Aicinām precizēt skaidrojumu, ņemot vērā, ka minētais termiņš nav normu piemērošanas termiņš, bet gan laiks, kāds palicis, līdz normas sāk piemērot.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 5.1. sadaļas apraksta otrajā rindkopā ietverto skaidrojumu ietvert anotācijas 5. sadaļas 1. tabulas ailē
"Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem".
Piedāvātā redakcija
-