Atzinums

Projekta ID
22-TA-1947
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija"
Atzinums iesniegts
07.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
LIKTA iebilst par 4.5.punkta jauno redakciju “4.5. pamatizglītības pakāpē, vidējās izglītības pakāpē un augstākās izglītības pakāpē profesionālās tālākizglītības programmu, tās daļu vai profesionālās pilnveides izglītības programmu var īstenot daļēji vai pilnā apjomā attālināti atbilstoši izglītības programmā noteiktajam, izņemot prakses, profesionālās kvalifikācijas eksāmena vai profesionālās pilnveides izglītības programmas noslēguma pārbaudījuma norisi, kas ir organizējama klātienē."
Grozījumu mērķis bija piemērot kārtību pieaugušo izglītības īstenošanas specifikai, lai palielinātu pieaugušo iesaisti mūžizglītības aktivitātēs, produktivitātes un konkurētspējas kāpināšanai. Ņemot vērā līdzšinējo pieredzi un starptautisko praksi bija būtiski svarīgi ļaut pieaugušo izglītības programmas nodrošināt attālināti, ja to ļauj attiecīgās programmas specifika. Tajā skaitā arī noslēgumu pārbaudījumus. Ja vēl var pieņemt, ka prakse un profesionālās kvalifikācijas eksāmeni ir jākārto klātienē, tad šāds piemērojums nav adekvāts profesionālās pilnveides programmu noslēgumu pārbaudījumiem.  
Uzskatām, ka to, kā tiek nodrošināts noslēguma pārbaudījums – klātienē vai attālināti būtu jāatstāj izglītības iestāžu ziņā. Mācības notiek attālināti un arī attālinātu mācību laikā tiek organizētas ieskaites un pārbaudījumi. Diskusijas var būt par metodiku nevis norises vietu.
Visā pasaulē sertifikācijas eksāmeni notiek attālināti – piemēram valodu Toefl, ILTS, IT ražotāju eksāmeni, Eiropas komisijas darbinieku atlases u.c. Izglītības iestādes apraksta kārtību kādā notiek noslēgumu pārbaudījumi un norāda vai tie notiek tiešsaistē vai klātienē. Mūsuprāt tam nav jābūt regulētam MK noteikumos, jo īpaši profesionālās pilnveides programmām, kuru mērķis ir pilnveidot profesionālo kompetenci (nevis iegūt kvalifikāciju) – apgūt jaunas un aktuālas prasmes un zināšanas konkurētspējas un produktivitātes celšanai.
Aicinām ņemt vērā, ka saglabājot šādu prasību profesionālās pilnveides programmām, pastāv būtisks risks, ka izglītojamie neieradīsies uz noslēguma pārbaudījumiem un nesaņems apliecības, kā rezultātā mācības būs apgūtas, bet formāli to nevarēs ieskaitīt, kas būtiski ietekmēs arī statistiku par pieaugušo iesaisti mūžizglītībā. Vēršam uzmanību, ka profesionālās pilnveides programmas VIAA un NVA projektos, ir otras visvairāk apmeklētās izglītības programmas aiz neformālās izglītības programmām. 
Tādēļ LIKTA aicina 4.5. punktu izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
4.5.pamatizglītības pakāpē, vidējās izglītības pakāpē un augstākās izglītības pakāpē profesionālās tālākizglītības programmu, tās daļu vai profesionālās pilnveides izglītības programmu var īstenot daļēji vai pilnā apjomā attālināti atbilstoši izglītības programmā noteiktajam, izņemot prakses un profesionālās kvalifikācijas eksāmena norisi, kas ir organizējama klātienē.