Atzinums

Projekta ID
22-TA-407
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
21.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1) Lūdzu Informatīvā zinojuma 1.11.sadaļas Labklājības ministrija trīs pirmas rindkopas izteikt šādā redakcijā:

"Labklājības ministrijas ieskatā pilnvarojums pašvaldībām izdot saistošos noteikumus jautājumos par pašvaldības sociālā atbalsta pasākumiem iedzīvotājiem  ir saglabājamas.

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā ir noteikts atbildības sadalījums starp valsti un pašvaldībām sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības pabalstu nodrošināšanā. Likumā ir uzskaitīti sociālie pakalpojumi un dotas visā valstī vienādi piemērojamas sociālo pakalpojumu definīcijas un mērķis, sociālo pakalpojumu piešķiršanas kritēriji un samaksas nosacījumi. Līdz ar to kopumā sociālo pakalpojumu joma likumu un Ministru kabineta noteikumu līmenī tiek pietiekami sistēmiski regulēta, pašvaldību regulējumam atstājot tikai aspektus, kas katrā pašvaldībā ir atšķirīgi (papildu atbalstu vai pieprasījumu iesniegšanas kārtību). Attiecībā uz mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības pabalstu piešķiršanu galvenie kritēriji ir noteikti Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā. Pamata sociālās palīdzības pabalstu (garantētā minimālā ienākuma pabalsta un mājokļa pabalsta) regulējums galvenokārt noteikts Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 809 “Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu”, savukārt papildu sociālās palīdzības pabalstu (pabalsts atsevišķu izdevumu apmaksai  un pabalsts krīzes situācijā) apmēru un piešķiršanas kartību nosaka pašvaldība saistošajos noteikumos.

Pašvaldības plaši izmanto tām likumā „Par pašvaldībām” (12.pants un 43.panta trešā daļa) doto pilnvarojumu izdot saistošos noteikumus brīvprātīgo iniciatīvu izpildei sociālā atbalsta jomā iedzīvotājiem. Labklājības ministrijas ieskatā  likumprojektā “Pašvaldību likums” (Nr.976/Lp13[1] 6.pants) minētā norma par brīvprātīgo iniciatīvu izpildi ir saglabājama."    

[1] Pieejams: https://titania.saeima.lv/LIVS13/saeimalivs13.nsf/webAll?SearchView&Query=([NumberTxt]=
976)&SearchMax=0&SearchOrder=4

2) Lūdzu svītrot informatībā ziņojuma 1.11. sadaļas Labklajias ministrija sesto un septīto rindkopu.

3) Lūdzu pielikuma 25.punktā atsauci uz 33.panta trešo daļu izteikt sādā redakcijā:

"33. panta trešā daļa (maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni katra pašvaldība ir tiesīga noteikt ne augstāku par 436 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 305 euro pārējām personām mājsaimniecībā, bet ne zemāku par šā panta otrajā daļā noteikto trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksni)."

4) Lūdzu papildināt pielikuma 25.punktu ar šādu informāciju:

"Likums „Par pašvaldībām” 12.pants (pašvaldības attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi realizēt savas iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tas nav Saeimas, Ministru kabineta, ministriju, citu valsts pārvaldes iestāžu, tiesas vai citu pašvaldību kompetencē vai arī ja šāda darbība nav aizliegta ar likumu) un 43.panta trešā daļa (dome var pieņemt saistošos noteikumus arī, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi)."

5) Lūdzu 25. punktā svītrot atsauci uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"  14.panta sesto daļu. 

6) Lūdzu pielikuma 26.punktu papldināt ar atsauci uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"  14.panta sesto daļu. 

7) Lūdzu pielikuma 26.punktu papildināt ar atsauci uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" šādiem pantiem: 

"21.5 panta trešā daļa (par sociālo dzīvojamo māju veidošanu lemj pašvaldība, ņemot vērā tās administratīvajā teritorijā dzīvojošo personu (ģimeņu) pieprasījumu, kā arī pašvaldības iespējas. Sociālās dzīvojamās mājas statusu nosaka vai atceļ attiecīgās pašvaldības dome, pieņemot par to lēmumu).
21.5 panta ceturtā daļa (sociālā dzīvokļa statusu pašvaldībai piederošai dzīvojamai telpai, kura neatrodas sociālajā dzīvojamā mājā, piešķir pašvaldības dome vai tās deleģēta institūcija saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā).
21.5 panta piektā daļa (sociālā dzīvojamā māja var būt arī biedrības vai nodibinājuma, kas dibināts ar mērķi aizstāvēt personu ar invaliditāti intereses, īpašumā esoša dzīvojamā māja, kura pielāgota personu ar invaliditāti, kuras cēlonis ir, piemēram, redzes, dzirdes, garīga rakstura vai kustību traucējumi, vajadzībām, kurā dzīvokļus ar īres maksas atvieglojumiem izīrē personām ar invaliditāti un kurā vienlaikus šīm personām var tikt nodrošināti arī citi sociālie pakalpojumi, ja pašvaldība deleģējusi biedrībai vai nodibinājumam šādas sociālās dzīvojamās mājas izveidošanu).
21.6 panta otā daļa (pašvaldības dome savos saistošajos noteikumos var noteikt arī citas personu kategorijas, kurām sniedzama palīdzība, izīrējot sociālo dzīvokli).
21.7 panta pirmā daļa (kārtību, kādā personu (ģimeni) atzīst par tiesīgu īrēt sociālo dzīvokli, kā arī kārtību un secību, kādā attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā tiek izīrēti sociālie dzīvokļi, nosaka pašvaldības dome saistošajos noteikumos).
21. panta pirmā daļa (sociālā dzīvokļa īres maksu nosaka attiecīgā pašvaldības dome vai tās deleģēta institūcija. Sociālā dzīvokļa īres maksa ir zemāka par īres maksu, kas noteikta attiecīgās kategorijas pašvaldības īpašumā esošiem vai tās nomātiem dzīvokļiem, kurus izīrē, ievērojot šā likuma III nodaļas noteikumus. Ar sociālā dzīvokļa lietošanu saistītos maksājumus daļēji vai pilnībā sedz pašvaldība).
21.9  panta otrā daļa (kārtību, kādā tiek noteikta sociālo dzīvokļu īres maksa un tā ar dzīvokļa lietošanu saistīto maksājumu daļa, kuru sedz pašvaldība, nosaka pašvaldības domes saistošie noteikumi)."

8) Lūdzu pielikuma 26.punktā atsauci uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 25.2 panta pirmo un piekto daļu izteikt šādā redakcijā:
"25.panta pirmā daļa (pašvaldība domes saistošajos noteikumos paredzētajā kārtībā maksā mājokļa pabalstu bez vecāku gādības palikušam bērnam no dienas, kad bērns sasniedzis pilngadību, līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai),
25.2 panta piektā daļa (pašvaldība domes saistošajos noteikumos paredz kārtību, kādā  izmaksājams mājokļa pabalsts bez vecāku gādības palikušam bērnam),"



 
Piedāvātā redakcija
-