Atzinums

Projekta ID
23-TA-3198
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta 8. pantā ietverto Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likuma (turpmāk - likums) 19. panta trešās daļas papildinājumu, kā arī anotācijā pamatot likumprojekta 8. panta nepieciešamību un mērķi.
Pirmkārt, lūdzam skaidrot papildinājuma nepieciešamību un nozīmi, kā arī izvērtēt, vai papildinājumā neiztrūkst kāds vārds vai vārdi (piemēram, vārds "vai" papildinājuma sākumā). Ja normas mērķis ir noteikt, ka pasažieru dati, kuru apstrāde saskaņā ar attiecīgo riska novērtējumu nav nepieciešama, pēc to saņemšanas tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēsti, aicinām attiecīgi precizēt normu, nodrošinot nepārprotamu un skaidru tiesisko regulējumu. 
Otrkārt, likumprojekta 2. pantā ietvertajā likuma 8. panta otrajā daļā ir minēti divi dažādi riska novērtējumi, attiecīgi lūdzam likumprojekta 8. pantā konkretizēt, par kuru riska novērtējumu ir runa. 
Treškārt, lūdzam veidot konsekventu un sistēmisku tiesisko regulējumu. Pašreiz likumprojektā regulējums attiecībā uz datu dzēšanu ir ietverts gan likumprojekta 2. pantā jaunā redakcijā izteiktajā likuma 8. pantā, kas regulē pasažieru datu glabāšanu reģistrā, gan likuma 19. panta trešajā daļā, kuru citastarp paredzēts grozīt ar likumprojekta 8. pantu. Aicinām izvērtēt iespēju prasības, kas attiecas uz vienu regulējamo jautājumu, ietvert vienā likuma pantā. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt likumprojekta 9. pantā ietverto likuma pārejas noteikumu 4. punktu, veidojot skaidru un nepārprotamu pārejas regulējumu. Atkārtoti norādām, ka likumprojekta 2. pantā ietvertā likuma 8. panta otrajā un trešajā daļā ietvertais regulējums ir piemērojams kopumā, un tajā ietverto nosacījumu par periodisko risku novērtējumu nav iespējams pakārtot pārejas normai un attiecīgi noteikt tam citu piemērošanas sākuma datumu. Turklāt, ja iecerēts, ka "līdz attiecīgo pārejas noteikumu piemērošanai spēkā ir Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likuma spēkā esošā redakcija attiecībā uz gaisa kuģu pasažieru datu glabāšanu" (sk. anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto skaidrojumu), likumprojektā nepieciešams ietvert attiecīga satura normu. Citastarp norādām, ka pārejas noteikumus likumprojekta normu piemērošanai var noteikt pats likumdevējs, taču no likumprojekta izriet, ka likumprojekta normas piemērošanas sākuma datums faktiski atstāts iestādes ziņā. Ja izņēmuma gadījumā kādu likumprojekta normu piemērošanu nav iespējams precīzi paredzēt, piemēram, tehnisku apsvērumu dēļ, aicinām izvērtēt iespēju paredzēt attiecīgo likumprojekta normu atliktu spēkā stāšanās datumu, reizē nodrošinot skaidru regulējumu attiecībā uz likumprojekta normu stāšanos (sal. sk. Latvijas Republikas valsts robežas likuma pārejas noteikumu 12. punktu). Reizē lūdzam anotācijā izvērstāk skaidrot pārejas noteikumos ietverto regulējumu kontekstā ar nepieciešamību pēc iespējas ātrāk nodrošināt nacionālā tiesiskā regulējuma atbilstību Eiropas Savienības Tiesas 2022. gada 21. jūnija spriedumam lietā Nr. C-817/19 Ligue des droits humains un Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa direktīvai (ES) 2016/681 par pasažieru datu reģistra (PDR) datu izmantošanu teroristu nodarījumu un smagu noziegumu novēršanai, atklāšanai, izmeklēšanai un saukšanai pie atbildības par tiem (turpmāk - Direktīva 2016/681).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka likumprojekta 2. pants ir sarežģīti konstruēts un grūti uztverams. Norādām, ka pamattiesību ierobežojumam (proti, personas datu aizsardzības ierobežojumam, kas izpaužas kā personas datu apstrāde) jābūt skaidram, precīzam un saprotamam. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojektu, lai regulējums būtu skaidrs, precīzs un nepārprotams, kā arī pēc iespējas viegli uztverams.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ievērojot, ka Eiropas Savienības Tiesa 2022. gada 21. jūnija spriedumā lietā Nr. C-817/19 Ligue des droits humains ir atzinusi, ka Direktīva 2016/681 nepieļauj tādu valsts tiesisko regulējumu, kurā ir paredzēts vispārējs pasažieru datu reģistrā datu glabāšanas termiņš piecu gadu garumā, kas piemērojams bez izņēmuma visiem aviopasažieriem, aicinām mainīt uzsvaru glabāšanas termiņā. Proti, lūdzam likuma 8. pantā norādīt, ka personas dati tiek glabāti vismaz 6 mēnešus. Ja saskaņā ar ik pēc sešiem mēnešiem veikto riska novērtējumu pastāv uzskats par personas iespējamo saistību ar noziegumu, kas saistīts ar terorismu vai smagu noziegumu, personas dati tiek glabāti arī pēc 6 mēnešiem, bet ne ilgāk kā piecus gadus.
 
Piedāvātā redakcija
-