Atzinums

Projekta ID
22-TA-1182
Atzinuma sniedzējs
"STĀDU UN KŪDRAS INOVĀCIJU FONDS"
Atzinums iesniegts
01.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Nodibinājums “Stādu un kūdras inovāciju fonds” ir iepazinies ar Vides Reģionālās un attīstības ministrijas sagatavoto Rīkojuma projektu par Par Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālo plānu un iebilstam tā tālākai virzībai un izsakām sekojošus iebildumus.
Norādām, ka Taisnīgās pārkārtošanās fonda īstenošana izstrādātajā Rīkojuma projektā paredz konceptuālu Ministru kabineta izsķiršanos – par Kūdras ieguves nozares sektora slēgšanu, jeb kūdras izmantošanu enerģētikā. Norādam, ka piedāvātie risinājumi rada būtiskus satversmības riskus un var radīt investīciju strīdus.
Lai mazinātu šo risku iestāšanos, aicinām neapstiprināt Rīkojuma projektu, bet uzdot atbildīgajai ministrijai izstrādāt konceptuālu risinājumu komersantu un zemes īpašniekiem nodarītā kaitējuma atlīdzināšnai un radīt brīvprātīgās shēmas apakšsektora uzņēmumu pārporfilēšanās darbību veikšanai, nepieņemot vispārīgus aizliegumus, tā kā to nenosaka Eiropas Savienības apstiprinātā regula.
Norādam, ka īstenojot Taisnīgās pārkārtošanās fondu šādā redakcijā tiks panākts pretējs efekts, palielināsies emisiju apjoms, kā arī indikācijas norāda, ka komersanti aptur investīcijas modernizācijā un jaunu tehnoloģiju ieviešanā, kuras samazina emisijas no saimnieciskās darbības veikšanas.  

Kūdras izmantošanas enerģētikā aizliegums – kaut regula to nepieprasa:
1. Nedrīkst tikt piemērots visaptverošs aizliegums – tā kā NEKP to neparedz un atbilstoši NEKP kūdra ir iekļauta arī enerģētiskās drošības sadaļa. Kā arī ņemot vērā šī brīža ģeopolitiskos izaicinājumus.
2. Nav skaidrs, kas ir enerģētiskā vai “tumšā” kūdra – nepieciešams precīzi norādīt kaut vai krājas biezumu, PH līmeni, oglekļa blīvumu vai citu izmērāmu vienību, tādejādi nodrošinot resursu ilgtspējīgu izmantošanu. 

Degradēto purvu rekultivācija:
1. Nav veikta inventarizācija – daļa no kūdras ieguves vietām jau šobrīd varētu tikt izņemta no SEG emisiju ziņojumiem.
2. Piesārņotājs maksā principa attiecināšana – Ja ir zināms tiesību pārņēmējs valstij jānodrošina, ka tas uzņemas rekultivēt ieguves vietu atbilstoši likumam. Tomēr, ja ieguve nav pārtraukta vai spēkā ir licence, var paredzēt brīvprātīgo shēmu, par komercdarbības pārprofilēšanu. 
3. Satvermesmības riski attiecībā uz privātīpašumu,
4. Atbalstu nebūs iespējams piešķirt darbībām, kas uzskatāmas par primāro lauksaimniecību – Valsts atbalsta rāmis, kas nosaka ka primārajai lauksaimniecībai, zivsaimniecībai atbalsts sniedzamas saskaņā ar  KLP ietvaros.

Kūdras ieguves modernizācija
1. Nav paredzēts atbalsts labo prakšu īstenošanai ieguves veicējiem.

Tiek noteikta apņemšanās par saistošiem emisiju griestiem – mitrāju kategorijā.
1. Samazinājuma mērķu sadalījums sektoros ir jāvērtē NEKP padomju kontekstā
2. Šobrīd nav korektu aprēķinu par faktiskajām emisijām no sektora.
3. Satversmības risks.

Procesuālās problēmas:
1. Ministru kabinets nav pieņēmis konceptuālus lēmumus par Taisnīgās pārkārtošanās īstenošanu. (informatīvais ziņojums neatbilsts konceptuāla lēmuma pieņemšanai)
2. Netiek ievērots tiesību aktu hierarhijas princips – juridiski nesaistoši komentāri tiek vērtēti augstāk, kā Regulas prasības un nacionālā likumdošana.
3. Īstenojot TPF regulu tiek pārkāpts varas dalīšanas princips, likumā noteiktās procedūras, kā tiek saskaņotas pozīcijas un normatīvi ES līmenī (atsauces uz neformāliem komentāriem, uz vēl neapstiprinātiem dokumentiem – ES vai nacionālā līmenī).
4. Netiek ievērota plānošanas dokumentu hierarhija
5. Neatbilst A.K.K valdības deklarācijas 65.punktam “Īstenosim tādu zemes dzīļu un derīgo izrakteņu politiku, kas stimulē to ekonomiski pamatotu un ilgtspējīgu izmantošanu, tai skaitā kūdras, sapropeļa un citu zemes dzīļu resursu izmantošanu.” un secīgi Valdības rīcības plānam.

 
Piedāvātā redakcija
-