Atzinums

Projekta ID
22-TA-1500
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
14.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
23. lpp
Ņemot vērā minēto, nepieciešams noteikt pašvaldībām pienākumu izstrādāt tām piederošā dzīvojamā fonda uzturēšanas un izmantošanas stratēģiju, kas ietver (1) dzīvojamā fonda inventarizāciju, (2) kārtību, kādā aprēķināmi un sedzami obligātie ieguldījumi pašvaldības palīdzībai paredzētajos mājokļos, lai nodrošinātu to kvalitatīvu uzturēšanu un (3) kārtību, kādā nosakāma un no pašvaldības līdzekļiem sedzama izmaksu starpība starp nepieciešamajām mājokļa izmaksām un īres maksu, kas tiek iekasēta no īrnieka. Tāpat nepieciešams arī izstrādāt kārtību kādā pašvaldībām jāsniedz informācija par to īpašumā esošajiem mājokļiem pašvaldības palīdzības sniegšanai.

Iebildums:
LLPA ieskatā nav nepieciešams izstrādāt no pārējiem plānošanas dokumentiem atdalītu stratēģiju mājokļu jomā. Attīstības plānošanu regulējošie normatīvie akti nosaka, ka pašvaldību galvenie stratēģiskās attīstības plānošanas dokumenti ir attīstības programma un ilgtspējīgas attīstības stratēģija (Teritorijas attīstības plānošanas likuma 5.panta 3.daļa un 12.pants).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
20.lpp.
Latvijas Republikas tiesībsargs savā atzinumā pārbaudes lietā Nr. 2018-35-23D norādīja, ka saskaņā ar aptaujas rezultātiem par dzīvojamā fonda pieejamību pašvaldībās un spēju nodrošināt jaunieti ar mājokli uzreiz pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās zīvojamais fonds ir pietiekams tikai 75 pašvaldībās (63%) un tās spēja nodrošināt jaunieti ar mājokli uzreiz pēc ārpusģimenes aprūpes beigām.

Priekšlikums.
Labot pareizrakstības kļūdu: “zīvojamais” aizstāt ar “dzīvojamais”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
20.lpp.
Bārenim vai bez vecāku gādības palikušam jaunietiem ir tiesības izvēlēties īrēt pašvaldības piedāvāto dzīvojamo telpu vai saņemt dzīvokļa pabalstu par jebkuru īrētu mājokli Latvijas administratīvajā teritorijā.

Priekšlikums.
Labot pareizrakstības kļūdu: “jaunietiem” aizstāt ar “jaunietim”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
20.lpp
Ikvienam bārenim vai bez vecāku gādības palikušama bērnam, uzsākot patstāvīgu dzīvi pēc ārpusģimenes aprūpes, ir svarīgi saņemt pienācīgu palīdzību mājokļa jautājuma risināšanā.

Priekšlikums.
Labot pareizrakstības kļūdu: “palikušama” aizstāt ar “palikušam”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
12.lpp. 
Privatizācijas process radījis arī situāciju, kurā par mājokļa īpašniekiem ir kļuvušas daudzas mājsaimniecības ar zemu ienākumu līmeni – gandrīz 70% no ienākumu

Priekšlikums:
Lūgums noformulēt/papildināt teikuma beigas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
12. lpp. 
OECD savā pētījumā par mājokļu pieejamību Latvijā  norāda, ka privatizācijas procesa rezultātā Latvijā, līdzīgi kā citās postpadomju valstīs pēc komunistiskā režīma nomaiņas, vairums mājokļu ir privātīpašumā – septiņām no desmit mājsaimniecībām mājoklis pieder bez kredītsaistībām. Privatizācijas procesa rezultātā Latvijā, līdzīgi kā citās postpadomju valstīs pēc komunistiskā režīma nomaiņas, vairums mājokļu nonāca mājsaimniecību privātīpašumā – septiņām no desmit mājsaimniecībām mājoklis pieder bez kredītsaistībām, kas ir krietni virs OECD vidējā rādītāja, kas ir nedaudz zem 43%.

Priekšlikums:
Lūgums novērst informācijas dublēšanos.
Piedāvātā redakcija
-