Projekta ID
24-TA-1044Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
20.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) ir iepazinusies ar Iekšlietu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu "Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai" (turpmāk - informatīvais ziņojums) un sniedz sekojošu iebildumu: lūdzam precizēt sadaļas 1.2. Valsts atbalsta programma patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei apakšsadaļu par Finansējuma pieejamību, konkrēti atkāpi par VARAM noteikto atbildību, ņemot vērā, ka Iekšlietu ministrijas saskaņā ar MK 2024.gada 28.marta rīkojuma Nr.235 ”Par likumprojekta ”Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas grafiku” ietvaros Valsts kancelejai un Finanšu ministrijai iesniegtais prioritārais pasākums ”Patvertņu un vietu, kur var patverties, atjaunošana un izveidošana” netika atbalstīts iekļaušanai attiecīgajā valsts budžeta likumprojektā. Šobrīd informatīvā ziņojuma konkrētā sadaļa VARAM ieskatā nav korekti noformulēta, jo vedina domāt, ka tajā ir runa par atsevišķu VARAM atbalsta programmu. Vienlaikus, atsaucoties uz jau iepriekš sniegtajiem VARAM atzinumiem par informatīvo ziņojumu, atkārtoti vēršam uzmanību, ka, ja šāda valsts atbalsta programma tiktu īstenota, VARAM varētu uzņemties šīs atbalsta programmas patvertņu ierīkošanai administrēšanu, taču atbalsta politikas izstrāde, t.sk. atbalsta piešķiršanas kritēriji un kārtība, kādā piešķir atbalstu patvertņu ierīkošanai, arī finansējuma pieprasījums VARAM ieskatā ir Iekšlietu ministrijas kompetencē.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā to, ka informatīvajā ziņojumā “Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai” (turpmāk – informatīvais ziņojums) ir norādīts uz risinājumu likumā ”Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” paredzēt pilnvarojumu – tiesības pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, atkārtoti vēršam uzmanību uz iepriekš izteikto iebildumu.
Centralizēti koordinēta patvertņu ierīkošana un vienota tiesiskā regulējuma izstrāde pēc būtības piekrīt valstij, ko apstiprina jau vien tas, ka Iekšlietu ministrija ir izstrādājusi šo informatīvo ziņojumu. Šajā sakarā Iekšlietu ministrija arī ir izstrādājusi likumprojektu “Grozījumi Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā” (24-TA-287, turpmāk – likumprojekts). Vienlaikus, lai paredzētu pašvaldībām jaunu kompetenci attiecībā uz vispārīgu patvertņu pārvaldību savā administratīvajā teritorijā, nodrošinot iedzīvotāju drošības vajadzības, ne tikai likumprojektā minētajos būvniecības gadījumos, attiecīgi būtu papildināms arī Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 11. pants.
Proti, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 18. punkts noteic, ka pašvaldības autonomā funkcija ir veikt pasākumus civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanā, ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā. Tajā pašā laikā Pašvaldību likuma 4. panta otrā daļa noteic, ka pašvaldība autonomās funkcijas pilda atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem un noslēgtajiem publisko tiesību līgumiem. Ievērojot minēto un atbilstoši Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumam, pašvaldībai nav noteikts patstāvīgs pienākums (pārvaldes uzdevums) rūpēties par patvertņu jautājuma risināšanu. Vienlaikus arī pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas ietvaros Pašvaldību likuma 5. panta izpratnē risināt patvertņu jautājumu (iedzīvotāju aizsardzības jautājumu) būtu neatbilstoši, jo šis jautājums pēc būtības ietilpst jau noteiktās valsts pārvaldes funkcijās, kuru īstenošanas kārtība primāri tiek regulēta likumā, un iedzīvotājiem neatkarīgi no pašvaldības administratīvās teritorijas ir vienādas tiesības uz aizsardzību visā valsts teritorijā.
Papildus vēršam uzmanību, ka likums “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” nosaka kārtību, kādā pašvaldības pilda Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā minēto funkciju – sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu.
Ievērojot minēto, lūdzam informatīvajā ziņojumā precizēt, kādas pašvaldību kompetences ietvaros plānots risināt patvertņu pieejamības jautājumus ar tiesībām pašvaldībām gan saņemt finansējumu, iespējams, publiski pieejamu patvertņu ierīkošanai, gan piešķirt pašvaldības budžeta finansējumu citām personām patvertņu ierīkošanai, nepieciešamības gadījumā paredzot arī atbilstošu grozījumu veikšanu Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā.
Centralizēti koordinēta patvertņu ierīkošana un vienota tiesiskā regulējuma izstrāde pēc būtības piekrīt valstij, ko apstiprina jau vien tas, ka Iekšlietu ministrija ir izstrādājusi šo informatīvo ziņojumu. Šajā sakarā Iekšlietu ministrija arī ir izstrādājusi likumprojektu “Grozījumi Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā” (24-TA-287, turpmāk – likumprojekts). Vienlaikus, lai paredzētu pašvaldībām jaunu kompetenci attiecībā uz vispārīgu patvertņu pārvaldību savā administratīvajā teritorijā, nodrošinot iedzīvotāju drošības vajadzības, ne tikai likumprojektā minētajos būvniecības gadījumos, attiecīgi būtu papildināms arī Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 11. pants.
Proti, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 18. punkts noteic, ka pašvaldības autonomā funkcija ir veikt pasākumus civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanā, ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā. Tajā pašā laikā Pašvaldību likuma 4. panta otrā daļa noteic, ka pašvaldība autonomās funkcijas pilda atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem un noslēgtajiem publisko tiesību līgumiem. Ievērojot minēto un atbilstoši Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumam, pašvaldībai nav noteikts patstāvīgs pienākums (pārvaldes uzdevums) rūpēties par patvertņu jautājuma risināšanu. Vienlaikus arī pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas ietvaros Pašvaldību likuma 5. panta izpratnē risināt patvertņu jautājumu (iedzīvotāju aizsardzības jautājumu) būtu neatbilstoši, jo šis jautājums pēc būtības ietilpst jau noteiktās valsts pārvaldes funkcijās, kuru īstenošanas kārtība primāri tiek regulēta likumā, un iedzīvotājiem neatkarīgi no pašvaldības administratīvās teritorijas ir vienādas tiesības uz aizsardzību visā valsts teritorijā.
Papildus vēršam uzmanību, ka likums “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” nosaka kārtību, kādā pašvaldības pilda Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā minēto funkciju – sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu.
Ievērojot minēto, lūdzam informatīvajā ziņojumā precizēt, kādas pašvaldību kompetences ietvaros plānots risināt patvertņu pieejamības jautājumus ar tiesībām pašvaldībām gan saņemt finansējumu, iespējams, publiski pieejamu patvertņu ierīkošanai, gan piešķirt pašvaldības budžeta finansējumu citām personām patvertņu ierīkošanai, nepieciešamības gadījumā paredzot arī atbilstošu grozījumu veikšanu Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām precizēt informatīva ziņojuma sadaļu 1.3. Atbalsts divējādas lietojamības infrastruktūras izveidei un atjaunošanai Latvijas Austrumu pierobežas reģionos par Rīcības plānu Latvijas Austrumu pierobežas ekonomiskajai izaugsmei un drošības stiprināšanai 2025.–2027. gadam atbilstoši tā aktuālajam statusam un versijai.
Piedāvātā redakcija
- izstrādāts Rīcības plāns Latvijas Austrumu pierobežas ekonomiskajai izaugsmei un drošības stiprināšanai 2025.–2027. gadam. Rīcības plāna mērķis ir Austrumu pierobežā veidot atbalsta programmas investīcijām, integrācijai, mobilitātei un dzīves kvalitātes uzlabošanai, kas tuvina reģionu ekonomisko konkurētspēju pārējiem Latvijas reģioniem, veicinot uzņēmējdarbību, stiprinot pierobežas drošību un iedzīvotāju noturību pret krīzēm, panākot reģionālā IKP starpības samazinājumu par 2 procentpunktiem. Rīcības plāna ietvaros tai skaitā ir uzdevums par atbalsta programmas izveidi ES Austrumu pierobežai.
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz informatīvā ziņojuma sadaļu 1.4. Investīciju projekti jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai, pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstīšanai, pamatizglītības un vidējās izglītības nodrošināšanas funkcijas īstenošanai un skolu tīkla sakārtošanai pieejams aktualizēts normatīvais ietvars, attiecīgi, Ministru kabineta (turpmāk - MK) 2024.gada 17.decembra sēdē tika apstiprināti VARAM sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju un Satiksmes ministriju sagatavotie MK noteikumi Nr. 879 “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā tiek izvērtēti pašvaldību investīciju projektu pieteikumi aizdevuma saņemšanai", kur tostarp paredzēts, ka īstenojot noteiktus investīciju projektus (attiecībā uz izglītības iestāžu ēkām), var tikt paredzētas investīcijas no aizdevuma minētajās ēkās, atjaunojot vai izveidojot patvertni vai vietu, kur var patverties, ja tas ir paredzēts būvniecības dokumentācijā. Lūgums precizēt šo informatīvā ziņojuma sadaļu atbilstoši aktuālajam MK noteikumu regulējumam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma 1.1.punktā “Eiropas Savienības fondu finansējums” tabulas rindu par 2.1.1.6.pasākumu “Pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšana” ar apakšsvītras piezīmi šādā redakcijā: “Finansējuma pieejamība ir atkarīga no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam vidussposma pārskatīšanas rezultātiem.”
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvajā ziņojuma 1.4. apakšpunktā "Investīciju projekti jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai, pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstīšanai, pamatizglītības un vidējās izglītības nodrošināšanas funkcijas īstenošanai un skolu tīkla sakārtošanai" norādīta nepieciešamā darbība Viedās administrācijas un reģionālās attistības ministrijai (turpmāk - VARAM) sadarbībā ar Iekšlietu ministriju informatīvi aicināt pašvaldības, īstenojot infrastruktūras attīstības pasākumus, vērtēt iespēju to ietvaros atjaunot vai izveidot patvertnes vai vietas, kur var patverties.
Vēršam uzmanību, ka VARAM kompetencē nav ne patversmju izveidošana, ne atjaunošana.
Ņemot vērā minēto, lūdzam pamatot informatīvajā ziņojuma 1.4. apakšpunktā, kāpēc VARAM ir galvenā atbildīgā ministrija pašvaldību aicināšanā vērtēt patversmju izveidošanu un atjaunošanu.
Vēršam uzmanību, ka VARAM kompetencē nav ne patversmju izveidošana, ne atjaunošana.
Ņemot vērā minēto, lūdzam pamatot informatīvajā ziņojuma 1.4. apakšpunktā, kāpēc VARAM ir galvenā atbildīgā ministrija pašvaldību aicināšanā vērtēt patversmju izveidošanu un atjaunošanu.
Piedāvātā redakcija
-
