Atzinums

Projekta ID
24-TA-2157
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam norādīt, no kuras projekta izdošanas tiesiskajā pamatā esošās likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta V nodaļā ietverto regulējumu, kā arī izvērtēt, vai šis regulējums atbilst Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, nepieciešamības gadījumā precizējot projekta V nodaļā noteikto. Vēršam uzmanību uz to, ka Informācijas sabiedrības pakalpojumu likums pilnvaro Ministru kabinetu regulēt jautājumus, kas saistīti ar  Digitālo pakalpojumu akta 9. pantā minētajiem lēmumiem, savukārt Digitālo pakalpojumu akta 9. panta pirmajā daļā nav minēts, ka attiecīgos lēmumus varēs pieņemt arī digitālo pakalpojumu koordinators. No Digitālo pakalpojumu akta 51. panta 3. punkta b) apakšpunkta neizriet, ka digitālo pakalpojumu koordinators pieņem tos pašus lēmumus, kurus var pieņemt nacionālās iestādes uzraudzības ietvaros, proti, projekta 3., 10., 11. un 20. punktā minētos lēmumus, kas tiek pieņemti saskaņā ar Digitālo pakalpojumu akta 9. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 19. oktobra regulas (ES) 2022/2065 par digitālo pakalpojumu vienoto tirgu un ar ko groza direktīvu 2000/31/EK (Digitālo pakalpojumu akts) (turpmāk — Digitālo pakalpojumu akts) 51. pantā, tostarp tā 3. punkta pirmās daļas "b" punktā, noteiktas digitālo pakalpojumu koordinatora pilnvaras, savukārt Digitālo pakalpojumu akta 9. pants attiecas uz rīkojumiem vērsties pret vienu vai vairākiem konkrētiem nelikumīga satura elementiem, kurus uz piemērojamo Savienības tiesību akta vai valsts tiesību aktu pamata ir izdevušas attiecīgās valsts tiesu vai administratīvās iestādes. Attiecīgi paužam bažas, ka nav pamatoti apgalvot, ka digitālo pakalpojumu koordinators, izpildot Digitālo pakalpojumu akta 51. panta 3. punkta pirmās daļas "b" punktā norādītās darbības, pieņem lēmumu, kas ir identisks šo noteikumu 3., 10., 11. vai 20. punktā minētajam lēmumam, kā skaidrots arī izziņā ("Konkrētā gadījumā digitālo pakalpojumu koordinators darbojās identiski kā Digitālo pakalpojumu akta 9.pantā minētā administratīvā iestāde, kas izdot rīkojumu vērsties pret nelikumīgu saturu."). Attiecīgi lūdzam vai nu atbilstoši precizēt projektu, vai sniegt pamatotu skaidrojumu par regulējuma atbilstību Digitālo pakalpojumu aktam. Papildus norādām, ka Digitālo pakalpojumu akta 51. panta 3. punktam ir vairākas daļas (proti, domāts 51. panta 3. punkta pirmās daļas "b" punkts).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam vai nu svītrot projekta 32. punktu un attiecīgi svītrot vai precizēt arī citas projekta vienības (piemēram, projekta 5.3. un 5.4. apakšpunktu) vai sniegt pamatotu skaidrojumu par tajā ietvertā regulējuma atbilstību Digitālā pakalpojumu akta prasībām. Digitālā pakalpojumu akta 9. panta 1. punkts noteic, ka "starpniecības pakalpojumu sniedzēji saskaņā ar Savienības tiesību aktiem bez nepamatotas kavēšanās informē rīkojumu izdevušo iestādi vai jebkādu citu iestādi, kas norādīta rīkojumā, par rīkojuma izpildi, norādot, vai un kad rīkojums izpildīts" (sk. arī 2. punkta "a" apakšpunkta "vi" punktu). Izprotam anotācijā norādītos apsvērumus, ka attiecīgās normas izpilde varētu radīt pārmērīgu administratīvo slogu komersantiem, tomēr norādām, ka nacionālajiem normatīvajiem aktiem ir jāatbilst Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, turklāt regulas ir tieši piemērojamas. Nav pieļaujams nacionāli noteikt citādu tiesisko regulējumu, atkāpjoties no regulā paredzētajām vienotajām minimālajām prasībām. Ievērojot minēto, lūdzam vai nu sniegt pamatojumu pēc būtības par regulējuma atbilstību Digitālā pakalpojuma akta prasībām (piemēram, sniedzot skaidrojumu, vai par minēto akta  regulējumu ir saņemts, piemēram, Eiropas Komisijas skaidrojums, kas pamatotu projektā ietverto regulējumu), vai arī svītrot projektā ietverto regulējumu, kas paredz citādu regulējumu, nekā ietverts Digitālo pakalpojumu aktā.

Līdzīgi lūdzam atkārtoti izvērtēt, vai projekta 13.2. apakšpunkts u.c. saturiski līdzīgas projekta vienības, kā arī projekta 31. punkts neietver stingrāku vai citādu regulējumu, nekā paredz Digitālo pakalpojumu akta 9. vai 10. pants. Anotācijā par projektā ietverto regulējumu ietverts skaidrojums: "Tas nodrošina, ka digitālo pakalpojumu koordinators uzreiz saņem atbildi no starpniecības pakalpojumu sniedzēja, tādējādi iestāde, kas izdeva lēmumu, var atkārtoti nenosūtīt to saskaņā ar Digitālo pakalpojumu akta 9.panta 3.punktu." Tomēr vēršam uzmanību, ka Digitālo pakalpojumu akta 9. panta 3. punkts paredz, ka rīkojuma izdevējiestāde vai attiecīgā gadījumā iestāde, kas norādīta rīkojumā, nosūta rīkojumu kopā ar jebkuru citu no starpniecības pakalpojumu sniedzēja saņemto informāciju par minētā rīkojuma izpildi izdevējiestādes dalībvalsts digitālo pakalpojumu koordinatoram (sk. arī 10. panta 3. punktu). Proti, minētā norma paredz, ka iestāde attiecīgo informāciju nosūta digitālo pakalpojumu koordinatoram, nevis starpniecības pakalpojumu sniedzējs. Atgādinām, ka regulas prasības ir tieši piemērojamas un ir jāpilda. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un vai nu precizēt projektu, nodrošinot tā atbilstību Digitālo pakalpojumu aktā ietvertajam regulējumam, vai arī sniegt pamatotu skaidrojumu. Citastarp vēršam uzmanību, ka no Digitālo pakalpojumu akta 9. panta kopumā neizriet, ka 9. panta 1. punktā ar "citu iestādi" un 9. panta 2. punkta "a" apakšpunkta "vi" punktā ar "iestādi" varētu būt domāts arī digitālo pakalpojumu koordinators, jo attiecībā uz digitālā pakalpojumu koordinatora informēšanu prasības jau ir paredzētas 9. panta 3. punktā.

Visbeidzot, lūdzam arī pārskatīt projektu un nodrošināt, ka tajā netiek dublētas prasības, kas jau noteiktas Digitālo pakalpojumu aktā. Piemēram, Digitālo pakalpojumu akta 9. panta 2. punkta "a" apakšpunkta "iii" punkts paredz, ka rīkojumā ietilpst informācija par izdevējiestādes identifikāciju. Attiecīgi projekta 13.2. apakšpunkts u.c. projekta vienības, kas paredz, ka lēmumā ietver iestādes, kas izdeva lēmumu, kontaktinformāciju, daļēji dublē regulā jau noteikto prasību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta anotācijā minēts: "Papildus norādāms, ka pieņemot lēmumu par mobilās lietotnes ierobežošanu iestādēm būtu lietderīgi norādīt, ka elektronisko sakaru komersantam atbilstoši Digitālo pakalpojumu akta 9.panta 5.punktā esošajai atrunai nav jāinformē vai jāinformē tikai, ja un kad iestāde to specifiski pieprasīs, tā pakalpojumu saņēmēji (klienti) par konkrētās mobilās lietotnes ierobežošanu, ņemot vērā, pārmērīgu administratīvo slogu, ko tas nozīmētu šiem komersantiem." Saistībā ar minēto:
pirmkārt, lūdzam skaidrot, par kuru projektā ietverto normu ir sniegts minētais skaidrojums, nepieciešamības gadījumā papildinot projektu vai precizējot anotācijā ietverto informāciju;
otrkārt, skaidrot, par kādu Digitālo pakalpojumu akta 9. panta 5. punktā ietverto atrunu ir runa, jo pirmšķietami minētajā punktā nav atrodamas atrunas ("Vēlākais brīdī, kad rīkojums tiek izpildīts, vai attiecīgā gadījumā brīdī, ko izdevējiestāde paredzējusi savā rīkojumā, starpniecības pakalpojumu sniedzēji informē attiecīgā pakalpojuma saņēmēju par saņemto rīkojumu un tā izpildi. Šādā pakalpojuma saņēmējam sniegtajā informācijā iekļauj pamatojumu, pastāvošās apstrīdēšanas iespējas un rīkojuma teritoriālā darbības jomas aprakstu saskaņā ar 2. punktu." Attiecīgi lūdzam izvērtēt arī šāda skaidrojumu atbilstību Digitālo pakalpojumu akta 9. panta 5. punktam un to precizēt vai sniegt izvērstāku skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 4., 12., 21. un 30. punktu, aizstājot vārdu "nosūta" ar vārdu "paziņo", ņemot vērā to, ka projekta izdošanas tiesiskajā pamatā vairs nav tāds pilnvarojums Ministru kabinetam, kas paredzētu noteikt kārtību, kādā nosūta lēmumu. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 70. un 71. pantā noteikto administratīvo aktu adresātam un trešajai personai paziņo. Vienlaikus aicinām svītrot anotācijā ietverto informāciju, ka projektā ar "lēmuma nosūtīšanu" saprot "lēmuma paziņošanu".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 30. un 31. punktā lietoto vārdu "adresāts", ņemot vērā to, ka visticamāk nav domāts, ka konkrētās iestādes ir administratīvā akta adresāti, taču šāds termins parasti tiek lietots, apzīmējot administratīvā akta adresātu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt projekta anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, ņemot vērā projektā ietvertās atsauces uz Digitālo pakalpojumu akta vienībām (sk., piemēram, projekta 30. punktu) un izmaiņas projekta vienību numerācijā.
Piedāvātā redakcija
-