Atzinums

Projekta ID
23-TA-2986
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Izdoti saskaņā ar Enerģētikas likuma 72. panta trešo daļu, 72.1 panta sestās daļas 1., 3. un 4.  punktu, 74. pantu
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Enerģētikas likuma 72.1 panta sestā daļa (arī likumprojekta "Grozījumi Enerģētikas likumā" (Nr. 394/Lp14) (turpmāk - likumprojekts) redakcijā), neparedz pilnvarojumu Ministru kabineta izdošanai, savukārt 74. pants attiecas uz kārtību, kādā tiek veikta nepieciešamās informācijas apkopošana un izvērtēšana, lai nodrošinātu optimālu enerģijas patēriņa sabalansētību, enerģētiskās krīzes novēršanas plānošanu, vadību, krīzes seku likvidēšanu un pārvarēšanu,  tādēļ lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt norādi par Ministru kabineta noteikumu izdošanas pamatu, nodrošinot, ka tā ir precīza un korekta.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1.1. valsts naftas produktu drošības rezervju (turpmāk – drošības rezerves) apmēru;
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punktu, kas noteic, ka Ministru kabineta noteikumu projekta 1. punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam, lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu atbilstoši likumprojektā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
Tostarp (bet ne tikai) lūdzam izvērtēt un:
pirmkārt, precizēt noteikumu projekta 1.1. apakšpunktu, norādot uz valsts īpašumā esošiem valsts naftas produktiem vai lūdzam svītrot vārdus "valsts naftas produktu";
otrkārt, atbilstoši likumprojektā ietvertā Enerģētikas likuma 72. panta trešajai daļai papildināt noteikumu projekta 1. punktu un nepieciešamības gadījumā citas vienības ar regulējumu par kārtību, kādā pārvaldnieks iegādājas, uztur un veic drošības rezervju rotāciju, vai sniegt pamatotu skaidrojumu par attiecīgā pilnvarojuma izpildi noteikumu projekta anotācijā. Papildus atbilstoši Grozījumi likumā ietvertajai Enerģētikas likuma 72.1 panta piektās daļas 2. punktam lūdzam papildināt noteikumu projekta 1. punktu un nepieciešamības gadījumā citas vienības ar regulējumu par kārtību, kādā tiek administrēts drošības rezervju uzkrāšanas fonds un segti pārvaldnieka izdevumi. Kā arī lūdzam papildināt noteikumu projektu arī ar citu regulējumu, kura noteikšanai Grozījumu likumā paredzēts pilnvarojums;
treškārt, 1.2. apakšpunktā papildināt pirms vārdiem "īsteno pakalpojumu maksas piespiedu izpildi" ar vārdu "pārvaldnieks", bet vārdus "drošības rezervju pakalpojuma maksas (turpmāk – pakalpojuma maksas) apmēru, tās aprēķināšanas un administrēšanas kārtību" aizstāt ar vārdiem "drošības rezervju pakalpojuma maksas apmēru, aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
3. Drošības rezerves tiek uzglabātas Latvijas Republikā teritorijā šo noteikumu 5. punktu ievvadaļā norādītajā minimālajā apjomā.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 3., 4., 12., 13. punktu, IV nodaļu un 24. punktu, vai sniegt pamatotu (tiesību normās balstītu) skaidrojumu par minētā regulējuma atbilstību noteikumu projekta norādē par Ministru kabineta noteikumu izdošanas tiesisko minētajam pilnvarojumam, nepieciešamības gadījumā šo norādi precizējot.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
5.3. dienas vidējā tīrā importa daudzumu un iekšzemes patēriņu laikposmam no 1. janvāra līdz 30. jūnijam katru gadu aprēķina, pamatojoties uz daudzumu, kas importēts un patērēts iepriekšējā gadā pirms attiecīgā kalendāra gada, ja šo noteikumu 5.1. vai 5.2. apakšpunktā minēto daudzumu nav iespējams noteikt.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 5.3. apakšpunktā svītrot vārdus "ja šo noteikumu 5.1. vai 5.2. apakšpunktā minēto daudzumu nav iespējams noteikt" vai skaidrot attiecīgā regulējuma atbilstību Eiropas Savienības Padomes 2009. gada 14. septembra Direktīvas 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm tiek uzlikts pienākums uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves (turpmāk - direktīva Nr. 2009/119/EK), 3. panta 3. punktam noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
8.5. izmaksām, kas saistītas ar drošības rezervju atbilstības noteiktajām prasībām pārbaudēm;
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.5. apakšpunktu, kura jēga un būtība šobrīd nav skaidri saprotama, kā arī lūdzam noteikumu projektā vai tā anotācijā skaidrot, par kādām pārbaudēm 8.5. apakšpunktā ir runa, tai skaitā norādot uz ārējiem normatīvajiem aktiem vai to jomu, kas šīs pārbaudes paredz.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
8.8. citām izmaksām, kas var rasties saistībā ar pienākumu uzturēt drošības rezerves.
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projektā vai tā anotācijā skaidrot, kādas vēl izmaksas varētu rasties saistībā ar pienākumu uzturēt drošības rezerves.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
11. Pakalpojuma maksas pārskatīšanas gadījumā gadījumā CKUS par to nekavējoties paziņo Enerģētikas likuma 72.1 panta otrajā daļā minētajiem komersantiem  un tā stājas spēkā nākamā mēneša pirmajā datumā. 
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 11. punktā, vai nākamais mēnesis tiek noteikts pēc pārskatīšanas vai paziņošanas brīža, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
12. Ja kalendārā gada laikā samaksātā pakalpojuma maksas kopsumma pārsniedz faktiskās drošības rezervju izmaksas attiecīgajā kalendārajā gadā, tad summa, kas saņemta, pārsniedzot izmaksas, tiek uzkrāta uzkrāšanas fondā. Uzkrāšanas fondā uzkrātie līdzekļi tiek izlietoti, lai iegādātos drošības rezerves un segtu citas drošības rezervju izmaksas saskaņā ar šo noteikumu 8. punktu.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 12. un 13. punktā nedublēt likumprojekta 3. pantā ietverto regulējumu, svītrojot vai precizējot abas minētās noteikumu projekta vienības.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
19. Ja komersants desmit darba dienu laikā no Paziņojuma par pakalpojuma maksas un nokavējuma naudas apmaksu saņemšanas dienas neveic pakalpojuma maksas un nokavējuma naudas samaksu, CKUS uzsāk ar piespiedu izpildi saistītās darbības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Administratīvā procesa likuma 358. panta otrajai daļai labprātīgi neizpildīta administratīvā akta piespiedu izpildi veic šajā likumā noteiktajā kārtībā, ja likums, uz kura pamata administratīvais akts izdots, nenosaka citu kārtību. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar pamatojumu nepieciešamībai noteikumu projekta 19. punktā noteikt, ka, ja komersants desmit darba dienu laikā no paziņojuma par pakalpojuma maksas un nokavējuma naudas apmaksu saņemšanas dienas neveic pakalpojuma maksas un nokavējuma naudas samaksu, Centrālā krājumu uzturēšanas struktūra uzsāk administratīvā akta piespiedu izpildi, vai svītrot noteikumu projekta 19. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
25. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2011.gada 14.jūnija noteikumus Nr. 450 “Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību” (Latvijas Vēstnesis, 2011, 95., 205. nr.; 2012, 101. nr.; 2013, 125., 149. nr.; 2014, 138. nr.; 2015, 137. nr.; 2016, 139. nr.; 2018, 30., 251. nr.; 2019, 257. nr.; 2021, 19B., 248. nr.; 2022, 248. nr.; 2023, 125. nr.).
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2011.gada 14.jūnija noteikumi Nr. 450 “Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru, apmēru, kādā maksājama valsts nodeva par drošības rezervju uzturēšanu, kā arī tās aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību” likumprojekta spēkā stāšanā brīdī zaudēs spēku, jo likumprojekta 4. pantā paredzēta Enerģētikas likuma 72.3 panta izslēgšana, kas ir iepriekš minēto Ministru kabineta noteikumu izdošanas tiesiskais pamats. Attiecīgi noteikumu projekta 25. punktā ietvertais regulējums ir lieks, tādēļ lūdzam minēto punktu svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Importēto naftas produktu daudzuma jēlnaftas ekvivalenta aprēķināšanas metode
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektam nav 4.3. apakšpunkta. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 1. un 2. pielikumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Importēto naftas produktu daudzuma jēlnaftas ekvivalenta aprēķināšanas metode
Iebildums
Lūdzam skaidrot pamatojumu noteikumu projekta 1. pielikumā ietvertajai tīrā importa daudzuma definīcijai, kas pirmšķietami neizriet no attiecīgās direktīvas, nepieciešamības gadījumā svītrojot 1. pielikuma 4. punktu, ievērojot arī to, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām pielikumos neietver pastāvīgas tiesību normas un normas, kas neizriet no tiesību akta pamatteksta.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 1.1. un 1.2. sadaļu, ievērojot, ka noteikumu projekts sagatavots, pamatojoties uz likumprojektā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts neparedz spēkā stāšanās datumu. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar spēkā stāšanās datumu vai precizēt noteikumu projekta anotācijas 1.2. sadaļu, norādot, ka noteikumu projekts stājas spēkā vispārējā kārtībā.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka tiesību akta projekta anotācijas 4. sadaļā norāda tos tiesību aktu projektus, kas sagatavojami saistībā ar saskaņošanai nodotajā tiesību akta projektā ietverto regulējumu. Ievērojot minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 4.1.1. sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam pilnveidot noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu:
pirmkārt, lūdzam salāgot informāciju (papildināt un precizēt informāciju, ciktāl attiecināms) par direktīvas Nr. 2009/119/EK pārņemšanu ar to, kas ir norādīta likumprojekta anotācijā;
otrkārt, lūdzam sniegt precīzu un detalizētu informāciju par direktīvas Nr. 2009/119/EK prasību pārņemšanu:
1) detalizētāk (apakšvienību - direktīvas panta punktu un punktu daļu līmenī) skaidrojot direktīvas Nr. 2009/119/EK 2.-4. panta prasību pārņemšanu, kā arī skaidrojot visu pārējo minētās direktīvas prasību pārņemšanu, kuras attiecas uz dalībvalstīm, tādējādi nodrošinot pilnīgu minētās direktīvas pārņemšanu;
2) nodrošinot korektu informāciju par minētās direktīvas prasību pārņemšanu, jo nav skaidrs, kā noteikumu projekta 4. punktā pārņemtas minētas direktīvas prasības, tai skaitā 4. punktā pretēji 5.4. sadaļas 1. tabulā norādītajam nav apakšpunktu, kā arī nav skaidri saprotama minētās direktīvas prasību pārņemšana noteikumu projekta 3. pielikumā;
3) ņemot vērā, ka direktīvā Nr. 2009/119/EK vairākos gadījumos, tostarp 3. pielikuma sestajā rindkopā paredzēta rīcības brīvība, lūdzam atbilstoši papildināt aili (sniedzot pamatojumu) par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu, norādot konkrētās direktīvas normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir izmantota noteikumu projektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota direktīvā paredzētā rīcības brīvība.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru un pakalpojuma maksas par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projektu virzīt apstiprināšanai Ministru kabinetā pēc tam, kad likumprojekts tiks Saeimā pieņemts 3. lasījumā un Valsts prezidents to izsludinājis, ņemot vērā, ka likumprojektā vēl var izdarīt izmaiņas un tādējādi, iespējams, var tikt apdraudēts noteikumu projekta mērķis.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Noteikumi par valsts naftas produktu rezervju apmēru un pakalpojuma maksas par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta nosaukums neatbilst Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 90., 91. un 92. punktam, kas noteic, ka noteikumu projekta nosaukumu veido iespējami īsu un atbilstošu likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un noteikumu saturam, vārdus “kārtība”, "noteikumi" v.tml. rakstot kā nosaukuma pēdējo vārdu un ka nosaukumu ar vārdiem “Noteikumi par” iesāk tikai retos izņēmuma gadījumos. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iekšzemes patēriņa jēlnaftas ekvivalenta aprēķināšanas metode
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 3. pielikuma nosaukumu, novēršot tehnisku kļūdu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijas 5.5. sadaļas 2. tabulā norādīt konkrētas saistības no attiecīgā līguma, kuras ar noteikumu projektu uzņemas vai izpilda Latvija, vai svītrot anotācijas 5. sadaļā ietverto atsauci uz šo līgumu.
Piedāvātā redakcija
-