Projekta ID
23-TA-1250Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skaidrot un nepieciešamības gadījumā precizēt vai svītrot noteikumu projekta 1.8. apakšpunktā izteikto 12.5. apakšpunktu.
Saskaņā ar noteikumu 4. punktu persona centrā iesniedz iesniegumu tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai. Vēršam uzmanību, ka saņemot iestādes atbildi (administratīvo aktu - lēmumu), personai jābūt skaidram, vai tās iesniegums ir atbalstīts vai noraidīts. Šāda pieeja (lēmumu veidi) šobrīd noteikta arī noteikumu 12. punktā, proti, iestāde var pieņemt lēmumu par palīglīdzekļa piešķiršanu, vai arī lēmumu atteikt vai atlikt palīglīdzekļa piešķiršanu.
Savukārt no noteikumu projekta 12.5. apakšpunktā piedāvātās redakcijas personai adresētā lēmuma saturs (piešķirt, atteikt vai atlikt palīglīdzekļa piešķiršanu) nav viennozīmīgi skaidrs.
Ievērojot minēto, lūdzam 12.5. apakšpunktu precizēt. Tāpat lūdzam apsvērt, vai 12.5. apakšpunkts nav svītrojams kopumā, ņemot vērā, ka noteikumu 12.4. apakšpunkts jau paredz, ka centrs var pieņemt lēmumu par "tehniskā palīglīdzekļa piešķiršanas atlikšanu [..] atbilstoši centra speciālistu atzinumam". Arī no noteikumu projektā piedāvātās 49.6. apakšpunkta redakcijas izriet, ka padziļinātu funkcionēšanas novērtēšanu veic "šo noteikumu 12.4. un 12.5 apakšpunktā minētajā gadījumā". T.i., šobrīd secināms, ka 12.5. apakšpunktā paredzētais gadījums ir jau aptverts ar 12.4. apakšpunktā paredzēto regulējumu.
Atbilstoši minētajam lūdzam svītrot vai precizēt arī noteikumu projektā izteikto 49.6. apakšpunktu.
Saskaņā ar noteikumu 4. punktu persona centrā iesniedz iesniegumu tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai. Vēršam uzmanību, ka saņemot iestādes atbildi (administratīvo aktu - lēmumu), personai jābūt skaidram, vai tās iesniegums ir atbalstīts vai noraidīts. Šāda pieeja (lēmumu veidi) šobrīd noteikta arī noteikumu 12. punktā, proti, iestāde var pieņemt lēmumu par palīglīdzekļa piešķiršanu, vai arī lēmumu atteikt vai atlikt palīglīdzekļa piešķiršanu.
Savukārt no noteikumu projekta 12.5. apakšpunktā piedāvātās redakcijas personai adresētā lēmuma saturs (piešķirt, atteikt vai atlikt palīglīdzekļa piešķiršanu) nav viennozīmīgi skaidrs.
Ievērojot minēto, lūdzam 12.5. apakšpunktu precizēt. Tāpat lūdzam apsvērt, vai 12.5. apakšpunkts nav svītrojams kopumā, ņemot vērā, ka noteikumu 12.4. apakšpunkts jau paredz, ka centrs var pieņemt lēmumu par "tehniskā palīglīdzekļa piešķiršanas atlikšanu [..] atbilstoši centra speciālistu atzinumam". Arī no noteikumu projektā piedāvātās 49.6. apakšpunkta redakcijas izriet, ka padziļinātu funkcionēšanas novērtēšanu veic "šo noteikumu 12.4. un 12.5 apakšpunktā minētajā gadījumā". T.i., šobrīd secināms, ka 12.5. apakšpunktā paredzētais gadījums ir jau aptverts ar 12.4. apakšpunktā paredzēto regulējumu.
Atbilstoši minētajam lūdzam svītrot vai precizēt arī noteikumu projektā izteikto 49.6. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 8.1.13. apakšpunktu, sniedzot skaidru un saprotamu informāciju par projektā paredzēto personu datu apstrādi, norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei (tostarp arī spēkā esošu ārējo normatīvo aktu (-us) un tā normu (-as), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus projektā paredzētajā veidā), kā arī sniedzot īsu un kodolīgu skaidrojumu par paredzēto personu datu apstrādi – kādu datu subjektu un kādu kategoriju datus paredz apstrādāt projekts, kādos konkrētos nolūkos, papildus norādot arī – vai personu dati tiks glabāti un kāds būs datu glabāšanas termiņš, kāds ir pamatojums glabāšanas termiņam, kā arī informāciju par to, vai dati tiks nodoti citām institūcijām un kādā nolūkā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skaidrot un nepieciešamības gadījumā svītrot vai precizēt 49.6. apakšpunktu. Vēršam uzmanību, ka spēkā esošo noteikumu 49. punkts paredz skaidrus kritērijus, kad personai veic padziļinātu funkcionēšanas novērtēšanu, piemēram, ja mainījies funkcionēšanas traucējumu veids un smaguma pakāpe, pastāv strīds vai pastāv medicīnisks pamatojums ātrākai tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai.
Savukārt jaunais 49.6. apakšpunkts tikai atsaucas uz centra lēmumu veidiem, bet nenosaka nekādas indikācijas vai kritērijus, kuru iestāšanās vai pastāvēšanas gadījumā būtu jāveic padziļināta funkcionēšanas novērtēšana. Līdz ar to noteikumos tiek veidots "apļveida" regulējums, kur viena norma (12.4., 12.5. apakšpunkts) noteic, ka centrs var pieņemt lēmumu par padziļinātās novērtēšanas veikšanu, savukārt otra norma (49.5. apakšpunkts) noteic, ka padziļinātu novērtēšanu veic gadījumā, ja centrs pieņēmis lēmumu veikt padziļinātu novērtēšanu. Norādām, ka šāds regulējums nerada tiesisku skaidrību par gadījumiem, kad padziļināta novērtēšana nepieciešama un līdz ar to - par personas tiesībām saņemt palīglīdzekļus.
Savukārt jaunais 49.6. apakšpunkts tikai atsaucas uz centra lēmumu veidiem, bet nenosaka nekādas indikācijas vai kritērijus, kuru iestāšanās vai pastāvēšanas gadījumā būtu jāveic padziļināta funkcionēšanas novērtēšana. Līdz ar to noteikumos tiek veidots "apļveida" regulējums, kur viena norma (12.4., 12.5. apakšpunkts) noteic, ka centrs var pieņemt lēmumu par padziļinātās novērtēšanas veikšanu, savukārt otra norma (49.5. apakšpunkts) noteic, ka padziļinātu novērtēšanu veic gadījumā, ja centrs pieņēmis lēmumu veikt padziļinātu novērtēšanu. Norādām, ka šāds regulējums nerada tiesisku skaidrību par gadījumiem, kad padziļināta novērtēšana nepieciešama un līdz ar to - par personas tiesībām saņemt palīglīdzekļus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam lūdzam projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 878 "Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi" pārņemtas divu Eiropas Savienības direktīvu tiesību normas. Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projektā paredzētie grozījumi skar tiesību normas, kas izriet no Eiropas Savienības tiesību aktiem. Gadījumā, ja ar noteikumu projektu tiek grozītas normas, kas pārņem direktīvu noteikumus, ir nepieciešams aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5. punkta sadaļas par tiesību akta projekta atbilstību Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām pret Eiropas Savienību.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumu Nr. 587 “Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 587) 18. punkts noteic to personu loku, kam ir tiesības bez maksas saņemt ziņas no Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas. Ja tiek paplašināts tas personu loks, kam tiek piešķirtas tiesības saņemt ziņas no minētās informācijas sistēmas, tās ir norādāmas MK noteikumi Nr. 587 18. punktā, klāt norādot kādam mērķim ziņas, tajā skaitā personas dati, ir izmantojamas. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt 3.6. un 3.6.1 apakšpunkta iekļaušanu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu spēkā esošo 3. punkta redakciju un ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.3. apakšpunkta prasības, ierosinām 3.10. apakšpunktā svītrot vārdus "šajos noteikumos paredzētajos gadījumos un kārtībā".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam tiesiskās skaidrības nolūkos redakcionāli precizēt 12.3.11. apakšpunktu, lai tas atbilstu 12.3. apakšpunkta ievaddaļai. Vēršam uzmanību, ka lasot kopsakarībā 12. punkta ievaddaļu, 12.3. apakšpunktu un 12.3.11. apakšpunktu, noteikumu projekts šobrīd paredz, ka centrs pieņem lēmumu "[12.3.] par atteikumu piešķirt personai tehnisko palīglīdzekli, ja: [12.3.11.] centra speciālistu identificēti ierobežojumi tehniskā palīglīdzekļa lietošanai". Līdz ar to aicinām 12.3.11. apakšpunktu izteikt, piemēram, šādi: "pastāv centra speciālistu identificēti ierobežojumi tehniskā palīglīdzekļa lietošanai", "centra speciālists identificējis ierobežojumus tehniskā palīglīdzekļa lietošanai" vai tamlīdzīgi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot un tiesiskās skaidrības nolūkos precizēt, ko tieši apliecina ārstniecības iestādes izsniegts dokuments. No punkta pašreizējās redakcijas secināms, ka ārstniecības iestādes dokuments apliecina centra uzaicinājumu uz padziļinātas funkcionēšanas novērtēšanu. No noteikumu projekta kopumā nav saprotams, kāpēc šāds apliecinājums iestādes izdotam uzaicinājumam ir vajadzīgs un kāds ir tā mērķis. Aicinām vārdus "un to apliecina ārstniecības iestādes izsniegts dokuments" svītrot.
Piedāvātā redakcija
-