Atzinums

Projekta ID
22-TA-1182
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Biodegvielu un Bioenerģijas asociācija
Atzinums iesniegts
01.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Latvijas Biodegvielu un Bioenerģijas asociācija (turpmāk – Asociācija) ir iepazinusies ar precizēto rīkojuma projektu "Par Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālo plānu" (turpmāk – Rīkojuma projekts) un norāda, ka uztur savā 23.05.2022. atzinumā pausto nostāju un iebilst pret plāna tālāku virzību šādā redakcijā.

Vienlaikus atsaucoties uz VARAM sniegto skaidrojumu par Asociācijas 23.05.2022. atzinumu, vēršam uzmanību, ka  atbilstoši 2022.gada 22.februārī Ministru Kabineta sēdē pieņemtajam informatīvajam ziņojumam “Par siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas un oglekļa dioksīda piesaistes saistību izpildi” transporta sektors, piemēram, 2019.gadā veidoja lielāko daļu jeb 38,5% no ne-ETS emisijām Latvijā un kā rāda SEG emisiju dinamika, 2019. gadā SEG emisijas transportā bija pieaugušas par 7%, bet 2020.gadā samazinājušās par 0,3%, salīdzinot ar 2005.gadu. SEG emisiju samazinājums transportā 2020.gadā ir saistīts ar COVID19 pandēmijas rezultātā notikušo pasažieru [1] un kravu pārvadājumu [2] apjomu kritumu, kā rezultātā ir samazinājies naftas produktu patēriņš [3], nevis transporta sektora tehnoloģisko attīstību, kas šajā periodā nav notikusi. Papildus SEG emisiju pieaugumu un atjaunojamās enerģijas patēriņa kritumu transportā radīs arī Ministru kabineta 14. jūnija sēdē pieņemtais lēmums noteikt, ka biodegvielu (gan no kultūraugiem ražoto, gan moderno) piejaukums degvielai ir brīvprātīgs.  Līdz ar to pastāv pamatotas bažas par to kā Latvija varēs nodrošināt -17 % ne-ETS darbību SEG emisiju samazinājumu gadā kā to paredz Eiropas zaļais kurss, ja tiek pieņemti lēmumi, kas SEG emisijas palielina.  

Asociācijas ieskatā arī biodegvielas nozares pārkārtošanai ir jāparedz finansējums, jo ar likumdošanas (gan ES mēroga, gan Latvijas) izmaiņām tiek ierobežota nozares darbība un konkurētspēja, līdzīgi kā tas ir kūdras nozares gadījumā. Būtu jāņem vērā arī to, ka šobrīd ir pilnīgi jauna ģeopolitiskā situācija, kurā būtu jāliek uzsvars tieši uz vietējo energoresursu un bioenerģijas plašāku izmantošanu, ko apliecina arī Ekonomikas ministrijas 23.05.2022. atzinums par Rīkojuma projektu, kurā par enerģētikas nozari atbildīgā ministrija iebilst pret kūdras izmantošanas pārtraukšanu. Turklāt saskaņā ar Lauku Atbalsta dienesta sniegto informāciju ar š.g. 1.jūlija grozījumiem Komisijas Īstenošanas regulā (ES) 2017/1185 ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 1307/2013 un (ES) Nr. 1308/2013 piemēro attiecībā uz informācijas un dokumentu paziņošanu Komisijai, un ar ko groza un atceļ vairākas Komisijas regulas, Ukrainas kara ietekmē rapša sēklas, rapšu rauši un neattīrīta rapšu eļļa ir stratēģiski svarīgi produkti, kas nozīmē, ka būtu svarīgi saglabāt esošo infrastruktūru rapša pārstrādei, pārorientējot to no biodegvielas ražošanas uz pārtikas ražošanu.

Tāpēc atkārtoti aicinām Rīkojuma projekta 2.pielikumā pie Taisnīgas pārkārtošanās teritoriālā plāna darbībām paredzēt atbalsta pasākumus reģionālās ekonomikas pārstrukturēšanas virzienā, kas veicinātu, ka uzņēmumi, kas veic biodegvielas ražošanu var pārstrukturēt savu darbību citos virzienos, kā piemēram, moderno biodegvielu ražošanas virzienā vai pārtikas ražošanas virzienā. 

Aicinām VARAM organizēt saskaņošanas sanāksmi par Rīkojuma projektu, kuras laikā Asociācija varētu labāk iepazīstināt ar savu nostāju un argumentiem.  

[1] https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/noz/pasazieru-parvadajumi/preses-relizes/10926-pasazieru-parvadajumi-2021-gada
[2] https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/noz/kravu-parvadajumi/251-kravu-parvadajumi
[3] https://www.vid.gov.lv/sites/default/files/akcizes_precu_aprite_2020.gada_.pdf


 
Piedāvātā redakcija
-