Atzinums

Projekta ID
23-TA-2254
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
20.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
16.2. rekomendāciju izstrāde izglītības iestādēm un izglītības iestāžu izglītošana par interaktīvām mācību platformām un mācību vadības platformām to plašākai izmantošanai un lietošanas dinamikas uzskaitei;
Iebildums
Lūdzam paredzēt rekomendāciju aizstāšanu ar profesionālās pilnveides programmas izstrādi un nodrošināšanu visiem pedagogiem, kas saņems datortehnikas vienības, ņemot vērā viņu darba specifiku. Īpaši pirmsskolas pedagogi un profesionālās izglītības iestāžu vispārējās izglītības pedagogi, ierobežotā satura pieejamības apstākļos, nav sagatavoti digitalizēta mācību procesa vadībai un jau iepriekšējā pieredze liecina, ka vadlīnijas vai norādes, kas nav personificējamas ar pedagoga vajadzībām, nav pietiekami efektīvs atbalsts jaunas pieredzes ieviešanai. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
30.1.2. nosacījumus par datortehnikas izmantošanu izglītības iestādē un ārpus izglītības iestādes;
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākuma mērķis ir nodrošināt atbalstu mācību satura apguvei, lūdzam izvērtēt iepriekšējo pieredzi projektos un veidot jēgpilnus tehniskā atbalsta risinājumus, iespējams, nevis nodrošinot individuālu datortehnikas vienību izsniegšanu izglītojamajiem, bet veidojot mācību klases ar ierīču komplektiem, kurās tādā veidā jebkurš izglītojamais var piedalīties mācību procesā, efektīvi izmantojot digitālās ierīces. Savukārt, ja tiek atbalstīta prakse nodrošināt individuālo izdali, tad nepietiekamu ierīču skaita dēļ šīs tehnoloģijas kļūst par individuālā lietojuma, nevis mērķtiecīgu valsts izstrādāto resursu (platformu) izmantošanas pieredzi mācību satura apguvē. Aicinām anotācijā iekļaut informāciju par pieeju, kas izmantojama pasākuma mērķa sasniegšanai. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā vienas datortehnikas vienības nodrošinājums pirmsskolas pedagogam ļaus nodrošināt valsts mācību platformu resursu izmantošanu pirmsskolas mācību procesu un organizēt digitālu mācību procesu grupās, tādējādi izvērtējot šī priekšlikuma vai mērķa grupas sagaidāmo rezultātu. Aicinām izvērtēt, vai šajā gadījumā, piemēram, viena datortehnikas mācību klases (grupas) komplekta nodrošinājums pirmsskolas izglītības iestādē varētu būt efektīvāks risinājums, jo tādējādi ir iespējams nodrošināt bērniem STEM mācību satura apguvi pašiem darbojoties, piemēram, robotikas apguvi, agrīno programmēšanu un digitālu mācību procesu. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka aprakstā iekļauti projekti ar atšķirīgu pieeju mācību procesa digitalizācijā (REACT-EU paredzēja datorbibliotēku pieejas ieviešanu, savukārt pārējie projekti - individuālu izdali), lūdzam norādīt šī pasākuma vēlamo metodoloģiju pasākuma mērķa sasniegšanai (atbalsts mācību satura apguvei). Attiecīgi būtu veidojams arī atbalsts datortehnikas vienību ieviešanai pedagogiem, jo mācību satura platformu izmantošana vadītam mācību procesam klasē digitāli vai izmantošanai individuāli var prasīt atšķirīgas prasmes un atbalsta vajadzības. 
Tāpat vēršam uzmanību, ka individuāla lietošana var neļaut sasniegt vēlamo mērķi - valsts izstrādāto mācību platformu lietošanas skaita pieaugumu, jo individuālai lietošanai ir pieejamas arī komerciālās platformas, kas lietotājiem (izglītojamajiem) ir plašāk zināmas. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
2.1. atbalsta personāls – speciālie pedagogi, skolotāji logopēdi, izglītības psihologi, pedagogi karjeras konsultanti, izglītības metodiķi, pirmsskolas izglītības metodiķi, skolotāji mentori, ja tie ir saistīti ar vispārējās izglītības satura īstenošanu;
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai konkrētajā atbalsta personāla uzskaitījumā nav jāiekļauj arī pedagoga palīgs. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
2.2. pedagogi – 5 – 6 gadīgo izglītojamo grupu pirmsskolas izglītības skolotāji, vispārējās pamatizglītības skolotāji, vispārējās vidējās izglītības skolotāji, sākumizglītības skolotāji, speciālās izglītības skolotāji.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt terminoloģijas lietojumu (vispārējās pamatizglītības skolotāji un sākumizglītības skolotāji). 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
30.1.2. nosacījumus par datortehnikas izmantošanu izglītības iestādē un ārpus izglītības iestādes;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka profesionālās izglītības iestāžu vispārējās izglītības pedagogi var būt arī vispārējās izglītības iestāžu vispārējās izglītības pedagogi, lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu, kā tiks nodrošināta efektīva resursu sadale šī pasākuma ietvaros, lai neveidotos situācija, ka vienam un tam pašam pedagogam sistēmas ietvaros, piemēram, tiek izsniegtas vairākas datortehnikas vienības, t.sk., izmantošanai ārpus izglītības iestādes. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar detalizētāku informāciju par plānoto datortehnikas nodrošinājuma tvērumu - cik % no pedagogiem un izglītojamajiem katrā mērķa grupā paredzēts aptvert un nodrošināt ar datortehnikas vienībām, t.sk., ņemot vērā jau iepriekšējo nodrošinājumu. Tādējādi būs iespējams arī veidot kompleksu ainu par izglītības iestāžu gatavību nodrošināt digitalizēti vadība mācību procesa norisi. 
Piedāvātā redakcija
-