Projekta ID
25-TA-1882Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
28.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Korupcijas novēršanas un apkarošanas pasākumu plāna 2026.–2027. gadam 2.5.3. apakšpunkts noteic pasākumu veicināt pašvaldību institūciju iesaisti ētikas normu ievērošanas stiprināšanā, nodrošinot metodisko atbalstu ētikas kodeksu pārskatīšanai, kā arī sekmējot ētiskas uzvedības kultūras attīstību. Par atbildīgo šī pasākuma izpildē noteikta Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – ministrija).
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta pirmo daļu valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Valsts pārvalde savas pilnvaras var izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim. Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr. 586 2024. gada 3. septembra noteikumu “Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nolikums” 5.5. apakšpunktu pašvaldību darbības attīstības un pārraudzības jomā ministrija nodrošina pašvaldību darbības un attīstības jautājumu koordināciju, kā arī plāno un īsteno pasākumus, kas vērsti uz tiesiskās bāzes pilnveidi, finansiālās darbības uzlabošanu un teritoriālo reformu īstenošanu, uzrauga pašvaldību darbības tiesiskumu atbilstoši pašvaldību darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei.
Ievērojot iepriekš minēto, ministrijas kompetencē nav veikt pašvaldībās veicināšanas pasākumus saistībā ar ētikas prasību stiprināšanu korupcijas novēršanai. Citiem vārdiem, ministrijas kompetencē ir veikt pašvaldību pārraudzību likumā noteiktajos gadījumos, nevis veikt metodisko darbu un kontroli pār pašvaldības noteiktām ētikas prasībām.
Saskaņā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma 7. panta pirmās daļas 8. punktu birojs korupcijas novēršanā izstrādā metodiku korupcijas novēršanai un apkarošanai valsts un pašvaldību iestādēs un privātajā sektorā.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta pirmo daļu valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Valsts pārvalde savas pilnvaras var izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim. Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr. 586 2024. gada 3. septembra noteikumu “Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nolikums” 5.5. apakšpunktu pašvaldību darbības attīstības un pārraudzības jomā ministrija nodrošina pašvaldību darbības un attīstības jautājumu koordināciju, kā arī plāno un īsteno pasākumus, kas vērsti uz tiesiskās bāzes pilnveidi, finansiālās darbības uzlabošanu un teritoriālo reformu īstenošanu, uzrauga pašvaldību darbības tiesiskumu atbilstoši pašvaldību darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei.
Ievērojot iepriekš minēto, ministrijas kompetencē nav veikt pašvaldībās veicināšanas pasākumus saistībā ar ētikas prasību stiprināšanu korupcijas novēršanai. Citiem vārdiem, ministrijas kompetencē ir veikt pašvaldību pārraudzību likumā noteiktajos gadījumos, nevis veikt metodisko darbu un kontroli pār pašvaldības noteiktām ētikas prasībām.
Saskaņā ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma 7. panta pirmās daļas 8. punktu birojs korupcijas novēršanā izstrādā metodiku korupcijas novēršanai un apkarošanai valsts un pašvaldību iestādēs un privātajā sektorā.
Piedāvātā redakcija
-
