Atzinums

Projekta ID
22-TA-421
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"
Iebildums
Saskaņā ar Teritorijas attīstības plānošanas likuma 1. panta 7. punktu nacionālo interešu objekti ir teritorijas un objekti, kas nepieciešami būtisku sabiedrības interešu nodrošināšanai, dabas resursu aizsardzībai un ilgtspējīgai izmantošanai. Arī no šī likuma 17. pantā ietvertā regulējuma secināms, ka nacionālo interešu objektu statusu nosaka kādai teritorijai vai objektam (piemēram, būvei). No šī brīža rīkojuma projekta nosaukuma un tā redakcijas izriet, ka ar to plānots noteikt nacionālo interešu objekta statusu juridiskai personai  - SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca". Tā kā par nacionālo interešu objektu nenosaka juridiskas personas, lūdzam precizēt rīkojuma projekta nosaukumu un gan 1., gan 2. rīkojuma projekta punktu, konkretizējot, kam tieši nosakāms nacionālo interešu objekta statuss, attiecīgi precizējot arī tekstu visā anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Saskaņā ar Teritorijas attīstības plānošanas likuma 7. panta pirmās daļas 11. punktu un 17. panta pirmo un otro daļu:
1. noteikt nacionālo interešu objekta statusu SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" šādu nekustamo īpašumu robežās:
1.1. Hipokrāta ielā 2, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2078);
1.2. Hipokrāta ielā 2, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2079);
1.3. Hipokrāta ielā 4, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2117);
1.4. Lielvārdes ielā 68, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 092 0409).
2. Noteikt SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" kā nacionālo interešu objektam pienākumu veicot turpmāko būvniecību ievērot pašvaldības teritorijas plānojumu.
Iebildums
Rīkojuma projekta 1. punkts paredz noteikt nacionālo interešu objekta statusu SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" konkrētu nekustamo īpašumu robežās, taču 1.1. - 1.4. apakšpunktos ir uzskaitīti nevis nekustamie īpašumi, bet gan zemes vienības. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 1. panta 1. un 2. punktu kadastra numuru piešķir nekustamajam īpašumam, savukārt kadastra apzīmējumu — zemes vienībai, būvei, telpu grupai vai zemes vienības daļai. Nekustamais īpašums var sastāvēt no vienas vai vairākām zemes vienībām, kā arī būvēm. Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt rīkojuma projekta 1. punktu tādējādi, lai būtu pilnībā skaidrs, kādiem nekustamajiem īpašumiem un to sastāvā esošajām zemes vienībām plānots noteikt nacionālo interešu objekta statusu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Saskaņā ar Teritorijas attīstības plānošanas likuma 7. panta pirmās daļas 11. punktu un 17. panta pirmo un otro daļu:
1. noteikt nacionālo interešu objekta statusu SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" šādu nekustamo īpašumu robežās:
1.1. Hipokrāta ielā 2, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2078);
1.2. Hipokrāta ielā 2, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2079);
1.3. Hipokrāta ielā 4, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 122 2117);
1.4. Lielvārdes ielā 68, Rīgā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 092 0409).
2. Noteikt SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" kā nacionālo interešu objektam pienākumu veicot turpmāko būvniecību ievērot pašvaldības teritorijas plānojumu.
Iebildums
Teritorijas attīstības plānošanas likuma 17.panta otrā daļa paredz, ka nacionālo interešu objektam nosaka tā funkcionēšanai nepieciešamo teritoriju un aizsargjoslu, ja tāda paredzēta normatīvajos aktos, kā arī šā objekta izmantošanas nosacījumus. Projekta anotācijā norādīts, ka projektā iekļautajam objektam nav paredzēts noteikt papildu izmantošanas nosacījumus. Atbilstoši nekustamā īpašuma lietošanas un pārvaldīšanas līgumam infrastruktūra RAKUS nodota noteiktu valsts funkciju veikšanai.
Tieslietu ministrijas norāda, ka nacionālo interešu objekta izmantošanas nosacījumu noteikšana Teritorijas attīstības plānošanas likumā ir paredzēta kā obligāts uzdevums, līdz ar to lūdzam projektu papildināt ar tajā paredzētā objketa izmantošanas nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Teritorijas attīstības plānošanas likuma 17. panta pirmajā daļā noteikts, ka priekšlikumu par nacionālo interešu objektu izveidošanu sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā virza apstiprināšanai Ministru kabinetā attiecīgās nozares ministrija sadarbībā ar vietējām pašvaldībām, kuru teritoriju ietekmēs nacionālo interešu objekts. Priekšlikumā ietver vietas izvēles pamatojumu un ietekmes uz vidi novērtējuma rezultātus, ja tas ir nepieciešams saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
Ņemot vērā minēto tiesību normu, anotācijā iztrūkst informācija gan par sadarbību ar pašvaldību, gan arī, ņemot vērā to, ka nacionālo interešu objektu statusu plānots noteikt privātpersonām piederošiem nekustamiem īpašumiem, saistībā ar vietas izvēles pamatojumu anotāciju būtu vēlams papildināt ar informāciju, vai un kā nacionālo interešu objekta statuss ierobežos konkrēto privātpersonu tiesības uz īpašumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā ietverta informācija, ka "ir uzsāktas normatīvajos aktos noteiktās darbības, kas saistītas ar  privātpersonām piederošo zemesgabala ar kadastra Nr.0100 122 2117 un zemesgabala ar kadastra Nr.0100 122 2079 atsavināšanu veselības aizsardzības vajadzībām par labu valstij (skat. attēlu Nr.3 pielikumā Nr.1). Pēc zemju atsavināšanas, minētās zemes vienības tiks pievienotas esošajam Hipokrāta iela 2, īpašumam. Uz 2022.gada februāri Veselības ministrija ir nosūtījusi privātīpašniekiem vēstuli ar lūgumu apstiprināt zemes vienību atsavināšanu par labu Veselības ministrijai". Minētās informācijas izklāstā skaidrības labad lūdzam lietot terminus, kas lietoti attiecīgo procesu regulējušajos normatīvajos aktos, piemēram, ka ir uzsākta nekustamo īpašumu atsavināšana sabiedrības vajadzībām, vai arī, ka nekustamo īpašumu īpašniekiem ir nosūtīts paziņojums par īpašuma vai tā daļas atsavināšanas nepieciešamību (Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 18. pants), tāpat arī norādām, ka nebūtu korekti teikt, ka īpašumi tiek atsavināti par labu konkrētai ministrijai, piemēram, Veselības ministrijai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrības labad anotācijā ievērot un lietot atbilstošās vietās anotācijā jau iepriekš atrunātos apzīmējumus. Anotācijā, piemēram, ietverta sekojoša informācija: "Ņemot vērā augstāk minētos stratēģiskās attīstības projektus un to, ka divas zemes vienības pieder privātīpašniekiem, tad saskaņā ar Civillikuma 968.pantu, Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” 132. un 133.punktu, Rīgas domes saistošo noteikumu Nr.34 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi” 288.punktu, nav pieļaujama jaunas ēkas būvniecība uz diviem zemes gabaliem." No šī teksta nav pilnībā skaidrs, vai minētais attiecināms uz nekustamajiem īpašumiem, kas iepriekš anotācijā apzīmēti ar "Zemesgabals Nr.1" un "Zemesgabals Nr.2", turklāt skaidrības labad lūdzam arī precizēt informāciju attiecībā uz šiem anotācija minētajiem privātpersonām piederošajiem zemesgabaliem, norādot gan nekustamā īpašuma kadastra Nr., gan konkrētu zemes vienību kadastra apzīmējumus.
Tāpat arī lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kādā veidā Civillikuma 968.pants, Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” 132. un 133.punktu un Rīgas domes saistošo noteikumu Nr.34 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi” 288.punkts, kopsakarā vērtējot tajos ietvertās tiesību normas kontekstā ar anotācijā izklāstītajiem apstākļiem, nepieļauj jaunas ēkas būvniecību. Vēl jo vairāk anotācijā izdarītais secinājums, ka "ir apdraudēts RAKUS vienotā ambulatorā pakalpojuma centra izveidošana, jo abu esošo stacionāru ambulatoro daļu savienošana ir iespējama, tikai izbūvējot jaunu ēku abos zemes gabalos vienlaikus" bez papildus paskaidrojumiem nav saprotams, jo anotācijā ietverta arī informācija par uzsāktu nekustamo īpašumu atsavināšanas sabiedrības vajadzībām procesu, tādējādi pirmsšķietami minētā problemātika jau tiek risināta. Tādējādi minētā informācija kopsakarā ar citu anotācijā ietverto informāciju rada arī būtisku neskaidrību par to, vai Veselības ministrijas ieskatā nacionālo interešu objekta statusa noteikšana "Zemesgabalam Nr.1" un "Zemesgabalam Nr.2", kas pieder privātpersonām, kaut kādā veidā risina šo problemātiku, un tādēļ ir pamatojums tam, lai šiem zemesgabaliem noteiktu nacionālo interešu objekta statusu.

Papildus lūdzam termina "privātīpašniekiem" vietā lietot terminu "privātpersonas", ja ar to gribēts pateikt, ka nekustamais īpašums pieder nevis valstij (publiskai personai), bet gan privātpersonām.


 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas sadaļā "RAKUS infrastruktūras attīstības redzējums" lietoti apzīmējumi "Hipokrāta ielas komplekss" un "Hipokrāta ielas teritorija", taču šādu apzīmējumu lietojums nekur iepriekš anotācijā nav atrunāts, tāpat arī nav skaidrs, vai šie apzīmējumi tiek attiecināti uz vienu un to pašu teritoriju (nekustamajiem īpašumiem), tādēļ lūdzam, pirmkārt, lietot tikai vienu apzīmējumu, ja abi šie apzīmējumi attiecināmi uz vienu un to pašu teritoriju (nekustamo īpašumu) un, otrkārt, iekļaut anotācijā atrunu, lai būtu skaidrs, attiecībā uz kuriem no iepriekš anotācijā minētajiem nekustamajiem īpašumiem šie apzīmējumi/apzīmējums attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai anotācijas sadaļā "Nekustamais īpašums" ietvertā informācija būtu skaidrāk saprotama un lietderīgāka, lūdzam šo anotācijas sadaļu precizēt, identificējot nekustamos īpašumus ar kadastra numuriem un attiecīgi arī tos nekustamā īpašuma objektus (zemes vienības, būves), kuri ietilpst šajos nekustamajos īpašumos, un kuri ir svarīgi šī rīkojuma projekta kontekstā. No šī brīža sadaļā "Nekustamais īpašums" esošās informācijas rodas vairākas neskaidrības attiecībā uz minētajiem nekustamā īpašuma objektiem, piemēram, nav skaidrs, kas domāts ar tekstu, ka Veselības ministrija ir nodevusi RAKUS lietošanā un apsaimniekošanā valsts nekustamos īpašumus, kas sastāv no nekustamā īpašuma ar kadastra Nr. 0100 122 2078, jo nekustamie īpašumi var sastāvēt no vairākām zemes vienībām un būvēm, nevis no nekustamajiem īpašumiem. Tāpat arī nav skaidrs, vai tālāk šīs anotācijas sadaļas tekstā 2. un 3. punktā minētās ēkas ar kadastra apzīmējumiem  0100 122 2006 001 un 0100 122 2079 002 veido katra veido patstāvīgu nekustamo īpašumu, vai arī ietilpst 1. punktā minētā nekustamā īpašuma ar kadastra Nr. 0100 122 2078 sastāvā. Vēršam uzmanību, ka kadastra numuri tiek piešķirti nekustamajiem īpašumiem, savukārt kadastra apzīmējumi tiek piešķirti zemes vienībām (zemesgabaliem) vai būvēm, kas veido nekustamo īpašumu sastāvu.
Šajā anotācijas sadaļā ietverta arī informācija, piemēram, par to, ka "RAKUS ir spiesta no 14 privātpersonām nomāt vairākus tām piederošos zemesgabalus (skat. Pielikuma Nr.1, Attēlu Nr.2), lai nodrošinātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, kā arī valstij piederošo vitāli svarīgo nekustamo īpašumu apsaimniekošanu, t.sk. piebraukšanu pie RAKUS stacionāriem “Gaiļezers”, LOC un Patoloģijas centra". Lūdzam papildināt anotāciju ar īsu skaidrojumu par to, kādā kontekstā šajā sadaļā ietvertā informācija ir nozīmīga lēmuma pieņemšanai attiecībā uz nacionālo interešu objekta statusa piešķiršanu.





 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta anotācijā ir atsauce uz Rīgas domes saistošo noteikumu Nr.34 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi” 288.punktu. Norādāms, ka šāds normatīvais akts nav publicēts oficiālā izdevuma “Latvijas Vēstnesis” tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv. Lūdzam precizēt atsauci uz Rīgas domes saistošajiem noteikumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā pie informācijas par RAKUS sastāvā ietilpstošajām medicīnas pakalpojumu struktūrvienībām (stacionārs “Gaiļezers”, stacionārs “Latvijas Onkoloģijas centrs”, stacionārs “Biķernieki”,  stacionārs “Latvijas Infektoloģijas centrs”, stacionārs “Tuberkulozes un plaušu slimību centrs”, Pataloģijas centrs) ierosinām skaidrības labad norādīt ne tikai zemes vienību kadastra apzīmējumus, bet arī identificēt konkrētus nekustamos īpašumus (norādot to kadastra numurus), kuru sastāvā ir konkrētās zemes vienības.
 
Piedāvātā redakcija
-