Projekta ID
25-TA-1241Atzinuma sniedzējs
Aizsardzības ministrija
Atzinums iesniegts
14.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu precizēt noteikumu 15. punktu ar piedāvāto redakciju.
Piedāvātā redakcija
15. Finansējums, kas šo noteikumu ietvaros tiek piešķirts investīciju projektiem vienīgi militārā jomā, nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, ja ir saņemts Aizsardzības ministrijas atzinums par militārā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu 59.2. punktu
Piedāvātā redakcija
59.2. ja komersants pretendē uz atbalstu saskaņā ar šo noteikumu 15. punktu – Aizsardzības ministrijas atzinumu par militārā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu;
3.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Mērķi ar piedāvāto redakciju:
Piedāvātā redakcija
Noteikumu projekta mērķis ir turpināt atbalstu lieliem investīciju projektiem, vienlaikus paplašinot atbalstu ar primāro lauksaimniecisko ražošanu saistītām investīcijām un militārās jomas investīciju projektiem, kuri saņēmuši Aizsardzības ministrijas atzinumu par militārā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu un, kam nav piemērojams komercdarbības atbalsts.
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt sadaļu Risinājuma apraksts ar piedāvāto redakciju:
Piedāvātā redakcija
Iesniedzot LIAA pieteikuma veidlapu, jānorāda sasniedzamie rādītāji pēc investīciju projekta pabeigšanas saskaņā ar Noteikumu projekta 25. punktu, par ko LIAA piešķir punktus un pēc pieteikumu iesniegšanas termiņa noslēguma ranžē pieteikumus dilstošā secībā. Pēc pieteikumu izvērtēšanas LIAA nodod tos pieteiktos investīciju projektus turpmākai izvērtēšanai sabiedrībai “Altum”, kas ranžēšanā ir pirmie pieejamā finansējuma ietvaros. Pēc sabiedrības “Altum” izvērtējuma un sabiedrības “Altum” lēmuma par atbalsta piešķiršanu, sabiedrība “Altum” noslēdz civiltiesisku līgumu ar komersantu par aizdevuma ar kapitāla atlaidi piešķiršanu. Pēc investīciju projekta pabeigšanas, komersantam jāīsteno pēcuzraudzības periods trīs secīgus gadus, uz kā pamata tiek piemērota kapitāla atlaide, samazinot aizdevuma summu par vienu trešdaļu pēc katra pēcuzraudzības gada sasniegto rādītāju novērtējuma, ko veic LIAA. Ņemot vērā, ka aizsardzības nozarē ir nepieciešama nekavējoša rīcība, militāriem investīciju projektiem, kas finansējumu saņem saskaņā ar noteikumu 15. punktu, pēcuzraudzības periods ir trīs gadi, bet, ja Noteikumu projekta 25. punktā noteiktie rādītāji tiek sasniegti jau pēc pirmā pēcuzraudzības gada, tad pēcuzraudzības periods beidzas pēc pirmā pēcuzraudzības gada un kapitāla atlaidi piemēro visa sabiedrības “Altum” izsniegtā aizdevuma apmērā. Attiecīgi, militāriem investīciju projektiem, kas finansējumu saņēmuši saskaņā ar noteikumu 15. punktu, būtībā pēcuzraudzības periods var būt viens gads, pēc kā beidzas pēcuzraudzība un piemēro visu kapitāla atlaidi. Savukārt, ja pēcuzraudzības pirmajā gadā nav sasniegti visi pēcuzraudzības rādītāji, tad ir iespēja tos sasniegt otrajā vai trešajā pēcuzruadzības gadā. Atšķirībā no vispārējās kārtības, militāriem investīciju projektiem, kas finansējumu saņēmuši saskaņā ar 15. punktu, kapitāla atlaidi piemēro vienā daļā (viss aizdevuma pamatsummas apmērs).
Militārās jomas projekti bez Aizsardzības ministrijas atzinuma par militārā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu var piedalīties atlasē vispārējā kārtībā bez prioritātes uz projektu ranžēšanu, kā arī ievērojot visus komercdarbības atbalsta nosacījumus un atbalstam piemēro šajā noteikumu projektā ietvertos Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumus.
Tāpat Noteikumu projekts paredz, ka atbalstam var pieteikties komersanti ar militāriem investīciju projektiem, kam ir prioritāra nozīme pret citiem investīciju projektiem, lai nodrošinātu Ministru prezidentes E. Siliņas 2025. gada 5. marta rīkojuma Nr. 2025/1.2.1.-77 izpildi, kas paredz izstrādāt plānu efektīvai aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai. Tādējādi investīciju projekti, ko plānots īstenot militārā jomā ar atbilstošu Aizsardzības ministrijas atzinumu par attiecīgā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu, neatkarīgi no saņemto punktu skaita, ir prioritāri apstiprināmi, ja tie atbilst Noteikumu projekta nosacījumiem. Ja atlasē saņemti vairāki šādi pieteikumi, to savstarpējo prioritāro secību nosaka pēc iegūto punktu skaita.
Saskaņā ar noteikumu projekta 59.2. apakšpunktu, komersants, kura investīciju projekts attiecas uz militāro jomu, pirms pieteikšanās LIAA, saņem Aizsardzības ministrijas atzinumu par attiecīgā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu, ko kopā ar pieteikuma veidlapu iesniedz LIAA. Šāda prasība attiecas tikai uz tiem investīciju projektiem, kas pēc savas būtības ir saistīti ar militāra pielietojuma tehnoloģiju, produktu vai pakalpojumu ieviešanu vai ražošanu.
Ņemot vērā, ka pasākumiem, kas saistīti tikai ar aizsardzības mērķi, komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus nav jāpiemēro, jo gadījumā, ja publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) saimnieciskās darbības veicējiem ir paredzēta to īstenotajām darbībām vienīgi militārajā jomā (atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 346.panta 1. punkta (b) apakšpunktā noteiktajam), attiecīgi “īstenojot valsts varu” un nodrošinot valsts drošības intereses, šāda publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) nekvalificējas kā atbalsts tā saimnieciskajai darbībai un tādējādi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma ar Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktu). Līdz ar to Noteikumu projekta 15. punkts paredz, ka finansējumu izsniedz kā atbalstu, kurš ir brīvs no komercdarbības atbalsta, ja aizsardzības jomā īsteno militāro investīciju projektu, kas saistīts ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.
Piesakoties atbalstam militāro projektu īstenošanai, būs nepieciešams saņemt atzinumu no Aizsardzības ministrijas par attiecīgā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu. Ņemot vērā, ka informācija par Noteikumu projektā paredzētās atlases izsludināšanu tiks publicēta pirms faktiskās atlases uzsākšanas, lai LIAA jau pieteikuma iesniegšanas brīdī zinātu, pēc kurām Noteikumu projekta normām izvērtēt projektu (projektiem, kam piešķir atbalstu saskaņā ar Noteikumu projekta 15. punktu, ir mazāk vērtēšanas kritēriji) un komersants pieteikuma iesniegšanas brīdī varētu apliecināt, ka tas īstenos projektu militārā jomā, paredzēts, ka komersantam būs jāvēršas Aizsardzības ministrijā ar iesniegumu atzinuma par attiecīgā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu saņemšanai. Lai saņemtu atzinumu, komersantam saskaņā ar Noteikumu projekta 63. punktu jāvēršas Aizsardzības ministrijā ar iesniegumu, kuram pievienots apraksts par militārā projekta atbilstību drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu (turpmāk – apraksts). Aprakstā tiek norādīta sekojoša informācija:
Aizsardzības ministrija izvērtēs aprakstā iekļauto informāciju un, ja nepieciešams, lūgs papildu informāciju, lai sniegtu atzinumu, vai komersanta pieteiktais militārais projekts ir vai nav uzskatāms par atbilstošu būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu. Aizsardzības ministrija pēc atzinuma izsniegšanas turpmākā projekta izvērtēšanā nepiedalās. Vienlaikus sabiedrība “Altum” var lūgt Aizsardzības ministrijai sniegt papildu informāciju saskaņā ar Noteikumu projekta 62.4. apakšpunktu par projekta militāro specifiku, ja tas nepieciešams lēmuma pieņemšanai.
Militārās jomas projekti bez Aizsardzības ministrijas atzinuma par militārā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu var piedalīties atlasē vispārējā kārtībā bez prioritātes uz projektu ranžēšanu, kā arī ievērojot visus komercdarbības atbalsta nosacījumus un atbalstam piemēro šajā noteikumu projektā ietvertos Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumus.
Tāpat Noteikumu projekts paredz, ka atbalstam var pieteikties komersanti ar militāriem investīciju projektiem, kam ir prioritāra nozīme pret citiem investīciju projektiem, lai nodrošinātu Ministru prezidentes E. Siliņas 2025. gada 5. marta rīkojuma Nr. 2025/1.2.1.-77 izpildi, kas paredz izstrādāt plānu efektīvai aizsardzības un drošības finansējuma palielināšanai. Tādējādi investīciju projekti, ko plānots īstenot militārā jomā ar atbilstošu Aizsardzības ministrijas atzinumu par attiecīgā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu, neatkarīgi no saņemto punktu skaita, ir prioritāri apstiprināmi, ja tie atbilst Noteikumu projekta nosacījumiem. Ja atlasē saņemti vairāki šādi pieteikumi, to savstarpējo prioritāro secību nosaka pēc iegūto punktu skaita.
Saskaņā ar noteikumu projekta 59.2. apakšpunktu, komersants, kura investīciju projekts attiecas uz militāro jomu, pirms pieteikšanās LIAA, saņem Aizsardzības ministrijas atzinumu par attiecīgā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu, ko kopā ar pieteikuma veidlapu iesniedz LIAA. Šāda prasība attiecas tikai uz tiem investīciju projektiem, kas pēc savas būtības ir saistīti ar militāra pielietojuma tehnoloģiju, produktu vai pakalpojumu ieviešanu vai ražošanu.
Ņemot vērā, ka pasākumiem, kas saistīti tikai ar aizsardzības mērķi, komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus nav jāpiemēro, jo gadījumā, ja publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) saimnieciskās darbības veicējiem ir paredzēta to īstenotajām darbībām vienīgi militārajā jomā (atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 346.panta 1. punkta (b) apakšpunktā noteiktajam), attiecīgi “īstenojot valsts varu” un nodrošinot valsts drošības intereses, šāda publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) nekvalificējas kā atbalsts tā saimnieciskajai darbībai un tādējādi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma ar Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktu). Līdz ar to Noteikumu projekta 15. punkts paredz, ka finansējumu izsniedz kā atbalstu, kurš ir brīvs no komercdarbības atbalsta, ja aizsardzības jomā īsteno militāro investīciju projektu, kas saistīts ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.
Piesakoties atbalstam militāro projektu īstenošanai, būs nepieciešams saņemt atzinumu no Aizsardzības ministrijas par attiecīgā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu. Ņemot vērā, ka informācija par Noteikumu projektā paredzētās atlases izsludināšanu tiks publicēta pirms faktiskās atlases uzsākšanas, lai LIAA jau pieteikuma iesniegšanas brīdī zinātu, pēc kurām Noteikumu projekta normām izvērtēt projektu (projektiem, kam piešķir atbalstu saskaņā ar Noteikumu projekta 15. punktu, ir mazāk vērtēšanas kritēriji) un komersants pieteikuma iesniegšanas brīdī varētu apliecināt, ka tas īstenos projektu militārā jomā, paredzēts, ka komersantam būs jāvēršas Aizsardzības ministrijā ar iesniegumu atzinuma par attiecīgā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu saņemšanai. Lai saņemtu atzinumu, komersantam saskaņā ar Noteikumu projekta 63. punktu jāvēršas Aizsardzības ministrijā ar iesniegumu, kuram pievienots apraksts par militārā projekta atbilstību drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu (turpmāk – apraksts). Aprakstā tiek norādīta sekojoša informācija:
Aizsardzības ministrija izvērtēs aprakstā iekļauto informāciju un, ja nepieciešams, lūgs papildu informāciju, lai sniegtu atzinumu, vai komersanta pieteiktais militārais projekts ir vai nav uzskatāms par atbilstošu būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu. Aizsardzības ministrija pēc atzinuma izsniegšanas turpmākā projekta izvērtēšanā nepiedalās. Vienlaikus sabiedrība “Altum” var lūgt Aizsardzības ministrijai sniegt papildu informāciju saskaņā ar Noteikumu projekta 62.4. apakšpunktu par projekta militāro specifiku, ja tas nepieciešams lēmuma pieņemšanai.
5.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam precizēt sadaļu "Nozaru ietekmes apraksts" ar piedāvāto redakciju:
Piedāvātā redakcija
Nozaru ietekmes apraksts
Plānots, ka apstiprinot Noteikumu projektu, ik gadu tiks atbalstīti seši līdz desmit komersanti, tai skaitā viens līdz divi projekti primārās lauksaimniecības nozarē un viens līdz divi militārā jomā, kuri atbilst būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.
Plānots, ka apstiprinot Noteikumu projektu, ik gadu tiks atbalstīti seši līdz desmit komersanti, tai skaitā viens līdz divi projekti primārās lauksaimniecības nozarē un viens līdz divi militārā jomā, kuri atbilst būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.
6.
Anotācija (ex-ante)
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 2.2.1. punktu ar piedāvāto redakciju:
Piedāvātā redakcija
Plānots, ka apstiprinot Noteikumu projektu, ik gadu tiks atbalstīti seši līdz desmit komersanti, tai skaitā viens līdz divi projekti primārās lauksaimniecības nozarē un viens līdz divi militārā jomā, kuri atbilst būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.
7.
Anotācija (ex-ante)
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 2.2.2. punktu ar piedāvāto redakciju:
Piedāvātā redakcija
Plānots, ka apstiprinot Noteikumu projektu, ik gadu tiks atbalstīti seši līdz desmit komersanti, tai skaitā viens līdz divi projekti primārās lauksaimniecības nozarē un viens līdz divi militārā jomā, kuri atbilst būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.
8.
Anotācija (ex-ante)
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 2.2.3. punktu ar piedāvāto redakciju:
Piedāvātā redakcija
Plānots, ka apstiprinot Noteikumu projektu, ik gadu tiks atbalstīti seši līdz desmit komersanti, tai skaitā viens līdz divi projekti primārās lauksaimniecības nozarē un viens līdz divi militārā jomā, kuri atbilst būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.
9.
Anotācija (ex-ante)
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 2.2.4. punktu ar piedāvāto redakciju:
Piedāvātā redakcija
Plānots, ka apstiprinot Noteikumu projektu, ik gadu tiks atbalstīti seši līdz desmit komersanti (t.sk. vidējie komersanti), tai skaitā viens līdz divi projekti primārās lauksaimniecības nozarē un viens līdz divi militārā jomā, kuri atbilst būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu. .
