Atzinums

Projekta ID
24-TA-654
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 4. punktu, skaidri norādot, ka nacionālo līdzfinansējumu veido valsts budžeta finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 6.punktu ar iznākuma un rezultāta rādītāju, kas plānoti Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam (turpmāk - programma) (RCO29 "Alternatīvo degvielu infrastruktūra (uzpildes/ uzlādes punkti)" un r.2.4.1. "Bezemisiju transportlīdzekļu īpatsvars visu transportlīdzekļu skaitā"), vai arī anotācijā pamatot, kuru citu 2.4.1.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu multimodālu mobilitāti, attīstot elektrotransportlīdzekļu uzlādes infrastruktūru" pasākumu ietvaros minētie rādītāji tiks sasniegti. Ja sasniedzamie rādītāji prasa izmaiņas programmā, lūdzam operatīvi iesniegt Finanšu ministrijai attiecīgus programmas grozījumu priekšlikumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 30. punktu, attiecīgi precizējot sniegto informāciju anotācijā, jo norma nav saistoša noteikumiem, kas nosaka kārtību, kādā īsteno Kohēzijas fonda projektu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta ietvaros īstenojamā projekta izdevumi Satiksmes ministrijas budžetā ir jāplāno kā Kohēzijas fonda projekta izdevumi, attiecīgi situācijā, ja vilcienus plānots iegādāties, izmantojot Kohēzijas fonda finansējumu, tad samaksa par tiem nav veicama no Satiksmes ministrijas valsts budžeta apakšprogrammas 31.09.00 “Dotācija jauno vilcienu iegādei un remonta centra izbūvei”, bet gan no jaunizveidojamās Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammas 61.13.00 “Kohēzijas fonda (KF) finansētie dzelzceļa infrastruktūras projekti (2021-2027)””, savukārt valsts budžeta apakšprogrammā 31.09.00 “Dotācija jauno vilcienu iegādei un remonta centra izbūvei” paredzētais finansējums deviņu vilcienu iegādei 2024. gadam ir jāatstāj neizmantots.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3. sadaļā veikt šādus precizējumus:
   - ņemot vērā, ka projekta izmaksas par 15 (6+9) vilcienu iegādi paredzēts veikt 2024. gadā, precizēt 1. - 6.punktā norādīto informāciju, tai skaitā svītrojot norādītos izdevumus 2023.gadā;
   - 6.punktā sniegt informāciju par visām nepieciešamajām apropriācijas pārdalēm gan no budžeta apakšprogrammas 62.14.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansētie dzelzceļa infrastruktūras projekti (2021-2027)” uz jaunizveidoto apakšprogrammu 61.13.00 “Kohēzijas fonda (KF) finansētie dzelzceļa infrastruktūras projekti (2021-2027), gan no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai"", kā arī par līdzšinēji 2024.gadā veikto izdevumu pārgrāmatošanu, lai tie būtu piekritīgi Kohēzijas fonda projektam, tai skaitā norādot attiecīgos finansējuma apmērus.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt protokollēmuma projektu ar jauniem punktiem, kas paredz:
   - atzīt par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 62 71.§) “Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 467 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru" 4.5.1.1. pasākuma "Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru (sliežu transporta)" īstenošanas noteikumi"" (23-TA-2867) 4. un 5.punktu, ņemot vērā šī protokollēmuma projekta 4. un 5.punktā paredzēto;
   - uzdot Satiksmes ministrijai sagatavot un iesniegt grozījumus Ministru kabineta 2022.gada 26.oktobra rīkojumā Nr.763 “Par Satiksmes ministrijas ilgtermiņa saistībām jauno elektrovilcienu projekta īstenošanai”.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 4.punktu:
   - norādot ne tikai finansējumu 1 572 082 euro apmērā, bet visu finansējuma apmēru projekta īstenošanas uzsākšanai un priekšfinansēšanai 2024. gadā, kas nepieciešams pirms līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas;
   - norādīt uzdevumu par apropriācijas pārdali no apakšprogrammas 62.14.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansētie dzelzceļa infrastruktūras projekti (2021-2027)” ieplānotā finansējuma uz jaunizveidojamo apakšprogrammu 61.13.00 “Kohēzijas fonda (KF) finansētie dzelzceļa infrastruktūras projekti (2021-2027)”;
   - paredzēt atļauju piešķirt finansējumu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai"" par atlikušo finansējumu, kas nepieciešams projekta īstenošanas uzsākšanai un priekšfinansēšanai 2024. gadā.

Vienlaikus, ņemot vērā protokollēmuma projekta 4.punktā paredzēto, vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu  Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 24.2. apakšpunktu Ministru kabinets lēmumu par līdzekļu piešķiršanu izņēmuma kārtā pirms Eiropas Savienības fondu projektu iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē pieņem, pamatojoties uz iesniegto argumentāciju un risku analīzi, līdz ar to attiecīgi lūdzam anotāciju papildināt ar argumentāciju, kāpēc līdzekļi jāpiešķir pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, kā arī sniegt informāciju par risku analīzi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta nosaukumā norādīto 2.4.1.specifiskā atbalsta mērķa nosaukumu "Veicināt ilgtspējīgu multimodālu mobilitāti, veicinot elektrotransportlīdzekļu izmantošanu", ņemot vērā ierosinātos grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam. Lūdzam attiecīgus precizējumus veikt noteikumu projekta pavadošajā dokumentācijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros ir plānoti 2 projekta iesniegumi, no kuriem viens ir posmotais projekts, kuram atbilstoši Regulas Nr.2021/1060 118.a pantam nav nepieciešama atlase, tad nepieciešams pasākumu sadalīt 2 kārtās - 1.kārta posmotais projekts, 2.kārta 9 elektrovilcienu iegāde. Attiecīgi sadalot finansējumu, rādītājus, kā arī norādot kuri 2021-2027.gada plānošanas perioda nosacījumi neattiecas uz posmoto projektu.
Atbilstoši FM 08.04.2024. publicētajam "Skaidrojums par projektu posmošanu starp ES fondu 2014.-2020. gada un 2021.-2027.gada plānošanas periodiem" 3.2. punkta 1.apakšpunktam -  Atbildīgajai iestādei jānodrošina operatīva 2021-2027 perioda MK noteikumu par SAM/pasākuma īstenošanu (vai grozījumi, ja regulējums jau apstiprināts) izstrāde posmojamā projekta investīcijām, lai nodrošinātu projekta izdevumu attiecināmības nepārtrauktību, finanšu plūsmas turpināšanu un projekta pabeigšanu, t.sk. maksājumu
veikšanu utt. Anotācijā norāda visus posmojamos projektus, minot to identifikācijas numurus un nosaukumus, kādi piešķirti 2014-2020 programmas SAM/pasākumu ietvaros KPVIS 14-20, izsekojamībai MK noteikumos iekļaujot tos kā atsevišķu atlases kārtu, un norāda, atbilstoši kuram KNR pantam projekti posmojami.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā pamatot, kādēļ noteikumu projekta 4.punktā norādītais plānotais finansējums ir 82% un norādīts lielāks nacionālā līdzfinansējuma apjoms (18%, nevis 15%).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 14.punkta redakciju, ņemot vērā, ka Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā un anotācijā iekļautā informācija liecina, ka posmotā projekta 2.posma īstenošanai Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā tiks iesniegts atsevišķs projekta iesniegums. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums norādīt, ka sadarbības partnerim netiek piešķirts komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt noteikumu projekta 16.punkta formulējumu “Projekta iesniedzējs var piesaistīt sadarbības partneri”.
Ņemot vērā akciju sabiedrības “Pasažieru vilciens” lielā projekta iesnieguma grozījumus, kas ir skaņošanā ar Eiropas Komisiju, un tajos valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” jau ir kā projekta sadarbības partneris, aicinām redakcionāli precizēt punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projekta 20. punktā iekļauto izmaksu uzskaitījumu arī ar, piemēram, komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 21. punktu ar atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Attiecīgi lūdzam precizēt informāciju arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
21. Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta “c” apakšpunkta nosacījumiem, ja tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projekta 24.3.apakšpunktu, svītrojot norādi uz horizontālo principu rādītājiem. Vēršam uzmanību, ka horizontālajiem principiem "Klimatdrošinašana" un "Nenodarīt būtisku kaitējumu" nav noteikti sasniedzamie rādītāji. Vienlaikus Satiksmes ministrija tādus var noteikt pēc saviem ieskatiem, ja tādi ir nepieciešami, attiecīgi papildinot noteikumu projektu.
Vienlaikus, lai nodrošinātu informācijas izsekojamību, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par plānoto investīciju ietekmi uz horizontālajiem principiem "Klimatdrošināšana" un "Nenodarīt būtisku kaitējumu", norādot, vai plānotā ietekme vērtējama kā tieša, netieša, vai, ka nav ietekmes. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 24.4. apakšpunktu aiz vārda "nodrošina" ar vārdiem "dubultā finansējuma neiestāšanos, kā arī nodrošina". Vēršam uzmanību, ka dubultā finansējuma neiestāšanās nodrošināma ne tikai attiecībā uz citiem finanšu atbalsta instrumentiem, bet arī konkrētā projekta īstenošanai piešķirtā finansējuma ietvaros darbības nevar tikt finansētas dubultā.

Vienlaikus lūdzam papildināt noteikumu projekta 24.4. apakšpunktu ar norādi, ka finansējuma saņēmējs uzņemas segt sadārdzinājumu no saviem līdzekļiem,  t.sk. anotācijā arī precīzāk norādot, no kādiem līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
24.4. uzņemas segt sadārdzinājumu no saviem līdzekļiem, nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos, kā arī nodrošina, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 24.6.apakšpunktu vai atbilstošu informāciju iekļaut anotācijā, norādot, no kāda finansējuma avota plānots nodrošināt radīto vērtību ilgtspēju un uzturēšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projekta 24.10.apakšpunktu ar iespēju paredzēt  inovatīva publiska iepirkuma veikšanu vai tā elementu piemērošanu iepirkuma dokumentācijā.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka iepirkums par elektrovilcienu iegādi jau ir veikts, lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 24.10.apakšpunkta otrā teikuma redakciju, ja iepirkums nav veikts kā "zaļais" iepirkums vai sociāli atbildīgs iepirkums. 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka no Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 3. punkta izriet, ka finansējuma saņēmējs, projekta īstenošanā piesaistot sadarbības partneri, joprojām saglabā atbildību par projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu, izdevumu attiecināmību, kā arī maksājumu veikšanu un iepirkuma procedūras veikšanu.
Ievērojot minēto, lūdzam norādīt anotācijā, vai noteikumu projekta 26. punktā minētajā gadījumā valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" rīkojas kā sadarbības partneris, un kā šādā gadījumā finansējuma saņēmējs saglabās minēto atbildību ("Ja nav iespējams noslēgt jaunu līgumu atbilstoši šajā punktā noteiktajam, finansējuma saņēmējs atbilstoši šo noteikumu 17. punktam nodod iegādātos pamatlīdzekļus valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" veic visas nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu jauna sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma noslēgšanu ar citu pakalpojuma sniedzēju").
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Aicinām gan anotācijā, gan protokollēmuma 4.punktā Satiksmes ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammai 61.13.00 "Kohēzijas fonda (KF) finansētie dzelzceļa infrastruktūras projekti (2021-2027)”  pirms vārda “apakšprogramma” norādīt vārdu “jaunizveidojamā”.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā iekļauto informāciju par MK 2023.gada 19.decembrī atbalstīto risinājumu, ka valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” ir tiesības piešķirt AS "Pasažieru vilciens" tiešo piešķīrumu no 2025.gada 1.janvāra līdz 2032.gada 31.decembrim, ar iespēju to pagarināt līdz 2034.gada 31.decembrim, lūdzam papildināt anotāciju arī ar nosacījumu, ko izvirzījusi Eiropas Komisija, proti, ka, beidzoties pašreizējam sabiedrisko pakalpojumu līgumam, ritošais sastāvs, kas iegādāts par Eiropas Savienības līdzekļiem, tiks nodots nākamajam sabiedrisko pakalpojumu līguma sniedzējam par tirgus cenu, atskaitot saņemtos valsts un Eiropas Savienības līdzekļus.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārliecināties vai anotācijā norādītais akciju sabiedrības “Pasažieru vilciens” lielā projekta otrā posma Kohēzijas fonda finansējums 12 544 923 euro ir korekts, ņemot vērā, ka tas nesakrīt ar lielā projekta grozījumos plānotajiem 12 539 835,15 euro. Gadījumā, ja norādītā summa ir korekta, lūdzam anotācijā ietvert informāciju par summas atšķirību. 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par pasākuma investīcijām plānotajiem intervences laukuma kodiem atbilstoši programmas papildinājumā noteiktajam (2.4.1.2.pasākumam atbilstošs 107.kods "Mobilie nulles emisijas/ar elektrību darbināmie dzelzceļa aktīvi").
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aicinām svītrot anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļas "Juridiskās personas" atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" iekļauto informāciju "Centrālā finanšu un līgumu aģentūra pildīs Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda sadarbības iestādes funkcijas", ņemot vērā, ka tas ir noteikts Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 12. panta pirmajā daļā.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu ar informāciju par investīciju pienesumu tautsaimniecībai, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par transporta nozari/ jomu pārstāvošām biedrībām, nodibinājumiem, nevalstiskajam organizācijām noteikumu projektu izstrādē.
Vēršam uzmanību uz Ministru Prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūcijā Nr. 2021-1.1.1./50-50 noteikto: “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv).”.
Piedāvātā redakcija
-
27.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 5.punkta redakciju, papildinot ar rīcību gadījumā, ja Eiropas Komisija neatbalsta rosinātos programmas grozījumus.
Piedāvātā redakcija
-