Atzinums

Projekta ID
23-TA-1451
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Biodegvielu un Bioenerģijas asociācija
Atzinums iesniegts
04.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
LBBA uztur savā 2023.gada 29.novembra atzinumā pausto un atkārtoti aicina likumprojektu  papildināt ar jauniem nosacījumiem, kas paredz obligātu biodegvielas piejaukumu benzīnam un dīzeļdegvielai (B7, E10) un paredz pagarināt biodegvielas piejaukuma periodu dīzeļdegvielai 7% apmērā.  Vienlaikus papildinot argumentāciju vēršam uzmanību, ka 1) obligātais piejaukums ir definēts kā bāzes scenārija pasākums līdz 2030.gadam Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā; 2) Jaunākie grozījumi ES degvielas kvalitātes direktīvā paredz, ka dalībvalstis virzās no B7 uz B10 piejaukumu dīzeļdegvielai; 3) Lielākā daļa Saeimas frakciju 2023.gada 22. maijā ir parakstījušas “Sadarbības Memorandu par Latvijas enerģētikas stratēģiju”, kas paredz atbalstu energoneatkarībai un vietējiem energoresursiem”.  Obligātā piejaukuma ietveršanai likumā LBBA aicina izmantot likumprojekta "Transporta enerģijas likums" versiju, kas publicēta 2022.gadā zem tiesību aktu lietas 21-TA-742 (sk. 8.panta trešās daļas 1) un 3) punktus).  LBBA lūdz precizēt izziņu norādot, ka attiecīgais LBBA iebildums (2023.gada 29.novembra atzinumā) nav nemts vērā. Vienlaikus LBBA nepiekrīt ministrijas norādītajam atzinuma noraidījuma pamatojam, jo tas ir pretrunā ar realitāti citās dalībvalstīs, kur šāds instruments jau praksē tiek kombinēts ar citiem AER veicināšanas instrumentiem.

 
Piedāvātā redakcija
(1) Dīzeļdegvielu atļauts realizēt tikai tad, ja tai ir pievienota biodegviela vai modernā biodegviela vai biodegviela kopā ar moderno biodegvielu ne mazāk kā 6,5 tilpumprocentu apjomā no kopējā maisījuma tilpuma.
(2) Benzīnu, kura pētnieciskais oktānskaitlis ir 95 vai lielāks, bet mazāks par 98 (95. markas benzīns), ir atļauts realizēt tikai tad, ja tam ir pievienota biodegviela vai modernā biodegviela vai biodegviela kopā ar moderno biodegvielu ne mazāk kā 9,5 tilpumprocentu apjomā no kopējā maisījuma tilpuma.
 
2.
Likumprojekts
Iebildums
LBBA uztur savā 2023.gada 29.novembra atzinumā pausto un atkārtoti aicina likumprojektu  papildināt ar jauniem nosacījumiem, kas paredz obligātu biodegvielas piejaukumu benzīnam un dīzeļdegvielai (B7, E10) un paredz pagarināt biodegvielas piejaukuma periodu dīzeļdegvielai 7% apmērā.  Vienlaikus papildinot argumentāciju vēršam uzmanību, ka 1) obligātais piejaukums ir definēts kā bāzes scenārija pasākums līdz 2030.gadam Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā; 2) Jaunākie grozījumi ES degvielas kvalitātes direktīvā paredz, ka dalībvalstis virzās no B7 uz B10 piejaukumu dīzeļdegvielai; 3) Lielākā daļa Saeimas frakciju 2023.gada 22. maijā ir parakstījušas “Sadarbības Memorandu par Latvijas enerģētikas stratēģiju”, kas paredz atbalstu energoneatkarībai un vietējiem energoresursiem”.  Obligātā piejaukuma ietveršanai likumā LBBA aicina izmantot likumprojekta "Transporta enerģijas likums" versiju, kas publicēta 2022.gadā zem tiesību aktu lietas 21-TA-742 (sk. 8.panta trešās daļas 1) un 3) punktus).  LBBA lūdz precizēt izziņu norādot, ka attiecīgais LBBA iebildums (2023.gada 29.novembra atzinumā) nav nemts vērā. Vienlaikus LBBA nepiekrīt ministrijas norādītajam atzinuma noraidījuma pamatojam, jo tas ir pretrunā ar realitāti citās dalībvalstīs, kur šāds instruments jau praksē tiek kombinēts ar citiem AER veicināšanas instrumentiem.
Piedāvātā redakcija
(1) Dīzeļdegvielu atļauts realizēt tikai tad, ja tai ir pievienota biodegviela vai modernā biodegviela vai biodegviela kopā ar moderno biodegvielu ne mazāk kā 6,5 tilpumprocentu apjomā no kopējā maisījuma tilpuma.
(2) Benzīnu, kura pētnieciskais oktānskaitlis ir 95 vai lielāks, bet mazāks par 98 (95. markas benzīns), ir atļauts realizēt tikai tad, ja tam ir pievienota biodegviela vai modernā biodegviela vai biodegviela kopā ar moderno biodegvielu ne mazāk kā 9,5 tilpumprocentu apjomā no kopējā maisījuma tilpuma.
3.
Likumprojekts
Iebildums
LBBA lūdz paaugstināt slieksni līdz kuram atļauts izmantot no pārtikas vai dzīvnieku barības kultūraugiem iegūtas biodegvielas un biometāns, norādot likumprojekta anotācijā (pēc Direktīvas 2018/2001 25.panta 1.punkta metodikas) noteiktos 4,2%.
Piedāvātā redakcija

1) šā panta (2) daļas 1) punktā minēto biodegvielu un biogāzi (biometānu) pienākuma izpildei var ņemt vērā ne vairāk kā 4,2 procentu apjomā no kopējā konkrētā degvielas piegādātāja transporta sektorā realizētās transporta enerģijas apjoma;
4.
Likumprojekts
Iebildums
LBBA uztur savā 2023.gada 29.novembra atzinumā pausto 7. iebildumu un atkārtoti iebilst pret likumprojekta 13.panta (1) daļas 1) - 4) punktā noteiktajām iemaksu likmēm un lūdz tās precizēt, paredzot, ka vismaz par to enerģijas daļu, kas Latvijā vēsturiski ir nodrošināta ar atjaunojamo enerģiju transportā tiek pimēroti augstāki sodi. LBBA aprēķini liecina, ka buy-out cenai, kas veicinātu biodegvielas piejaukšanu degvielai vajadzētu būt aptuveni 300-400 eiro/ tCO2ekv. atkarība no situācijas biržā, tāpēc LBBA lūdz izvēlēties augstāko robežvērtību = 400 eiro / tCO2ekv.   LBBA lūdz precizēt izziņu norādot, ka attiecīgais LBBA iebildums (2023.gada 29.novembra atzinumā) nav ņemts vērā. 
Piedāvātā redakcija
13. pants. Siltumnīcefekta gāzu emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma izpildes nodrošināšana

(1) Degvielas piegādātājs šā likuma 8. pantā noteiktos mērķus var izpildīt, arī veicot iemaksu šā likuma 15. panta (1) daļā minētajā kontā šādā apjomā un ņemot vērā šādus nosacījumus:

1) šā likuma 8. panta (1) daļas 1) punktā noteiktos mērķus var izpildīt veicot iemaksu 40 euro apmērā par katru nesamazināto siltumnīcefekta gāzu emisiju tonnu. Ja degvielas piegādātājs transportam ir piegādājis atjaunīgās degvielas, kas minētas šā likuma 8.panta (2) 1) punktā mazāk nekā 4,2 procentu apjomā no kopējā konkrētā degvielas piegādātāja transporta sektorā realizētās transporta enerģijas apjoma, tad  iemaksa aprēķināma pēc likmes 400 euro par katru nesamazināto siltumnīcefekta gāzu emisiju tonnu;
2) šā likuma 8. panta (1) daļas 2) un 3) punktā noteiktos mērķus var izpildīt veicot iemaksu 60 euro apmērā par katru nesamazināto siltumnīcefekta gāzu emisiju tonnu. Ja degvielas piegādātājs transportam ir piegādājis atjaunīgās degvielas, kas minētas šā likuma 8.panta (2) 1) punktā mazāk nekā 4,2 procentu apjomā no kopējā konkrētā degvielas piegādātāja transporta sektorā realizētās transporta enerģijas apjoma, tad  iemaksa aprēķināma pēc likmes 400 euro par katru nesamazināto siltumnīcefekta gāzu emisiju tonnu;
3) šā likuma 8. panta (1) daļas 4) punktā noteikto mērķi var izpildīt veicot iemaksu 80 euro apmērā par katru nesamazināto siltumnīcefekta gāzu emisiju tonnu. Ja degvielas piegādātājs transportam ir piegādājis atjaunīgās degvielas, kas minētas šā likuma 8.panta (2) 1) punktā mazāk nekā 4,2 procentu apjomā no kopējā konkrētā degvielas piegādātāja transporta sektorā realizētās transporta enerģijas apjoma, tad  iemaksa aprēķināma pēc likmes 400 euro par katru nesamazināto siltumnīcefekta gāzu emisiju tonnu;
4) šā likuma 8. panta (1) daļas 5) punktā noteikto mērķi var izpildīt veicot iemaksu 90 euro apmērā par katru nesamazināto siltumnīcefekta gāzu emisiju tonnu. Ja degvielas piegādātājs transportam ir piegādājis atjaunīgās degvielas, kas minētas šā likuma 8.panta (2) 1) punktā mazāk nekā 4,2 procentu apjomā no kopējā konkrētā degvielas piegādātāja transporta sektorā realizētās transporta enerģijas apjoma, tad  iemaksa aprēķināma pēc likmes 400 euro par katru nesamazināto siltumnīcefekta gāzu emisiju tonnu.
 
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
LBBA lūdz precizēt anotācijā norādīto neprecīzo informaciju, ka visa Latvijā ražotā biodīzeļdegviela ir tikai 1.paaudzes biodīzeļdegviela, kas ir ražota no pārtikas vai dzīvnieku barības kultūraugiem. LBBA vērš uzmanību, ka Latvijas biodīzeļdegvielas ražotāji 2023.gadā ir saražojuši un eksportējuši vairākus tūkstošus tonnas lietotas cepameļļas biodīzeļdegvielu un moderno biodīzeļdegvielu no  rūpnieciskajiem atlikumiem un atkritumproduktiem, kas rodas pārtikas augu eļļu attīrīšanas procesos. LBBA norāda, ka no šīm izejvielām Latvijā saražotās biodegvielas apjoms ar katru gadu palielinās. 
Piedāvātā redakcija
-