Atzinums

Projekta ID
23-TA-469
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Reģionālo attīstības centru un novadu apvienība"
Atzinums iesniegts
02.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka no RACA pašvaldībām par termiņa pagarinājumu tika saņemti pretrunīgi viedokļi (gan, ka pagarinājuma termiņam būtu jābūt vēl garākam, t.i., līdz šī gada 2023.gada 31.decembrim, gan gluži pretējs viedoklis, ka pagarinājums nav pieļaujams, jo virkne pašvaldību lēmumus pieņēma līdz š.g. 28. februārim, kā tas bija noteikts programmas noteikumos, un sagaida, ka drīzumā tiktu gatavots arī Ministru kabineta rīkojuma projekts un uzsākta projektu iesniegšana, finansējuma apguve), lūdzam mehāniskas termiņa pagarināšanas vietā paredzēt  iespēju izsludināt konkursa 2. kārtu uz līdzekļu pārpalikumu, ja tāds izveidotos. 

Kas attiecas uz pašvaldībām, kuru domes pieņēma lēmumu par skolu tīkla reorganizāciju līdz MK noteikumos noteiktajam 28.02.2023., tad termiņa pagarinājums nedrīkstētu ietekmēt pieņemto lēmumu (projektu) īstenošanu, ņemot vērā, ka vairāku novadu pašvaldību izvirzītais mērķis ir uzsākt investīcijas reorganizējāmā izglītības iestādē iespējami drīz. Bez tam, pagarinot iesniegšanas termiņu, būtu jāpagarina arī MK noteikumu 40.punktā paredzētais projekta realizācijas termiņš, jo pašvaldības ir rēķinājušās ar konkrētu laika nogriezni, lai paspētu veikt visas procesuālās darbības un īstenot projektus.

Vēršam uzmanību, ka līdzīgs risinājums tika rasts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija programmā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna trešās komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.6.i. investīcijas "Pašvaldību funkciju īstenošanai un pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo bezemisiju transportlīdzekļu iegāde”, kur, līdzīgi kā šajā programmā, konkursa nobeiguma fāzē tika konstatēts risks par nepietiekamu pretendentu skaitu, kā rezultātā nebūtu iespējams sasniegt rezultatīvos rādītājus, radās diskusija par attiecīgo noteikumu grozījumiem, termiņa pagarinājumu, pat līdzekļu novirzīšanu citām programmām, taču, konsultējoties ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru un Finanšu ministriju, tika rasts risinājums par  konkursa 2.kārtas izsludināšanu.

Ja tiek atbalstīta ideja par 2.kārta izsludināšanu, vēlamais iesniegšanas termiņš, ko norādījuši RACA biedri: 2023.gada 31.decembrim. 

Vienlaikus norādām, ka RACA pašvaldībās valda neskaidrība gan par skolu tīkla sakārtošanas plāniem, gan obligāto skolēnu skaita noteikšanu, kam varētu būt bijusi būtiska ietekme uz reorganizācijas lēmumu pieņemšanu. Nezinot šo informāciju, pieņemt lēmumus bija sarežģīti. 23.01.2023. lūdzām tikšanos ar izglītības un zinātnes ministri, lai šos jautājumus izrunātu vēl pirms domju lēmumu pieņemšanas termiņa iestāšanās, taču tikšanās joprojām nav notikusi. 



 
Piedāvātā redakcija
10.
Projekta iesniedzējs ir pašvaldība, kas līdz 2023. gada 31. decembrim pieņem un saskaņošanai nozares ministrijā iesniedz pašvaldības domes pieņemtus lēmumus par vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu atbilstoši šo noteikumu 11. punktā minētajiem kritērijiem (turpmāk – priekšatlases kritēriji) un ir saņēmusi nozares ministrijas uzaicinājumu iesniegt projekta iesniegumu atlasei (turpmāk – projekta iesniedzējs). Projekta iesniedzējs pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju un noslēdz ar aģentūru vienošanos par projekta īstenošanu.
11.
Atbilstoši šo noteikumu 10. punktā minētajiem pašvaldību domju pieņemtajiem un ar nozares ministriju saskaņotajiem lēmumiem par vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu nozares ministrija veic projektu iesniedzēju priekšatlasi divās kārtās, pirmajā kārtā izvērtē tos pašvaldību domju lēmumus, kas ir pieņemti līdz 2023. gada 28. februārim, savukārt otrajā kārtā izvērtē tos pašvaldību domju lēmumus, kas ir pieņemti līdz 2023. gada 31. decembrim. Ja atbilstoši šo noteikumu 11. punktā minētajiem kritērijiem un šo noteikumu 13. un 14. punktā minētajai kārtībai atbilstošu pašvaldību skaits kopumā pirmajā kārtā  ir  20  vai lielāks, tad otrā kārta netiek rīkota. Nozares ministrija izvērtē projekta iesniedzēja atbilstību šādiem priekšatlases kritērijiem:
11.1.
pašvaldība ir pieņēmusi lēmumus par ārpus pašvaldības administratīvā centra esošo vispārējās vidējās izglītības iestāžu reorganizāciju. Lēmumu par ārpus pašvaldības administratīvā centra esošas vispārējās vidējās izglītības iestādes reorganizāciju pašvaldība var nepieņemt kādā no šādiem gadījumiem:
11.1.1.
saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem uz 2022. gada 1. septembri vispārējās vidējās izglītības iestādē 10.–12. klašu grupā ir vismaz 60 izglītojamie;
11.1.2.
izglītojamo skaita attiecība vispārējās vidējās izglītības iestādē pret vienu skolotāju ir 11 vai lielāka;
11.1.3.
pašvaldība sniedz pierādījumos balstītu apliecinājumu, ka vispārējās vidējās izglītības iestādes atbilstība šo noteikumu 11.1.1. un 11.1.2. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem tiks nodrošināta līdz 2025. gada 1. septembrim;
11.2.
pašvaldība atbilstoši šo noteikumu 11.1. apakšpunktā minētajiem lēmumiem investīcijai prioritāri izvirza par pamatskolu reorganizētu vispārējās izglītības iestādi, kas atbilst kādam no šādiem nosacījumiem:
11.2.1.
tā atrodas līdz 2021. gada 1. jūlijam reorganizētas pašvaldības administratīvajā centrā;
11.2.2.
saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem uz 2022. gada 1. septembri tai ir lielākais izglītojamo skaits 1.–9. klašu grupā;
11.3.
tai pēdējos piecos gados ir stabila pozitīva izglītojamo skaita dinamika 1.–6. klašu grupā.