Projekta ID
24-TA-1135Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka likumprojekts paredz iespēju ilggadīgo ogulāju stādījumu ierīkošanai publiskas personas zemes nomas līgumu noslēgt uz kopējo termiņu līdz 75 gadiem, kas nozīmē, ka sākotnēji līgums varētu tiktu slēgts uz 30 gadiem un tuvojoties šim termiņam, izvērtējot lietderības apsvērumus, to varētu pagarināt vēl uz 45 gadiem, kopējo termiņu nosakot uz 75 gadiem, bet tas nenozīmē to, ka tas ir jāpagarina tieši uz 45 gadiem. Tiesību norma paredz, ka tas ir maksimālais termiņš, bet katrs gadījums tiktu vērtēts individuāli, balstoties uz līdzšinējo sadarbību. Termiņš varētu būt arī īsāks, bet pietiekošs, lai veiktu nepieciešamās darbības investīciju atgūšanai un uzņēmējdarbības veicināšanai.
Ņemot vērā anotācijā norādīto, aicinām plašāk skaidrot kā tiks veikta izvērtēšana, ka termiņš ir pietiekošs, lai veiktu nepieciešamās darbības investīciju atgūšanai un uzņēmējdarbības veicināšanai.Tāpat, aicinām skaidrot, kas nosaka to, vai investīciju atgūšanai ir pietiekošs termiņš. Vienlaikus, vai šobrīd spēkā esošie astoņi nomas līgumi, kas noslēgti par ilggadīgo ogulāju (kultivēto ogu — lielogu dzērveņu, krūmmelleņu) stādījumu ierīkošanu, nav atpelnījuši savus ieguldītos finanšu līdzekļus un gūst peļņu.
Turklāt vēršam uzmanību, ka anotācijā norādītais "termiņš varētu būt arī īsāks, bet pietiekošs, lai veiktu nepieciešamās darbības investīciju atgūšanai un uzņēmējdarbības veicināšanai", ir pretrunā ar turpat anotācijā norādīto, kāpēc ir nepieciešami likumprojektā paredzētie grozījumi, proti, ka nomas līguma termiņa pagarinājums nodrošinātu nepieciešamo stabilitāti un paredzamību, kas ir svarīga, lai veicinātu ilgtermiņa investīcijas. Turklāt ilgāks nomas līgums nozīmē, ka nomniekiem ir vairāk laika gūt peļņu, kā arī drošības sajūtu par veiktajām investīcijām.
Ņemot vērā anotācijā norādīto, aicinām plašāk skaidrot kā tiks veikta izvērtēšana, ka termiņš ir pietiekošs, lai veiktu nepieciešamās darbības investīciju atgūšanai un uzņēmējdarbības veicināšanai.Tāpat, aicinām skaidrot, kas nosaka to, vai investīciju atgūšanai ir pietiekošs termiņš. Vienlaikus, vai šobrīd spēkā esošie astoņi nomas līgumi, kas noslēgti par ilggadīgo ogulāju (kultivēto ogu — lielogu dzērveņu, krūmmelleņu) stādījumu ierīkošanu, nav atpelnījuši savus ieguldītos finanšu līdzekļus un gūst peļņu.
Turklāt vēršam uzmanību, ka anotācijā norādītais "termiņš varētu būt arī īsāks, bet pietiekošs, lai veiktu nepieciešamās darbības investīciju atgūšanai un uzņēmējdarbības veicināšanai", ir pretrunā ar turpat anotācijā norādīto, kāpēc ir nepieciešami likumprojektā paredzētie grozījumi, proti, ka nomas līguma termiņa pagarinājums nodrošinātu nepieciešamo stabilitāti un paredzamību, kas ir svarīga, lai veicinātu ilgtermiņa investīcijas. Turklāt ilgāks nomas līgums nozīmē, ka nomniekiem ir vairāk laika gūt peļņu, kā arī drošības sajūtu par veiktajām investīcijām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izziņas 1.punktā sniegta atbilde uz Finanšu ministrijas jautājumu par to, kāpēc minētie nekustamie īpašumi ir saglabājami valsts īpašumā un netiek atsavināti, vienlaikus virzot grozījumus Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā, paredzot, ka publiskas personas zemi ilggadīgo ogulāju stādījumu ierīkošanai var iznomāt uz laiku līdz 75 gadiem, norādīts, ka uz esošo brīdi valsts meža zemes pārvaldītājs - AS "Latvijas valsts meži" ir noslēdzis nomas līgumus ilggadīgo ogulāju stādījumu ierīkošanai ar kopējo iznomāto platību 345,01 ha. Tā kā iznomātās teritorijas kopumā aizņem samērā lielas platības, kas nākotnē iespējams būtu izmantojamas mežsaimniecībā, kā arī daļa no nomas platībām ir vēsturiskā valsts meža zeme, kas saskaņā ar Meža likuma 44. pantu nav atsavināma, tiek paredzēta iespēja pagarināt maksimālo nomas termiņu.
Ņemot vērā sniegto viedokli aicinām skaidrot, vai ir izvērtēti spēkā esošie atsavināšanas ierobežojumi nekustamajiem īpašumiem, par kuriem pašreiz ir noslēgti nomas līgumi, un izvērtēta nepieciešamība veikt grozījumus Meža likumā, lai minētos nekustamos īpašumus varētu atsavināt, ņemot vērā, ka nākotnē iespējams arī šie nekustamie īpašumi nav/ nebūtu izmantojami mežsaimniecībā.
Ņemot vērā sniegto viedokli aicinām skaidrot, vai ir izvērtēti spēkā esošie atsavināšanas ierobežojumi nekustamajiem īpašumiem, par kuriem pašreiz ir noslēgti nomas līgumi, un izvērtēta nepieciešamība veikt grozījumus Meža likumā, lai minētos nekustamos īpašumus varētu atsavināt, ņemot vērā, ka nākotnē iespējams arī šie nekustamie īpašumi nav/ nebūtu izmantojami mežsaimniecībā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilsoši Stratēģiskās vadības tematiskās komitejas 2024.gada 9.jūlija sēdes protokola Nr.7 1.§ “Par apbūves tiesības nodibināšanu, ja zeme ir publiskas personas īpašumā” 2.punktā dotajam uzdevumam Finanšu ministrija ir izstrādājusi un izsludinājusi TAP likumprojektu "Grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā" (24-TA-2002), kas paredz pagarināt Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā noteiktos publiskas personas nekustamā īpašuma nomas un neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesību maksimālos termiņus no 30 līdz 70 gadiem, tādejādi veicinot investīciju apjomu publiskas personas īpašumos un publisko personu attīstības mērķu sasniegšanu, aicinām izvērtēt, vai nav salāgojams maksimālais nomas termiņš ilggadīgo ogulāju stādījumu ierīkošanai, nosakot to līdz 70 gadiem nevis 75 gadiem, vienlaikus izvērtējot, vai ir vispār virzāmi atsevišķi grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā.
Piedāvātā redakcija
-