Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-1719
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Universitāte
Atzinums iesniegts
26.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt noteikumu projekta 11.punktu, nosakot, ka 10.punktā minēto informāciju finansējuma saņēmējs iesniedz reizi gadā, svītrojot sasaisti ar maksājuma pieprasījumu.
Norādām, ka maksājumu pieprasījumus finansējuma saņēmēji CFLA iesniedz vairākas reizes gadā (vidēji 3-4 reizes gadā), lai nodrošinātu efektīvu ES fondu finanšu plūsmu un apguvi. Prasība iesniegt 10.punktā minēto informāciju ar katru maksājuma pieprasījumu ir nepamatots administratīvs slogs finansējuma saņēmējam. Nav nekāda pamatojuma šādu datu pieprasīšanai 3-4 reizes gadā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbalstām Valsts zinātnisko institūtu asociācijas 22.11.2024. izteikto iebildumu, ka esošajā noteikumu projekta redakcijā daļai valsts zinātnisko institūciju ir novērojama būtiska disproporcija starp tām paredzēto atbalstu un sasniedzamajām nacionālo rādītāju vērtībām. Vēsturiskos datos balstītā rādītāju aprēķinu pieeja šajā gadījumā nav īsti korekta, jo nenodrošina visiem finansējuma saņēmējiem vienlīdzīgas prasības attiecībā uz ieguldījumu atdevi. Vēsturiskie dati nevar garantēt nākotnes rezultātus, jo tos ietekmē virkne faktoru, tai skaitā, tautsaimniecības attīstības un ekonomikas izaugsmes tempi, kas savukārt ietekmē uzņēmumu vajadzības pēc P&A līgumdarbiem, cilvēkresursu (kvalitatīva zinātniskā personāla) trūkums, atklāto konkursu / projekta uzsaukumu apstiprināto projektu veiksmes procents un daudzi citi (atbilstoši 16.08.2024. LIKTA atzinumā norādītajam). Turklāt reālā investīciju atdeve līgumdarbu veidā sāks parādīties tikai 2027.-2029.gadā, jo nepieciešams laiks pētniecības iekārtu iepirkumu veikšanai (kas šajā gadījumā būs ES virssliekšņa iepirkumi, reizēm ar ierobežotu piegādātāju loku, pat piegādātājiem ārpus ES), piegādei, uzstādīšanai un testēšanai, līgumdarbu pasūtītāju piesaistei un līgumdarbu izpildei. 
Ir nepieciešams sabalansēt sasniedzamo nacionālo rādītāju vērtības ar piešķirtā atbalsta lielumu vai vismaz veikt precizējumus noteikumu projekta 23. un arī 22.punktā, nosakot, ka norādītie rādītāji ir plānotie, vēlamie (nevis obligāti sasniedzamie). Papildus lūdzam skaidrot, kādas sekas var iestāties, ja kāds finansējuma saņēmējs nesasniedz tam noteiktos nacionālos rādītājus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Svītrot 26.5.apakšpunktu, jo 1.1.1.2. pasākuma ietvaros nav paredzēta pētniecības veikšana, attiecīgi netiks radīts intelektuālais īpašums, līdz ar to nav pamatota prasība sadarbības līgumos iekļaut intelektuālā īpašuma tiesību sadales principus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 31.punktā norādītas atsauces uz noteikumu 26. un 27. punktu nav korektas. Lūdzu precizēt, norādot pareizās atsauces uz noteikumu 29. un 30. punktā minētajiem nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu iekļaut noteikumu projektā avansa un starpposma maksājuma veikšanas nosacījumus un kārtību, jo šobrīd noteikumu projektā tas nav noteikts. Saskaņā ar vadlīniju “Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā” 38.punktā noteikto, ja ir paredzēta iespēja finanšu saņēmējam izmaksāt avansu, MK noteikumos norāda tā saņemšanas nosacījumus (kā piemēram, avansa apjoms un tā izmaksāšanas kārtība). Ierosinām līdzīgi kā citos ES fondu MK noteikumos noteikt, ka finansējuma saņēmējiem, kas ir no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskās personas, ir pieejams avanss līdz 30% no projektam piešķirtā ERAF finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, kuru var izmaksāt pa daļām. Avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt līdz 100 % no projektam piešķirtā ERAF finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk