Atzinums

Projekta ID
22-TA-2052
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums “Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākajā izglītībā un zinātnē” (turpmāk – informatīvais ziņojums) un tam pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts “Informatīvais ziņojums “Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākajā izglītībā un zinātnē”” (turpmāk – protokollēmuma projekts), un par tiem izsakām šādus iebildumus.  
1. Tieslietu ministrija vēlas norādīt, ka Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa sēdes (Nr.19 35.§) protokollēmuma “Rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” 3. punktā dotais uzdevums paredz Izglītības un zinātnes ministrijai sagatavo un iesniegt Ministru kabinetā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta mehānismu studentiem un pētniekiem no 2022. gada 1. septembra. Tādējādi Tieslietu ministrijas ieskatā informatīvajā ziņojumā primāri būtu jāsniedz informācija par šobrīd esošā atbalsta mehānisma efektivitāti, proti, piešķirtajām stipendijām un tām paredzētā budžeta izmantošanu. Balstoties uz šādu informāciju varētu lemt par atbalsta mehānisma paplašināšanu, ja tas neaptver kādus noteiktus gadījumus un veido personu diskrimināciju. Ja atbalsta mehānismu nepieciešams un iespējams paplašināt, tad tiesisko regulējumu par stipendijām Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuras var piešķirt pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk – likums) 13.1 pantā un Ministru kabineta 2012. gada 24. janvāra noteikumos Nr.68 „Stipendiju piešķiršanas kārtība ārzemniekiem” (turpmāk – noteikumi) esošo regulējumu nepieciešams izvērtēt un norādīt informatīvajā ziņojumā. Informatīvajā ziņojumā (9. lapas pēdējā rindkopa) šobrīd nav pietiekami saprotama vēlme paplašināt stipendiju saņēmēju loku, paredzot šādas tiesības visiem Ukrainas civiliedzīvotājiem. Tāpat arī daudzviet informatīvajā ziņojumā tiek norādīts par “papildus projektu aktivitātēm”, nesniedzot skaidrojumu par to tiesiskumu (atbilstību esošajam normatīvajam regulējumam). Ievērojot minēto, informatīvajā ziņojumā nepieciešams sniegt izvērstu skaidrojumu par plānoto stipendiju izmaksu atbilstību likumā un noteikumos esošajam tiesiskajam regulējumam. Ja tas pilnā mērā neatbilst plānotajai stipendiju izmaksas kārtībai, informatīvajā ziņojumā jāsniedz skaidrojums par nepieciešamajiem grozījumiem likumā un noteikumos, vienlaikus protokollēmuma projekta 2. punktā paredzot uzdevumu Izglītības un zinātnes ministrijai sagatavot atbilstošus normatīvo aktu grozījumu projektus.  
2. Tieslietu ministrija piedāvā izvērtēt informatīvā ziņojuma 16. un 17. lapā aprakstīto turpmāko rīcību, ko paredzēts iekļaut protokollēmuma projektā. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa rīkojuma Nr.252 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” ir formāls lēmums par līdzekļu piešķiršanu un tas ar līdzekļu piešķiršanas brīdi ir izpildīts. Šāda veida lēmumā nebūtu jāveic grozījumi, kas turklāt neatbilst šāda veida lēmuma būtībai un mērķiem. Ievērojot minēto, piedāvājam protokollēmuma projektā paredzēt uzdevumu Izglītības un zinātnes ministrijai sagatavot jaunu Ministru kabineta rīkojumu, kurā tiktu noteikta piešķirto līdzekļu pārdale. Papildus norādām, ka šādai piešķirto līdzekļu pārdalei jābalstās uz likumā un noteikumos esošu tiesisko regulējumu. Tādējādi piedāvājam šobrīd neiekļaut informatīvajā ziņojumā un protokollēmuma projektā precīzu Ministru kabineta rīkojuma tekstu, tai skaitā par piešķiramā finansējuma apjomu, bet izteikt Izglītības un zinātnes ministrijai paredzēto uzdevumu ar augstāku vispārinājuma pakāpi.  
Piedāvātā redakcija
-