Atzinums

Projekta ID
23-TA-1864
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesības uz personas datu aizsardzību ir pamattiesības, minētais izriet no Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk - VDAR) Ievada 1. apsvēruma. Vienlaikus atbilstoši VDAR Ievada 58. apsvērumam tiesību normai, kas regulē personas datu aizsardzības jautājumus jābūt viegli saprotamai. 
MK noteikumu projekta 1.1. punktā pirmo reizi tiek pieminēts personas datu pārlūkošanas pakalpojums, tai pašā laikā nav sniegta pakalpojuma kā termina skaidrojums, līdz ar to nepieciešams skaidri un nepārprotami definēt, kas ir pakalpojums.  
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums

No projekta un anotācijas izriet, ka pakalpojums būs pieejams tikai par to valsts pārvaldes iestāžu pārziņā esošām valsts informācijas sistēmām, kuras datu apritei izmanto DAGR, tādā apjomā, kāds tiek izmantots datu apritei DAGR. Taču projekta 3.punkts saprotams tā, ka pakalpojums nodrošinās arī cita veida informācijas pieejamību vienuviet. Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai projekta 3.punktu nepieciešams precizēt, jau sākotnēji nosakot minēto ierobežojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzņēmumu reģistra ieskātā ar piedāvāto tiesību normu tiek radīts maldīgs priekšstats, ka šajā pakalpojumā persona varēs iegūt visas ziņas, kas par viņu uzkrātas valsts informācijas sistēmā. Attiecībā uz ziņām, ko pakalpojuma ietvaros varēs saņemt no Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas norādām, ka nevienu brīdi nav bijis plānots uz DAGR, kas būs datu avots noteikumu projektā aprakstītajam pakalpojumam, nodot pilnīgi visus Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmās uzkrātos datus. Maksimālais šobrīd apzinātais datu apjoms, ko plānots nodot uz DAGR, ir Uzņēmumu reģistra vesto reģistru ziņas, kas tiek izplatītas ar Uzņēmumu reģistra datu izplatīšanas servisiem API pārvaldniekā.
LĪdz ar to, ja personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai tiks izmantoti DAGR nodotie Uzņēmumu reģistra dati, tad persona varēs uzzināt to, kāda veida informācija par viņu ir uzkrāta Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros, bet ne visu informāciju, kas par viņu ir uzkrāta Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmā. Uzņēmumu reģistrs vairākkārtīgi minēto ir norādījis, gatavojot viedokli par grozījumiem Valsts pārvaldes iekārtas likumā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt iespēju attiecīgi precizēt regulējumu, lai būtu nepārprotami, ka personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ietvaros no persona varēs saņemt ziņas par datiem, kas tiek apstrādāti Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros (nevis visi dati no informācijas sistēmas, ka tas šobrīd paredzēts projektā), kā arī iekļaut korektu skaidrojumu anotācijā.
Vienlaikus izvērtējama nepieciešamība atbilstoši precizēt arī 10.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2023.gada 31.oktobra noteikumu Nr.642 “Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumi” 5.punkts nosaka, ka attiecībā uz tiem personas datiem, kas izvietoti izplatīšanai Datu izplatīšanas un pārvaldības platformā no Datu devēja informācijas sistēmas, personas datu pārzinis līdz datu nodošanai datu saņēmējam ir tas datu devējs, kurš atbild par personas datu apstrādi attiecīgajā Datu devēja informācijas sistēmā. Ņemot vērā minēto, nepieciešams novērst pretrunu starp projekta 5.punktu (nosaka, ka iestāde ir pārzinis arī tiem datiem, kas izgūti no DAGR un tiek izmantoti pakalpojuma sniegšanā) un iebildumā minēto Ministru kabineta noteikumu 5.punktu (nosaka, ka iestāde ir pārzinis tikai līdz datu nodošanas brīdim datu saņēmējam).
Tāpat tiesību normas skaidrākai un vieglākai uztveramībai aicinām nodalīt pārziņa noteikšanu no tā regulējuma, kas paredz pakalpojuma izpildē iesaistīt tikai tās valsts informācijas sistēmas, kas datu apritei izmanto DAGR.
Vienlaikus lūdzam anotācijā sniegt informāciju par projekta 4. un 5.punktā minētā termina “personas datu apstrādes pārzinis” tvērumu, jo šāds termins nav skaidrots normatīvajos aktos fizisko personu datu apstrādes jomā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, vai risinājums nodrošinās iespēju informācijas pieprasītājam saņemt arī tādus datus, kas tiek sniegti maksas pakalpojuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 10.punkta redakcija šobrīd nosaka, ka pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo informāciju izsniedz valsts informācijas sistēmas pārzinis (iestāde), izmantojot DAGR. Nav skaidrs, kā ir tulkojami vārdi "un izsniedz", jo atbilstoši aprakstītajam risinājumam informāciju no DAGR izsniedz Aģentūra. Iestāde to tikai ievieto. Iestāde nevar atbildēt par Aģentūras pārvaldītā risinājuma darbību.
Papildus, ņemot vērā projekta 7.punktu, izriet, ka Aģentūra vienpersoniski noteiks pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo informāciju un iestādei būs pienākums to sniegt, izmantojot DAGR. Mūsuprāt, lēmumu par datu aprites nodrošināšanu, izmantojot DAGR, ir jāpieņem attiecīgās valsts informācijas sistēmas pārzinim, nevis Aģentūrai. Līdz ar to norma ir precizējama, tai skaitā nosakot, ka pakalpojuma nodrošināšanai tiek izmantotas tikai tās valsts informācijas sistēmas, kuru datu apritei tiek izmantots DAGR tajā pieejamā datu apjomā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā, visticamāk, dati ne tikai tiks atrādīti, bet tiks nodrošināta to saņemšana pieprasītājam, tad nepieciešams precizēt punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
11.punkts paredz, ka dati pēc to atspoguļošanas identificētai personai Portālā tiks dzēsti.
Līdz ar to nav saprotams, vai un kādā apjomā tiks auditēti pakalpojuma pieprasījumi uz DAGR un no DAGR iegūtās atbildes, tostarp, vai tiks auditēts arī atbildes saturs, jo iestādei jābūt iespējai komentēt klientam pakalpojuma ietvarā parādīto informāciju arī tad, ja klients savu pretenziju neiesniegs pakalpojuma ietvaros, bet ar lejupielādēto informāciju vērsīsies pie iestādes ārpus pakalpojuma. 
Šādā gadījumā Uzņēmumu reģistram būs nepieciešams pārliecināties par to, kāds datu apjoms un saturs ticis parādīts pakalpojuma saņēmējam
Ņemot vērā minēto, aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt projektu un sniegt skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka, ja persona pakalpojuma izpildes ietvaros konstatē neatbilstību datos, persona, izmantojot pakalpojuma ietvaros Aģentūras nodrošināto tehnisko risinājumu (oficiālo elektronisko adresi), kas pieejams lietotāja darba vietā, par minēto informē institūciju, kuras pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas datos ir konstatēta neatbilstība. Institūcija, kas saņēmusi informāciju par neatbilstību datos, atbildi personai sniedz normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. .. Aģentūra pārsūtīs informācijas pieprasītājam fiziskās personas pieprasīto un izgūto informāciju uz oficiālo elektronisko adresi (to informāciju, ko iepriekš būs apskatījis pats informācijas pieprasītājs).
Ņemot vērā minēto, Uzņēmumu reģistrs aicina izvērtēt nepieciešamību papildināt projektu ar regulējumu, kas noteiktu, ka Aģentūras nodrošinātas tehniskais risinājums ir oficiālā elektroniskā adrese un ka attiecīgās augstāk norādītās informācijas nosūtīšana notiks uz šo adresi.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka projekta 15. punkts noteic, ka Aģentūra izstrādā pakalpojuma lietošanas noteikumus, kuros noteikta iestādes sadarbība ar Aģentūru kā starpiestāžu pakalpojuma pārzini.
Uzņēmumu reģistra ieskātā nav nepārprotami skaidrs, kāda loma minētā kontekstā ir iestādei jeb institūcijai, proti, nav saprotams, vai Aģentūra ar šajā punktā minētajiem lietošanas noteikumiem uzliek iestādei jeb institūcijai pienākumu, vai saskaņo sadarbību. 
Ņemot vērā minēto, lūdzam nepārprotami noteikt, kas no minētā tiks noteikts ar Aģentūras izstrādātajiem lietošanas noteikumiem.
Vienlaikus lūdzam arī papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā minētais regulējums vērtējams Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 26. panta (kopīgi pārziņi) kontekstā, proti, vai tas atbilst šā panta regulējumam vai arī tam nav nekādas saistības ar šajā regulas pantā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzņēmumu reģistrs lūdz papildināt projektu ar pārejas perioda regulējumu, nosakot, ka 
Uzņēmumu reģistrs pakalpojuma sniegšanai nepieciešamos datus no Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem izplatīšanai DAGR ievieto līdz 2024. gada 1.decembrim.  

 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
No projekta izklāsta nav nepārprotami skaidrs, vai tiks auditēti un kādā apjomā tiks auditēti pakalpojuma pieprasījumi uz DAGR, kā arī no DAGR saņemtās atbildes, tostarp, vai tiks auditēts arī atbildes saturs. Uzņēmumu reģistram ir būtiski saņemt norādīto informāciju (auditācijas ziņas un pakalpojuma ietvaros parādīto saturu), ņemot vērā iepriekšējā Uzņēmumu reģistra iebildumā pausto, ka Uzņēmumu reģistram var būt nepieciešams saņemt no VRAA informāciju par to, kāds datu apjoms noteiktā brīdī tika parādīts klientam, ja klients par pakalpojuma izpildes ietvaros konstatēto neatbilstību datos iesniegs informāciju jeb pretenziju tieši Uzņēmumu reģistrā, nevis izmantojot pakalpojuma ietvaros Aģentūras nodrošināto tehnisko risinājumu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt iespēju atbilstoši precizēt projektu un sniegt informāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā nav noteikts tā spēkā stāšanās termiņš 2023.gada 1.decembrī. Līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projektu vai anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā ir minēts, ka "Saskaņā ar noteikumu projekta 11., 12. un 13.punktā noteikto Aģentūra, pamatojoties uz identificētas personas pieprasījumu, Portālā atspoguļo datus no DAGR, kas pēc to atspoguļošanas portālā tiek dzēsti." Nepieciešams novērst pretrunu anotācijas 1.3.punktā, jo citur ir norādīts, ka "Aģentūra kā portāla pārzinis neuzkrāj personas datus un nekļūst par personas datu pārzini, kad datu subjekts šo informāciju pieprasījis. Aģentūra tikai atspoguļo valsts informācijas sistēmās esošos datus. Atspoguļotie dati portālā netiek saglabāti." Savukārt vēl citviet ir norādīts, ka "Aģentūra pēc datu attēlošanas personai nodrošina datu dzēšanu portālā." Ja dati netiek uzkrāti un saglabāti, tad, lūdzu, skaidrot, kādus datus ir plānots dzēst, ja personas dati portālā netiek uzkrāti.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka projekta 15. punkts noteic, ka Aģentūra izstrādā pakalpojuma lietošanas noteikumus, kuros noteikta iestādes sadarbība ar Aģentūru kā starpiestāžu pakalpojuma pārzini.
Uzņēmumu reģistra ieskātā nav nepārprotami skaidrs, kāda loma minētā kontekstā ir iestādei jeb institūcijai, proti, nav saprotams, vai Aģentūra ar šajā punktā minētajiem lietošanas noteikumiem uzliks iestādei jeb institūcijai pienākumu, vai saskaņo sadarbību. 
Ņemot vērā minēto, lūdzam nepārprotami noteikt, kas no minētā tiks noteikts ar Aģentūras izstrādātajiem lietošanas noteikumiem.
Vienlaikus lūdzam arī papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā minētais regulējums vērtējams Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 26. panta (kopīgi pārziņi) kontekstā, proti, vai tas atbilst šā panta regulējumam vai arī tam nav nekādas saistības ar šajā regulas pantā noteikto.
Vienlaikus lūdzam sniegt anotācijā informāciju par to, kā minētais korelē ar Ministru kabineta noteikumu projekta "Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas noteikumi" (Nr. 22-TA-3301)  3.2.apakšpunktu, kur paredzēts, ka VRAA ir  valsts platformas Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas pārzinis, kas nodrošina pieteikumu pieteikšanu un vienošanās slēgšanu starp institūcijām par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursiem, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumiem un publiskajiem pakalpojumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka "Portāls Latvija.gov.lv ir paaugstinātas drošības valsts informācijas sistēma un tās pārzinis ir Aģentūra. Pakalpojuma ietvaros plānots, ka fiziskā persona varēs pieprasīt šo pakalpojumu no tām valsts iestādēm, kas būs integrējušas savas valsts informācijas sistēmas ar DAGR."
Uzņēmumu reģistrs vērš uzmanību, ka norādītais formulējums rada aplamu priekšstatu par to, ka, ja sistēmas ir integrētas, tad DAGR ir pieejama pilnīgi visa tā pati informācija, kas Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmā. Uzņēmumu reģistrs vērš uzmanību, ka norādītajā anotācijas izklāstā minētais neatbilst faktiskajai situācijai un paredzētajam. Paskaidrojam, ka dati no Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas uz DAGR tiks padoti ar datu izplatīšanas servisu palīdzību. Šobrīd Uzņēmumu reģistrs ir piekritis uz DAGR nodot informāciju par fizisko personu pārstāvības tiesībām juridiskajās personās un pamatinformāciju par juridiskajām personām. Laika gaitā ir plānots uz DAGR nodot to Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros iekļauto informāciju, kas šobrīd tiek izplatīta ar Uzņēmumu reģistra datu izplatīšanas servisiem, kas publicēti API Pārvaldniekā.
Ņemot vēra minēto, lūdzam novērst nepilnības anotācijā un skaidrot faktiski iegūstamās informācijas apjomu.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzņēmumu reģistrs jau iepriekš, sniedzot viedokli par likumprojektu grozījumiem Valsts pārvaldes iekārtas likumā, norādīja, ka uz DAGR nav plānots padot visus Uzņēmumu reģistra rīcībā esošos fizisko personu datus, bet tikai Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros uzkrāto datu apjomu, kas iekļauts Uzņēmumu reģistra datu izplatīšanas servisos API formā. Līdz ar to anotācijas vairākās rindkopās (identficētas trīs tādas rindkopas) norādītais attiecībā uz datu pieejamību no valsts informācijas sistēmām neatbilst patiesībai un plānotajai rīcībai. Lūdzu skatīt arī attiecīgo komentāru pie noteikumu projekta 3.punkta.
Līdz ar to lūdzam anotācijā nepārprotami norādīt, ka personas datu pārlūkošanas pakalpojuma ietvaros personai tiks sniegti dati, kas par viņu iekļauti Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros, nevis dati, kas ir apstrādāti valsts informācijas sistēmā - Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmā.

Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums

Lūdzam precizēt anotācijas 7.1.apakšpunktu, jo projekts ietekmēs publisko pārvaldi (valsts institūcijas, kuras ir atbildīgas par personas datu apstrādi attiecīgajā valsts informācijas sistēmā).Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu.
Papildus lūdzam aizpildīt anotācijas 7.2., 7.3. un 7.4. apakšpunktu, sniedzot informāciju, vai attiecīgajām institūcijām administratīvais slogs palielināsies, samazināsies vai paliks nemainīgs. Vēršam uzmanību, ka publiskai pārvaldei slogu aprēķina sākot no 1 euro. 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Normatīvā akta tekstam jābūt skaidram, nepārprotamam un viennozīmīgam. Teksta vieglākai uztveramībai lūdzam noteikumu projekta I nodaļā atsevišķi norādīt - sniegt skaidrojumu par datu pārziņiem. Vienlaikus lūdzam precizēt noteikumu projekta tekstu atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, tai skaitā aizstāt vārdu "atspoguļot" un "attēlot" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "uzrādīt" (attiecīgā locījumā).
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nav saprotams, kas ir domāts ar valsts informācijas sistēmu, kas izgūta no Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas. Lūdzam skaidrot to izziņā vai precizēt normu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā norādīt tiesisko pamatu personas datu apstrādei (atbilstības pārbaudei) Fizisko personu reģistrā pakalpojuma pieprasīšanas nolūkos.
Atbilstoši Datu regulas 6.panta 1.punktam datu apstrāde ir atzīstama par tiesisku, ja ir piemērojams vismaz viens no minētā 6.panta 1.punkta apakšpunktos minētajiem pamatojumiem. Ņemot vērā, ka attiecīgs skaidrojums nav iekļauts anotācijā, lūdzam attiecīgi papildināt anotāciju, aprakstot personas datu apstrādi-atbilstības pārbaudi, Fizisko personu reģistrā, norādot tiesisko pamatojumu šādai personas datu apstrādei.
 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam vienādot terminoloģiju noteikumu projekta ietvaros, jo vienlaikus tiek lietots termins "iestāde" un "institūcija".
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām anotāciju papildināt ar attiecīgu skaidrojumu, kas pamatotu datu glabāšanas termiņu. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – VDAR) 5. panta 1. punkta "e" apakšpunktā ietvertajam glabāšanas ierobežojuma principam, personas datus glabā tikai tik ilgi, kamēr tie ir nepieciešami nolūkiem, kuros to apstrādā. Papildus norādāms, ka Datu regulā nav noteikti konkrēti termiņi datu glabāšanai, tomēr šie termiņi ir saistīti ar pārziņa datu apstrādes nolūkiem un to sasniegšanai nepieciešamo datu apjomu. Vēršam uzmanību, ka anotācijā nav sniegts skaidrojums nepieciešamībai uzglabāt informāciju, tajā skaitā personas datus, 36 mēnešus.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Aicinām norādīt apstrādājamās trešo personu datu kategorijas, piemēram, identifikācijas dati, dzīvesvietas dati u.tml. Datu regulas 5.panta 1.punkta “a” apakšpunkts paredz, ka personas dati tiek apstrādāti godprātīgi, datu subjektam pārredzamā veidā. Ņemot vērā, ka anotācijā ir veikta tikai vispārīga norāde, ka pakalpojuma nodrošināšanai var tikt apstrādāti trešo personu dati, aicinām izvērtēt un iespēju robežās norādīt apstrādājamos trešo personu datus vai datu kategorijas, tādējādi sniedzot priekšstatu par plānoto personas datu apstrādi.
Piedāvātā redakcija
-