Atzinums

Projekta ID
24-TA-1187
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā atspoguļoto ietekmi uz valsts budžetu, sniedzot informāciju tikai par 7.atlases kārtai nepieciešamo finansējumu un tā finansēšanas avotiem:
1) finansējums, kas tiks nodrošināts ar Ministru kabineta 2024.gada 25.aprīļa rīkojumu Nr. 319 “Par apropriācijas pārdali” Ekonomikas ministrijai pārdalīta finansējuma ietvaros, jāapspoguļo 2.ailē, 1., 1.1., 2. un 2.1. punktā;
2) finansējums, kas programmā 33.00.00 “Ekonomikas attīstības programma” tiks nodrošināts no citu pašu ieņēmumu (maksājumi, kurus veic ārzemnieks, piesakoties termiņuzturēšanās atļaujas saņemšanai) naudas līdzekļu atlikuma jāapspoguļo 3.ailē, 2., 2.1., 3., 3.1. un 4. punktā;
3) finansējums, kas tiks pieprasīts, pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 59. pantu, jāapspoguļo 3.ailē, 1., 1.1., 2. un 2.1. punktā. Ņemot vērā, ka 2025.gadā apropriācijas palielināšana pamatojoties uz minētā likuma pantu nebūs iespējama, jāsvītro informācija 5.ailē vai jāpiedāvā cits izdevumu finansēšanas avots;
4) jāsvītro 6.ailē atspoguļotā informācija;
5) 6.punkā lūdzam sniegt aprēķinu vai skaidrojošo informāciju, kas pamato papildu nepieciešamā finansējuma apmēru 7.atlases kārtas nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Norādām, ka nav saprotams kādēļ ir nepieciešams Ministru kabineta uzdevums Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai izsludināt konkursu projektu iesniegumu 7.atlases kārtu, turklāt līdz 2024.gada 31.maijam pirms Ekonomikas ministrijas budžetā ir nodrošināts tam nepieciešamā finansējuma apmērs pilnā apmērā. Papildus vēršam uzmanību, ka likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 59. pantā paredzētais regulējums par apropriācijas palielināšanu  ir spēkā tikai 2024.gadā, attiecīgi Ekonomikas ministrijas nevar iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par apropriācijas palielinājumu 2025.gadam, pamatojoties uz minētā likuma pantu. Ņemot vērā minēto,  Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punkts ir svītrojams un attiecīgi precizējama anotācijā sniegtā informācija. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka, vērtējot grūtībās nonākuša uzņēmuma statusu, daļu datus pārbauda paļaujoties uz atbalsta sniedzēja apliecinājumu, piem., Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c)apakšpunktu, jo šāda informācija nav publiski pieejama. Attiecīgi lūdzam papildināt MK noteikumu projektu ar normu, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta c) apakšpunkta nosacījums tiks pārbaudīts, piemēram, balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu.

Papildus ņemot vērā, ka atbalsta sniedzējam grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmes un atbilstība visiem valsts atbalsta nosacījumiem ir jāvērtē uz atbalsta piešķiršanas brīdi, lūdzam atbilstoši papildināt šo normu, ka projekta iesnieguma iesniedzēja dati grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmēm un atbilstība visiem valsts atbalsta nosacījumiem tiek vērtēti uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta un 2.panta 18.punkta nosacījumi ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī (Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī), lūdzam noteikumu 5.1. un 5.3. apakšpunktus precizēt, lai nodrošinātu, ka ar terminu "projekta iesniedzējs" tiek saprasts, ka 'projekta iesniedzējs' tiek vērtēts grupas līmenī. Vienlaikus ar skaidrojumu lūdzam papildināt anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka ar noteikumu projekta 21.22.punktu ir paredzēts samazināt atbalsta programmas atbalsta maksimālo intensitāti 
projektu iesniegumu 2024. gada atlasei līdz 20% (atbalsta lietas Nr. SA.104678 ietvaros Eiropas Komisijai paziņotā atbalsta intensitāte ir 30%), saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (EK) Nr. 659/1999, ar kuru nosaka sīki izstrādātus noteikumus EK līguma 93. panta piemērošanai, 4. panta 2.daļu, par to nepieciešams informēt Eiropas Komisiju. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu, papildinot to ar informāciju par to, ka 20 darba dienu laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās tiks nosūtīta kopsavilkuma informācija Eiropas Komisijai par plānotajām izmaiņām (atbalsta intensitātes samazinājums). Paziņojums Eiropas Komisijai nosūtāms, izmantojot SANI 2 sistēmu, atbilstoši kārtībai, kas noteikta Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumos Nr. 759 "Kārtība, kādā Eiropas Komisijā iesniedz atbalsta programmu un individuālo atbalsta projektu paziņojumus un kopsavilkuma informāciju, un kārtība, kādā piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr.173 ietvaros kopumā tiek paredzēts piešķirt atbalstu tikai producēšanas darbībām, lūdzam precizēt normu tā, lai novērstu neatbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 54.pantam un sniegt skaidrojumu anotācijā, vai projekta iesniedzēja (producēšanas) maksa ir daļa no kopējām producēšanas izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas normu interpretāciju, lūdzam to izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāpti regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, līdzfinansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
 
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka tiek plānota jauna projektu atlases kārta, kā arī ņemot vērā, ka atbalstu šo noteikumu ietvaros var piešķirt līdz 2024.gada 30.jūnijam (minētais termiņš ir norādīts arī Eiropas Komisijai nosūtītajā kopsavilkuma informācijā SA.102361 ar grozījumiem SA.104678), aicinām Jūs izvērtēt nepieciešamību grozīt šo noteikumu 35.punktu un pagarināt lēmumu par atbalsta piešķiršanas termiņu (šobrīd saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 58.panta 4.punktu un 59.pantu atbalstu saskaņā ar šo regulu var piešķirt līdz 2027.gada 30.jūnijam), tai skaitā ņemot vērā anotācijā norādīto, ka atlases kārtas datumi ir šādi 2024. gada 31. maijs - 28. jūnijs. Papildus lūdzam papildināt anotācijas V sadaļu ar informāciju, ka Ekonomikas ministrijas 20 darba dienu laikā no grozījumu spēkā stāšanas dienas SANI2 sistēmā iesniegs kopsavilkuma informāciju par atbalsta programmā veiktajiem grozījumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Risinājuma apraksts

Lūdzam pamatot, kāpēc šajā kritērijā “atbilstoši filmas budžeta plānam faktiskās pievienotās vērtības nodokļa iemaksas valsts budžetā sastāda ne mazāk kā 14% no šajos noteikumos noteiktās attiecināmo izmaksu kopsummas” tika izvēlēta robežvērtība tieši 14% apmērā.
Lūdzam pamatot, kāpēc šajā kritērijā “realizējot projektu, pret vienu plānoto līdzfinansējuma eiro tiek plānots eksporta apjoms (ārvalstu kapitāls un finansējums filmu uzņemšanai Latvijā un/vai gūtie ieņēmumi no filmu realizācijas ārvalstīs) vismaz piecu eiro apmērā”  tika izvēlētā proporcija 1 pret 5 nevis kāda cita.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā norādīto par nepieciešamo papildu finansējumu šis atbalsta programmas īstenošanai, kā arī ņemot vērā, ka 08.05.2024 tika pieņemts MK rīkojums Nr.344 “Par apropriācijas palielināšanu”, ar kuru MKN 173 programmas budžets tika palielināts 2 984 598 euro apmērā (un par ko šobrīd EM gatavo kopsavilkuma informāciju nosūtīšanai Eiropas Komisijai), lūdzam skaidrot, vai no minētajiem anotācijas tekstiem ir jāsecina, ka ir plānots vēl papildus programmas budžeta palielinājums.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam 3.sadaļas punktā “Cita informācija” minēt, ka ietekmei uz budžeta ieņēmumiem ir informatīvs raksturs un tas neprasa pārskatīt budžeta ieņēmumu bāzes prognozes.
 
Piedāvātā redakcija
-