Projekta ID
25-TA-1755Atzinuma sniedzējs
"EKONOMISKĀ SADARBĪBA UN INVESTĪCIJAS LATVIJAI"
Atzinums iesniegts
21.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Biedrība “esiLV”, kas apvieno Latvijas profesionāļus, uzņēmējus un zinātniekus ārvalstīs un Latvijā, iepazinās ar likumprojekta “Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumos Nr. 421 ‘Kārtība, kādā nevalstiskajām organizācijām piešķir valsts budžeta finansējumu’” anotāciju un tekstu.
Atzinīgi vērtējam likumprojekta mērķi – nodrošināt skaidrāku un vienotāku regulējumu biedrībām un nodibinājumiem valsts līdzfinansējuma un priekšfinansējuma saņemšanai programmām, ko NVO īsteno ar Eiropas Savienības vai citu ārvalstu finanšu instrumentu līdzfinansējumu.
Atzinīgi vērtējam likumprojekta mērķi – nodrošināt skaidrāku un vienotāku regulējumu biedrībām un nodibinājumiem valsts līdzfinansējuma un priekšfinansējuma saņemšanai programmām, ko NVO īsteno ar Eiropas Savienības vai citu ārvalstu finanšu instrumentu līdzfinansējumu.
Uzskatām, ka šis regulējums ir būtiski nozīmīgs arī Latvijas diasporai, t.sk. starptautiski aktīvajām diasporas organizācijām un profesionālajiem tīkliem, kas īsteno pilsoniskās un pētniecības vai attīstības sadarbības iniciatīvas ārpus Latvijas, tai skaitā sadarbībā ar Eiropas Savienības, Apvienoto Nāciju un citu starptautisko organizāciju struktūrām.
Pamatojoties uz to, piedāvājam šādus konkrētus priekšlikumus regulējuma pilnveidei.
- Skaidri definēt MK lēmumu pieņemšanas kritērijus un to atbilstību starptautisko tiesību principiem attiecībā uz atbalstāmajām programmām,
- Iekļaut diasporas organizācijas regulējuma tvērumā,
- Nodrošināt vienlīdzīgas iespējas mazām un lielām NVO,
- Garantēt maksimālu caurspīdīgumu finansējuma piešķiršanā un atskaitēs.
1. Skaidrība un pārredzamība par kritērijiem, kurus Ministru kabinets ņems vērā, lemjot par atbalstu
Priekšlikums:
Likumprojekta gala redakcijā iekļaut vai ar pielikumu nodrošināt kritērijus, pēc kuriem Ministru kabinets pieņem lēmumu par atbalstu konkrētām programmām vai fondiem.
Šie kritēriji varētu ietvert:
- atbilstību Latvijas ārpolitikas, cilvēktiesību un ilgtspējas principiem,
- atbilstību starptautiskajiem cilvēktiesību, humanitāro un demokrātijas standartiem,
- sniegtā finansējuma izcelsmes pārskatāmību.
Papildinājums:
Noteikumos skaidri jāparedz, ka atbalsts nevar tikt piešķirts projektiem, kas tiek līdzfinansēti vai balstās tādu trešo valstu programmās vai fondos, kuru darbība ir pretrunā starptautiskajām cilvēktiesību un humanitārajām tiesībām vai kuras veic smagus šo tiesību pārkāpumus (kā, piemēram, Krievija).
Pamatojums:
Šāda norma aizsargās Latvijas un ES vērtību telpu, novērsīs iespējamu reputācijas risku un stiprinās sabiedrības uzticību valsts līdzfinansējuma sistēmai.
2. Diasporas un starptautiskās sadarbības dimensijas iekļaušana
Priekšlikums:
Likumprojekta anotācijā un piemērošanā būtu jāatzīst, ka regulējums attiecas arī uz Latvijas diasporas organizācijām atbilstoši Diasporas likuma definīcijai, kā arī uz Latvijas nevalstiskajām organizācijām, kas īsteno projektus sadarbībā ar diasporas partneriem.
Tāpat regulējums varētu:
- paredzēt iespēju diasporas organizācijām pretendēt uz valsts līdzfinansējumu starptautiskos projektos ārpus Latvijas,
- veicināt sadarbību ar profesionālo diasporu – Latvijas izcelsmes speciālistiem, kas strādā ES, ANO vai citās starptautiskās struktūrās.
Pamatojums:
Šāda pieeja nodrošinātu Latvijas diasporas iesaisti nacionālās attīstības un finansējuma piesaistes procesos, atbilstīgi Diasporas likuma 3. pantā noteiktajam mērķim – “stiprināt saikni starp diasporu un Latviju un veicināt diasporas ieguldījumu valsts attīstībā”.
3. Vienlīdzība starp lielām un mazām NVO
Priekšlikums:
Noteikumos iekļaut mehānismu, kas nodrošina taisnīgu piekļuvi finansējumam gan lielākām, gan mazākām nevalstiskajām organizācijām, piemēram:
- noteikt kvotu vai korektoru mazajām vai reģionālajām NVO,
- paredzēt iespēju finansēt NVO konsorcijus vai partnerības,
- ieviest vienkāršotās atskaites procedūras nelielām programmām (piem., līdz 50 000 EUR).
Pamatojums:
Tādējādi tiktu novērsta situācija, kad lielas organizācijas ar plašu administratīvo kapacitāti pārsvarā iegūst finansējumu, bet mazākas aktīvas organizācijas tiek atstumtas. Šāda diferencēta pieeja sekmētu pilsoniskās līdzdalības daudzveidību un starptautisko programmu finansējuma piesaisti reģionālajai attīstībai visā Latvijā.
4. Caurskatāmība
Priekšlikums:
Likumprojektā vai tā īstenošanas noteikumos paredzēt, ka:
- visi piešķirtie finansējumi un līgumi tiek publicēti,
- tiek publicēts vērtēšanā iesaistītais sastāvs un vērtēšanas kritēriju tabulas,
- pēc projektu noslēguma – publiski pieejamas īsas atskaites vai rezultātu kopsavilkumi.
Pamatojums:
Pārredzamība ir būtiska sabiedrības uzticības priekšnoteikums, īpaši gadījumos, kad valsts līdzfinansējums tiek piešķirts ārvalstu līdzekļu papildināšanai. Šāds atklātības mehānisms atbilst Atklātības un labas pārvaldības principiem, kas nostiprināti Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā.
Piedāvātā redakcija
-
