Projekta ID
25-TA-825Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas Tiesībsarga birojs
Atzinums iesniegts
04.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Priekšlikums
7. lappusē pie riska grupām noteikti var atzīmēt arī bērnus un jauniešus, kuri atrodas ārpusģimenes aprūpē vai apgūst kādu no speciālās izglītības programmām (internātskolas). Šīm personu grupām ir lielāks risks kļūt par cilvēku tirdzniecības upuriem, kas lielā mērā saistīts ar informācijas trūkumu jeb nezināšanu un risku neidentificēšanu, jo šķietami nevainīgas sarunas un “draudzības” rezultējas savervēšanā. Arī Amerikas Savienoto Valstu Valsts departaments un citas starptautiskas organizācijas izcēlušas un norādījušas Latvijai uz šo problēmu.
10. lappusē pie 4. punkta "Politikas koordinācija" attiecībā uz neatkarīgā ziņotāja izveidi Latvijā un/vai 16. lappusē pie 11. pasākuma "Neatkarīgā ziņotāja funkcijas izveide Latvijā saskaņā ar Direktīvu (ES) 2024/1712" nepieciešams uzsvērt to, ka šādas funkcijas ieviešana tiesībsarga institūcijā ir iespējama tikai tad, ja tiek nodrošināts papildu adekvāts finansējums un cilvēkresursi.
Pie 2. rīcības virziena būtu nepieciešams iekļaut pasākumu par sociālās rehabilitācijas pakalpojuma cilvēku tirdzniecības upuriem darbības termiņa pagarināšanu pēc šobrīd normatīvi noteiktajām 180 dienām, īpaši attiecībā uz psiholoģisko palīdzību, gadījumos, kas saistīti ar bērnu tirdzniecību vai īpaši smagiem ekspluatācijas apstākļiem.
Pie 2. rīcības virziena būtu nepieciešams iekļaut pasākumu, kas netika līdz galam paveikts iepriekšējā plāna ietvaros, proti, izvērtēt likuma “Par cilvēku tirdzniecības upura uzturēšanos Latvijas Republikā” atbilstību Direktīvas 2004/81/EK prasībām un cilvēku tirdzniecības upuru labākajām interesēm. Piemēram, izvērtēt regulējumu attiecībā uz nogaidīšanas perioda piešķiršanas kārtību, kā arī vērtēt, vai nogaidīšanas periodu noteikt ilgāku par 30 dienām, īpaši nepilngadīgo cilvēku tirdzniecības gadījumos.
Pie 2. rīcības virziena ir apsverams iekļaut pasākumu par Vadlīniju cilvēku tirdzniecības un darbaspēka ekspluatācijas risku novēršanai publiskajos iepirkumos izstrādi un publicitāti.
10. lappusē pie 4. punkta "Politikas koordinācija" attiecībā uz neatkarīgā ziņotāja izveidi Latvijā un/vai 16. lappusē pie 11. pasākuma "Neatkarīgā ziņotāja funkcijas izveide Latvijā saskaņā ar Direktīvu (ES) 2024/1712" nepieciešams uzsvērt to, ka šādas funkcijas ieviešana tiesībsarga institūcijā ir iespējama tikai tad, ja tiek nodrošināts papildu adekvāts finansējums un cilvēkresursi.
Pie 2. rīcības virziena būtu nepieciešams iekļaut pasākumu par sociālās rehabilitācijas pakalpojuma cilvēku tirdzniecības upuriem darbības termiņa pagarināšanu pēc šobrīd normatīvi noteiktajām 180 dienām, īpaši attiecībā uz psiholoģisko palīdzību, gadījumos, kas saistīti ar bērnu tirdzniecību vai īpaši smagiem ekspluatācijas apstākļiem.
Pie 2. rīcības virziena būtu nepieciešams iekļaut pasākumu, kas netika līdz galam paveikts iepriekšējā plāna ietvaros, proti, izvērtēt likuma “Par cilvēku tirdzniecības upura uzturēšanos Latvijas Republikā” atbilstību Direktīvas 2004/81/EK prasībām un cilvēku tirdzniecības upuru labākajām interesēm. Piemēram, izvērtēt regulējumu attiecībā uz nogaidīšanas perioda piešķiršanas kārtību, kā arī vērtēt, vai nogaidīšanas periodu noteikt ilgāku par 30 dienām, īpaši nepilngadīgo cilvēku tirdzniecības gadījumos.
Pie 2. rīcības virziena ir apsverams iekļaut pasākumu par Vadlīniju cilvēku tirdzniecības un darbaspēka ekspluatācijas risku novēršanai publiskajos iepirkumos izstrādi un publicitāti.
Piedāvātā redakcija
-
