Atzinums

Projekta ID
23-TA-3076
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
13.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta “Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu tekstilizstrādājumiem”, identifikācijas Nr. 23-TA-3076, turpmāk – Projekts, 2. punktā ir norādīti tekstilizstrādājumu veidi, uz kuriem Projekts attiecas. Lai arī, vērtējot Projektā iekļautos tekstilizstrādājumu veidus, un Eiropas Komisijas priekšlikuma grozījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvā 2008/98/EK par atkritumiem un par dažu direktīvu atcelšanu (procedūras Nr. 2023/0234/COD), turpmāk – Priekšlikums, pielikumā ietvertos produktus, kas ietilpst Priekšlikuma 22.a panta darbības jomā, secināms, ka abos normatīvo aktu projektos tekstilizstrādājumu veidi faktiski sakrīt, tomēr biedrības “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, ieskatā attiecīgais tekstilizstrādājumu uzskaitījums būtu pārskatāms un precizējams. Proti, Projektā nav vērtētas un analizētas tādas tekstilizstrādājumu grupas kā paklāji un grīdsegas, rotaļlietas, audumu maisiņu u.c.. Tajā pašā laikā no Atkritumu apsaimniekošanas valsts plāna 2021.‑2028. gadam 12.6. tabulas “Ekonomiski aktīvi uzņēmumi sadalījumā pa galvenajiem darbības veidiem”, kā arī no Eiropas Savienības Kombinētās nomenklatūras saraksta izriet, ka viens no tekstilizstrādājumu veidiem ir paklāji un grīdsegas.

LASUA jau iepriekš savos atzinumos ir vērsusi uzmanību uz nepieciešamību Projektā papildināt tekstilizstrādājumu veidus, uz kuriem ir attiecināmas Projekta prasības. Projekta izziņā attiecībā uz LASUA priekšlikumu norādīts, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, turpmāk – Ministrija, vērtēs šādu iespēju pēc ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas ieviešanas tekstilizstrādājumiem, kad būs pieejami pirmie sistēmas darbības rezultāti, un ka ar Projektu netiek pārņemtas Eiropas Komisijas 2023. gada 5. jūlija priekšlikuma Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK par atkritumiem, turpmāk – Priekšlikums, normas.

LASUA ieskatā Projektā izziņā norādītais Ministrijas pamantojums nepārliecina par iemesliem, kādēļ LASUA ietiekumu nevarētu ņemt vērā jau Projekta saskaņošanas procesā. Proti, LASUA, apzinot savus biedrus par tekstilizstrādājumu atkritumu veidiem, secinājusi, ka paklāji, grīdsegas, rotaļlietas un tml. aizņem lielu procentuālo daļu no kopējā savāktā atkrituma veida apjoma. Ievērojot iepriekš minēto, nav šaubu, ka, paplašinot Projektā norādītos tekstilizstrādājumu veidus, tiktu tikai un vienīgi sekmēti Eiropas Savienības noteiktie mērķi attiecībā gan uz aprites ekonomikas principu ievērošanu, gan uz poligonos apglabājamo atkritumu apjoma samazināšanu. Proti, direktīvas pārņemšana nacionālā līmeņa normatīvajos aktos neaizliedz dalībvalstij paredzēt detalizētākus nosacījumus/prasības, vienlaikus nodrošinot, lai direktīvas pārņemšanas rezultātā tiktu sasniegts direktīvas mērķis. Ņemot vērā Priekšlikumā norādītos mērķus (samazināt ar tekstilatkritumu apsaimniekošanu saistīto ietekmi uz vidi un klimatu, uzlabot vides kvalitāti un sabiedrības veselību saskaņā ar atkritumu hierarhiju, uzlabot tekstilatkritumu apsaimniekošanu saskaņā ar Atkritumu pamatdirektīvā noteikto “atkritumu hierarhiju”, prioritāti piešķirot atkritumu rašanās novēršanai, tekstilizstrādājumu sagatavošanai atkalizmantošanai un reciklēšanai, nevis citām reģenerācijas iespējām un apglabāšanai, un īstenot principu “piesārņotājs maksā”), secināms, ka, iekļaujot Projektā tādas tekstilizstrādājumu grupas kā paklāji un grīdsegas, rotaļlietas, audumu maisiņu u.c., tiktu īstenoti paredzētie direktīvas mērķi.

Kā jau tas ir norādīts iepriekšējos LASUA atzinumos, Eiropas Parlamenta referentes Annas Zalewskas Ziņojumā par priekšlikumu Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK par atkritumiem,[1] turpmāk – Ziņojums, citastarp ierosināts grozīt Direktīvas 2008/98/EK redakciju, paredzot, ka dalībvalstis līdz 2027. gada 31. decembrim nodrošina, ka paklāju un matraču, kā minēts IVc pielikuma 2.a daļā (jauna), kas galvenokārt satur tekstilizstrādājumus, ražotājiem, kuri šādus paklājus un matračus pirmo reizi laiž tirgū kādas dalībvalsts teritorijā, ir paplašināta ražotāja atbildība saskaņā ar 8. un 8.a pantu. Dalībvalstis var nolemt izveidot atsevišķu paplašinātas ražotāja atbildības sistēmu tieši šādām precēm. Tāpat ar Ziņojumu ir ierosināts IVc pielikumu papildināt ar tādām tekstilizstrādājumu grupām kā: matrači (KN kods 9404), paklāji (KN kods 5704). Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka ne tikai LASUA ieskatā, bet arī Eiropas Parlamenta ieskatā Ziņojumā minētās un Priekšlikumā neietvertās tekstilizstrādājumu grupas aizņem būtisku daļu attiecīgā tirgus segmenta un šādu produktu tālredzīga, korekta un mērķtiecīga apsaimniekošana tikai sekmētu kopējo Eiropas Savienības virzību uz noteiktajiem mērķiem, tajā skaitā attiecībā uz aprites ekonomikas pilnveidošanu un atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu īpatsvara samazināšanu.

Tāpat vērtējot Dabas resursu nodokļa likuma, turpmāk – DRN likums, redakciju, kas būs spēkā no 2024. gada 1. jūlija, un tā 1. panta 16. punktā norādīto tekstilizstrādājumu terminu (tekstilizstrādājums ir mājsaimniecības tekstilizstrādājums, apģērbs, apģērba gabala un piederumu tekstilizstrādājums, apavi, kā arī apģērba gabals un piederums, kura galvenā sastāvdaļa nav tekstilmateriāls), secināms, ka iepriekš minētajā rindkopā minētās preces ietilpst tekstilizstrādājumi kategorijā. Ņemot vērā, ka paklāji, rotaļlietas, auduma maisiņi un citi līdzvērtīga sastāva produkti ir viens no tekstilizstrādājumu veidiem, kas apliekas ar dabas resursa nodokļa likmi, LASUA ieskatā ar pašreizējo Projekta redakciju tiek radīta nelabvēlīgāka situācija šādu preču ražotājiem/tirgotājiem, jo, lai arī norādītie tekstilizstrādājumu veidi pakļaujas DRN likuma regulējumam, ar pašreizējo Projekta redakciju minētajiem ražotājiem/tirgotājiem faktiski tiek liegta iespēja saņemt atbrīvojumu no nodokļa samaksas par attiecīgajiem tekstilizstrādājumiem.

Ievērojot iepriekš minēto, kā arī jāņem vērā, ka kopumā paklāji, rotaļlietas, auduma maisiņi u.tml. procentuālās masas un daudzuma ziņā aizņem lielu daļu tekstilizstrādājumu segmenta, LASUA turpina uzturēt savos atzinumos pausto viedokli par to, ka Projektā būtu nepieciešams ietvert regulējumu arī attiecībā uz šāda veida tekstilizstrādājumu grupām.


[1] Ziņojums par priekšlikumu Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK par atkritumiem, pieejams: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2024-0055_LV.html#_section1
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Par LASUA atzinumā izteikto iebildumu attiecībā uz tekstilizstrādājumu atkritumu pieņemšanas vai savākšanas apjomu bāzi, Ministrija Projekta izziņā norādījusi, ka attiecīgais iebildums nav ņemts vērā, citējot Projekta 5.2. punktu. Lai arī LASUA izprot, ka Projekta anotācijas 3. punktā “Līgumi un līgumpartneri” citastarp norādīts, ka Projekts paredz, ka tekstilizstrādājumu atkritumu pieņemšanas vai savākšanas apjomos tiek ņemti vērā tikai tie tekstilizstrādājumu atkritumu apjomi, kurus pieņēmuši vai savākuši atkritumu apsaimniekotāji, kas konkrētā pašvaldības teritorijā ir izraudzīti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu, tomēr, vērtējot Projekta 5.2. punkta redakciju, LASUA ieskatā nākotnē, piemērojot Projekta normas, var veidoties dažāda izpratne par atkritumu pieņemšanas vai savākšanas apjomos ieskaitāmajiem tekstilizstrādājumiem, jo no Projekta 5.2. punkta redakcijas tieši neizriet Projekta anotācijā norādītais.

Ievērojot iepriekš minēto, lai neveidotos dažāda veida izpratne par to, no kādām personām pieņemtie tekstilizstrādājumu atkritumi ieskaitās pieņemšanas vai savākšanas apjomos, LASUA turpina uzturēt savus viedokli par to, ka Projektā (ne tikai Projekta anotācijā) ir konkrēti un nepārprotami jānorāda, ka tekstilizstrādājumu atkritumu pieņemšanas vai savākšanas apjomos tiek ņemti vērā tikai tie tekstilizstrādājumu atkritumu apjomi, kurus pieņēmuši vai savākuši atkritumu apsaimniekotāji, kas konkrētā pašvaldības teritorijā ir izraudzīti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu.

Papildu, īstenojot iepriekš minēto LASUA ierosinājumu, ir nepieciešams veikt precizējumus Projekta 3. pielikuma 4.2. tabulā, norādot (piemēram, piezīmes veidā), ka komersants, kurš pieņem vai savāc tekstilizstrādājumu atkritumus, var būt tikai tas, kurš ir noslēdzis līgumu par tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanu ar atkritumu apsaimniekotāju, kas konkrētā pašvaldības teritorijā ir izraudzīts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 1. pielikumā ar tekstilizstrādājumu veida ar KN kodu 6309 apraksts ir noteikts: valkāts apģērbs un lietoti tekstilizstrādājumi, savukārt ar KN kodu 6405 ir norādīti “citādi apavi”. Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka Projekta 1. pielikumā nav tieši norādīts tāds tekstilizstrādājumu veids kā “valkāti (lietoti) apavi”. Ievērojot iepriekš minēto, ar mērķi neteikt pēc iespējas korektāku un pilnīgāku aprakstu, LASUA ieskatā Projekta 1. pielikumā KN koda 6309 apraksts ir izsakāms šādā redakcijā: “Valkāts apģērbs, lietoti tekstilizstrādājumi un lietoti pārējie izstrādājumi.”
Piedāvātā redakcija
6309 Valkāts apģērbs, lietoti tekstilizstrādājumi un lietoti pārējie izstrādājumi

 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā LASUA iebildumu saistībā ar Projekta 5.2. punktu, Projekta 3. pielikuma 4.2. tabulā, būtu nepieciešams norādīt (piemēram, piezīmes veidā), ka komersants, kurš pieņem vai savāc tekstilizstrādājumu atkritumus, var būt tikai tas, kurš ir noslēdzis līgumu par tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanu ar atkritumu apsaimniekotāju, kas konkrētā pašvaldības teritorijā ir izraudzīts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu.

LASUA aicina Ministriju, precizējot Projektu, ņemt vērā šajā vēstulē minētos LASUA ierosinājumus un iebildumus. Vienlaikus LASUA dara zināmu, ka šajā vēstulē pausto priekšlikumu apjoms nav izsmeļošs un tas var tikt papildināts.
Piedāvātā redakcija
-