Atzinums

Projekta ID
24-TA-301
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
03.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Dokumenta 1. lapā minēts, ka "Valsts ārējās sauszemes robežas RŠV un vienlaikus ārējās ES robežas RŠV ir izvēlētas, jo Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas izvērstā hibrīdapdraudējuma un potenciālo provokāciju prevencijas dēļ ir svarīgi novērst lieku drūzmēšanos uz autoceļiem, savlaicīgi apzināties kravas transportlīdzekļu, to vadītāju datu uzskaiti un nodošanu RŠV robežuzraudzībā iesaistītajām kompetentajām iestādēm."  Kā arī "E-pakalpojums ietvers sevī apjomīgu valsts informācijas sistēmu. Tās ietvaros notiks visu transportlīdzekļu, kas šķērso Latvijas Republikas un tātad arī ES ārējo robežu, obligāta reģistrācija. Datu bāzē tiks uzkrāti personas dati, kas saistīti ar autovadītājiem, kuri vada rindā reģistrētos transportlīdzekļus".
Vai tas interpretējams tādējādi, ka šie uzkrātie dati tiks nodoti, piemēram, Valsts robežsardzei pirms persona ir ieradusies RŠV, lai veiktu personu iepriekšēju pārbaudi noteiktajos reģistros, līdzīgi kā to nosaka Likums "Par aviāciju" attiecībā uz aviopasažieriem? Ja tas nav tādējādi plānots, tad lūgums skaidrot, kāda pievienotā vērtība ir auto vadītāju datu uzkrāšanai (kāds nolūks)? 

Dokumenta 3. lapā minēts, ka "E-rindā būs iespējams attālināti pieteikt transportlīdzekļus un ar to saistītās personas, kas turpinājumā tiks novirzītas pārbaudes veikšanai robežšķērsošanas vietās pirms ārējās robežas šķērsošanas." 
Kā interpretējama vārdkopa "saistītās personas"? Tie būs transportlīdzekļa vadītāji vai arī pasažieri? Zināms, ka pārbaudes tiek veiktas visām personām

Dokumenta 2. lapā minēts sekojošais: "Otrā posma ietvaros tiek plānots ieviest robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētas pārvaldības sistēmas (RKPEPS) integrāciju ar TLKAIS un REIS, kā arī ieviest robežšķērsošanas un kontroles procesa elektronizētas pārvaldības sistēmas (RKPEPS) sasaisti ar Muitas informācijas sistēmām (EMDAS, BAXE II, u.c.) procesu automatizācijai un riska analīzes efektivitātes paaugstināšanai". 
No teksta satura nav saprotams vai sistēma RKPEPS ir Vienotās informācijas sistēmas (VIS) sastāvdaļa un, vai RKPEPS pārzinis tāpēc būs VSIA “Autotransporta direkcija” (turpmāk – ATD). Tekstā ir norāde, ka "Abu posmu VIS IT risinājumu detalizēts apraksts tiks apkopots atsevišķā informatīvajā ziņojumā" no kā izriet, ka RKPEPS ir VIS sastāvdaļa un tādā veidā ATD ir arī RKPEPS pārzinis. Pirmsškietami RKPEPS specifika noteikti nav ATD kompetences tvērumā.

Dokumenta 10. lapā minēta šāda vārdkopa: "Pamata infrastruktūra Sauszemes ārējās robežas RŠV pie iebraukšanas un izbraukšanas  tiks uzstādītas videonovērošanas kameras, kas darbosies kā “digitālie vārti”, nekļūdīgi nolasot un atpazīstot pie “digitālajiem vārtiem” esošā transporta līdzekļa numura zīmi. Risinājumā numura zīme būs kā unikālais identifikators, lai noteiktu, kad transporta līdzeklis iebraucis un izbraucis no robežkontroles punkta, cik ilgu laiku tas pavadījis robežkontroles punktā kopumā, u.tml. Risinājuma Efektivitātes moduļa izveides ietvaros plānots izveidot papildu “digitālos vārtus” RŠV teritorijās, paverot iespēju gan izsekot līdzi konkrētā transporta līdzekļa kustībai caur robežkontroles punktam, gan noskaidrot, cik ilgu laiku tas pavadījis katrā no robežas šķērsošanas posmiem... Visa šī funkcionalitāte tiks izstrādāta VIS ietvaros."
 No teksta izriet, ka visu digitālo vārtu vadība RŠV teritorijā būs VIS sastāvdaļa, tātad ATD kā VIS pārzinis būs atbildīgs par digitālo vārtu atvēršanu, tajā skaitā uz izbraukšanu no valsts. Pirmšķietami tā nav ATD kompetence. Piedāvājam pilnveidot VIS arhitektūru, nodalot publisko Iepriekšējās pieteikšanās e-pakalpojuma daļu, kuras pārzinis ir ATD, un veidojot otru daļu ar RŠV digitālo vārtu risinājumu un RKPEPS kopēju sistēmu, kuras pārzinis, piemēram, ir VID.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Projektā ir norādīts, ka RŠV strādājošie darbinieki varēs manuāli apziņot noteiktas automašīnas vadītājus.
Vēršam uzmanību uz to, ka bez papildus skaidrojuma nav saprotams šā teikuma tvērums.
Lūdzam attiecīgi precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Projektā ir norādīts, ka vienotā risinājuma ietvaros ir paredzēta visu transportlīdzekļu, kas šķērso valsts ārējo robežu, obligāta reģistrācija. 
Saskaņā ar projektam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 11.4. apakšpunktu robežšķērsošanas iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojums būs maksas pakalpojums.
Ievērojot to, ka maksa par valsts ārējās robežas šķērsošanu nav atbalstāma, lūdzam projektā skaidri norādīt, par kādiem tieši pakalpojumiem ir paredzēta maksa (vai personas ar transportlīdzekli nākotnē varēs šķērsot valsts ārējo robežu bez maksas?) Vienlaikus lūdzam attiecīgi arī precizēt projekta pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 11. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Projektā ir norādīts, ka vienotā risinājuma ietvaros nākotnē ir paredzēta visu transportlīdzekļu, kas šķērso valsts ārējo sauszemes robežu, obligāta reģistrācija. 
Saskaņā ar projektam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 11.1. un 11.2. apakšpunktu tiesiskajā regulējuma ir plānots paredzēt iespēju transportlīdzekli ārējās sauszemes robežas šķērsošanai reģistrēt iepriekš vai tieši pirms ārējās robežas šķērsošanas. 
Vēlamies vērst uzmanību uz to, ka projektā būtu ietverams izvērtējums par administratīvā sloga ietekmi attiecībā uz personām, kuras nākotnē šķērsos ārējo valsts robežu (personas rīcībā nav attiecīgu rīku un nodrošinājums, lai  reģistrētos šajā rindā; vai nav attiecīgas iemaņas un zināšanas par IT). Lūdzam attiecīgi papildināt projektu ar šādu izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma "Par Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko rīcību" (turpmāk - projekts) projektam pievienotā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 11.5. apakšpunkts nosaka, ka Latvijas Republikas valsts robežas likumā ir nosakāms pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus par transportlīdzekļu rindas ārējās robežas šķērsošanai organizēšanas kārtību, transportlīdzekļu pieteikšanas robežas šķērsošanai kārtību un sniedzamo datu par transportlīdzekli, tā vadītāja kontaktinformācijas apjomu, datu glabāšanas termiņus, datu apstrādes  nosacījumus, kārtību, kādā institūcijas saņem piekļuvi ārējo robežu šķērsojošo transportlīdzekļu datiem, kā arī transportlīdzekļu pieteikšanas rindā ārējās robežas šķērsošanai pakalpojuma maksas noteikšanu.
Lai nodrošinātu skaidru un viennozīmīgu likumdevēja pilnvarojumu (piemēram, skatīt Latvijas republikas Satversmes tiesas 2015. gada 14. oktobra sprieduma lietā Nr. 2015-05-03, 13.1. apakšpunktu un Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2011. gada 11. janvāra spriedums lietā Nr. 2010-40-03, 10.1. apakšpunktu), izvērtēt nepieciešamību noteikt, ka Ministru kabinets izdos noteikumus par sniedzamo datu par transportlīdzekli un tā turētāju apjomu (projekta 9. lappuse).
Vienlaikus ir secināms, ka elektroniskā pieteikšanās ārējās robežas šķērsošanai būs kā maksas pakalpojums. Tomēr, ievērojot projekta 9. lappusē un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 11.5. apakšpunktā noteikto, ir saprotams, ka, nosakot minēto maksas pakalpojum apmēru, netiks attiecināts tiesiskais regulējums par maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodiku (Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumi Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība"). Līdz ar to šāds izņēmums būtu pamatojams projektā. 



 
Piedāvātā redakcija
-