Projekta ID
21-TA-1269Atzinuma sniedzējs
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
Atzinums iesniegts
28.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Nepieciešams samazināt Plāna 5.1.pasākuma izpildes termiņu no 30.12.2022. uz 30.09.2022., lai zinātniskā pētījuma rezultātā ierosinātie un plānā iekļautie pasākumi ēnu ekonomikas mazināšanai varētu tikt uzsākti jau 2022.gada nogalē. Nav skaidrs cik lielā mērā 2020. un 2021.gada ēnu ekonomikas rādītājus ir ietekmējusi Covid-19 pandēmija, tāpēc pētījuma rezultātu paātrināta iegūšana varētu veicināt turpmāko ēnu ekonomikas apjoma mazināšanas pasākumu plānošanu Latvijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
LBAS uzsver, ka būtisks instruments ēnu ekonomikas mazināšanai būtu Arodbiedrību likumā (vai Darba likumā) noteikt regulējumu, kas pēc darbinieka pieprasījuma darba devējam par pienākumu nosaka pienākumu ieturēt un pārskaitīt arodbiedrībai biedra naudu. Biedru naudas iemaksu mehānisms var kalpot kā identifikācijas instruments, kas ļauj konstatēt nozarei un profesiju grupām neatbilstošus ienākumus, tādējādi ļaujot veikt pārbaudes uzņēmumos, kuros rodas pamatotas aizdomas par aplokšņu algām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
LBAS atkārtoti vērš uzmanību, ka būtisks instruments ēnu ekonomikas ierobežošanai ir darba koplīgumu slēgšana gan publiskā, gan privātā sektorā. Norādam, ka uzņēmumos, kuros ir noslēgti koplīgumi ēnu ekonomika, jo īpaši aplokšņu algas un neformālā nodarbinātība ir būtiski zemāka, nekā uzņēmumos, kuros koplīgumi nav noslēgti. Lai veicinātu koplīgumu slēgšanu sociālie partneri vairākkārt ir rosinājuši ieviest atbalsta mehānismus darba devējiem, kuri slēdz koplīgumus uzņēmumos un nozarēs. Līdz šim šādi mehānismi ir ieviesti IIN atvieglojumu formā par ēdināšanas izdevumiem, kas atrunāti koplīgumā, un sākot ar 2022. gadu šis mehānisms tiks attiecināts arī uz veselības izdevmiem. Šo mehānismu ir būtiski paplašināt arī uz mobilitātes, izglītības un citiem izdevumiem, kas veicina darbaspēka pieejamību un attīstību, tādējādi nodrošinot gan investīcijas cilvēkkapitālā, gan darbaspēka “izcelšanu” no ēnu ekonomikas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Atbilstoši ēnu ekonomikas izaicinājumiem nākošajā plāna īstenošanas termiņā LBAS saskata arī Covid-19 ietekmē radušos izaicinājumus, kā vienu no būtiskākajiem izceļot Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 7.3 pantā noteikto pienākumu no darba atstādināt un atlaist darbiniekus bez vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta. LBAS atbalsta Covid-19 apkarošanu, ieviešot drošības mehānismus darba vidē, lai mazinātu infekcijas izplatību, tomēr LBAS uzsver, ka nepieciešamas samērīgākas izplatības un kontroles metodes, kas neizslēdz ievērojamu sabiedrības daļu no darba tirgus, tādējādi rosinot šos darbiniekus meklēt ienākumu avotus ēnu ekonomikā. LBAS ierosina plānu papildināt ar vēl vienu uzdevumu: “Veikt grozījumus normatīvajos aktos samērīgāka regulējuma noteikšanā, lai personas bez Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta varētu turpināt darbu klātienē, veicot Covid-19 testus.”
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka plāna ietvaros paredzēts izteiktu uzsvaru nākamajos divos gados vērst uz aplokšņu algu samazināšanu, LBAS uzskata, ka būtu lietderīgi plānā paredzēto informatīvo kampaņu satura izstrādē un realizācijā iesaistīt arī arodbiedrības. Lūdzam iekļaut LBAS, kā līdzatbildīgo institūciju Plāna 2. rīcības virziena 2.5. punktā.
Piedāvātā redakcija
-