Atzinums

Projekta ID
24-TA-541
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
7. Maksimālais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. Pārējo finansējumu – ne mazāk kā 15 procentus no kopējā projekta attiecināmā finansējuma – veido valsts budžeta līdzfinansējums.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 7.punktā vārdus "ne mazāk kā" pirms noteiktās valsts budžeta līdzfinansējuma likmes.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
19. Pasākuma pirmās kārtas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 19.punktu, nosakot, ka projekta vadības personāla izmaksas ir pasākuma pirmās kārtas ietvaros atbalstāmā darbība, attiecīgi precizējot anotācijā norādīto informāciju.

Ņemot vērā to, ka pasākuma ietvaros ir jāveic izmaksu un ieguvumu analīzi, lūdzam precizēt noteikumu projekta 19. punktu, norādot, ka izmaksu un ieguvumu analīze ir pasākuma pirmās kārtas ietvaros atbalstāmā darbība, attiecīgi precizējot anotācijā norādīto informāciju.

Vēršam uzmanību, ka projekta anotācijā ir norādīts, ka 04.10.2022. Ministru kabinetā izskatītajā informatīvajā ziņojumā „Par visiem aktuālajiem kultūras nozares infrastruktūras projektiem” (22-TA-2785) noteikts, ka Valsts akciju sabiedrībai „Valsts nekustamie īpašumi”  (turpmāk - VNĪ) projekta īstenošanai tiek palielināts finansējums, nepalielinot projekta vadības un administrēšanas izmaksu summu. Tādējādi 4.2.1.8. pasākuma pirmās kārtas īstenošanai VNĪ projekta vadības izmaksas netiek attiecinātas.

Attiecīgi paskaidrojam, ka saskaņā ar 04.10.2022. ziņojumu (22-TA-2785) un atbilstoši  04.10.2022. protokollēmuma Nr.51/33.§ 6.punktā noteiktam, nepalielinot projekta vadības un administrēšanas izmaksu summu projekta "Starpdisciplinārā izglītības, kultūras un radošo industriju atbalsta centra "TabFab" izveide nekustamajā īpašumā Miera ielā 58a, Rīgā" (projekta Nr. 5.6.1.0/17/I/005; turpmāk - Projekts) īstenošanai paredzēto projekta kopējo attiecināmo izmaksu summu par 103 844 euro (tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonds 8 5% 88 267 euro un valsts budžets 15 % 15 567 euro) palielināta būvdarbu izmaksu sadārdzinājuma segšanai.

Savukārt, atbilstoši Ministru kabineta  05.12.2023. sēdes protokollēmumam Nr.60/54.§, (23-TA-1942) Projekta darbības plānots īstenot divos Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda plānošanas periodos, un Projekta otrā posma īstenošanai nepieciešamo ERAF finansējumu ir plānots nodrošināt no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā esošā 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, apmācības un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp, veicinot noturību izglītošanā un apmācībā attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.8. pasākuma "Augstskolu studiju vides modernizācija" (turpmāk – 4.2.1.8.pasākums).
Izbūvētais apjoms (m²) projekta Nr.5.6.1.0/17/I/005 “TabFab” pirmajā posmā ir sasniegts, atbilstoši projektā plānotajam un paliek nemainīgs, savukārt turpinot projekta īstenošanu izbūvēto ēku ietvaros otrajā projekta posmā tiek īstenoti telpu aprīkošanas un pielāgošanas darbi, piemēram, izbūvēto inženiertīklu iekārtu uzstādīšana, tai skaitā apgaismojumu, ventilācijas un kondicionēšanas sistēmu iekārtas, piekļuves kontroles sistēmu, apsardzes sistēmu, telefonu un datoru tīklu iekārtas, iebūvējamo mēbeļu uzstādīšana u.c. iekšdarbi pilnīgai projekta pabeigšanai, kā arī tiek nodrošināta interjera projekta īstenošana (interjera projekta izstrāde, mēbeļu un interjera elementu iegāde).

Attiecīgi paskaidrojam, ka īstenojot starpdisciplinārā izglītības, kultūras un radošo industriju atbalsta centra "TabFab" izveides otro posmu (t.i. Projekta pirmā posmā izbūvēto ēku telpu aprīkošanu un pielāgošanas darbus), finansējuma saņēmējam VNĪ kvalitatīvai projekta otrā posma vadībai un koordinācijas procesu nodrošināšanai nepieciešama atbilstoša cilvēkresursu un administratīvā kapacitāte, kā rezultātā rodas projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, kas tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu.


Piedāvātā redakcija
-
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
20. Pasākuma pirmās kārtas ietvaros finansējuma saņēmējam ir attiecināmi šādi izmaksu veidi:
Iebildums
Ņemot vērā izteikto iebildumu par Noteikumu projekta 19. punktu, lūdzam precizēt noteikumu projekta 20. punktu, norādot, ka pasākuma pirmās kārtas finansējuma saņēmējam ir attiecināmas projekta vadības personāla izmaksas un izmaksu un ieguvumu analīzes izmaksas.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
31. Pasākuma otrās kārtas ietvaros katram projekta iesniedzējam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums līdz 2026. gada 31. decembrim nepārsniedz:
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projekta 31.3 un 31.9 apakšpunktos pasākuma otrās kārtas ietvaros pieejamā attiecināmā finansējuma apmēri nesakrīt ar anotācijas pielikumā norādīto šīm augstākās izglītības iestādēm pieejamo finansējuma apmēru, lūdzam novērst neprecizitāti.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
35.2. netiešās attiecināmās izmaksas.
Iebildums
Lūdzu salāgot informāciju ar anotācijā norādīto, ka specifiskā atbalsta mērķa pasākuma otrās kārtas ietvaros ir paredzēta vienkāršoto izmaksu piemērošana attiecībā uz netiešajām attiecināmajām izmaksām. Vienkāršoto izmaksu metode netiešo izmaksu noteikšanai paredz, ka netiešās izmaksas ir 15% no tiešajām personāla attiecināmajām izmaksām, kas radušās uz darba līguma pamata. Izmantojot šo metodi, projekta netiešās izmaksas tiek matemātiski aprēķinātas kā 15% no attiecināmajām projekta tiešajām personāla izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
46. Finansējuma saņēmējs nodrošina šādu prasību ievērošanu būvdarbu iepirkuma dokumentācijas sagatavošanā: 
Iebildums
Ņemot vērā to, ka 4.2.1.8.pasākuma pirmās kārtas projekts ir otrais posms SAM 5.6.1. projekta uzsāktajām un plānotajām darbībām, pasākuma pirmās kārtas ietvaros atbalstāmās darbības attiecībā uz būvdarbiem tiek pieslēgtas SAM 5.6.1. projekta ietvaros noslēgtā būvdarbu līguma (noslēgts 2022. gada 28. Jūlijā) ar SIA “Marels Būve” ietvaros, līgumā noteiktajā izmaiņu veikšanas kārtībā.
Līdz ar to, lūdzam precizēt noteikumu projektu, nosakot, ka noteikumu 46.punkta prasības nav attiecināmas pasākuma pirmās kārtas ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
48. Pasākuma ietvaros atbalstu sniedz, ja projekta izmaksu un ieguvumu analīze pamato projekta finanšu ilgtspēju un sociālekonomisko atdevi. Izmaksu un ieguvumu analīzi veic, ievērojot šādus nosacījumus:
Iebildums
Ņemot vērā to, ka anotācijā norādīts, ka "projekta iesniegumam, kas kopsummā ir virs 1 milj. EUR, projekta iesniedzējs pievieno izmaksu un ieguvumu analīzi", lūdzam ar šādu nosacījumu papildināt arī noteikumu projektu, pretējā gadījumā, esošā noteikumu projekta redakcija uzliek pienākumu veikt izmaksu un ieguvumu analīzi visiem pasākuma projektiem (t.sk. zem 1 milj. EUR).
Vienlaikus lūdzam anotācijā precizēt, vai izmaksu un ieguvumu analīzi paredzēts veikt arī pirmās atlases kārtas ietvaros, ne tikai otrajā atlases kārtā, kā arī norādīt, vai izmaksu un ieguvumu analīzes izstrāde 2.kārtā ir attiecināma uz Daugavpils Universitāti (sākotnēji pieejami 872 tūkst. euro, vēlāk 1,05 milj. euro).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot izteikto iebildumu par Noteikuma projekta 19.punktu,  lūdzam, pēc līdzības ar pasākuma otro kārtu, noteikumu projektā veikt precizējumus, nosakot Pasākuma pirmās kārtas ietvaros atbalstāmo darbību netiešās attiecināmās izmaksas.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot noteikumu projekta 43.punktā noteikto:
1)  lūdzam veikt precizējumus anotācijā, norādot, ka pasākuma projekta pirmajā kārtā paredzēts 5.6.1. projekta pabeigšanai 2024.gadā papildus nepieciešamais finansējums –1 728 898 euro (ar PVN);
2) lūdzam svītrot no anotācijas “Pasākuma pirmās kārtas ietvaros PVN izmaksas sedz VNĪ no sava finansējuma."
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 22.lpp otro rindkopu no beigām ar informāciju, ka projekta ietvaros sasniegto īstenoto darbību rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas un sasniegto darbību rezultātu uzturēšanu un nepieciešamos līdzekļus rezultātu uzturēšanai vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas augstākās izglītības iestādes nodrošinās tām pieejamā finansējuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 13.lpp norādīto otrajai kārtai plānoto kopējā attiecināmā finansējuma apmēru, salāgojot to ar noteikumu projekta 24.punktā minēto finansējumu. Tāpat lūdzam salāgot šajā lpp un noteikumu projekta 25.punktā minēto finansējuma apmēru sadalījumā pa finansējuma avotiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā attiecībā uz otro kārtu ir skaidrots, ka "Pasākuma otrās kārtas ietvaros, lai atbalsts infrastruktūrai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, infrastruktūrā, kuru izmanto augstākās izglītības iestāžu vajadzībām, pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā ir pieļaujams veikt papildinošu saimniecisko darbību ne vairāk kā 20 % apmērā no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē un ir pieļaujams sniegt papildpakalpojumus." Savukārt, noteikumu 41.punktā minēts, ka "Pasākuma otrās kārtas finansējuma saņēmēji īsteno projektus, kas nav saistīti ar saimnieciskās darbības veikšanu,[..]"
Lai atbalsts infrastruktūrai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, pieļaujot papildinošo saimniecisko darbību un papildpakalpojumu, pašai infrastruktūrai ir jābūt nesaimnieciski izmantojamai. Attiecīgi, lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu, kādēļ konkrēto (par katru) augstskolu darbībā plānotajā infrastruktūrā kvalificējama kā nesaimnieciska. Proti, lai atbalsts otrās kārtas projekta īstenošanai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, izglītības jomā sniedzot atbalstu, analizē, vai projekta īstenošanas rezultātā ieņēmumu un izdevumu attiecība atbalstītajā objektā ir mazāka par 50 % no izglītības jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta atbalstītajā objektā infrastruktūras amortizācijas laikā. Gadījumā, ja ieņēmi ir lielāki par 50 % no izglītības jomas pakalpojumu sniedzēja gada budžeta atbalstītajā objektā, infrastruktūra kvalificējas kā saimnieciskai izmantošanai un papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpojuma kritērijs nav piemērojams. Vienlaikus šajā gadījumā projekts jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta likuma 5.pantā minētajām četrām komercdarbības atbalsta pazīmēm. Ja tiek secināts, ka infrastruktūrā tiek veikta saimnieciskā darbība, vai, izpildoties minētajām četrām komercdarbības atbalsta pazīmēm, atbalsts tai kvalificējās kā komercdarbības atbalsta, ir jāprecizē noteikumu projekts. Lūdzam atbilstoši precizēt arī noteikumu projektu, nodrošinot, ka tiek izvērtēta katra augstskola/katrs projekts attiecībā uz to, vai augstskolas pamatdarbība ir nesaimnieciska. 
Papildus vēršam uzmanību, ka praksē, amortizācijas periodā aprēķinot, vai netiek pārsniegti 50% ieņēmumu pret izdevumiem, nodrošinot, ka pamatdarbība ir nesaimnieciska, tajos, protams, ņem vērā arī papildinošās saimnieciskā darbības ieņēmumus.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka:
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.punktu ar jaunu apakšpunktu "1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību", ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz vienkāršoto izmaksu nosacījumus, un noteikumu projekts tiek izdots, pamatojoties arī uz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
5. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 33 090 01 euro (tai skaitā elastības finansējums – 5 219 131 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 28 126 500 euro (tai skaitā elastības finansējums – 4 436 262 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 4 963 501 euro (tai skaitā elastības finansējums – 782 869 euro). 
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 5.punktā norādīto pasākuma ietvaros plānoto kopējo attiecināmā finansējuma apmēru, aizstājot skaitli "33 090 01" ar skaitli "33 090 001".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
12.1. iznākuma rādītājs – jaunu vai modernizētu izglītības iestāžu klašu ietilpība  – vismaz 6589 studējošie;
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 12.1.apakšpunktā precizēt rādītāja nosaukumu atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas programmas 2021.-2027.gadam lietotajai EK kopējā rādītāja RCO67 definīcijai "Jaunu vai modernizētu izglītības iestāžu klašu telpu ietilpība".
Piedāvātā redakcija
12.1. iznākuma rādītājs – jaunu vai modernizētu izglītības iestāžu klašu telpu ietilpība  – vismaz 6589 studējošie;
16.
Noteikumu projekts
II. Pirmās kārtas īstenošanas nosacījumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt pirmās kārtas īstenošanas nosacījumus, paredzot avansa un starpposma maksājumu pieprasījumu saņemšanas nosacījumus, ņemot vērā, ka VAS "Valsts nekustamie īpašumi" ir saņēmuši avansa maksājumu 100% apmērā no plānotās projekta II posma attiecināmo izmaksu summas (1 728 897,36 EUR).
Piedāvātā redakcija
Avansa un starpposma maksājuma kopsumma var būt līdz 100 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
17.
Noteikumu projekts
13. Pasākuma pirmās kārtas projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un pēc veiktajiem grozījumiem esošajā vienošanās par projekta īstenošanu ir finansējuma saņēmējs, ir valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”, kas projektu realizē ar sadarbības partneri – Latvijas Kultūras akadēmiju.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likums 18.panta pirmās daļas 1.punktam, ja finansējuma saņēmējs ir fiziskā vai juridiskā persona, tam ir pienākums nodrošināt projekta īstenošanu saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un līgumu par projekta īstenošanu. Ņemot vērā projekta iesniedzēja juridisko statusu, konstatējams, ka projekta iesniedzējs pirmās kārtas ietvaros slēdz līgumu par projekta īstenošanu, līdz ar to lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 13.punktu un aizstāt vārdu "vienošanās" ar vārdu "līgumā". Lūdzam minēto arī precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā un anotācijā, kur attiecināms.

Vienlaikus lūdzam līdzīgi kā noteikumu projekta 40.punktā attiecībā uz otro projekta iesniegumu atlases kārtu noteikt īstenošanas termiņu arī pirmajā atlases kārtā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
13. Pasākuma pirmās kārtas projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un pēc veiktajiem grozījumiem esošajā vienošanās par projekta īstenošanu ir finansējuma saņēmējs, ir valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”, kas projektu realizē ar sadarbības partneri – Latvijas Kultūras akadēmiju.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šobrīd izstrādes stadijā ir rīkojuma projekts "Par valsts nekustamā īpašuma Miera ielā 58a, Rīgā nodošanu bez atlīdzības Latvijas Kultūras akadēmijas īpašumā", kura anotācijā iekļauta informācija par projekta Nr. 5.6.1.0/17/I/005 saistībām un plānotā SAMP 4.2.1.8. īstenošanu, paredzot, ka "4.2.1.8. pasākuma projektu plāno iesniegt, īstenot un pabeigt VAS “Valsts nekustamie īpašumi”, un pēc 5.6.1.SAM un 4.2.1.8.pasākuma projektu pabeigšanas nepieciešams iesniegt līguma grozījumus, paredzot, ka pēc-uzraudzības periodā par finansējuma saņēmēju kļūst Latvijas Kultūras akadēmija", lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams papildināt izstrādātā noteikumu projekta nosacījumus un anotāciju, iekļaujot informāciju par finansējuma saņēmēja maiņu pēcuzraudzības periodā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
18.2. iznākuma rādītājs – jaunu vai modernizētu izglītības iestāžu telpu ietilpība  – vismaz 235 studējošie;
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 18.2.apakšpunktā precizēt rādītāja nosaukumu atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas programmas 2021.-2027.gadam lietotajai EK kopējā rādītāja RCO67 definīcijai "Jaunu vai modernizētu izglītības iestāžu klašu telpu ietilpība".
Lūdzam atbilstoši precizēt arī noteikumu projekta 33.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
18.2. iznākuma rādītājs – jaunu vai modernizētu izglītības iestāžu klašu telpu ietilpība  – vismaz 235 studējošie;
20.
Noteikumu projekts
22. Pasākuma pirmās kārtas finansējuma saņēmēji īsteno projektus, kas nav saistīti ar saimnieciskās darbības veikšanu, ievērojot sekojošo:
Priekšlikums
Lūgums papildināt noteikumu projekta II sadaļu ar saimnieciskās darbības uzraudzības mehānismu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
22.2.2. studijas pārsvarā notiek latviešu valodā;
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot, pēc kāda kritērija/mērvienības tiks noteikts, ka “studijas pārsvarā notiek latviešu valodā”.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
29. Šo noteikumu 23.1.23.3., 23.5.23.6. un 23.8. apakšpunktā minētie projekta iesniedzēji un sadarbības partneri pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē slēdz sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Kontrolē sadarbības līgumu izpildi un novērš dubultā finansējuma riskus, līgumā paredz pušu sadarbības pamatprincipus, tiesības, pienākumus un atbildību un iekļauj vismaz šādus saturiskās un finansiālās sadarbības nosacījumus:
Priekšlikums
Lūdzam viennozīmīgai normas uztveramībai papildināt noteikumu projekta 29.punkta pēdējo teikumu ar subjektu, kurš kontrolē sadarbības līgumu izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
30. Pasākuma otrās kārtas ietvaros katram projekta iesniedzējam plānotais kopējais attiecināmais finansējums nepārsniedz:
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot , vai šajā pasākumā ir plānoti projekti zem 200 000 euro. Ja tādi projekti tiek īstenoti, tad saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr.2021/1060) 53. panta 2. punktu, darbības vai projekti, kas ir daļa no darbības, kuri saņem atbalstu no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus vai Taisnīgas pārkārtošanās fonda un kuru kopējās izmaksas nepārsniedz EUR 200 000, izmaksas tiek segtas ar vienu vienību, fiksētās summas maksājumu vai vienoto likmju veidā visām izmaksām ir jābūt segtām ar vienkāršotajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
33.1. iznākuma rādītājs – jaunu vai modernizētu augstākās izglītības iestāžu telpu ietilpība  – vismaz 6354 studējošie;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas programmā 2021.-2027.gadam lietotajai kopējā rezultāta rādītāja RCR71 definīcijai "Jauno vai modernizēto izglītības iestāžu lietotāju skaits gadā"
Piedāvātā redakcija
33.1. iznākuma rādītājs – jauno vai modernizētu izglītības iestāžu telpu ietilpība  – vismaz 6354 studējošie;
25.
Noteikumu projekts
33.1. iznākuma rādītājs – jaunu vai modernizētu augstākās izglītības iestāžu telpu ietilpība  – vismaz 6354 studējošie;
Priekšlikums
Noteikumu projekta 33.1. punktā norādīts iznākuma rādītājs - vismaz 6354 studējošie, savukārt, saskaitot apakšpunktos norādītās vērtības to kopējais skaits ir 6534. Lūdzam saskaņot 33.1. punktā norādīto kopējo skaitu ar apakšpunktos norādīto plānoto sasniedzamo iznākuma rādītāju katram projekta iesniedzējam.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
36.1. projekta vadības personāla izmaksas, izņemot virsstundas, šo noteikumu 34.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt pasākuma otrajā kārtā projekta vadības personāla izmaksām piemērot Regulas Nr.2021/1060 55. panta 1.punktā noteikto iespēju, tas ir izmantot līdz 20% vienoto likmi, ņemot vērā, ka tas samazinās administratīvo slogu visiem iesaistītajiem un  noteikumu  projekta 37.punktā minētie nosacījumi nebūs saistoši, kas atvieglos darbu gan uzraugošajām iestādēm, gan finansējuma saņēmējiem.
Gadījumā, ja vienotās likmes piemērošana nav iespējama, lūdzam piemērot citu vienkāršoto izmaksu veidu, attiecīgi izstrādājot metodiku un saskaņojot to ar vadošo iestādi.

Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
36.7. jaunradītu darba vietu vai gadījumā, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim nepieciešamā aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai īres izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai īres izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam un nodarbinātā iesaistes periodam projektā; 
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju darba vietas aprīkojuma izmaksas noteikt kā vienas vienības izmaksas vai arī izvērtēt iespēju šāda veida izmaksas segt no netiešajām izmaksām, ar mērķi vienkāršot projektu faktisko izmaksu uzskaiti un kontroli, samazinot  finansējuma saņēmēja un sadarbības iestādes administratīvo slogu, kļūdu, dubultfinansējuma rašanās iespējas, fokusējoties uz mērķa un rezultātu sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
41.2. sadarbības iestāde reizi gadā atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātajai metodikai projekta infrastruktūras amortizācijas periodā pārbauda veikto investīciju atbilstību šo noteikumu 41.1. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem;
Priekšlikums
Lūdzam MK noteikumu anotācijā norādīt, ka atbildīgā iestāde izstrādā papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpojumu uzraudzības metodiku līdz projektu iesniegumu atlases izsludināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
41.2. sadarbības iestāde reizi gadā atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātajai metodikai projekta infrastruktūras amortizācijas periodā pārbauda veikto investīciju atbilstību šo noteikumu 41.1. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem;
Priekšlikums
Lūgums ieviest papildinošās saimnieciskās darbības pašdeklarēšanās principu, t.i. paredzot, ka Finansējuma saņēmējs visā projekta dzīves ciklā sagatavo ikgadējus pārskatus par papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpjumu apjomu un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpjumu uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 41.1. punktā minētais 20 procentu apjoms no infrastruktūras kopējās gada jaudas vai no infrastruktūras daļas, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, gada jaudas un/vai ka minētā infrastruktūra tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisku darbību, tas civiltiesiskajā līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā iesniedz sadarbības iestādei ziņojumu par konstatēto šo noteikumu 41.1. punktā minēto nosacījumu pārkāpumu. Sadarbības iestādei ir tiesības finansējuma saņēmējam pieprasīt iesniegt papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpjumu pārskatus projekta dzīves cikla laikā, tai skaitā gadījumos, kad saņemta informācija par PSD un PP nosacījumu pārkāpumu no finansējuma saņēmēja, kompetentām iestādēm vai no trešajām personām.
Ja attiecināms, papildus paredzēt papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpjumu uzraudzības pasākumus, ja projektā piesaistīts sadarbības partneris, t.i., sadarbības partneris sagatavo papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpjumu pārskatus un informē finansējuma saņēmēju saskaņā ar sadarbības līguma nosacījumiem un finansējuma saņēmējs iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto šo noteikumu 41.1. punktā minēto nosacījumu pārkāpumu. Attiecīgus labojumus lūdzam veikt arī MK noteikumu anotācijā. 
Papildus lūdzam izvērtēt pašdeklarēšanās principa piemērošanu arī pirmajā pasākuma atlases kārtā un attiecīgi papildināt noteikumu projekta II sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
41.3. Ja tiek konstatēts, ka ir pārsniegts šo noteikumu 41.1. apakšpunktā minētais 20 procentu apjoms, finansējuma saņēmējam proporcionāli tai gada jaudas laika izteiksmē daļai, par kuru kopumā ir konstatēts pārkāpums, ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem par attiecīgo gadu, kurā pārsniegts šo noteikumu 41.1. apakšpunktā  minētais 20 procentu apjoms gada jaudas laika izteiksmē saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļu nosacījumiem.
Priekšlikums
Lūdzu precizēt MK noteikumu punkta redakciju, piemēram, “Ja projekta dzīves cikla laikā tiek konstatēts, ka infrastruktūrā, par kuru iesniegts projekta iesniegums, tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildpakalpojumu, vai tiek veikta papildinoša saimnieciskā darbība, kas pārsniedz šo noteikumu 41.1. punktā minēto apmēru, vai tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisko darbību, finansējuma saņēmējs proporcionāli tai gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē daļai, par kuru kopumā ir konstatēts pārkāpums, atmaksā sadarbības iestādei visu nelikumīgi saņemto atbalstu kopā ar procentiem no finansējuma, kura avots nav publiskie līdzekļi, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu. “
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
IV. Pasākuma īstenošanas nosacījumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta IV nodaļu "Pasākumu īstenošanas nosacījumi" ar regulējumu, ka finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera pienākums ir nodrošināt projekta ietvaros sasniegto darbību rezultātu ilgtspēju un nepieciešamos līdzekļus rezultātu uzturēšanai vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka šobrīd izstrādes stadijā Kultūras ministrijā ir rīkojuma projekts "Par valsts nekustamā īpašuma Miera ielā 58a, Rīgā nodošanu bez atlīdzības Latvijas Kultūras akadēmijas īpašumā", kura anotācijā iekļauta informācija par projekta Nr. 5.6.1.0/17/I/005 saistībām un plānotā 4.2.1.8.pasākuma īstenošanu, paredzot, ka "4.2.1.8. pasākuma projektu plāno iesniegt, īstenot un pabeigt VAS “Valsts nekustamie īpašumi”, un pēc 5.6.1.SAM un 4.2.1.8.pasākuma projektu pabeigšanas plānots iesniegt līguma grozījumus, paredzot, ka pēc-uzraudzības periodā par finansējuma saņēmēju kļūst Latvijas Kultūras akadēmija". Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk – Regula 2021/1060)  65. panta 1. punkta "c" apakšpunktu dalībvalsts atmaksā iemaksas, kas no fondiem saņemtas darbībai, tostarp investīcijas infrastruktūrā vai produktīvas investīcijas, ja piecu gadu laikā pēc galīgā maksājuma saņēmējam vai attiecīgā gadījumā laikposmā, kas paredzēts valsts atbalsta noteikumos, saistībā ar minēto darbību notiek būtiskas izmaiņas, kas ietekmē darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi traucējot tās sākotnējo mērķu sasniegšanu.
Vēršam uzmanību, ka projekta atlases posmā un uzsākot projekta 2.posma īstenošanu nepieciešams nodrošināt projekta atbilstību noteikumu projekta 13.punktā iekļautajam nosacījumam, ka pirmās kārtas finansējuma saņēmējs ir sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”, lai neapdraudētu posmojamā projekta atbilstību Regulas 2021/1060 118a. pantam, vienlaikus ievērojot Regulas 2021/1060 65. panta 1. punkta "c" apakšpunktā noteikto par būtisku pārmaiņu neiestāšanos projektā.
Papildus vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības fondu projektu finansējuma saņēmēju saistību pārņēmējiem jābūt līdzvērtīgiem ar tiem, kas iesniedza projekta iesniegumu un kurus izvērtēja sadarbības iestāde pēc noteiktiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, kurus apstiprina uzraudzības komiteja, un Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22.pantā minētajiem projekta iesniedzēja izslēgšanas noteikumiem, kā arī projekta īstenošanā nepieciešams ievērot Ministru kabineta noteikumos par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu paredzētās īpašumtiesību prasības ieguldījumu veikšanai infrastruktūrā.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
43. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Regulas (ES) 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētajiem nosacījumiem:
Priekšlikums
Lūdzam izteikt noteikumu projekta 43.punktu šādā redakcijā:
43. Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Regulas (ES) 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētajiem nosacījumiem:
43.1. projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000  EUR (ieskaitot PVN);
43.2. projektiem, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000  EUR (ieskaitot PVN) gadījumos, kad tas nav atgūstams saskaņā ar PVN reglamentējošiem valsts tiesību aktiem.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
44. Pasākuma otrās kārtas ietvaros ieguldījumus var veikt infrastruktūrā, ja tā ir projekta iesniedzēja īpašumā vai tā ir valsts vai atvasinātas publiskas personas manta, kas ir projekta iesniedzēja valdījumā vai lietojumā uz termiņu, kas nav īsāks par pieciem gadiem pēc noslēguma maksājuma veikšanas. Valdījuma vai lietošanas tiesības ir reģistrētas Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 44.punktu norādot, ka ne tikai valdījuma un lietošanas tiesībām jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā, bet arī īpašuma tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
45. Informācijas komunikācijas tehnoloģiju ieguldījumu gadījumā nepieciešams pārliecināties, vai ieguldījumi plānoti publiskās pārvaldes īpašumā esošajos digitālajos risinājumos, t.sk. īpašumā atrodas pirmkodi, intelektuālā īpašuma tiesības, t.sk. risinājuma modificēšanas tiesības, lai novērstu gadījumus, kad tiek kropļota konkurence, veicot publiskus ieguldījumus kāda konkrēta komersanta īpašumā.
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 45.punktā norādīt subjektu, kuram ir jāpārliecinās par konkrēto pienākumu, kas noteikts minētajā punktā, lai nerastos interpretācijas problēmas par tiesību normā ietverto pienākumu.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
48.4. ievēro šādus horizontālos principus un otrās kārtas ietvaros uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu (ja attiecināms):
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 48.4.apakšpunkta nepieciešamību, ņemot vērā, ka tas šķietami pārklājas ar noteikumu projekta 52.3.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
52.2. ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un otrās kārtas ietvaros uzkrāj datus par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju – objektu skaits, kuros Eiropas Reģionālās attīstības fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība" (ja attiecināms);
Priekšlikums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta 52.2.apakšpunktā minēto uzkrājamo rādītāju sarakstu ar anotācijā minēto rādītāju sarakstu (anotācijā šobrīd minēti trīs rādītāji, kamēr noteikumu projektā - viens).
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
53. Finansējuma saņēmēji un sadarbības partneri (ja attiecināms) nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046  par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, izstrādā nosacījumus, kā tie pārliecinās par interešu konflikta neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts ir atklāts, kā arī paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojumu, ka finansējuma saņēmējs izstrādās iekšējās kontroles sistēmu atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumiem Nr.630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā".
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
61. Šo noteikumu 28. punktā minētais ierobežojums par viena projekta iesnieguma iesniegšanu vienam projekta iesniedzējam neattiecas uz gadījumiem, kad projekta īstenošanas laikā pēc strukturālo reformu veikšanas projekta iesniedzējam saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumu par reorganizāciju ir pienākums īstenot vairākus projektus.
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 61.punkta regulējumu, lai ir viennozīmīga izpratne par ierobežojuma neattiecināšu attiecībā uz vienu projekta iesnieguma iesniegšanu, norādot piemēru minētajai situācijai.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā minēto informāciju, ka pasākuma pirmās kārtas ietvaros drīkst attiecināt jau pabeigtas darbības, un papildināt ar pamatojumu, ka tas noteikts atbilstoši Finanšu ministrijas "Skaidrojumam par projektu posmošanu starp ES fondu 2014.-2020. gada un 2021.-2027.gada plānošanas periodiem".
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot attiecībā uz noteikumu projekta 22.2.2.apakšpunktu, pēc kāda kritērija/mērvienības tiks noteikts, ka “studijas pārsvarā notiek latviešu valodā”.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
MK noteikumu 41.3.punktā norādīts, ka nelikumīgo komercdarbības atbalstu atmaksā finansējuma saņēmējs. Lūdzu precizēt anotācijas 21.lpp.norādīto, vai nelikumīgo komercdarbības atbalstu atmaksā finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris. Ja nelikumīgo komercdarbības atbalstu atmaksā arī sadarbības partneris, lūdzam precizēt sadarbības modeli starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri, ņemot vērā, ka līgums ar CFLA ir noslēgts tikai ar finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt informāciju anotācijas 1.3.sadaļā par netiešajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija:
"SAM pasākuma otrās kārtas ietvaros ir paredzēta vienkāršoto izmaksu piemērošana attiecībā uz netiešajām attiecināmajām izmaksām. Projekta netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no projekta vadības personāla izmaksām.
Ņemot vērā to, ka 4.2.1.8. pasākumā otrās kārtas ietvaros plānotie projekti būs atšķirīgi gan saturiskajā, gan finansējuma apjoma ziņā (no 0,30 milj. – 7,9 milj. euro), nav identificētas tādas izmaksas, kuru vienkāršākai uzskaitei būtu lietderīgi izstrādāt tādu vienkāršoto izmaksu metodiku, kas neierobežos projektu mērķu un rezultātu sasniegšanu."
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk