Projekta ID
25-TA-1023Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
26.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Spānijas kailgliemeža iznīcināšanas metodes
Iebildums
Noteikumu projekta pielikuma 1. punkts paredz pienākumu zemes īpašniekiem, lietotājiem un tiesiskajiem valdītājiem tostarp nepārvietot augsni no invadētās teritorijas. No noteikumu projekta un tā pielikuma paredzētā regulējuma, kā arī no anotācijā atspoguļotās informācijas nav saprotams, kā un kādā veidā rīkoties ar invadēto augsni, proti, kur šo augsni (grunti) būs iespējams pārvietot, vai to būs iespējams izmantot, kādā veidā izpaudīsies tās attīrīšana no Spānijas kailgliemeža un tā oliņām, kāda metodoloģija ir jāizmanto, vai ir paredzēts izveidot speciālus invadētās augsnes (grunts) laukumus utt. Minēto jautājumu noskaidrošana ir vitāli svarīga iespējamo nepieciešamo darbu identificēšanai, plānošanai, iespējamai realizācijai un potenciālo izmaksu aprēķināšanai, tādejādi noskaidrojot veicamo darbu finansiālo ietekmi uz valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi” budžetu, kā arī paredzēto prasību un izmaksu samērīguma izvērtēšanai pret ieguvumiem.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projektu un/vai anotāciju.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projektu un/vai anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Spānijas kailgliemeža iznīcināšanas metodes
Iebildums
Noteikumu projekta pielikuma 4. punkts paredz veicamos pienākumus ceļu uzturēšanā, apkarojot Spānijas kailgliemeža izplatību. Vēršam uzmanību, ka ir vairāki šķēršļi paredzētā pienākuma - nodrošināt paaugstinātu pļaušanas intensitāti ceļu malās un apmalēs teritorijās, kur konstatēta Spānijas kailgliemeža invāzija, kā arī veikt papildu grāvju tīrīšanu un uzturēšanu invadētajās teritorijās, lai nepieļautu gliemežu migrācijai labvēlīgas mitras un aizsargātas vides veidošanos, izpildei.
Pirmkārt, informējam, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumu Nr. 26 “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli” 52.1. apakšpunktā noteiktajam A un B klases autoceļiem vai to posmiem nomalē un tai piegulošajā nogāzē 1,0–1,5 m platumā, kā arī uz sadalošās joslas, kas ir šaurāka par 12 m, zāli veģetācijas periodā pļauj vienu reizi. Neskatoties uz minēto prasību, valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi” jau uz doto brīdi zāles pļaušanu A, B un C uzturēšanas klases autoceļu nomalēs un ceļa zemes nodalījuma joslā nodrošina 2 reizes vasaras sezonā, savukārt D un E uzturēšanas klases autoceļu nomalēs un ceļa zemes nodalījuma joslā zāles pļaušanu veic pieejamā finansējuma apmērā.
Otrkārt, paredzot pienākumu veikt papildu grāvju tīrīšanu un uzturēšanu invadētajās teritorijās, tikai nolūkā nepieļaut Spānijas kailgliemežu migrācijai labvēlīgas mitras un aizsargātas vides veidošanos, noteikumu projekta anotācijā nav atspoguļoti objektīvi, saprotami, kā arī ekonomiski pamatoti argumenti šādas prasības noteikšanai.
Treškārt, atbilstoši publiski pieejamai informācijai (tostarp, ievērojot noteikumu projekta anotācijā norādītos informācijas avotus), lai cīņa ar Spānijas kailgliemežiem būtu efektīvāka, ieteicams kombinēt dažādas ierobežošanas metodes. Līdz ar to, paredzot pienākumu nodrošināt tikai zāles paaugstinātu pļaušanas intensitāti ceļu malās un apmalēs un veikt papildu grāvju tīrīšanu un uzturēšanu invadētajās teritorijās, kas a priori būtiski palielina izmaksas, netiek sasniegts cerētais mērķis, pēc būtības nonivilējot veiktos darbus (padarot tos lielā mērā bezjēdzīgus), jo ceļu zemes nodalījuma joslas atrodas ne tikai klajā laukā, bet arī posmos ar mežiem un neapsaimniekotām teritorijām, no kurām nav nekādu šķēršļu Spānijas kailgliemežu migrācijai atpakaļ. Turklāt arī šajā gadījumā nav skaidrības, kas notiek ar augsni (grunti), kas tiek izcelta, veicot grāvju tīrīšanu.
Pirmkārt, informējam, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumu Nr. 26 “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli” 52.1. apakšpunktā noteiktajam A un B klases autoceļiem vai to posmiem nomalē un tai piegulošajā nogāzē 1,0–1,5 m platumā, kā arī uz sadalošās joslas, kas ir šaurāka par 12 m, zāli veģetācijas periodā pļauj vienu reizi. Neskatoties uz minēto prasību, valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi” jau uz doto brīdi zāles pļaušanu A, B un C uzturēšanas klases autoceļu nomalēs un ceļa zemes nodalījuma joslā nodrošina 2 reizes vasaras sezonā, savukārt D un E uzturēšanas klases autoceļu nomalēs un ceļa zemes nodalījuma joslā zāles pļaušanu veic pieejamā finansējuma apmērā.
Otrkārt, paredzot pienākumu veikt papildu grāvju tīrīšanu un uzturēšanu invadētajās teritorijās, tikai nolūkā nepieļaut Spānijas kailgliemežu migrācijai labvēlīgas mitras un aizsargātas vides veidošanos, noteikumu projekta anotācijā nav atspoguļoti objektīvi, saprotami, kā arī ekonomiski pamatoti argumenti šādas prasības noteikšanai.
Treškārt, atbilstoši publiski pieejamai informācijai (tostarp, ievērojot noteikumu projekta anotācijā norādītos informācijas avotus), lai cīņa ar Spānijas kailgliemežiem būtu efektīvāka, ieteicams kombinēt dažādas ierobežošanas metodes. Līdz ar to, paredzot pienākumu nodrošināt tikai zāles paaugstinātu pļaušanas intensitāti ceļu malās un apmalēs un veikt papildu grāvju tīrīšanu un uzturēšanu invadētajās teritorijās, kas a priori būtiski palielina izmaksas, netiek sasniegts cerētais mērķis, pēc būtības nonivilējot veiktos darbus (padarot tos lielā mērā bezjēdzīgus), jo ceļu zemes nodalījuma joslas atrodas ne tikai klajā laukā, bet arī posmos ar mežiem un neapsaimniekotām teritorijām, no kurām nav nekādu šķēršļu Spānijas kailgliemežu migrācijai atpakaļ. Turklāt arī šajā gadījumā nav skaidrības, kas notiek ar augsni (grunti), kas tiek izcelta, veicot grāvju tīrīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
