Atzinums

Projekta ID
23-TA-3217
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija"
Atzinums iesniegts
18.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Biedrībai "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija" (LPPA) nav konceptuālu iebildumu par Satiksmes ministrijas piedāvāto Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumu Nr. 414 "Braukšanas maksas atvieglojumu noteikumi"  grozījuma projekta 1.1.apakšpunktu:
izteikt 6. punktu šādā redakcijā:
"6. Bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās vai profesionālās izglītības iestādēs, uzrādot apliecību sociālo garantiju nodrošināšanai, ir tiesības bez maksas izmantot sabiedrisko transportlīdzekli, kas pārvadā pasažierus reģionālās nozīmes maršrutā un valstspilsētas pašvaldības organizētajā maršrutā."

    Taču vienlaikus vēršam Satiksmes ministrijas uzmanību uz biedrības LPPA biedra izteikto viedokli par attiecīgā normatīvā akta praktisko piemērošanu.

   "VSIA “Autotransporta direkcija” ir zināms RP SIA “Rīgas satiksme” pārvadāto bērnu bāreņu skaits, jo VSIA “Autotransporta direkcija” regulāri saņem pārskatus par RP SIA “Rīgas satiksme” pārvadāto pasažieru skaitu pa kategorijām. Vidēji RP SIA “Rīgas satiksme” pārvadā ap 8-10 tūkstošus bērnu bāreņu (gan Rīgas administratīvajā teritorijā deklarēto, gan to kā papildadresi norādījušo) gadā, kas veido ap  20 tūkstošu eiro lielu finansiālo ietekmi uz Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžetu. Protams, daļa bērnu bāreņu, iespējams, izmanto citu pasažieru kategoriju braukšanas maksas atvieglojumus, taču RP SIA “Rīgas satiksme” ieskatā, pirmšķietami, Grozījuma finansiālā ietekme aprēķināta ar ievērojamu rezervi.
Atgādinām, ka līdz šim Rīgas valstspilsētas pašvaldības organizētajos maršrutos atbilstoši Rīgas domes 2023.gada 28.jūnija saistošo noteikumu Nr.RD-23-208-sn “Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā” 3.3.punktam Rīgas pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušie vai papildu adresi norādījušie bērni bāreņi un bez vecāku gādības palikušie bērni, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās vai profesionālās izglītības iestādēs, kā arī augstskolās un koledžās līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, arī šobrīd var saņemt braukšanas maksas atvieglojums 100 % apmērā no biļetes cenas, lietojot personalizēto viedkarti normatīvajos aktos, kas regulē sabiedriskā transporta lietošanu, un RP SIA “Rīgas satiksme” noteiktajā kārtībā[1].
Grozījums paredz, ka braukšanas maksas atvieglojumu varēs izmantot, “uzrādot apliecību sociālo garantiju nodrošināšanai”, kas, savukārt ir pretrunā ar Noteikumu 21.punktu, kas nosaka, ka Noteikumu 5., 6., 7., 8., 9. un 10. punktā minētās pasažieru kategorijas (tātad arī bērni bāreņi) no 2022.gada 1.janvāra sabiedriskajā transportlīdzeklī “identificējas elektroniski ar personas apliecību, kas papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni)”. Ne Grozījumā, ne anotācijā netiek pieminēta iespēja, ka braukšanas maksas atvieglojums varētu tikt nodrošināts, izmantojot pārvadātāja izsniegtu elektroniskās identifikācijas līdzekli, kā tas jau no 2010.gada notiek Rīgas valstspilsētas pašvaldībā.
Grozījumu anotācijā netiek arī pieminēts, ka 2022.gada 1.janvārī stājās spēkā grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 141.pantā, kas attiecas uz braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju informācijas sistēmu. Minētie grozījumi noteica, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (turpmāk – PMLP) sniedz VSIA “Autotransporta direkcija” iekļaušanai informācijas sistēmā informāciju par valsts noteikto braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanai aktuālajiem personu identifikācijas līdzekļiem — personu apliecinošiem dokumentiem, kā arī paredz, ka pasažieru kategorijas, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta, piešķirtos braukšanas maksas atvieglojumus izmanto, elektroniski identificējoties ar personas apliecību, kas papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni). Līdz ar to juridiski iespējai izmantot braukšanas maksas atvieglojumu invaliditātes vai citu apliecību uzrādīšanas kārtībā RP SIA “Rīgas satiksme” ieskatā nav pamata, jo augstāka spēka normatīvais akts nosaka citātu kārtību.
RP SIA “Rīgas satiksme” vērš uzmanību, ka diemžēl, praksē šāda sistēma nav ieviesta vēl joprojām, kā arī lielākā daļa pasažieru nav saņēmusi šīs jaunā parauga personas apliecības ar speciālo funkcionalitāti. Gan 2022.gada 4.janvārī, gan vēl 2023.gada 16.maijā RP SIA “Rīgas satiksme” no VSIA “Autotransporta direkcija” saņēma norādes, ka, pretēji likuma prasībām, pasažieri ar invaliditāti braukšanas maksas atvieglojumu var saņemt, uzrādot invaliditātes apliecību, “pretī izsniedzot braucienu apliecinošu dokumentu”. Jauno personas apliecību nesaņemšana un kvalitatīvu tehnisku prasību neesamība ir ārēji, no RP SIA “Rīgas satiksme” neatkarīgi apstākļi, kuru dēļ tiesību aktu prasības nav izpildāmas, taču šī problēma attiecas uz visiem pārvadātājiem, ne tikai RP SIA “Rīgas satiksme”, tomēr RP SIA “Rīgas satiksme” šī nenoteiktība ir radījusi virkni domstarpību par pasažieru ar valsts noteikto braukšanas maksas atvieglojumu uzskaiti, jo Valsts ieņēmumu dienests uzskata, ka šādus braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanas gadījumus nepieciešams reģistrēt kases aparātā atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 11.februāra  noteikumu Nr.96 “Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība” fiskālajām prasībām, taču RP SIA “Rīgas satiksme” neredz finansiālu pamatojumu katrā no saviem 1000 sabiedriskā transporta līdzekļiem uzstādīt kases aparātu tikai lai veiktu kompensējama brauciena uzskaiti. Biļešu tirdzniecība transportlīdzekļos netiek veikta, jo intensīvas satiksmes apstākļos Rīgas valstspilsētā prioritāte ir satiksmes drošība, bet biļetes var ērti iegādāties mobilajās lietotnēs un vairāk kā 400 tirdzniecības vietās visā pilsētā. Arī atbilstoši Ministru kabineta 2012.gada 28.augusta noteikumu Nr.599 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība” 24.punkta otrajam teikumam  biļešu tirdzniecība pilsētas sabiedriskajā transportā nav obligāta valsts prasība.
RP SIA “Rīgas satiksme” ir arī vairākkārtēji lūgusi Finanšu ministriju izskatīt jautājumu par RP SIA “Rīgas satiksme” elektroniskās biļešu sistēmas, kurā netiek veikta biļešu iegāde (ne skaidras naudas darījumu, ne arī ar bezskaidras naudas darījumiem vai citiem maksāšanas līdzekļiem), bet tiek veikta tikai braucienu uzskaite, atbilstību  Ministru kabineta 2014.gada 11.februāra  noteikumu Nr.96 “Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība” fiskālajām prasībām taču pagaidām šim jautājumam nav rasts risinājums.
 Braucienu uzskaite (gan par samaksu iegādātajām abonementa biļetēm, gan personalizētajām biļetēm ar valsts un pašvaldības noteiktajiem braukšanas maksas atvieglojumiem, gan arī  pasažierim uzrādot invaliditātes apliecību), notiek izpildot Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr.435 “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.435) 88.punkta prasību,  ka pilsētas nozīmes maršrutos pārvadātājs veic pārvadāto pasažieru (braucienu skaita) uzskaiti. Katrs RP SIA “Rīgas satiksme” pasažiera reģistrētais brauciens ir izsekojams gan pēc laika, gan pēc virziena, gan transportlīdzekļa maršruta, savukārt ar personalizēto viedkarti reģistrētie braucieni papildus vēl ir arī izsekojami pēc braukšanas maksas atvieglojuma saņēmēja."


[1] Vairāk skatīt: Braukšanas maksas atvieglojumu piešķiršanas kārtība (rigassatiksme.lv)
 
Piedāvātā redakcija
-