Projekta ID
21-TA-1087Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
17.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Anotācijā ir norādīts, ka “Gandrīz visos Rail Baltica dzelzceļa trases projektēšanas posmos ir nepieciešams nocirst vairākus aizsargājamos kokus, lai varētu izbūvēt Rail Baltica infrastruktūru atbilstoši Rail Baltica projektam izvirzītajām tehniskajām prasībām.” Tomēr Likumprojekta anotācijā nav sniegts pamatojums attiecībā uz nepieciešamību Rail Baltica projekta ietvaros cirst aizsargājamā dendroloģiskajā stādījumā vai aizsargājamā alejā augošus kokus. Vēršam uzmanību uz to, ka Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecības ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumā norādīts, ka dzelzceļa infrastruktūras līnija Rail Baltica šķērso trīs īpaši aizsargājamas dabas teritorijas (turpmāk - ĪADT) (izņemot aizsargājamos kokus) - biosfēras rezervātu, vienu dabas liegumu un vienu dabas parku, savukārt trīs aizsargājamie dendroloģiskie stādījumi un divas aizsargājamās alejas ir minētas kā tuvumā esošās ĪADT, kuras netiek šķērsotas.
Izvērtējot Likumprojekta 5. pantā iekļautos aizsargājamā koka nociršanas pamatojumus, secināms, ka visticamāk kā aizsargājamā koka nociršanas pamatojums tiks izvēlēts 5. panta 3. punkts - lai nodrošinātu sabiedrībai nozīmīgas intereses un veiktu būvniecību Rail Baltica nacionālā interešu objekta teritorijā atbilstoši paredzētajam Rail Baltica dzelzceļa trases novietojumam. Tādējādi Likumprojekta 5. panta 1. un 2. punktā minētajam pamatojumam zūd jēga, pie tam spēkā esošie Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumi "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" jau nosaka, ka ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju ir pieļaujama bīstamu aizsargājamo koku nociršana. Uzskatām, ka Rail Baltica projekta gadījumā aizsargājamā koka nociršana ir pieļaujama, ja, pielietojot samērīgus pasākumus, aizsargājamo koku nav iespējams saglabāt un paredzēto dzelzceļa infrastruktūru nav iespējams atvirzīt tā, lai apdraudēto aizsargājamo koku neskartu. Līdzīga pieeja ir ietverta arī Likumprojekta 4. pantā par rīcību ar valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā esošiem objektiem.
Papildus likumprojektā ir ietverams nosacījums par kokkopja (arborista) atzinuma saņemšanu, ja tā nepieciešamību nosaka Dabas aizsardzības pārvalde, jo tieši kokkopis (arborists) var izvērtēt, vai, pielietojot samērīgus pasākumus, ir iespējams saglabāt aizsargājamo koku.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt Likumprojekta 5. pantu, kā arī attiecīgi Anotāciju.
Izvērtējot Likumprojekta 5. pantā iekļautos aizsargājamā koka nociršanas pamatojumus, secināms, ka visticamāk kā aizsargājamā koka nociršanas pamatojums tiks izvēlēts 5. panta 3. punkts - lai nodrošinātu sabiedrībai nozīmīgas intereses un veiktu būvniecību Rail Baltica nacionālā interešu objekta teritorijā atbilstoši paredzētajam Rail Baltica dzelzceļa trases novietojumam. Tādējādi Likumprojekta 5. panta 1. un 2. punktā minētajam pamatojumam zūd jēga, pie tam spēkā esošie Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumi "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" jau nosaka, ka ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju ir pieļaujama bīstamu aizsargājamo koku nociršana. Uzskatām, ka Rail Baltica projekta gadījumā aizsargājamā koka nociršana ir pieļaujama, ja, pielietojot samērīgus pasākumus, aizsargājamo koku nav iespējams saglabāt un paredzēto dzelzceļa infrastruktūru nav iespējams atvirzīt tā, lai apdraudēto aizsargājamo koku neskartu. Līdzīga pieeja ir ietverta arī Likumprojekta 4. pantā par rīcību ar valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā esošiem objektiem.
Papildus likumprojektā ir ietverams nosacījums par kokkopja (arborista) atzinuma saņemšanu, ja tā nepieciešamību nosaka Dabas aizsardzības pārvalde, jo tieši kokkopis (arborists) var izvērtēt, vai, pielietojot samērīgus pasākumus, ir iespējams saglabāt aizsargājamo koku.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt Likumprojekta 5. pantu, kā arī attiecīgi Anotāciju.
Piedāvātā redakcija
Lai nodrošinātu sabiedrībai nozīmīgas intereses un veiktu būvniecību Rail Baltica nacionālā interešu objekta teritorijā atbilstoši paredzētajam Rail Baltica dzelzceļa trases novietojumam, atļauts nocirst aizsargājamu koku, ja, īstenojot būvniecības ieceri, pielietojot samērīgus pasākumus, aizsargājamo koku nav iespējams saglabāt un paredzēto dzelzceļa infrastruktūru nav iespējams atvirzīt tā, lai apdraudēto aizsargājamo koku neskartu, ja ir saņemts pozitīvs rakstisks kokkopja (arborista) atzinums, kura nepieciešamību nosaka Dabas aizsardzības pārvalde, un saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja.
2.
Likumprojekts
Iebildums
Saeima 2.lasījumā pieņēma likumprojektu “Grozījumi Zemes pārvaldības likumā” (Nr.1219/lp13) ar ko tiek papildināta Zemes pārvaldības likuma 17. panta sestā daļa ar teikumu šādā redakcijā:“ Līdz brīdim, kad zemes gabals ir ierakstīts zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda, Ministru kabinets var izdot rīkojumu par šā zemes gabala piekritību valstij, ja tas nepieciešams valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.” Lai novērstu normu dublēšanos, lūdzam svītrot likumprojekta 9.panta pirmo daļu un attiecīgi precizēt panta otrās daļas redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka: “Vienlaikus, ievērojot to, ka šobrīd ir izstrādāti grozījumi MK noteikumos Nr. 264 (21-TA-1157), ar kuriem paredzēta aprakstītās problēmas risināšana, un tuvākajā laikā paredzēta šo grozījumu pieņemšana, šo Likumprojekta normu paredzēts izslēgt no Likumprojekta pēc minēto grozījumu MK noteikumos Nr. 264 pieņemšanas”.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ieskatā, regulējums par aizsargājama koka nociršanas pieļaujamību ir ietverams un saglabājams Rail Baltica projekta speciālajā normatīvajā regulējumā – likumprojektā, nevis noteikumu projektā (21- TA-1157). Lūdzam, izvērtēt, vai minēto normu jāsaglabā MK noteikumos Nr.264.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ieskatā, regulējums par aizsargājama koka nociršanas pieļaujamību ir ietverams un saglabājams Rail Baltica projekta speciālajā normatīvajā regulējumā – likumprojektā, nevis noteikumu projektā (21- TA-1157). Lūdzam, izvērtēt, vai minēto normu jāsaglabā MK noteikumos Nr.264.
Piedāvātā redakcija
-