Projekta ID
23-TA-3198Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta 8. pantā ietvertā Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likuma (turpmāk - likums) pārejas noteikumu 4. punktu, veidojot skaidru un nepārprotamu pārejas regulējumu. Proti, pirmšķietami likuma 8. panta otrajā un trešajā daļā ietvertais regulējums ir piemērojams kopumā, un tajā ietverto nosacījumu par periodisko risku novērtējumu nav iespējams atdalīt no pārējās normas un attiecīgi noteikt tam citu piemērošanas sākuma datumu. Attiecīgi nav arī skaidrs, kā notiek datu glabāšana līdz periodiskā riska novērtējuma piemērošanas sākumam, tādēļ lūdzam precizēt likumprojektu. Papildus lūdzam likumproejkta anotācijā izvērstāk pamatot abus likumprojektā ietvertos pārejas noteikumus, tostarp pamatojot to nepieciešamību un tvērumu, kā arī skaidrojot pārejas noteikumu 4. un 5. punkta savstarpējo piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Norādām, ka pasažieru datu glabāšanas termiņš ''glabā tik ilgi, cik tas ir nepieciešams mērķa sasniegšanai, bet ne ilgāk kā piecus gadus'' ir formulēts vispārīgi un nerada skaidru un precīzu priekšstatu par reālo datu glabāšanas termiņu . Šis datu glabāšanas termiņa formulējums tiek izmantots visās 8. panta daļās, kas neatbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. panta 1. punkta nostiprinātajiem pārredzamības un glabāšanas ierobežojuma principiem. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt 8. panta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju par likumprojekta atbilstību Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas 1944. gada konvencijai par Starptautisko civilo aviāciju 13. pantu, lūdzam izvērtēt un aizpildīt anotācijas 5.2. apakšsadaļu un 5.5. apakšsadaļas 2. tabulu, sniedzot informāciju par likumprojekta atbilstību Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām. Papildus aicinām arī anotācijas 5.3. apakšsadaļā sniegt informāciju par juridiski nesaistošu starptautisku dokumentu, kas minētas anotācijas 1.3. apakšsadaļā (piemēram, ICAO Guidelines on Passenger Name Record (PNR) Data 2010, Doc 9944) prasību pārņemšanu likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju likumprojektā konkretizēt, par kādu gaisa pārvadājumu (proti, gan Eiropas Savienības ārējo, gan Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu vai tikai kādu no abiem) datiem ir runa likumprojekta 2. pantā izteiktajā likuma 8. panta trešajā daļā. Alternatīvi aicinām sniegt skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Aicinām salāgot likumprojektā (piemēram, likumprojekta 2. pantā izteiktā likuma 8. panta otrajā un trešajā daļā) lietoto terminoloģiju ar likumā izmantoto terminoloģiju (sk., piemēram, 2. pantā definēto likuma mērķi: "Likuma mērķis ir nodrošināt pasažieru datu apstrādi, kas nepieciešama, lai veiktu analīzi noziegumu, kas saistīti ar terorismu, un smagu noziegumu novēršanai, atklāšanai, kā arī valsts drošības apdraudējumu novēršanai.").
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt likumprojekta 2. pantā ietvertā regulējuma, kas saistīts ar pasažieru datu reģistrā ietverto datu izsniegšanu kompetentajām iestādēm, sistēmisko iederību likuma 8. pantā, kas regulē datu glabāšanas jautājumus. Turklāt aicinām izvērtēt un anotācijā sniegt skaidrojumu par minētā regulējuma atbilstību un mijiedarbību ar likuma III nodaļā jau ietverto tiesisko regulējumu par pasažieru datu izsniegšanu, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa direktīvā (ES) 2016/681 par pasažieru datu reģistra (PDR) datu izmantošanu teroristu nodarījumu un smagu noziegumu novēršanai, atklāšanai, izmeklēšanai un saukšanai pie atbildības par tiem (turpmāk - Direktīva 2016/681) ietverto tiesisko regulējumu par datu izsniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka likumprojekta 2. pants ir sarežģīti konstruēts un grūti uztverams. Norādām, ka pamattiesību ierobežojumam (proti, personas datu aizsardzības ierobežojumam, kas izpaužas kā personas datu apstrāde) jābūt skaidram, precīzam un saprotamam. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojektu, lai regulējums būtu skaidrs, precīzs un nepārprotams, kā arī pēc iespējas viegli uztverams.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nodrošināt, ka anotācijā ietvertie skaidrojumi atbilst likumprojektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam. Piemēram: "Filtrācijas rīks tiks integrēts Gaisa kuģu pasažieru datu reģistrā, un analogi kā attiecībā uz sensitīviem fizisko personu datiem tie gaisa kuģu pasažieru dati, kuru apstrāde saskaņā ar iepriekš Gaisa kuģu pasažieru datu reģistrā ietvertu riska novērtējumu (piemēram, noteikti riska maršruti u.c.) nebūs nepieciešama, tiks automātiski un neatgriezeniski dzēsti pirms to iekļaušanas Gaisa kuģu pasažieru datu reģistrā." Minētais pirmšķietami neizriet no likumprojekta. Attiecīgi lūdzam, ja nepieciešams, precizēt likumprojektu vai sniegt izvērstāku skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Norādām, ka anotācijā ir nepieciešams pamatot visus likumprojektā paredzētos grozījumus likumā. Attiecīgi lūdzam ietvert pamatojumu arī likumprojekta 4. pantā ietvertajam grozījumam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Skaidrojot likumā un likumprojektā ietvertā gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes mērķa - valsts drošības apdraudējumu novēršana - pieļaujamību kontekstā ar Eiropas Savienības Tiesas 2022. gada 21. jūnija spriedumu lietā Nr. C-817/19 Ligue des droits humains (turpmāk – EST spriedums) un Direktīvu 2016/681, atkārtoti aicinām izvairīties no nekorektiem apgalvojumiem. Proti, anotācijā tiek minēts: "Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likums tika izstrādāts un virzīts kā nacionālā iniciatīva vēl pirms Direktīvas 2016/681 pieņemšanas. Tas jau sākotnēji kā likuma mērķi noteica tostarp valsts drošības apdraudējumu novēršanu. Pēc Direktīvas 2016/681 spēkā stāšanās Direktīvas 2016/681 prasības tika iestrādātas jau virzītajā nacionālajā regulējumā. Tādējādi Spriedumā kontekstā ar attiecīgiem prejudiciāliem jautājumiem minētās atziņas par liegumu vienā datubāzē glabāt gaisa kuģu pasažieru datus, kurā var veikt meklēšanu gan Direktīvas 2016/681 mērķiem, gan citiem mērķiem, nebūtu tiešā veidā attiecināmas uz Latvijas Republikas attiecīgo regulējumu."
Saistībā ar minēto atkārtoti norādām, ka EST sprieduma 235. punktā uzsvērts: "PDR direktīvas 1. panta 2. punktā minēto mērķu izsmeļošais raksturs nozīmē arī to, ka PDR datus nevar glabāt vienā datubāzē, kurā var veikt meklēšanu gan šiem, gan citiem mērķiem. Proti, šo datu uzglabāšana šādā datubāzē radītu risku, ka minētie dati varētu tikt izmantoti citiem mērķiem, kas nav minēti 1. panta 2. punktā."
Līdz ar to, neatkarīgi no apstākļa, ka Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likums tika izstrādāts un virzīts kā nacionālā iniciatīva vēl pirms Direktīvas 2016/681 pieņemšanas, minētais EST sprieduma secinājums saglabājas un ir attiecināms uz patreizējo pasažieru datu reģistra datu apstrādes regulējumu. Direktīva 2016/681 ir pārņemta likumā. Ņemot vērā minēto, nevar piekrist anotācijā secinātajam, ka EST spriedumā gūtās atziņas nebūtu tiešā veidā attiecināmas uz Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumu. Attiecīgi aicinām precizēt anotāciju, juridiski korekti pamatojot likuma un likumprojektā ietvertā regulējuma, kas paredz pasažieru datu glabāšanu vienā reģistrā gan Direktīvas 2016/681 mērķiem, gan valsts drošības apdraudējumu novēršanai, atbilstību EST spriedumam un Direktīvai 2016/681.
Saistībā ar minēto atkārtoti norādām, ka EST sprieduma 235. punktā uzsvērts: "PDR direktīvas 1. panta 2. punktā minēto mērķu izsmeļošais raksturs nozīmē arī to, ka PDR datus nevar glabāt vienā datubāzē, kurā var veikt meklēšanu gan šiem, gan citiem mērķiem. Proti, šo datu uzglabāšana šādā datubāzē radītu risku, ka minētie dati varētu tikt izmantoti citiem mērķiem, kas nav minēti 1. panta 2. punktā."
Līdz ar to, neatkarīgi no apstākļa, ka Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likums tika izstrādāts un virzīts kā nacionālā iniciatīva vēl pirms Direktīvas 2016/681 pieņemšanas, minētais EST sprieduma secinājums saglabājas un ir attiecināms uz patreizējo pasažieru datu reģistra datu apstrādes regulējumu. Direktīva 2016/681 ir pārņemta likumā. Ņemot vērā minēto, nevar piekrist anotācijā secinātajam, ka EST spriedumā gūtās atziņas nebūtu tiešā veidā attiecināmas uz Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumu. Attiecīgi aicinām precizēt anotāciju, juridiski korekti pamatojot likuma un likumprojektā ietvertā regulējuma, kas paredz pasažieru datu glabāšanu vienā reģistrā gan Direktīvas 2016/681 mērķiem, gan valsts drošības apdraudējumu novēršanai, atbilstību EST spriedumam un Direktīvai 2016/681.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Ņemot vērā likumprojektā ietverto regulējumu (piemēram, likumprojekta 2. pantā ietverto regulējumu par kompetento iestāžu sniegtajiem riska novērtējumiem, likumprojekta 4. pantā ietverto grozījumu), aicinām izvērtēt un papildināt anotācijas 7. sadaļu vai sniegt skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
