Projekta ID
24-TA-2821Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
27.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
2. Noteikt Klimata un enerģētikas ministriju, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju, Iekšlietu ministriju, Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju, Zemkopības ministriju, Satiksmes ministriju, pašvaldības, Rīgas domi, Liepājas valstspilsētas pašvaldības domi, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domi, Valsts vides dienestu, valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs", Valsts policiju, Valsts augu aizsardzības dienestu, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, Latvijas Pašvaldību savienību, Patērētāju tiesību aizsardzības centru, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti, Rīgas brīvostas pārvaldi, Ventspils brīvostas pārvaldi, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldi, valsts akciju sabiedrību "Latvijas dzelzceļš", valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi", valsts akciju sabiedrību "Ceļu satiksmes drošības direkcija" un akciju sabiedrību "Pasažieru vilciens" par atbildīgajām institūcijām plāna īstenošanā.
Iebildums
Pašvaldību likuma 3. panta pirmā daļa noteic ka pašvaldības kompetenci nosaka ārējie normatīvie akti un saskaņā ar likumu noslēgtie publisko tiesību līgumi. Savukārt Valsts pārvaldes iekārtas likuma 8.panta otrā daļa noteic, ka atvasinātu publisku personu funkcionālās padotības formu un saturu nosaka normatīvie akti, saskaņā ar kuriem attiecīgās valsts pārvaldes funkcijas vai uzdevumi tiek veikti. Tādejādi Ministru kabinets var īstenot funkcionālo padotību atbilstoši normatīvajiem aktiem saskaņā ar kuriem attiecīgās valsts pārvaldes funkcijas vai uzdevumi tiek veikti. Tajā pašā laikā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai nav iebildumu, ja Gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plānā 2025.-2030. gadam būtu noteiktas katras pašvaldības apņemšanās. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot vārdus “pašvaldības, Rīgas domi, Liepājas valstspilsētas pašvaldības domi, Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domi”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta sadaļā “M.8.4. Nodrošināt gaisa kvalitātes aspektu vērtēšanu teritorijas attīstības plānošanas procesā” norādīts, ja novada dome teritorijas plānojumu apstiprinājusi līdz Gaisa aizsardzības likumprojekta (21-TA-1420) spēkā stāšanās brīdim, tad atbilstošs gaisa novērtējums veicams 2 gadu laikā pēc likuma spēkā stāšanās un nepieciešamības gadījumā rosināmi grozījumi teritorijas attīstības plānošanas dokumentos.
No minētā teksta nav skaidri saprotams, uz kādiem teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem plānots attiecināt minētos grozījumus. Kā arī nav saprotams izvēlētais divu gadu termņš, jo no iepriekš minētā likumprojekta normām tāds termiņš kā arī pienākums neizriet.
Ņemot vērā minēto aicinām precizēt, kādus teritorijas attīstības plānošanas dokumentus tas varētu skart un sniegt pamatojumu izvēlētajam divu gadu termiņam.
No minētā teksta nav skaidri saprotams, uz kādiem teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem plānots attiecināt minētos grozījumus. Kā arī nav saprotams izvēlētais divu gadu termņš, jo no iepriekš minētā likumprojekta normām tāds termiņš kā arī pienākums neizriet.
Ņemot vērā minēto aicinām precizēt, kādus teritorijas attīstības plānošanas dokumentus tas varētu skart un sniegt pamatojumu izvēlētajam divu gadu termiņam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd tiek izstrādāts likumprojekts "Gaisa aizsardzības likums" (21-TA-1420), likumprojekts “Klimata likums” (21-TA-62), likumprojekts “Ceļu nodevu likums” (23-TA-267), likumprojekts “Grozījumi likumā “Par piesārņojumu”” (24-TA-1182), tādejādi šobrīd nav pamatoti norādīt uz šajos likumprojektos paredzēto, tostarp pašvaldību kompetenci, kas nav noteikta.
Gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plānā 2025.-2030. gadam 3. punktā “Rīcības virziens - emisiju samazināšana no sadedzināšanas iekārtām mājsaimniecību sektorā” M.3.5.3. pasākums neatbilst likumprojektā "Gaisa aizsardzības likums" (21-TA-1420) noteiktajai Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – ministrija) kompetencei, proti, ministrijai nav paredzēta kompetence sniegt atzinumu par pašvaldību saistošajiem noteikumiem, savukārt 4. punktā “Rīcības virziens - emisiju samazināšana transporta sektorā” M.4.3. pasākumam kā līdzatbildīgā iestāde noteikta ministrija bez attiecīga pamatojuma.
Gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plānā 2025.-2030. gadam 3. punktā “Rīcības virziens - emisiju samazināšana no sadedzināšanas iekārtām mājsaimniecību sektorā” M.3.5.3. pasākums neatbilst likumprojektā "Gaisa aizsardzības likums" (21-TA-1420) noteiktajai Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – ministrija) kompetencei, proti, ministrijai nav paredzēta kompetence sniegt atzinumu par pašvaldību saistošajiem noteikumiem, savukārt 4. punktā “Rīcības virziens - emisiju samazināšana transporta sektorā” M.4.3. pasākumam kā līdzatbildīgā iestāde noteikta ministrija bez attiecīga pamatojuma.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt informāciju par nākotnes prognozes bāzes scenārijā iekļautajiem pasākumiem un plānotajiem risinājumiem nākotnes prognozes mērķa scenārijā attiecībā uz pasākumu nosaukumiem, darbības rezultātu, rezultatīvajiem rādītājiem, atbildīgajām un līdzatbildīgajām institūcijām, kā arī finansējumu atbilstoši precizējumiem, kas e-adresē nosūtīti Klimata un enerģētikas ministrijai.
Aicinām plāna pielikumu strukturēt līdzīgi kā plānā, jo esošajā redakcijā informācijas salīdzināšana un precizēšana ir ļoti apgrūtināta un neizsekojama.
Aicinām plāna pielikumu strukturēt līdzīgi kā plānā, jo esošajā redakcijā informācijas salīdzināšana un precizēšana ir ļoti apgrūtināta un neizsekojama.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam, ņemot vērā Direktīvas 2023/1791 26.pantā izvirzītās prasības centralizētajam siltumapgādes sistēmām un Regulas 2021/1058 7.panta 1.punkta h) apakšpunktā noteikto ierobežojumu atbalstam, precizēt Plāna 3.daļas B.3.1.apakšuzdevumā terminu "centralizētā siltumapgādes sistēma" uz terminu "efektīva centralizētā siltumapgādes sistēma". Lūdzam veikt attiecīgus termina precizējumus visā plānā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta rīcības virziena Gaisa kvalitātes monitorings un pārvaldība pasākuma B.8.4. uzdevums ir veicināt videi draudzīgu teritorijas plānojumu izstrādi, kā rezultatīvo rādītāju norādot "zaļās zonas platība pilsētvidē". Izpildes termiņš uzdevumam noteikts 2025.gads. Vēršam uzmanību, ka Administratīvo teritoriju un apdzīvotu vietu likuma Pārejas noteikumu 17.punkts nosaka pienākumu jaunizveidotajām pašvaldībām līdz 2025.gada 31.decembrim izstrādāt teritorijas plānojumu visai jaunajai administratīvajai teritorijai. Minētais nosacījums ir attiecināms uz minimālo prasību izpildi, t.i., līdz 2025.gada 31.decembrim jaunizveidotajām pašvaldībām jābūt izstrādātai vismaz teritorijas plānojuma 1.redakcijai, kas nodota publiskajai apspriešanai (minētā norma nav attiecināma uz valstspilsētu pašvaldībām un tām novada pašvaldībām, kas reformas rezultātā neapvienojās). Lūdzam pārskatīt pasākuma izpildes termiņu atbilstoši reālajai situācijai, kā arī pasākuma nosaukumā termina pašvaldības plānojums vietā lietot terminu pašvaldības teritorijas plānojums.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) ir iepazinusies ar Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk - KEM) izstrādāto tiesību akta projektu "Par Gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plānu 2025.-2030.gadam" (turpmāk - Plāns) un sniedz sekojošu iebildumu: lūgums svītrot VARAM no līdzatbildīgajām institūcijām Plāna 9. Rīcības virziena - zonā “Rīga” veicamie pasākumi gaisa kvalitātes uzlabošanai M.9.2. apakšuzdevuma: transporta piesārņojuma samazināšana Rīgā pasākuma Nr. M.9.2.2. "Īstenot sabiedrības informēšanas kampaņu "Diena bez auto" ieviešanā. Vienlaikus atgādinām, ka arī attiecībā uz Nacionālo enerģētikas un klimata plānu 2021.-2030.gadam tā saskaņošanas gaitā VARAM sniedza iebildumus KEM, lūdzot svītrot VARAM no atbildīgajām institūcijām tai skaitā pasākumā 3.1.1.28 "Rīgas pašvaldībai īstenot “dienu bez auto” vismaz 1 reizi gadā", kas netika ņemti vērā, un VARAM uztur šos iebildumus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plāna 2025.-2030.gadam (turpmāk - Plāns) izstrādē nepieciešams rūpīgi izvērtēt savstarpējo sasaisti ar citiem politikas plānošanas dokumentiem (gan izstrādē esošiem, gan jau apstiprinātiem, piemēram, Sociālā Klimata plānu, nozaru ministriju pamatnostādnēm). Iepazīstoties ar Plānā iekļautajiem pasākumiem, rodas secinājums, ka atsevišķos gadījumos tas nav izvērtēts un ņemts vērā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Priekšlikums
Izstrādājot atzinumu, VARAM apkopoja arī plānošanas reģionu sniegto viedokli par Gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plāna 2025.-2030.gadam projektu (turpmāk - Plāns). Atsaucoties uz iepriekš minēto, pievienojam Vidzemes plānošanas reģiona (turpmāk - VPR) sadarbībā ar Cēsu LKC sniegto priekšlikumu: dažādu faktoru ietekmē lauku saimniecību skaits samazinās salīdzinoši strauji (arī reģionā nodarbināto un iedzīvotāju skaits kopumā), piemēram, no 160 000 saimniecībām 2004.gadā uz ~58 000 saimniecībām 2024.gadā.
Plānā teikts, ka "Lauksaimniecības operatoru kontroles programma 2023. gada martā tika pārskatīta, iekļaujot tajā pavisam 3692 dzīvnieku novietnes un pagarinot izpildes termiņu līdz 2027. gadam. Ir nepieciešams nodrošināt finanšu un citus resursus kontroles programmas īstenošanai 2028. - 2030. gadā".
VPR norāda, ka šajā vai citā stratēģijā būtu nepieciešams nodrošināt arī investīcijas dzīvnieku novietņu (mēslu krātuvju) un kūtsmēslu izkliedes tehniskā nodrošinājuma uzlabošanai. Vienlaikus VPR vērš uzmanību, ka kontrolēm nav jābūt pašmērķim, bet iespējai ar finansiālu atbalstu informēt un sniegt atbalstu lauku saimniecībām.
Plānā teikts, ka "Lauksaimniecības operatoru kontroles programma 2023. gada martā tika pārskatīta, iekļaujot tajā pavisam 3692 dzīvnieku novietnes un pagarinot izpildes termiņu līdz 2027. gadam. Ir nepieciešams nodrošināt finanšu un citus resursus kontroles programmas īstenošanai 2028. - 2030. gadā".
VPR norāda, ka šajā vai citā stratēģijā būtu nepieciešams nodrošināt arī investīcijas dzīvnieku novietņu (mēslu krātuvju) un kūtsmēslu izkliedes tehniskā nodrošinājuma uzlabošanai. Vienlaikus VPR vērš uzmanību, ka kontrolēm nav jābūt pašmērķim, bet iespējai ar finansiālu atbalstu informēt un sniegt atbalstu lauku saimniecībām.
Piedāvātā redakcija
-
