Atzinums

Projekta ID
23-TA-2091
Atzinuma sniedzējs
AS "Sadales tīkls"
Atzinums iesniegts
20.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Sistēmas operatora ieskātā 85.1. apakšpunktā nav jāietver nosacījumi, kas saistīti ar elektroenerģijas patēriņa datu nodošanu. Šim punktam ir jānosaka tikai nosacījumi par adrešu datu nodošanu (atbalsta saņēmējus identificējošā informācija).
Elektroenerģijas komercuzskaites datu nodošanu regulē jau citi spēkā esošie noteikumi un attiecīgo kārtību šie MK noteikumi neietekmēs. Ja šajos MK noteikumos tiks ietverti citi nosacījumi komercuzskaites datu nodošanai, tas radīs nevajadzīgus pārpratumus.
Elektroenerģijas komercuzskaites datu apriti nosaka:

1. Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi (MK not.Nr.635):
12.1 Sadales sistēmas operators 10 darbdienu laikā pēc iepriekšējā mēneša beigām nodrošina tirgotājam elektroenerģijas komercuzskaites datus par iepriekšējā mēneša katrā tirdzniecības intervālā sadales sistēmas operatora elektrotīklā nodoto un no elektrotīkla saņemto elektroenerģijas apjomu lietotāja objektos.

2. Tīkla kodekss elektroenerģijas nozarē:
90.21 Sadales sistēmas operatori elektroniski iesniedz pārvades sistēmas operatoram summāros elektroenerģijas lietotāju un ražotāju katra nebalansa norēķina perioda datus sadalījumā pa tirgotājiem šādā kārtībā:
90.211. līdz katras nedēļas trešdienai – iepriekšējās nedēļas elektroenerģijas operatīvos komercuzskaites datus, kas ļauj iegūt informāciju par iepriekšējo nedēļu;
90.212. līdz katra mēneša astotajam datumam – iepriekšējā mēneša elektroenerģijas komercuzskaites datus.
Piedāvātā redakcija
85.1. līdz kārtējā mēneša pēdējai darbdienai elektroenerģijas sadales sistēmas operators nosūta elektroenerģijas tirgotājam šo noteikumu 80.1., 80.2. un 80.3. apakšpunktā minēto informāciju par adresēm, kurām piemērojams šo noteikumu 16. punktā noteiktais atbalsts, atbilstoši no EIKIS saņemtajai, šo noteikumu 83.4. apakšpunktā ietvertajai informācijai;
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Šī apakšpunkta praktiskā piemērošana nav izprotama un būtu atsevišķi pārrunājama ar visām iesaistītajām pusēm (tirgotājiem, apsaimniekotājiem, operatoriem). Konkrēti , 1) nav saprotams, kāpēc atbalsts būtu reizināms ar objektā identificēto mājsaimniecību skaitu, 2) kā tirgotājs šādu "sareizinātu" atbalstu varēs piemērot, ja tas pārsniegs rēķinā esošo summu, 3) kā lietotājs (vai namu apsaimniekotājs) attiecinās uz konkrētu apakšlietotāju?

Ir jāņem vērā šādi apsvērumi:
1. Šis atbalsts (maksas samazinājums) ir par elektroenerģiju (kWh). Šis NAV atbalsts sistēmas pieslēguma pakalpojumiem (t.sk. fiksētajai pieslēguma maksai)
2. Ja adresē ir apakšlietotāji, kuriem pakalpojums tiek nodrošināts caur vienu kopēju pieslēgumu (vienu komercuzskaiti, vienu tirdzniecības līgumu), tad objektu kopējais patērēto kWh apjoms ir uzskaitīts ar šo vienu komercuzskaiti un atbalsts piemērojams uzskaitītajām kopējām kWh. Nav pamata atbalstu palielināt N reizes, jo apakšlietotāju kopējais patērēto kWh nav lielāks nekā kopējā komercuzskaitē uzskaitītais.
3. Ja objektā ir apakšlietotāji (par kuriem operatoram informācijas nav), bet tirgotājam tomēr ir tieši līgumi ar apakšlietotāju (nestandarta situācija, bet iespējama), tad arī nav pamata neko reizināt. Tirgotājs katram līgumam piemēro samazinājumu, kas tam pienākas. Atbalsts elektroenerģijai nedrīkst būt lielāks nekā faktiski piegādātas elektroenerģijas izmaksu vērtība.
4. Šo noteikumu piemērošanā būtu jāievēro princips, ka viens EIC ir viena adrese -viens atbalsta saņēmējs.
Piedāvātā redakcija
85.3.1. elektroenerģijas tirgotājs izraksta rēķinu par patērēto elektroenerģiju atbilstoši noteikumos par elektroenerģijas tirdzniecību un lietošanu noteiktajai kārtībai, piemērojot objekta rēķinam par patērēto elektroenerģiju šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstu;
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Mājsaimniecības lietotāja elektrības rēķins ietver gan maksu par elektroenerģiju, maksu par sistēmas pakalpojumiem un iespējams vēl cita veida pakalpojumiem, kā arī PVN. PVN tirgotāja rēķinā var būt atspoguļots kā viena vērtība, kas aprēķinā ņemot vērā visu rēķinā ietverto pakalpojumu kopējo summu.
Ņemot vērā, ka maksas samazinājums pēc būtības attiektos uz elektroenerģijas maksājuma sadaļu un tam atbilstošo PVN apjomu, rodas praktisks jautājums, vai tirgotājam rēķinā būtu atsevišķi jāatspoguļo PVN apmērs par elektroenerģiju? Šāds risinājums no vienas puses vienkāršotu iespēju uzskatāmā veidā redzēt samazinājuma apmēru katra konkrētā rēķina ietvaros, bet no otras puses varētu sarežģīt tirgotājiem rēķina izveidošanu.
Vēršam tikai uzmanību uz to, ka lietotāji no noteikumu redakcijas varētu nolasīt samazinājums piemērojams par visu PVN kopējo apjomu (t.sk. par PVN daļu, kas saistīta ar citiem rēķinā ietvertajiem pakalpojumiem). Iespējams lietderīgi vismaz noteikumu anotācijā iekļaut kādu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Sistēmas operatora ieskatā noteikumos būtu precīzi jānosaka tas, vai PGP lietotājiem tiek vai netiek piemērots maksas samazinājums. Šis lēmums nedrīkstētu palikt tirgotāja pārziņā. 
Varētu tikt virzīts ikviens no risinājumiem: 1) Gan risinājums, ka PGP klienti saņem maksas samazinājumu (šajā situācijā gan nebūs līguma uz ko atsaukties), 2) Gan risinājums, PGP lietotāji nesaņem maksas samazinājumu. 

Ņemot vērā Elektroenerģijas tirgus likuma 34.panta (3) daļā noteikto, kas paredz izveidot tādu PGP cenu noteikšanas kārtību, kas motivētu galalietotāju un sadales sistēmas operatoru slēgt elektroenerģijas tirdzniecības vai balansēšanas pakalpojuma līgumu, tad lēmums nepiemērot atbalstu PGP lietotājiem varētu būt lietotāju papildus motivējošs risinājums izvēlēties tirgotāju un noslēgt elektroenerģijas tirdzniecības līgumu. Tomēr būtu jāizvērtē, vai šāds lēmums atbilstu Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likuma 5.panta (3) daļā ietvertajam deleģējumam: 4) nosacījumus un kārtību, kādā elektroenerģijas tirgotājs un dabasgāzes tirgotājs piemēro atbalstu mājsaimniecības lietotājam, kā arī lietotājam, kura objekts ir daudzdzīvokļu dzīvojamā māja, kurā ir mājsaimniecības, ja mājsaimniecības lietotājs vai lietotājs, kura objekts ir daudzdzīvokļu māja, kurā ir mājsaimniecības, saņem pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Sadales sistēmas operators sniegs datus par pilnīgi VISIEM sadales sistēmai pieslēgtajiem objektiem. Tātād par visiem objektiem tiks sniegti dati un norādīts, kurš tirgotājs nodrošināja pakalpojumu uz norēķinu perioda pirmo datumu. To, kuriem no objektiem būs piemērojams maksas samazinājums, vēlāk noteiks EIKIS algoritmi. Līdz ar to, operatora ieskatā 80.4. apakšpunktā nav pamatoti atsaukties tikai uz tiem objektiem, kam tiks piemērots maksājuma samazinājums. Operators nosūtīs datus par visiem objektiem.
Piedāvātā redakcija
80.4. objekta elektroenerģijas tirgotāja nosaukums un uzņēmuma reģistrācijas numurs.
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nav pamatoti Valsts adrešu reģistram neatbilstošās adreses uzskatīt un nosaukt par kļūdainām. Tās ir adreses, ko attiecīgie lietotāji ir norādījuši slēdzot līgumus, lai pēc iespējas precīzāk identificētu attiecīgā pieslēguma (objekta) adresi. Operators šos datu vienpusēji izmainīt nedrīkst. Savas adreses labošana ir jāiniciē attiecīgā objekta īpašniekam (enerģijas lietotājam, kas noslēdzis elektroenerģijas tirdzniecības līgumu).
Piedāvātā redakcija

83.2. ja EIKIS identificē, ka EIKIS iesniegtie dati, kas norādīti šo noteikumu 80., 81. 82. punktā nav atbilstoši Valsts adrešu reģistra datiem, tā līdz mēneša astotajam datumam datu sniedzējiem šo noteikumu 80., 81.. un 82. punktā minēto iesniegto datu kopu, norādot Valsts adrešu reģistram neatbilstošos datus;
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Par visu šo punktu, s.sk. konkrēto apakšpunktu nepieciešama atsevišķa saruna. Nav saprotama tā praktiskā piemērošana.
Piedāvātā redakcija
-