Projekta ID
24-TA-3184Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam MK protokollēmuma projekta 3. punktu papildināt aiz vārda “ministrijai” ar vārdiem “esošo budžeta līdzekļu ietvaros”, vienlaikus papildinot ziņojumu ar informāciju, ka braukšanas maksas atvieglojumu kompensēšana komerciālo reisu izpildē, nepārsniedzot līdzvērtīga pakalpojuma izmaksas reģionālā maršrutu tīkla dotētajos maršrutos, tiks nodrošināta Satiksmes ministrijas budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ziņojumā norādīts un MK protokollēmuma projekta 4. punkts paredz Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju izvērtēt un rast risinājumu 255 000 euro finansējuma piesaistei pārvadātājiem par komerciālo reisu izpildē pārvadātajiem pasažieriem, kuriem ir tiesības izmantot Ministru kabineta noteikumos noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus.
Norādām, ka ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi), saskaņā ar tiem ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028.gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija četriem gadiem, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem valsts budžeta sagatavošanā un izpildē. Tāpēc ir ļoti būtiski uzraudzīt budžeta faktisko izpildi jau saplānotiem pasākumiem un neradīt risku izdevumu pieauguma trajektorijas pārsniegšanai. Šobrīd sagatavotajā Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028.gadam 2025.gada Progresa ziņojumā 2025.gada vispārējās valdības budžeta deficīts jau tiek prognozēts 1 320 milj. euro jeb 3,1% no IKP apmērā, kas ir par 0,2 procentpunktiem augstāks nekā 2025.gada budžeta likumā. Pie situācijas, ja budžeta ieņēmumi 2025.gadā nepildīsies kā plānots, jau šobrīd var veidoties situācija, ka jāveic pasākumi izdevumu samazināšanai. Tas nozīmē, ka jauni pasākumi nedrīkst palielināt vispārējās valdības budžeta deficītu 2025.gadam, ne sekojošajiem gadiem. Papildus izdevumu finansēšana iespējama piedāvājot jaunus diskrecionāros ieņēmumu pasākumus (piemēram, izmaiņas ieņēmumu bāzē vai likmēs), vai samazinot citus izdevumus, lai rastu nepieciešamo finansējumu pasākuma finansēšanai.
Vienlaikus norādām, ka likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammā 31.06.00 “Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem” paredzēts finansējums 850 000 euro braukšanas maksas atvieglojumu valsts noteiktām pasažieru kategorijām reģionālās nozīmes pārvadājumos uz komerciāliem principiem nodrošināšanai (MK 20.08.2024. sēdes prot. Nr. 32 61. § 60.punkts), līdz ar to finansējumu pārvadātājiem par komerciālo reisu izpildē pārvadātajiem pasažieriem, nepārsniedzot līdzvērtīga pakalpojuma izmaksas reģionālā maršrutu tīkla dotētajos maršrutos, jānodrošina Satiksmes ministrijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Papildus atzīmējam, ka Satiksmes ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde transporta nozarē, tai skaitā sabiedriskā transporta nozarē, kurai ir jārisina sabiedriskā transporta pakalpojumu finansēšanas jautājumus, un saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību tā ir atbildīga par tai piešķirto budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
Ņemot vērā minēto, kā arī izteikto iebildumu par MK protokollēmuma projekta 3.punktu, lūdzam svītrot MK protokollēmuma 4. punktu, attiecīgi precizējot ziņojumu.
Norādām, ka ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi), saskaņā ar tiem ir apstiprināts Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028.gadam, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija četriem gadiem, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem valsts budžeta sagatavošanā un izpildē. Tāpēc ir ļoti būtiski uzraudzīt budžeta faktisko izpildi jau saplānotiem pasākumiem un neradīt risku izdevumu pieauguma trajektorijas pārsniegšanai. Šobrīd sagatavotajā Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028.gadam 2025.gada Progresa ziņojumā 2025.gada vispārējās valdības budžeta deficīts jau tiek prognozēts 1 320 milj. euro jeb 3,1% no IKP apmērā, kas ir par 0,2 procentpunktiem augstāks nekā 2025.gada budžeta likumā. Pie situācijas, ja budžeta ieņēmumi 2025.gadā nepildīsies kā plānots, jau šobrīd var veidoties situācija, ka jāveic pasākumi izdevumu samazināšanai. Tas nozīmē, ka jauni pasākumi nedrīkst palielināt vispārējās valdības budžeta deficītu 2025.gadam, ne sekojošajiem gadiem. Papildus izdevumu finansēšana iespējama piedāvājot jaunus diskrecionāros ieņēmumu pasākumus (piemēram, izmaiņas ieņēmumu bāzē vai likmēs), vai samazinot citus izdevumus, lai rastu nepieciešamo finansējumu pasākuma finansēšanai.
Vienlaikus norādām, ka likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Satiksmes ministrijas budžeta apakšprogrammā 31.06.00 “Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem” paredzēts finansējums 850 000 euro braukšanas maksas atvieglojumu valsts noteiktām pasažieru kategorijām reģionālās nozīmes pārvadājumos uz komerciāliem principiem nodrošināšanai (MK 20.08.2024. sēdes prot. Nr. 32 61. § 60.punkts), līdz ar to finansējumu pārvadātājiem par komerciālo reisu izpildē pārvadātajiem pasažieriem, nepārsniedzot līdzvērtīga pakalpojuma izmaksas reģionālā maršrutu tīkla dotētajos maršrutos, jānodrošina Satiksmes ministrijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Papildus atzīmējam, ka Satiksmes ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde transporta nozarē, tai skaitā sabiedriskā transporta nozarē, kurai ir jārisina sabiedriskā transporta pakalpojumu finansēšanas jautājumus, un saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību tā ir atbildīga par tai piešķirto budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
Ņemot vērā minēto, kā arī izteikto iebildumu par MK protokollēmuma projekta 3.punktu, lūdzam svītrot MK protokollēmuma 4. punktu, attiecīgi precizējot ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
