Atzinums

Projekta ID
23-TA-818
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt piedāvātajā redakcijā atbilstoši IZM iesūtītajiem precizējumiem DPP. Atbilstošus precizējumus lūdzam veikt arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 14 398 945 euro (tajā skaitā elastības finansējuma apjoms 2 271 077 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālā attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums 12 239 103 euro (tajā skaitā elastības finansējuma apjoms 1 930 416 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 2 159 842 euro (tajā skaitā elastības finansējuma apjoms 340 661 euro). [..]
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt piedāvātajā redakcijā atbilstoši IZM iesūtītajiem precizējumiem DPP. Atbilstošus precizējumus lūdzam veikt arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 12 127 868 euro apmērā, tai skaitā ERAF finansējumu – 10 308 687 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 1 819 181 euro apmērā.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu pretrunas 17. un 18. punktā, kā arī atdalītu tiešās attiecināmās izmaksas no pārējām attiecināmajām izmaksām, lūdzam tiešajās attiecināmās izmaksās saglabāt tikai personāla atlīdzības izmaksas, pārējās izmaksas norādot atsevišķā punktā/ apakšpunktā. Atbilstoši Vadošās iestādes vadlīnijās Nr. 1.1." Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros" noteiktajam, projekta budžets veidojas atlīdzības izmaksas + pārējās izmaksas, kas ir 40% no atlīdzības izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam nodrošināt vienādu pieeju vienādu izmaksu attiecināšanā. Nav atbalstāms, ka projekta vadības izmaksām nākotnē tiks piemērotas vienkāršotās izmaksas, bet īstenošanas personāla kā faktiskās. Lūgums pēc līdzības ar MK noteikumu projekta 17.1.1.punktu, precizēt 17.1.2. punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā 15.7. punktā definētās atbalstāmās darbības īstenošanai ir jāparedz gan Latvijas Zinātnes padomes (turpmāk- LZP) īstenošanas personāla atlīdzību, gan ārvalstu ekspertu atalgojumu, kā arī no anotācijas ir secināms, ka ārvalstu ekspertu atalgojums tiks segts no pārējām (LZP) izmaksām, lūdzam precīzi definēt, vai ārvalstu ekspertu atalgojums tiek plānots kā personāla īstenošanas izmaksas 17.1.2 punktā, vai tomēr kā ārpakalpojums, kas atbilstu pārējām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāpēc kopš iepriekšējās MK noteikumu projekta redakcijas tika veiktas izmaiņas no "projekta vadītājam" uz "projekta vadības". Vēršam uzmanību, ka ārvalstu komandējuma izmaksas atbilstoši Vadošās iestādes vadlīniju Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 47.punkta (66.zemsvītrā atsaucē) minētajam, attiecināmas projekta vadītājam un projekta īstenošanas personālam. Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 17.5. apakšpunkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
17.5. ārvalstu komandējumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, finansējuma saņēmēja projekta vadītājam un projekta īstenošanas personālam šo noteikumu 15.1., 15.2., 15.3., 15.4., 15.5., 15.6. un 15.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, ja tās ir skaidri saistāmas ar projekta rezultāta sasniegšanu;
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 21. punkts ir papildināts ar norādi, ka izmaksas ir attiecināmas no 2023. gada 1. decembra, taču joprojām punktā ir saglabāta norāde, ka izmaksas ir attiecināmas, ja tās ir radušās no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.
Savukārt anotācijas 3. sadaļas apakšsadaļā “Cita informācija” norādīts, ka “Lai nodrošinātu nepārtrauktu Latvijas starptautisko sadarbību un pārstāvniecību, kā arī stratēģisko komunikāciju, ir nepieciešams Ministru kabineta lēmums par 1.1.1.1. pasākuma īstenošanas uzsākšanu no MK noteikumu projekta spēkā stāšanās brīža.”
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 21. punktu un pēc nepieciešamības anotāciju un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu, norādot nepārprotamu izmaksu attiecināmības termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu,norādot regulējumu (vadlīnijas, atbilstošo pasākumu īstenošanas noteikumus, vienošanās), kurā būs noteikta kārtība/procedūra, kā sadarbības partneris nodrošina vienotu starptautisko zinātnisko ekspertīzi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu, kādi būs Latvijas vai nozares ieguvumi no 1.1.1.1.pasākuma īstenošanas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas aprakstu par to, vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, dzēšot atsauci uz ESF+. Šī ir ERAF programma.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām dzēst daļu rādītāja nosaukumā "nodrošināta Latvijas dalība Eiropas Pētniecības telpā (turpmāk – EPT)", ņemot vērā, ka rādītāja būtība un sasniedzamā vērtība ir izstrādāts ziņojums.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām noteikt rādītāja izpildes termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām salāgot 10.13. apakšpunkta rādītāja redakciju ar Centrālās finanšu un līgumu aģentūras un Latvijas Zinātnes padomes starpresoru vienošanās projektā definēto.
Piedāvātā redakcija
nodrošināta vienota starptautiskā zinātniskā ekspertīze, tai skaitā sākotnējā, projektu iesniegumu atlases ekspertīze, projekta īstenošanas vidusposma rezultātu kvalitātes ekspertīze, projekta īstenošanas gala rezultātu kvalitātes ekspertīze un ārpuskārtas ekspertīze Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam projektiem – vismaz četrām investīciju programmām.
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka SAM izmaksu uzbūve tiek veidota, piemērojot vienkāršoto izmaksu likmi 40% no projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām un projektā nebūs netiešo izmaksu, lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 14.2. un 16.2.apakšpunktus, nosaucot tās par "pārējām izmaksām".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 15.3. apakšpunktā ietverto norādi uz Izglītības un zinātnes ministriju, proti, vai ar to saprotama atbildīgā iestāde, finansējuma saņēmējs vai Izglītības un zinātnes ministrija kā nozares ministrija. Atbilstoši lūdzam precizēt noteikumu projekta 15.3. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām 17.punktā noteikt t.sk. sadarbības partnera attiecināmās pārējās izmaksas, kas izriet no 15.7.punkta atbalstāmās darbības īstenošanas, un ir noteiktas Anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Vadošās iestādes vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 7.29.apakšpunkta 25.atsauci: ja projekta vadības personāla un projekta īstenošanas personāla atlīdzība tiek rēķināta pēc faktiskajām izmaksām, ERAF, KF, TPF līdzfinansētajiem projektiem tiek noteikts maksimālais ierobežojums tiešajām projekta vadības personāla izmaksām līdz fiksētajai summai: projektiem ar tiešajām attiecināmajām izmaksām virs 5 milj. EUR personāla izmaksu ES fondu daļas ierobežojums tiek noteikts kā fiksēta summa līdz 84 787 EUR kalendārajā gadā. Savukārt projektos, kuros tiešās attiecināmās izmaksas ir līdz 5 milj. EUR (ieskaitot), ierobežojums tiek aprēķināts pie minimālo izmaksu bāzes 34 422 EUR kalendārajā gadā, pieskaitot 0,64% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas, un summu reizinot ar projekta ilgumu gados. Ja projekts ilgst mazāk par gadu vai nepilnos kalendārajos gados, ierobežojums tiek aprēķināts proporcionāli projekta mēnešu skaitam.
Līdz ar to lūdzam papildināt MK noteikumu projekta 17.1.1.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību 17.1.1. apakšpunktā norādīt atsauci arī uz 15.6.punkta atbalstāmo darbību.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību 17.1.2.apakšpunktā norādīt atsauci arī uz 15.8.punkta atbalstāmo darbību.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 33. punktu aiz skaitļa un vārdiem "61. panta prasībām" ar vārdiem "un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Piekrītam, ka 1.1.1.1.pasākumam izmaksu un ieguvumu analīze nav jāveic. Vienlaikus lūdzam svītrot argumentus, kas neatbilstoši pamato izmaksu un ieguvumu analīzes neveikšanu. Ņemot to vērā, lūdzam precizēt anotācijas sadaļas “Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?” apraksta pirmo rindkopu, izsakot to šādā redakcijā:
“Pasākumā netiek plānots veikt izmaksu un  ieguvumu analīzi, jo projektā plānotās darbības ir saistītas ar pētniecību, kur plānotie ieguldījumi nerada tiešu ietekmi uz potenciālajiem ieguvumiem sabiedrībai (ieguvumi var tikt gūti no pētījumu rezultātiem, bet tas jau būs ārpus projekta tvēruma, kas prasa papildus finansējumu un papildus darbības, ko izmaksu un ieguvumu analīzē nav iespējams ņemt vērā). Pasākuma projekta plānotais iznākums ir stiprināt pētniecības un attīstības pārvaldības un analītisko kapacitāti RIS3 vadības jomā, tostarp stiprināt reģionālo dimensiju, starptautisko sadarbību un pārstāvniecību, kā arī nodrošināt stratēģisko komunikāciju ar ieinteresētajām pusēm un plašāku sabiedrību.".
Piedāvātā redakcija
-