Projekta ID
24-TA-2759Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(2) Tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros ir personām, kuras nav sociāli apdrošinātas citā Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices konfederācijā saskaņā ar 2004.gada 29.aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr.883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmas koordinēšanu un nepārtraukti ir deklarējušas savu dzīvesvietu Latvijā ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas, neatbilst šā panta pirmajā daļā minētajai grupai un pieder pie vienas no šādām personu grupām:
Iebildums
No likumprojekta un tā anotācijas izriet, ka viens no pamatkritērijiem veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai ir personas deklarētās dzīvesvietas Latvijā esamība.
Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 10.panta otrā daļa nosaka, ka dzīvesvieta tiek reģistrēta, ja par personas faktisko dzīvesvietu ir saņemtas ziņas no valsts vai pašvaldību institūcijām, ārstniecības, izglītības un citām iestādēm vai personām. Līdz ar to reģistrētā dzīvesvietas adrese ir uzskatāma par personas pamatadresi, kuru kādu apstākļu dēļ pati persona nav deklarējusi, bet to ir bijis pamats reģistrēt attiecīgajai pašvaldībai, kura, piemēram, sniedz pakalpojumu, kur obligāts kritērijs ir personas piederība pašvaldībai (parasti tie ir sociālo pakalpojumu saņēmēji, kuriem, piemēram, veselības dēļ to pašiem nav iespējams deklarēt).
Ņemot vērā minēto, projekts un tā anotācija ir attiecīgi precizējama.
Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 10.panta otrā daļa nosaka, ka dzīvesvieta tiek reģistrēta, ja par personas faktisko dzīvesvietu ir saņemtas ziņas no valsts vai pašvaldību institūcijām, ārstniecības, izglītības un citām iestādēm vai personām. Līdz ar to reģistrētā dzīvesvietas adrese ir uzskatāma par personas pamatadresi, kuru kādu apstākļu dēļ pati persona nav deklarējusi, bet to ir bijis pamats reģistrēt attiecīgajai pašvaldībai, kura, piemēram, sniedz pakalpojumu, kur obligāts kritērijs ir personas piederība pašvaldībai (parasti tie ir sociālo pakalpojumu saņēmēji, kuriem, piemēram, veselības dēļ to pašiem nav iespējams deklarēt).
Ņemot vērā minēto, projekts un tā anotācija ir attiecīgi precizējama.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(3) Papildus šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajām personām tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros ir arī:
Priekšlikums
Aicina izvērtēt nepieciešamību likumprojektu papildināt ar subjektu loku, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros, arī ar personām, kurām Latvijas Republikā ir piešķirts pagaidu aizsardzības statuss un kurām Latvijas Republikā ir norādītā dzīvesvietas adrese un Fizisko personu reģistrā ir statuss "aktīvs".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
11. Tiesību saņemt veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros iegūšana un zaudēšana
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojekta 11. panta piektā daļa paredz, ka lēmumu par personas iekļaušanu veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāzē vai izslēgšanu no tās pieņem Nacionālā veselības apdrošināšanas fonda amatpersona un attiecīgā panta pirmajā daļā noteikts termiņš informācijas iekļaušanai datubāzē – izvērtēt nepieciešamību aizstāt likumprojekta 11. panta pirmajā daļā vārdus “piecu dienu” ar vārdiem “piecu darbdienu”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(1) Fonda budžetu veido Fonda saimnieciskā gada ieņēmumi, izdevumi un iepriekšējo periodu neizlietoto līdzekļu atlikums.
Priekšlikums
Precizēt 18. panta pirmo daļu, konkretizējot tekstu par iepriekšējiem periodiem. Ja tie ir iepriekšējie saimnieciskie gadi, lūdzam attiecīgi precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(3) Fonda budžetu apstiprina Fonda padome 20 darba dienu laikā pēc likuma “Par valsts budžetu kārtējam gadam un vidējā termiņa budžeta ietvaru” spēkā stāšanās.
Priekšlikums
Precizēt 18. panta trešās daļas redakciju, jo nav šāda likuma: likums “Par valsts budžetu kārtējam gadam un vidējā termiņa budžeta ietvaru”, priekšlikums svītrot pēdiņas.
Piedāvātā redakcija
(3) Fonda budžetu apstiprina Fonda padome 20 darba dienu laikā pēc likuma par valsts budžetu kārtējam gadam un vidējā termiņa budžeta ietvaru spēkā stāšanās.
6.
Likumprojekts
19. Fonda iepriekšējo periodu finansējuma neizlietotā atlikuma izlietojums
Priekšlikums
Precizēt 19. pantu, tā daļas, konkretizējot, kas ir domāts ar iepriekšējiem periodiem. Ja tie ir iepriekšējie saimnieciskie gadi, lūdzam attiecīgi precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
24. Fonda uzbūve
Priekšlikums
Papildināt pantu ar normu:
1) kurā noteikts, ka Fonda direktora un nodarbināto atlīdzību nosaka atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, līdzīgi kā tas ir noteikts likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 46. pantā (arī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir atvasināta publisko tiesību juridiskā persona).
2) kurā skaidrots, vai Fonda padome saņem vai nesaņem atlīdzību.
1) kurā noteikts, ka Fonda direktora un nodarbināto atlīdzību nosaka atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, līdzīgi kā tas ir noteikts likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 46. pantā (arī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir atvasināta publisko tiesību juridiskā persona).
2) kurā skaidrots, vai Fonda padome saņem vai nesaņem atlīdzību.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Papildināt ar informāciju par Nacionālās veselības apdrošināšanas fonda indikatīvu administratīvo izmaksu apmēru, sākot no 2026. gada. Vienlaikus papildinot likumprojekta anotāciju ar informāciju par aktuālo Nacionālā veselības dienesta administratīvo izmaksu apmēru (izteikts finansiālā izteiksmē un procentuāli (no kopējā Nacionālā veselības dienesta finansējuma apmēra)).
Proti, likumprojekta anotācija neietver informāciju par Nacionālās veselības apdrošināšanas fonda izveides administratīvajām izmaksām – attiecīgās izmaksas samazināsies vai palielināsies. Vienlaikus likumprojekta 18. panta pirmā un astotā daļa nosaka, ka Nacionālās veselības apdrošināšanas fonda darbības administratīvajām izmaksām kalendārajā gadā drīkst izlietot ne vairāk kā 1 procentu no Nacionālās veselības apdrošināšanas fonda saimnieciskā gada ieņēmumu, izdevumu un iepriekšējo periodu neizlietoto līdzekļu atlikuma kopsummas saskaņā ar Nacionālās veselības apdrošināšanas fonda budžetu kārtējam budžeta gadam.
Proti, likumprojekta anotācija neietver informāciju par Nacionālās veselības apdrošināšanas fonda izveides administratīvajām izmaksām – attiecīgās izmaksas samazināsies vai palielināsies. Vienlaikus likumprojekta 18. panta pirmā un astotā daļa nosaka, ka Nacionālās veselības apdrošināšanas fonda darbības administratīvajām izmaksām kalendārajā gadā drīkst izlietot ne vairāk kā 1 procentu no Nacionālās veselības apdrošināšanas fonda saimnieciskā gada ieņēmumu, izdevumu un iepriekšējo periodu neizlietoto līdzekļu atlikuma kopsummas saskaņā ar Nacionālās veselības apdrošināšanas fonda budžetu kārtējam budžeta gadam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Papildināt ar informāciju par Nacionālā veselības apdrošināšanas fonda makroekonomiskās rezerves izmantošanas pamatprincipiem.
Anotācijas attiecīgajā sadaļā norādīts, ka makroekonomiskās rezerves izmantojamas tikai veselības aprūpes nozarē makroekonomisko izmaiņu radīto risku segšanai, pamatojoties uz Nacionālā veselības apdrošināšanas fonda padomes lēmumu, kuru apstiprina Ministru kabinets. Līdz ar to anotācija neietver pamatprincipus (kritērijus) pēc kuriem tiks identificēti un novērtēti makroekonomiskie riski uz veselības aprūpes nozari. Nav norādīti konkrēti makroekonomiski rādītāji, kuru ietekme uz veselības aprūpes nozari tiks vērtēta un to izmaiņu apmērs (būtiskums) izteikts procentuālā vai citā kvantitatīvi izmērāmā veidā.
Anotācijas attiecīgajā sadaļā norādīts, ka makroekonomiskās rezerves izmantojamas tikai veselības aprūpes nozarē makroekonomisko izmaiņu radīto risku segšanai, pamatojoties uz Nacionālā veselības apdrošināšanas fonda padomes lēmumu, kuru apstiprina Ministru kabinets. Līdz ar to anotācija neietver pamatprincipus (kritērijus) pēc kuriem tiks identificēti un novērtēti makroekonomiskie riski uz veselības aprūpes nozari. Nav norādīti konkrēti makroekonomiski rādītāji, kuru ietekme uz veselības aprūpes nozari tiks vērtēta un to izmaiņu apmērs (būtiskums) izteikts procentuālā vai citā kvantitatīvi izmērāmā veidā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka Fonda direktora un nodarbināto atlīdzību nosaka atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, kā arī ar skaidrojumu, vai Fonda padome saņem vai nesaņem atlīdzību.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
4.2. Cita informācija
Priekšlikums
Papildināt ar detalizētu informāciju par minētā uzskaitījuma 1. un 2. punktā iekļauto Ministru kabineta noteikumu deleģējumu un izstrādi. Attiecīgajā anotācijas punktā minēts, ka uzskaitījuma 3. un 4. punktā minētie Ministru kabineta noteikumi zaudē aktualitāti un likumprojekts neparedz tiem jaunu deleģējumu. Līdz ar to būtiski anotāciju papildināt ar informāciju par Ministru kabineta noteikumu izstrādes plāniem saistībā ar veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-