Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
23-TA-594
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
24.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildumi.

Normatīvā regulējuma mērķis ir radīt sabiedrībai skaidru un nepārprotamu priekšstatu par informatīvā izdevuma piederību konkrētai pašvaldībai. Lai sasniegtu mērķi, tam ir jābūt informatīvā izdevuma primārajam vēstījumam. Tas ir jānokomunicē pirmo 5 sekunžu laikā (mirkšķināšanas testa efekts jeb blink test).

Tas nozīmē, ka pašvaldību informatīvajiem izdevumiem tam ir jābūt nosaukumam, jo ģerbonis (vai logo) var tikt lietots arī citos drukātajos materiālos.

Līdzšinējā redakcijā 2.3. punkts nenodefinē precīzi, kas ir nosaukums, kādam tam jābūt, līdz ar to tas interpretējams, ka pašvaldības informatīvajiem izdevumiem var izvēlēties un lietot jebkādu radošu nosaukumu, kas saskaņā ar anotācijā norādīto mērķi un cilvēka uztveres īpatnībām noteikti nesniedz sabiedrībai skaidru un nepārprotamu priekšstatu par informatīvā izdevuma piederību konkrētai pašvaldībai. Pašvaldību informatīvie izdevumi ar radošiem nosaukumiem daudz vairāk imitē citus preses izdevumus nekā drukas krāsa.

Priekšlikums.
Izteikt 2.1. punktu sekojošā redakcijā “Pašvaldības nosaukumu ar norādi, ka tas ir informatīvais izdevums”.
Svītrot 2.3. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums
Pašvaldības identitāti apliecina ne tikai ģerbonis, bet arī logo, kas ir figurāla zīme un tiek reģistrēta Latvijas Republikas Patentu valdē Preču zīmju reģistrā, tādējādi aizsargājot īpašnieka tiesības. Šīs zīmes  tiek reģistrētas ar konkrētu krāsu salikumu, kas kalpo kā spēcīgs pašvaldības mārketinga instruments, ar ko var veicināt atpazīstamību.

Ņemot vērā to, ka daudzām pašvaldībām ir apstiprināta  pašvaldības vienotā vizuālā identitāte jeb grafiskais standarts, tajā skaitā, pašvaldības (valstspilsētas, pilsētas, novada) logo, ko izmanto ikdienas komunikācijas materiālu veidošanai, lūdzam papildināt noteikumus ar nosacījumu, ka titullapā pieļaujams arī oficiālais pašvaldības logotips.

Papildināt 2.2. punktu ar vārdiem “vai pašvaldības logo”.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildums.
Noteikumu projekta anotācijā teikts, ka šī nosacījuma mērķis ir samazināt pašvaldību izdevumus un tas ļaus skaidri un nepārprotami identificēt to, kā pašvaldības veidotu informatīvo izdevumu, nošķirot to no citiem preses izdevumiem. Šā gada VAS “Latvijas Pasts” reģionālo laikrakstu abonēšanas katalogā redzams, ka no 46 reģionālajiem laikrakstiem, kas iznāk Latvijā, 11 tiek izdoti melnbaltā drukā. Tādejādi netiek sasniegts mērķis nepārprotami nodalīt pašvaldības informatīvos izdevumus no reģionālās preses, izmantojot melnbaltu druku un tiek ierobežotas  sabiedrības tiesības saņemt kvalitatīvu un precīzu informāciju no pašvaldības. Turklāt, melnbaltas vai krāsainas drukas izmaksu atšķirība ir neliela – pat 28 000 eksemplāru lielā tirāžā mēnesī tas veido 72 eiro. Izmaksu ietaupījums ir nesamērīgs attiecībā pret ierobežojumu veidot viegli uztveramus vizuālus informatīvi skaidrojošos materiālus
Krāsu izmantošana informācijas materiālos var būt ļoti noderīga, lai uzlabotu lasāmību un piesaistītu cilvēku uzmanību.
Krāsu izmantošana var palīdzēt informācijai izcelties un padarīt to vieglāk uztveramu. Piemēram, izmantojot krāsas, var izcelt galvenos punktus, kā arī norādīt uz būtiskām lietām, kas var palīdzēt lasītājam orientēties informācijas plūsmā. Tādējādi, krāsu izmantošana informatīvajā izdevumā var uzlabot informācijas uztveri un palīdzēt uzturēt sabiedrības interesi par pašvaldības aktualitātēm.
Melnbalta druka savukārt būtiski ietekmē pašvaldības iespējas sniegt saviem iedzīvotājiem kvalitatīvu informāciju un iespēju sabiedrībai objektīvi līdzdarboties lēmumu pieņemšanā un būt informētiem piemēram, par rīkoto sabiedrisko apspriešanu vizuālajiem materiāliem, metu konkursu vai  līdzdalības budžeta projektu konkursu vizualizācijām un satiksmes ierobežojumu shēmām.  Aizliedzot informatīvo izdevumu drukāt krāsainā veidā, tiktu samazināta informācijas uztveramība un uzskatāmība.

Līdz ar to secināms, ka melnbalta druka konkrētajā gadījumā būs pretrunā ar Pašvaldību likuma 52. pantu, kas nosaka, ka pašvaldības izdevuma funkcija ir informēt vietējos iedzīvotājus par pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, kā arī publicēt šajā likumā un citos normatīvajos aktos noteikto informāciju.

Atstājot katras pašvaldības ziņā izvēlēties informatīvā izdevuma krāsu noformējumu, un ņemot vērā, ka titullapā norādāmā informācija ir uzskaitīta 2.punktā nav nepieciešamības dublēt to pašu 4.punktā.

Priekšlikums.
Svītrot 4.punktu
 
Piedāvātā redakcija
-