Atzinums

Projekta ID
24-TA-339
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
17.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
21.4.2. izmaksas par sabiedrības informēšanas un izglītošanas pasākumu veikšanu, kas nav šo noteikumu 21.4.1. apakšpunktā minētās izmaksas, atbilstoši projekta iesniegumā iekļautajam sabiedrības izglītošanas plānam, bet ne mazāk par pieciem procentiem no projekta kopējām attiecināmām izmaksām. 
Iebildums
Ņemot vērā to, ka  izmaksu apjoms sabiedrības izglītošanas un vides apziņas celšanas plāna īstenošanai tiek vērtēts kā kvalitātes kritērijs, aicinām nenoteikt kā izslēdzošu izmaksu slieksni, kas noteikts piecu procentu apmērā, bet paplašināt vērtējuma skalu, samazinot noteikto minimālo slieksni sabiedrības informēšanas un izglītošanas pasākumu veikšanai.

Lūdzam MK noteikumu 21.4.2. apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:
“21.4.2. izmaksas par sabiedrības informēšanas un izglītošanas pasākumu veikšanu, kas nav šo noteikumu 21.4.1. apakšpunktā minētās izmaksas, atbilstoši projekta iesniegumā iekļautajam sabiedrības izglītošanas plānam, bet ne mazāk par trīs procentiem no projekta kopējām attiecināmām izmaksām.”
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
28. Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām, izņemot darbības, kas saistītas ar šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētajām būvprojekta izstrādes izmaksām.
Iebildums
Liepājas valstspilsētas pašvaldība atkritumu apsaimniekošanai izmanto ārpakalpojumu, ko divās zonās veic divi dažādi atkritumu operatori. Saistībā ar to, ka ar 2024. gada 1. maiju darbību uzsāk atklātā iepirkumu konkursā uzvarējušie komersanti, pašvaldībai bija nepieciešams organizēt divu atkritumu šķirošanas laukumu izveidi uz pašvaldībai piederošas zemes. Šobrīd šo laukumu izveide ir būvniecības procesā, kas noslēgsies tuvākajos mēnešos. Līdzīga situācija ir arī Dienvidkurzemes novadā, ar kuru Liepājai ir kopīgs atkritumu operatoru iepirkums. Lūdzam attiecināt izmaksas, kas saistītas ar minēto atkritumu šķirošanas laukumu  izbūvi, kas radušās 2024. gadā.

Priekšlikums noteikt, ka 21. punktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas (izņemot 21.1. apakšpunktā minētās) ir attiecināmas no 2024. gada 1.  janvāra.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Par: "Pasākuma atlases otrās kārtas ietvaros kā piemērotākais Kohēzijas fonda atbalsta piešķiršanas mehānisms izvēlēta Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014). Regulas Nr. 651/2014 47. pants ļauj atbalstīt ieguldījumus resursefektivitātē un pārejā uz aprites ekonomiku un tieši atlases otrajai kārtai – 47.panta 2.punkta d) apakšpunkts: ieguldījumi atkritumu dalītai savākšanai un šķirošanai nolūkā tos sagatavot atkalizmantošanai vai reciklēšanai. Saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 47. pantu MK noteikumu projektā iekļauti šādi būtiski nosacījumi:
- atbalsta pretendenta pienākums pierādīt, ka dalītās vākšanas infrastruktūra netiktu veidota, ja Kohēzijas fonda atbalsts netiktu piešķirts;
- maksimālā KF atbalsta intensitāte ir 55%; 
- izmaksu attiecināmība noteikta no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas sadarbības iestādē, lai nodrošinātu komercdarbības atbalsta stimulējošas ietekmes prasību izpildi.

Lai izpildītu Regulas Nr. 651/2014 47. panta 7. punkta trešajā daļā noteikto, projekta iesniedzējam noteikts pienākums aprakstīt un pievienot dokumentārus pierādījumus tam, ka atbalsta nepiešķiršanas gadījumā ieguldījums netiktu veikts. To var pamatot, piemēram, aprakstot tirgus nepilnības Latvijā vai attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā, otrreizēju izejvielu pieprasījuma krituma vai cenu izmaiņas u.c. Ieteicams pievienot nozares eksperta izvērtējumu par pamatojumā secināto. Kā Eiropas Komisija skaidro citu Regulas Nr. 651/2014 7. sadaļas "Atbalsts vides aizsardzībai" jautājumu kontekstā hipotētisko scenāriju un ieguldījumu pamatojumu veic dalībvalsts līmenī katrā individuālajā gadījumā. Atkarībā no konkrētā projekta ticamākais scenārijs var būt arī situācija, ka nav alternatīvu ieguldījumu, un to projekta iesniedzējs pamato ar faktiem. Kā skaidro Eiropas Komisija, faktu pārbaudi, ja nepieciešams, var veikt, konsultējoties ar atkritumu apsaimniekošanas nozares ekspertiem, kuriem ir pietiekama pieredze vai nozares zināšanas, un kuri ir neatkarīgi no atbalsta pieteikuma iesniedzēja."

Lai nodrošinātu vienotu interpretāciju un izpratni par nepieciešamajām darbībām, MKN projekta anotācijā lūdzam sniegt detalizētu skaidrojumu, kāds un kādā tieši veidā pašvaldībām valsts atbalsta regulējums jāpiemēro gadījumos, ja plānots izbūvēt atkritumu dalītās vākšanas laukumus, kuri tiks nodoti tā komersanta pārziņā, kurš konkrētās pašvaldības teritorijā jau šobrīd veic atkritumu apsaimniekošanu.
Piedāvātā redakcija
-