Projekta ID
22-TA-587Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
21.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir izvērtējusi Ekonomikas ministrijas precizēto konceptuālā ziņojuma “Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras reģionālās konkurētspējas celšanai nepieciešamās darbības un atalgojuma modeļa izmaiņas” projektu (22-TA-587).
LTRK atkārtoti norāda, ka lai gan piekrīt, ka juridiskās formas maiņa var sniegt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (turpmāk - LIAA) lielāku rīcības brīvību un samazināt lēmumu skaņošanas laiku ar atbildīgajām ministrijām. Vienlaikus pēc LTRK Padomes tikšanās ar LIAA direktoru, lielākajai uzņēmēju pārstāvošajai organizācijai Latvijā vēl joprojām nav pārliecība, ka konceptuālajā ziņojumā piedāvātie risinājumi ir efektīvākie, kas veicinās tautsaimniecības attīstību un investīciju piesaisti. LTRK norāda, ka institucionālā modeļa maiņa tiek piedāvāta pirms izpratnes par uzdevumiem, kuru pildīšanai nepieciešama institucionālā modeļa maiņas. Bez izpratnes par uzdevumiem jebkuras institucionālā modeļa izmaiņas nav saprātīgi izvērtējamas, tāpēc nav atbalstāmas. Tāpat tiek paredzēts, ka LIAA sniegs maksas pakalpojumus. LTRK norāda, lai LIAA sniegtu maksas pakalpojumus a) jāzina, kas tie ir par pakalpojumiem, b) jābūt skaidri redzamam un pierādāmai tirgus problēmai, t.i. šo pakalpojumu nesniedz privātais sektors, nesniedz to kvalitatīvi, c) jābūt izvērtētai šī pakalpojuma brīvprātībai, d) jābūt mehānismam, kas pilnīgi automātiski izslēdz LIAA no šāda pakalpojuma sniegšanas brīdī, kas šo pakalpojumu var sniegt privātais sektors. Modeļa izmaiņa ir saistīta ar Inovāciju pārvaldības modeļa maiņu, kas nav nodalāmi. Savukārt inovāciju modeļa izmaiņu saskaņošana jāveic pirms apspriest nepieciešamību mainīt institucionālo modeli, kas vēl joprojām nav panākts. Tāpēc pirms nav vienošanās par inovāciju pārvaldes modeļa reformu, institucionālā modeļa maiņa nav atbalstāma.
LTRK atkārtoti norāda, ka lai gan piekrīt, ka juridiskās formas maiņa var sniegt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (turpmāk - LIAA) lielāku rīcības brīvību un samazināt lēmumu skaņošanas laiku ar atbildīgajām ministrijām. Vienlaikus pēc LTRK Padomes tikšanās ar LIAA direktoru, lielākajai uzņēmēju pārstāvošajai organizācijai Latvijā vēl joprojām nav pārliecība, ka konceptuālajā ziņojumā piedāvātie risinājumi ir efektīvākie, kas veicinās tautsaimniecības attīstību un investīciju piesaisti. LTRK norāda, ka institucionālā modeļa maiņa tiek piedāvāta pirms izpratnes par uzdevumiem, kuru pildīšanai nepieciešama institucionālā modeļa maiņas. Bez izpratnes par uzdevumiem jebkuras institucionālā modeļa izmaiņas nav saprātīgi izvērtējamas, tāpēc nav atbalstāmas. Tāpat tiek paredzēts, ka LIAA sniegs maksas pakalpojumus. LTRK norāda, lai LIAA sniegtu maksas pakalpojumus a) jāzina, kas tie ir par pakalpojumiem, b) jābūt skaidri redzamam un pierādāmai tirgus problēmai, t.i. šo pakalpojumu nesniedz privātais sektors, nesniedz to kvalitatīvi, c) jābūt izvērtētai šī pakalpojuma brīvprātībai, d) jābūt mehānismam, kas pilnīgi automātiski izslēdz LIAA no šāda pakalpojuma sniegšanas brīdī, kas šo pakalpojumu var sniegt privātais sektors. Modeļa izmaiņa ir saistīta ar Inovāciju pārvaldības modeļa maiņu, kas nav nodalāmi. Savukārt inovāciju modeļa izmaiņu saskaņošana jāveic pirms apspriest nepieciešamību mainīt institucionālo modeli, kas vēl joprojām nav panākts. Tāpēc pirms nav vienošanās par inovāciju pārvaldes modeļa reformu, institucionālā modeļa maiņa nav atbalstāma.
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā minēto, LTRK iebilst par konceptuālā ziņojuma tālāko virzību un atkārtoti aicina ekonomikas ministri un LIAA direktoru uz tikšanos ar LTRK, lai diskutētu par LIAA turpmāko darbības veidu, radot modeli, kas būtu efektīvs un vērsts uz valsts izaugsmi, pastiprinātu privātā sektora iniciatīvas un LIAA esošo labo praksi, kā arī mazinātu veikto aktivitāšu dublēšanu ar privāto sektoru.
