Atzinums

Projekta ID
22-TA-2792
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
03.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2.6. "exit" grants - grants darba tiesisko attiecību izbeigšanai, tajā skaitā nodrošinot akadēmiskā un pētnieciskā darba rezultātu tālāku nodošanu, ar akadēmisko personālu virs 65 gadiem;
Iebildums
Ņemot vērā, ka augstskolu konsolidācijas ietvaros ir veicama noteikta atbalstu funkciju optimizācija, kas var rezultēties darba tiesisko attiecību izbeigšanā, lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 2.6.apakšpunktu šādā vai līdzīgā redakcijā:
“2.6."exit" grants - grants darba tiesisko attiecību izbeigšanai, tajā skaitā nodrošinot akadēmiskā un pētnieciskā darba rezultātu tālāku nodošanu, ar akadēmisko personālu virs 65 gadiem vai vispārējo personālu augstskolu konsolidācijas ietvaros”.
Piedāvātā redakcija
“2.6."exit" grants - grants darba tiesisko attiecību izbeigšanai, tajā skaitā nodrošinot akadēmiskā un pētnieciskā darba rezultātu tālāku nodošanu, ar akadēmisko personālu virs 65 gadiem vai vispārējo personālu augstskolu konsolidācijas ietvaros”.
2.
Noteikumu projekts
16.1.5. Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas konsolidācijas ar Rīgas Stradiņa universitāti ietvaros - 26, tai skaitā 12 līdz 2024.gada 30.spetembrim;
Iebildums
Ņemot vērā, ka LSPA aizstāvēto promocijas darbu statistika laika periodā no 2017. – 2021.gadam veido tika divus aizstāvētus promocijas darbus 5 gadu periodā, tad lūdzam koriģēt MK noteikumu projekta 16.1.5.apakšpunktu vismaz uz pusi samazinot noteiktos kvantitatīvos rādītājus – attiecīgi Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas konsolidācijas ar Rīgas Stradiņa universitāti ietvaros - 13, tai skaitā 6 līdz 2024.gada 30.spetembrim. Vai arī vispār svītrojot akadēmiskās karjeras grantu kvantitatīvos rādītājus, tos realizējot tikai reāli pastāvošo iespēju robežās. Attiecīgi pārvirzot ieplānoto finansējumu uz tām pozīcijām, kuras tiks atklātas audita rezultātā, kā arī ņemot vērā studiju un zinātnes aprīkojuma iegādei nepieciešamā finansējuma aprēķinus. Uzsverams, ka LSPA reorganizācijas ietvaros Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums maksimāli ir izmantojams prioritāri risināmiem jautājumiem un nevar būt sasaistīts ar kvantitatīviem rādītājiem akadēmiskās karjeras grantu īstenošanai, kas ir LSPA gadījumā ilgtermiņā risināms jautājums jau pēc augstskolu konsolidācijas.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
25. Šo noteikumu 19.2.2. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība var ietvert šādas darbības:
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta 25. punktu ar apakšpunktu:
“25.8. projekta īstenošanai nepieciešamā inventāra, instrumentu un materiālu (piemēram, fizikālie, bioloģiskie, ķīmiskie un citi materiāli, izmēģinājuma dzīvnieki un to uzturēšana, reaktīvi, ķimikālijas, laboratorijas trauki, medikamenti, aukstuma aģenti, siltumnesēji, nesējgāzes, eļļas, enerģētiskie materiāli un elektroenerģija, ciktāl to izmanto pētniecībai) iegāde.”
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
31.1. projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 20. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 31.1.apakšpunktu šādā redakcijā: “31.1.projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (ieskaitot normatīvajos aktos noteiktās piemaksas un virsstundas) šo noteikumu 20. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai”.
Uzsverams, ka Darba likuma regulējums nepieļauj virsstundu apmaksas nosacījuma nepiemērošanu, gadījumā, ja šāds virsstundu darbs tiek veikts. Ņemot vērā, ka konsolidācijas process ir paredzēts papildus augstskolu tiešajām funkcijām, tad ar vislielāko varbūtību ir paredzama personāla virsslodze.
 
Piedāvātā redakcija
"31.1.projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (ieskaitot normatīvajos aktos noteiktās piemaksas un virsstundas) šo noteikumu 20. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai.''
5.
Noteikumu projekts
39. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 29. punktā minēto darbību īstenošanai piesaista Latvijas Zinātnes padomi, paredzot šādas izmaksas:
Iebildums
MK noteikumu projekta 39. punkts paredz Latvijas Zinātnes padomes iesaisti iekšējo pētniecības grantu vērtēšanas koordinācijā. Iekšējo pētniecības grantu izvērtēšanu zinātnes universitātes var veikt patstāvīgi, un Latvijas Zinātnes padomes piesaiste veido tikai papildus administratīvo slogu un nesamērīgu laika patēriņu.
Tāpēc lūdzam vai nu svītrot MK noteikumu projekta 29. un 39.punktu, vai arī 39.punkta ievaddaļu izteikt šādā redakcijā:
“39. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 29. punktā minēto darbību īstenošanai, ja tas ir nepieciešams, var piesaistīt Latvijas Zinātnes padomi, paredzot šādas izmaksas:”
 
Piedāvātā redakcija
“39. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 29. punktā minēto darbību īstenošanai, ja tas ir nepieciešams, var piesaistīt Latvijas Zinātnes padomi, paredzot šādas izmaksas:”
 
6.
Noteikumu projekts
V. Investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanas nosacījumi
Iebildums
Lūgums nodrošināt visu saistīto dokumentu konsolidācijas plāna vērtēšanas  kritēriju, nacionālo rādītāju un to ilgtspējas nosacījumu, iekšējo pētniecības un attīstības grantu vērtēšanas kritēriju, vienas vienības izmaksu metodiku pieejamību vienlaicīgi, lai kā minēts Anotācijā “finansējuma saņēmējs varētu veikt visas nepieciešamās darbības, kas saistītas, gan ar akadēmiskās karjeras grantu un iekšējās pētniecības un attīstības grantu atlasi un citām darbībām, lai uz vienošanās par investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanu noslēgšanas brīdi, varētu operatīvi uzsākt investīcijas otrās kārtas projektā paredzētās darbības un sasniegtu noteiktās starpposmu vērtības.” Tāpat arī lūdzam nodrošināt laika grafika izstrādi, lai gūtu pārliecību, ka finansējuma saņēmējam tiks nodrošināts pietiekami ilgs laiks kvalitatīva konsolidācijas plāna izstrādei un projekta īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
64. Investīcijas otrās kārtas projektā plānoto atbalstāmo darbību īstenošanas uzsākšana pirms investīcijas otrās kārtas projekta apstiprināšanas ir pieļaujama ar nosacījumu, ka pirms investīcijas otrās kārtas projekta apstiprināšanas uzsāktās atbalstāmās darbības nav pabeigtas dienā, kad tiek noslēgta vienošanās par investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanu, tās ir tieši saistītas ar šo noteikumu 7. un 8. punktā definētajiem investīcijas otrās kārtas projekta investīcijas mērķa, investīcijas uzraudzības un nacionālajiem rādītājiem, un to īstenošana ir uzsākta ne agrāk kā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.
Iebildums
MK noteikumu projekta 64.punkts pieļauj attiecināt uz projektu tikai tās darbības, kuras nav pabeigtas dienā, kad tiek noslēgta vienošanās par investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanu. RSU norāda uz laika grafika neatbilstību, jo konsolidācijas plānu ir nepieciešams saskaņot ne vēlāk kā līdz 2023.gada 2.ceturksnim. Tā kā plāna sagatavošanai ir nepieciešams audits, kura iepirkumam, līguma noslēgšanai un īstenošanai vajag vismaz 4 mēnešus, līguma slēgšanai ir jānotiek pēc iespējas ātrāk, t.i. 2023.g. janvārī ar provizorisko pabeigšanas termiņu līdz 2023.gada 30.aprīlim.
Lūdzam MK noteikumu projekta 64.punktu izteikt šādā redakcijā:
“64. Investīcijas otrās kārtas projektā plānoto atbalstāmo darbību īstenošanas uzsākšana pirms investīcijas otrās kārtas projekta apstiprināšanas ir pieļaujama ar nosacījumu, ka pirms investīcijas otrās kārtas projekta apstiprināšanas uzsāktās atbalstāmās darbības nav pabeigtas dienā, kad tiek noslēgta vienošanās par investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanu (izņemot augstskolu reorganizācijas komisijas apstiprināta audita pakalpojumi, kas var būt jau pabeigti), tās ir tieši saistītas ar šo noteikumu 7. un 8. punktā definētajiem investīcijas otrās kārtas projekta investīcijas mērķa, investīcijas uzraudzības un nacionālajiem rādītājiem, un to īstenošana ir uzsākta ne agrāk kā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas”.
 
Piedāvātā redakcija
“64. Investīcijas otrās kārtas projektā plānoto atbalstāmo darbību īstenošanas uzsākšana pirms investīcijas otrās kārtas projekta apstiprināšanas ir pieļaujama ar nosacījumu, ka pirms investīcijas otrās kārtas projekta apstiprināšanas uzsāktās atbalstāmās darbības nav pabeigtas dienā, kad tiek noslēgta vienošanās par investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanu (izņemot augstskolu reorganizācijas komisijas apstiprināta audita pakalpojumi, kas var būt jau pabeigti), tās ir tieši saistītas ar šo noteikumu 7. un 8. punktā definētajiem investīcijas otrās kārtas projekta investīcijas mērķa, investīcijas uzraudzības un nacionālajiem rādītājiem, un to īstenošana ir uzsākta ne agrāk kā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas”.
8.
Noteikumu projekts
VII. Finansējuma saņēmēja un tā sadarbības partneru sadarbības noteikumi
Iebildums
MK noteikumu projekts piemēro unificētas attiecināmās izmaksas attiecībā uz visām augstskolām, ignorējot apstākli, ka katrā no tām ir individuālie problēmaspekti, kuri prasa individuāli piemērojamus risinājumus, kuru fiskālo ietekmi un risinājumus var objektīvi plānot tikai pēc pilnvērtīga audita veikšanās, attiecīgi, ņemot vērā jau identificētās LSPA infrastruktūras problēmas, kuras vienlaikus nav padziļināti izvērtētas (nav noteikti risinājumi un to izmaksas) audita ietvaros RSU prasa iekļaut MK noteikumu projektā šādu vai analogu regulējumu:
- Papildināt MK noteikumu projektu ar 77.punktu šādā vai līdzīgā redakcijā:
“77.Šo noteikumu 2.8. un 19.1.2.apakšpunktā noteikto izņēmumu attiecībā uz infrastruktūras uzlabošanu būvniecības ceļā nepiemēro ieguldījumiem Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas infrastruktūrā”.
Papildināt MK noteikumu projektu ar 78.punktu šādā vai līdzīgā redakcijā:
“78. Šajos noteikumos paredzētās atbalstāmās darbības, kas saskaņotas apstiprinot konsolidācijas plānu, tiek precizētas ņemot vērā audita rezultātā iegūto vērtējumu par nepieciešamajām darbībām pilnvērtīgai konsolidācijas realizācijai”.
RSU uzsver, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma līdzekļu izmantošana pretēji audita novērtējumam būtu tiešā veidā pretrunā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma regulējumam (konkrēti 2. un 3.panta nosacījumi), kas ir augstākas hierarhijas normatīvais akts nekā Ministru kabineta noteikumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka pirms Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledžas konsolidācijas ir nepieciešams atrisināt vēsturiski nepietiekamo finansējumu augstākajai izglītībai, kas ir zem studiju izmaksu koeficienta minimālās vērtības (MK noteikumu Nr.994 “Kārtība, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem” 1.pielikums). Minimālās vērtības pilnai nodrošināšanai ir nepieciešams valsts budžeta transferta pieaugums par 608 tūkst. EUR gadā pret esošo finansējuma līmeni. Optimālās vērtības pilnai nodrošināšanai ir nepieciešams valsts budžeta transferta pieaugums par 810 tūkst. EUR gadā pret esošo finansējuma līmeni. Lūdzam papildināt anotāciju ar minēto apstākli, kas ir priekšnosacījums koledžas integrācijai universitātē, kas risināms paralēli MK noteikumu projektā ietvertajām aktivitātēm.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā ietvert arī informāciju, ka LSPA reorganizācijas procesā paralēli ir risināms jautājums par LSPA akadēmiskā personāla atalgojuma/darba apjoma problēmas novēršanu, attiecīgi ir nepieciešams pāriet uz studiju izmaksu koeficienta (ki) optimālo vērtību, paredzot valsts budžeta transferta pieaugumu LSPA augstākajai izglītībai par orientējoši 730 tūkst. EUR gadā. Pretējā gadījumā netiek sasniegti MK noteikumu projektā noteiktie mērķi.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam veikt precizējumus MK noteikumu projekta anotācijā, ietverot informāciju par rīcību gadījumā, ja aprēķinātais nepieciešamais PVN apmērs 20% no kopējām Atveseļošanas fonda finansējuma izmaksām reāli tiks pārsniegts. RSU uzsver, ka ir prognozējams, ka attiecināmās izmaksas, kurām būtu jāpiemēro PVN, būtiski pārsniegs 20% no kopējām Atveseļošanas fonda finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
5. Investīcijas otrās kārtas mērķis ir veikt augstākās izglītības institūciju vai zinātnisko institūtu strukturālās pārmaiņas, lai veicinātu izcilību un augstākās izglītības un zinātnes kvalitātes un resursu ieguldījumu efektivitāti un starptautisko konkurētspēju, tostarp integrāciju starptautiskajos augstākās izglītības un pētniecības tīklos.
Priekšlikums
Vai tekstā "veikt augstākās izglītības institūciju vai zinātnisko institūtu" vārda "vai" vietā nebūtu lietojams vārds "un", jo projekta mērķis ir veikt gan  augstākās izglītības institūciju, gan  zinātnisko institūtu strukturālas pārmaiņas.
Piedāvātā redakcija
5. Investīcijas otrās kārtas mērķis ir veikt augstākās izglītības institūciju un zinātnisko institūtu strukturālās pārmaiņas, lai veicinātu izcilību un augstākās izglītības un zinātnes kvalitātes un resursu ieguldījumu efektivitāti un starptautisko konkurētspēju, tostarp integrāciju starptautiskajos augstākās izglītības un pētniecības tīklos.