Atzinums

Projekta ID
24-TA-1859
Atzinuma sniedzējs
Veselības aprūpes darba devēju asociācija
Atzinums iesniegts
10.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
VADDA ieskatā, grozījumu projekts būtu atkārtoti jāizvērtē, skaidri nosakot, kā ārstniecības iestādēm, kuras ir līgumattiecībās ar valsti, tiks kompensētas digitalizācijas izmaksas. VADDA jau vairākkārt ir norādījusi, ka valsts apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu manipulāciju tarifs, kurā iekļauts arī digitalizācijas izmaksu elements, neatbilst reālajiem izdevumiem, jo tas gadiem nav ticis pārskatīts.
Lai arī Nacionālais veselības dienests prioritāro pasākumu kopsavilkumā ir iezīmējis nepieciešamo papildu finansējumu digitalizācijas izmaksu segšanai, šim mērķim finansējums līdz šim nav ticis nodrošināts – izņemot ikgadējo iezīmēto maksājumu slimnīcām digitalizācijas izdevumu kompensēšanai.
VADDA iebilst pret šāda veida selektīvu pieeju finansējuma piešķiršanā, jo prasības par medicīniskās dokumentācijas nodošanu e-veselības sistēmā ir vienādas visām ārstniecības iestādēm. Attiecīgi ir nekorekti, ja tikai atsevišķai iestāžu grupai (slimnīcām) tiek segtas papildu digitalizācijas izmaksas ārpus vispārējās tarifu pārskatīšanas kārtības.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Pielikumā Nr.1 "E-nosūtījuma laika grafiks 2025/2026" jāiekļauj Nacionālā veselības dienesta (turpmāk - NVD)/ SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" (turpmāk - LDVC) veicamās darbības un termiņi: ārstniecības iestāžu informācijas sistēmu (turpmāk-IS) lietojumprogrammu saskarnes (turpmāk - API) integrācijas izveide ar NVD/LDVC, kā arī integrācijas dokumentācijas publicēšana IS integratoriem.

Apsvērumi: Ņemot vērā, ka API izstrāde šobrīd vēl nav uzsākta un nav zināms precīzs termiņš, kad tiks nodrošināta integrācijas dokumentācija IS integratoriem, esošais laika plāns nav atbilstošs faktiskajai situācijai.  Pašreizējais grafiks paredz pārejas perioda uzsākšanu, it kā dokumentācija jau būtu pieejama, taču integratori var uzsākt savas izstrādnes tikai pēc integrācijas dokumentācijas saņemšanas.
Lai nodrošinātu reālu iespēju uzsākt un pabeigt nepieciešamās izmaiņas IS, laika grafikā korekti būtu noteikt pārejas perioda sākumu ne agrāk kā trīs mēnešus pēc integrācijas dokumentācijas oficiālas publicēšanas. Šāds termiņš ir nepieciešams, jo sistēmu integrācijas izstrāde parasti aizņem vairākus mēnešus pēc dokumentācijas saņemšanas.
Piedāvātā redakcija
Piedāvātais laika plāns:
integrācijas dokumentu saņemšanas datums  → integrācijas izstrādne: 3 mēnešu periods → sākas pārejas periods, kas iekļauj integrācijas pabeigšanu, testēšanu, integrācijas kļūdu labošanu, personāla apmācību, lietošanas uzsākšanu , lietojamības problēmu labošana ->  9 mēnešu periods
 
Reālistisks ieviešanas laika plāns, ņemot vērā šobrīd neeksistējošo API, VADDA ieskatā, būtu līdz 30.06.2026.
 
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Šī punkta īstenošana uzliek papildu administratīvo un finansiālo slogu ārstniecības iestādēm.
VADDA uzskata, ka, lai pilnībā aizstātu papīra formāta nosūtījumus ar elektroniskajiem nosūtījumiem (e-nosūtījumiem), un lai papīra formāta nosūtījumu digitalizēšana būtu nepieciešama tikai izņēmuma gadījumos, normatīvajos aktos jāiekļauj skaidrs nosacījums: pēc plānotā pārejas perioda beigām ārstiem jāizsniedz nosūtījumi e-nosūtījuma formātā, izņemot gadījumus, kad tas nav iespējams valsts Vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas tehnisku traucējumu vai nepilnību dēļ.
VADDA biedrs norāda, ka, piemēram, 2024. gadā vairāk nekā 90 % nosūtījumu uz valsts apmaksātajiem pakalpojumiem joprojām tika izsniegti papīra formātā, turklāt pārsvarā pacienti ieradās ar citu ārstniecības iestāžu ārstu izsniegtiem nosūtījumiem. Līdz ar to, saskaņā ar plānoto regulējumu, ārstniecības iestādēm būs jāveic būtisks papildu darbs – pārrakstot jeb digitalizējot šos papīra nosūtījumus, kas nozīmē gan administratīvo slogu, gan papildu izmaksas. Šo izmaksu segšana ir jākompensē tarifos. Saistībā ar pāreju uz e-nosūtījumu, mūsuprāt, arī jāpārskata Noteikumu 36.punkts. 
Piedāvātā redakcija
21.1.3. pēc pārejas perioda beigām izsniegt nosūtījumu e-nosūtījuma formātā, izņemot gadījumus, kad tas nav iespējams valsts Vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas tehnisku traucējumu vai nepilnību dēļ. Ja nosūtījums izsniegts papīra formātā, nodrošināt papīra formātā izsniegtā nosūtījumā norādīto datu nodošanu veselības informācijas sistēmai, norādot nosūtījuma derīguma termiņu 90 kalendārās dienas no nosūtījuma reģistrēšanas dienas veselības informācijas sistēmā (ja tajā nav norādīts cits termiņš), ja veselības aprūpes pakalpojums personai tiek sniegts ar veselības informācijas sistēmā nereģistrētu papīra formāta nosūtījumu.
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Plānotās izmaiņas kopumā vērtējam pozitīvi, jo tās varētu atvieglot ārstu ikdienas darbu. Tomēr, VADDA ieskatā, joprojām pastāv neskaidrības attiecībā uz praktisko izpildi.
Saskaņā ar spēkā esošo regulējumu nosūtījumu uz valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem ārstniecības iestādes ārsts, kurš ir līgumattiecības ar Nacionālo veselības dienestu (NVD), ir tiesīgs izrakstīt tikai no konkrētās iestādes darbavietas.
Ņemot vērā izmaiņas, kas paredz, ka autentifikācijas brīdī izvēlētajai ārstniecības iestādei nebūs nozīme / tā var netikt izvēlēta vispār, rodas būtiski jautājumi par regulējuma konsekvenci:
Vai saglabāsies spēkā esošā norma, ka nosūtījumu var izmantot tikai tad, ja to ir izrakstījis ārsts no NVD līgumiestādes?
Ja jā, – kā tiks nodrošināta šīs prasības validācija. 
VADDA aicina sniegt skaidrojumu par minēto normu piemērošanu pēc izmaiņu stāšanās spēkā, lai izvairītos no juridiskas un praktiskas nenoteiktības ārstniecības iestādēm un ārstiem.

 
Piedāvātā redakcija
VADDA rosina noteikt, ka nosūtījumi valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanai ir derīgi neatkarīgi no tā, vai ārsts tos ir izrakstījis no ārstniecības iestādes, kurai ir līgums ar Nacionālo veselības dienestu (NVD), vai ne.
Šāda pieeja novērstu nepamatotu administratīvo slogu ārstiem un ārstniecības iestādēm, kā arī uzlabotu pacientu piekļuvi valsts apmaksātajiem pakalpojumiem.