Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka š.g. 31.oktobra Valsts sekretāru sanāksme tiek atcelta. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 7.novembrī.
Projekta ID
24-TA-1632
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ar noteikumu projekta 32. punktu Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumi Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" (turpmāk - noteikumi Nr.198) tiek papildināti ar 357.4 punktu šādā redakcijā: "Ja viena un tā pati neatbilstība turpina pastāvēt vai atkārtojas vismaz vienu reizi trīs secīgos kalendāra gados vai, ja neatbilstība ir pieļauta tīši, Lauku atbalsta dienests piemēro regulas 2021/2116 85. panta 6. punktu." Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 5. panta pirmajai daļai administratīvais pārkāpums ir personas prettiesiska, vainojama rīcība (darbība vai bezdarbība), par kuru likumā vai pašvaldību saistošajos noteikumos paredzēta administratīvā atbildība. Norādām, ka minētajā normā netiek paredzēta tāda tiesiskā sastāva pazīme kā tiešs nodoms vai neuzmanība. Ievērojot minēto, lūdzam dzēst minētajā noteikumu projekta punktā nosacījumu, kas paredz vērtēt vainas formu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu, nodrošinot pilnīgu un korektu informāciju par noteikumu projekta atbilstību Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām. Vēršam uzmanību, ka:
1) atbilstoši noteikumu Nr. 198 sākotnējai anotācijai, ar noteikumu projektā grozījumiem pakļautā  116.3. apakšpunkta saistīto 116. punktu ir ieviests arī, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk - regula 2021/2115) 4. panta sestais punkts, kura "c" apakšpunkts cita starpā nosaka, ka gados jauns lauksaimnieks ir ieguvis "pienācīgu apmācību vai prasmes, kas vajadzīgas, kā to ir noteikušas dalībvalstis" un pēc būtības atbilst noteikumu projekta 15. punktā noteiktajam. Attiecīgi lūdzam pārskatīt noteikumu projektu un izvērtēt, vai uz to attiecināmās, noteikumu projekta anotācijā nenorādītās, iepriekš ieviestās Eiropas Savienības tiesību normas joprojām ir attiecināmas. Attiecīgā gadījumā lūdzam papildināt anotācijas 5.4. apakšsadaļu, norādot, ka līdz šim ieviestās minēto normu prasības netiek ietekmētas;
2) noteikumu projekta anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā nav norādīta pilnīga informācija par Eiropas Savienības tiesību normu ieviešanu. Piemēram, norādām, ka noteikumu projekta 32. punkts (noteikumu Nr. 198 357.1 punkts) ievieš Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk - regula Nr. 2116), 88. panta 1. punktu, jo abos noteikta nepieciešamība ziņot par tām neatbilstībām, par kurām pieņemts izpildāms lēmums;
3) ailē par rīcības brīvību norāda to, kā ir izmantota Eiropas Savienības tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas Eiropas Savienības tiesību akta normas, sniedzot atbilstošu pamatojumu. Savukārt 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā kā rīcības brīvība nekorekti norādīti dalībvalstu pienākumi. Piemēram, bet ne tikai, regulas 2021/2115 IV pielikums un regulas 2021/2116 85. panta sestais punkts nesatur rīcības brīvību. Kā arī atsevišķos gadījumos, piemēram, attiecībā uz regulas 2021/2116 88. panta 2. punkta "a" apakšpunktu nav sniegts pamatojums rīcības brīvības izmantošanai vai neizmantošanai. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un korekti aizpildīt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas rīcības brīvības ailes.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 32. punkta (noteikumu Nr. 198 357.4 punkts) redakcija daļēji pārraksta regulas 2021/2116 85. panta sesto punktu. Saistībā ar minēto atkārtoti vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā. Tomēr Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (sk., piem., lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Norādām, ka šis gadījums attaisnots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta normas, pēc iespējas izvairoties no regulas normu pārrakstīšanas. Gadījumā, ja nepieciešams pārrakstīt regulas teksta daļu, attiecīgo daļu pārraksta identiski (lai izvairītos no atšķirīgas interpretācijas iespējas) un papildus noteikumu projekta anotācijā skaidro nepieciešamību veikt regulas teksta daļu inkorporēšanu nacionālajos tiesību aktos.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērst anotācijas 1.3. apakšsadaļas papildinājumu par noteikumu Nr.198 364. punkta svītrošanu. Proti, vēršam uzmanību, ka šobrīd anotācijā norādīts, ka līdztekus noteikumos Nr. 198 noteiktajai nepamatoti izmaksātu maksājumu atgūšanas kārtībai pastāv vairāki citi Ministru kabineta noteikumi, kuros noteikta atšķirīga kārtība un nepieciešams svītrot noteikumu Nr.198 364. punktu, jo nav nepieciešama atsevišķa kārtība, tomēr netiek konkrētāk skaidrots, kā nepamatoti izmaksātu maksājumu atgūšana noteikumus Nr. 198 kontekstā tiks īstenota turpmāk, tādēļ nepieciešams anotācijā sniegt atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam salāgot un korekti atspoguļot informāciju par noteikumu projekta atbilstību Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām anotācijas 1.3. apakšsadaļā un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā. Vēršam uzmanību, ka no veiktajiem papildinājumiem anotācijas 1.3. apakšsadaļā izriet, ka grozījumi noteikumos Nr. 198 ievieš ne tikai anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā jau norādītās Eiropas Savienības tiesību normas. Piemēram, no 1.3. apakšsadaļas izriet, ka noteikumu Nr.198 8.1 pielikumā ieviests arī regulas Nr. 2021/2116 85. panta otrais punkts, Komisijas 2022. gada 4. maija Deleģētās regulas (ES) 2022/1172, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 papildina attiecībā uz kopējā lauksaimniecības politikā integrēto administrācijas un kontroles sistēmu un ar nosacījumu sistēmu saistīto administratīvo sodu piemērošanu un aprēķināšanu, 9. panta 1. punkts u.tml.
Piedāvātā redakcija
-