Atzinums

Projekta ID
22-TA-1974
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Balstoties uz informatīvā ziņojuma 1. pielikumā sniegto informāciju izriet, ka investīciju īstenošanai kopējais prognozējamais nepieciešamais finansējuma apjoms par vismaz 15,9 milj. euro var pārsniegt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma ietvaros pieejamo finansējumu, ja tiek uzbūvēti vismaz astoņi katastrofu pārvaldības centri. No informatīvā ziņojumā sniegtās informācijas nav saprotams, kā Iekšlietu ministrija (turpmāk - IeM) plāno segt tik ievērojamu finansējuma starpību, kas tiek skaidrota ar izejvielu vai būvizstrādājumu nepieejamību vai strauju to sadārdzinājumu. Vēršam uzmanību, ka jautājumi par sadārdzinājumiem būvniecības jomā tika skatīti Ministru kabinetā ar Ekonomikas ministrijas  sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par situāciju būvniecības nozarē saistībā ar Krievijas agresiju Ukrainā un nepieciešamajiem risinājumiem publisko investīciju projektos" (22-TA-938), uzdodot Ekonomikas ministrijai līdz 2022.gada 15.jūlijam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informāciju par situācijas attīstību saistībā ar izejvielu un būvizstrādājumu pieejamību, kā arī straujo cenu kāpumu un par turpmāk nepieciešamajiem risinājumiem. Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām IeM rūpīgi pārskatīt un izvērtēt projektu ietvaros plānotos pasākumus, samazinot kopējo prognozējamo nepieciešamo finansējuma apjomu. Ja tas nav iespējams, uzskatām, ka IeM primāri jāpārskata IeM budžetā plānotais finansējums citiem projektiem un pasākumiem, piedāvājot risinājumu informatīvajā ziņojumā plānoto pasākumu finansēšanai, attiecīgi precizējot informatīvo ziņojumu un Ministru kabineta protokollēmuma projektu, kā arī tā 4.2.apakšpunktā svītrojot vārdus “sadarbībā ar Finanšu ministriju”. Finanšu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atbilstoši kompetencei sniegs atzinumu par IeM sagatavotiem tiesību aktu projektiem par IeM izstrādātajiem risinājuma variantiem.
Vienlaikus norādām, ka slēgt līgumus katastrofu pārvaldības centru būvniecības nodrošināšanai varēs tikai tad, kad būs zināms, kā tiks nodrošināts viss nepieciešamais finansējums. 

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka visām izmaksām, kas nepieciešamas, lai sasniegtu Komisijas Lēmumā, ar kuru apstiprina Darbību kārtību, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija saskaņā ar Regulu (ES) 2021/241, noteiktos atskaites punktus un mērķus, jābūt iekļautām Atveseļošanas fonda (turpmāk- AF) plāna izmaksās/aprēķinos, kas tika apstiprināti no Eiropas Komisijas (turmpāk - EK) puses. Atbilstoši EK sniegtajai informācijai, iestāžu esošo darbinieku tekošās atalgojuma izmaksas nav finansējamas no AF finansējuma, ņemot vērā, ka  AF finansējums nav paredzēts iestādes ikdienas funkciju izmaksu segšanai.  Vēršam uzmanību, ka, ja AF plāna ietvaros tiek īstenots projekts/reforma, kura īstenošana nav tieši saistīta ar iestādes ikdienas procesiem un funkcijām, šīs funkcijas ir nodalāmas, kā arī darbiniekam AF finansēta projekta/reformas ietvaros nāksies veikt pienākumus, kas nav viņa ikdienas pienākumu ietvaros, iestāde var vērtēt projekta/reformas vadības un īstenošanas personāla atalgojuma izmaksas segt no AF līdzekļiem, vienlaikus nodrošinot paredzēto mērķu un atskaites punktu atbilstošu sasniegšanu noteiktajā apmērā. Nodarbinātības formu un veidu iestāde organizē atbilstoši iestādes ierastajai kārtībai un Darba likumam. Vienlaikus informējam, ka specifiski attiecināmības jautājumi individuāli ir jāskaņo ar EK. Ņemot vērā sniegto skaidrojumu, kā arī dažādos reformu/investīciju ieviešanas modeļus un to dažādo specifiku, lūdzam Iekšlietu ministrijai izvērtēt sniegto skaidrojumu un piemērot atbilstošāko no risinājumiem (Informatīvā ziņojuma sadaļa "Atbalstāmās darbības, attiecināmās izmaksas un izmaksu aprēķina metodikas apraksts, balstīts uz Atveseļošanas fonda pielikumos ietverto izmaksu pamatojošo dokumentāciju" otrā rindkopa). 
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vārdus “neattiecināmās izmaksas”, ņemot vērā, ka izmaksas, kas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda un kas var tikt finansētas no valsts budžeta ar Atveseļošanas fonda informatīvā ziņojuma pamatojumu, ir tikai PVN izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā "Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanu" - MK 07.09.2021. prot. Nr.60 32.§ (turpmāk - protokols), ir noteikts un atbalstīts finansējums nozaru ministrijām Atveseļošanas fonda projektu administrēšanas izdevumiem, kā arī protokola 4.punktā noteikts, ka nozares ministrijām Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna administrēšanu jānodrošina esošo amata vietu ietvaros, nepalielinot kopējo amata vietu skaitu resorā, lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma projektam pievienotā MK protokollēmuma projekta 5.punktu un attiecīgi papildināt informatīvā ziņojuma projektu ar atbilstošu informāciju. Vienlaikus lūdzam papildināt  informatīvā ziņojuma projektu ar skaidrojumu, ka norādītais izdevumu apmērs administrēšanas izdevumiem ir attiecināms uz visu Iekšlietu ministrijas Atveseļošanas fonda projektu administrēšanu.
            
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot protokollēmuma 7.punktu, ņemot vērā, ka tas nav saprotams, kā arī informatīvā ziņojuma projektā nav sniegta atbilstoša informācija.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar informāciju, ka netiks atbalstītas jau pabeigtas darbības, ņemot vērā, ka izmakas ir attiecināmas no 2020.gada 1.februāra. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļā "Investīcijai pieejamais finansējums, t.sk. priekšfinansējums, plānotā naudas plūsma, maksājumu veikšanas kārtība, par maksājumu veikšanu atbildīgā iestāde" otrajā rindkopā norādīt pieteiktā saīsinājuma "PVN" pilno nosaukumu. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam norādīt informatīvā ziņojuma sadaļas "Dokumentu (liecību) uzskaitījums, kas pamatos noteikto rādītāju  sasniegšanu" septītajā rindkopā pilno nosaukumu investīcijai 1.3.1.2.i. , jo saīsinājums "Investīcija" attiecas uz 1.3.1.1.i.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums sadaļā "Rādītāji" precizēt terminoloģiju, "kopīgais rādītājs" vietā norādot "kopējais rādītājs".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli precizēt sadaļā "Dokumentu (liecību) uzskaitījums, kas pamatos noteikto rādītāju sasniegšanu"  norādīto dokumentu nosaukumus.
Papildus aicinām informatīvajā ziņojumā iekļaut atsauci uz Ministru kabineta noteikumiem, kas definē, kas ir gandrīz nulles enerģijas ēka un kādām prasībām tai jāatbilst: https://likumi.lv/ta/id/322436-eku-energoefektivitates-aprekina-metodes-un-eku-energosertifikacijas-noteikumi
 
Piedāvātā redakcija
Investīcijas 1.3.1.1.i. mērķa “Katastrofu pārvaldības un ārkārtas reaģēšanas centru ar gandrīz nulles enerģijas patēriņu būvniecība” sasniegšanu pamatos ar IeM sagatavoto kopsavilkuma dokumentu, kurā pienācīgi pamatots, kā tika apmierinoši izpildīts mērķrādītājs,
kopā ar atbilstošām saitēm uz pamatojošajiem pierādījumiem. Šā dokumenta pielikumā iekļauj:
a) Apliecinājumus par Reaģēšanas centru ēku gatavību ekspluatācijai;
b) Aktus par jaunuzcelto katastrofu pārvaldības un ārkārtas reaģēšanas centru ēku nodošanu ekspluatācijā;
c) Ēku energosertifikātus, kas apliecina, ka katastrofu pārvaldības centri ir gandrīz nulles enerģijas ēkas.