Atzinums

Projekta ID
23-TA-1542
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Neatbalstām līguma projekta apstiprināšanu piedāvātajā redakcijā, jo līguma projekta 3.3.apakšpunktā paredzēts, ka valsts budžeta līdzekļi jāplāno atbilstoši līguma projekta 3.pielikumam, kurā sniegta informācija, ka nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, savukārt rīkojuma projekta 3.punktā noteikts, ka papildu finansējums skatāms valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas. Atgādinām, ka norāde uz to, ka jautājums par papildu finansējumu ir skatāms valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā negarantē finansējuma piešķiršanu, attiecīgi piedāvājot apstiprināt līgumu šādā versijā veidojas situācija, ka tiek paredzēts uzņemties saistības bez finansiāla seguma. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt līguma projektā paredzēto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 18.06.2024. sēdē, izskatot informatīvo ziņojumu "Par vidēja termiņa budžeta prioritārajiem attīstības virzieniem" (24-TA-1428), tika nolemts (prot. Nr.25 74.§) valsts drošību noteikt kā vienīgo vidēja termiņa budžeta prioritāro attīstības virzienu likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanā, attiecīgi arī nosakot, ka ministrijas iesniedz priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem, kas saistīti ar valsts drošību. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt rīkojuma 3.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 4.punkts ir deklaratīvs, nesniedz skaidru priekšstatu, par to kādiem LDz investīciju projektiem būtu jāparedz valsts budžeta finansējums. Atkārtoti norādām, ka plāna 10.sadaļā norādīts, ka nepieciešams valsts budžeta finansējums LDz infrastruktūras kapitālieguldījumiem un līdzfinansētajiem ES projektiem, attiecīgi jau iepriekš FM atzinuma ietvaros lūdzām MK rīkojuma projektā iekļaut punktu, kas paredz apstiprināt šāda finansējuma paredzēšanu attiecīgajos ES fondu projektos, norādot specifiskā atbalsta mērķu un pasākumu nosaukumus un numurus, kā arī paredzot uzdevumu Satiksmes ministrijai to ņemt vērā pie attiecīgo normatīvo aktu izstrādes saistībā ar to īstenošanu un/vai grozīt jau spēkā pieņemtos normatīvos aktus par to īstenošanu. Nepiekrītam izziņā sniegtajam skaidrojumam, ka konkrēti pasākumi šobrīd nav norādāmi, jo situācijā saistībā ar problēmām finansējuma nodrošināšanā ir jāsniedz skaidri risinājumi tālākai rīcībai nevis deklaratīvi paziņojumi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam sniegt informāciju, vai un kā plānots risināt jautājumu par finansējuma nodrošināšanu 2024.gadā, ņemot vērā plāna projekta 9., 10., 11., 12.sadaļā norādīto, ka nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums jau 2024.gadā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam pārskatīt un precizēt plāna projekta 2.pielikuma 2.tabulā sniegto informāciju attiecībā uz 60.07.00 apakšprogrammas finansējumu, ievērojot 2024.gadā jau piešķirto papildu finansējumu saskaņā ar 2024.gadā pieņemtajiem FM rīkojumiem, savukārt attiecībā uz turpmākajiem gadiem ņemt vērā, ka finansējumu var iestrādāt, veicot bāzes precizējumus, bet nepārsniedzot MK apstiprināto saistību apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Aktualizēto informāciju "Ņemot vērā valsts finansējuma būtisko pieaugumu LDz ieņēmumu struktūrā, 2024. gadā ir pieņemts lēmums par LDz klasifikāciju vispārējā valdības sektorā. Ņemot vērā šo lēmumu, notiek izvērtēšana vai vispārējā valdības sektorā klasificēt tikai LDz vai arī LDz koncernu. LDz, klasificējoties vispārējās valdības sektorā, tas attiecīgi ietekmē vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu.  Pamatojoties uz Finanšu ministrijas pieprasījumu sniegt novērtējumu par potenciālo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci LDz pārklasifikācijas gadījumā, 2024. gada aprīlī LDz aplēsa fiskālo ietekmi -47,254 milj. EUR 2024. gadam, -16,046 milj. EUR 2025. gadam un 5,873 milj. EUR 2026. gadam." aicinām papildināt ar skaidrojumu, balstoties uz kuru Plānā minēto scenāriju ir aprēķināta ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci, vai tā ņem vērā nepieciešamo papildus finansējumu no valsts budžeta, vai ņem vērā ietekmi no potenciālajiem aizņēmumiem, kas minēti 46. lpp? 

Aicinām minēto rindkopu papildināt ar informāciju "Finanšu ministrija, sagatavojot Stabilitātes programmu 2024. - 2028. gadam, fiskālajās prognozēs ņēma vērā LDz ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2024.gadā  -48,4 milj. eiro, 2025.gadā  -10,5 milj. eiro, 2026.gadā +5,9 milj. eiro, 2027.gadā  -4,7 milj. eiro un 2028.gadā  -6,6 milj. eiro. Ietekme tiks aktualizēta sagatavojot likumprojektu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam"". 

Aicinām svītrot tekstu "Atbilstoši vērtējumam, šim fiskālajam riskam ir izveidota fiskālā nodrošinājuma rezerve šādā apmēra: 0,172 milj. EUR 2024. gadam, 17,095 milj. EUR 2025. gadam un 7,286 milj. EUR 2026. gadam (MK 2023. gada 15. augusta sēdes protokols Nr.40/42.§ (https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/7b3ef75d-e076-48e3-8455-f37e0acc9f47# ).", jo tas nav attiecināms uz aktualizēto informāciju.

Tāpat atkārtoti lūdzam papildināt Plāna 3. sadaļu ar lēmuma pieņemšanas procedūru, ņemot vērā likuma "Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam" 19. pantā norādīto (vispārējās valdības sektorā iekļautās valsts kapitālsabiedrības negatīvā ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci, kas aprēķināta saskaņā ar budžeta likuma 12. pielikumu,  drīkst pārsniegt 5 000 000 euro tad, ja ir saņemta Ministru kabineta piekrišana. Kapitāla daļu turētājs nodrošina šā nosacījuma izpildi un, ja nepieciešama Ministru kabineta piekrišana, līdz likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas grafikā noteiktajam termiņam iesniedz Ministru kabinetam attiecīgu ziņojumu). 

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka plāna projekta 13.tabulā finansējums 2024.gadam sadalījumā pa pozīcijām “3. Valsts investīcijas dzelzceļa infrastruktūras atjaunošanā, kas tiek finansētas izmantojot Dzelzceļa likumā paredzēto finanšu līdzsvara mehānismu” un “4. Valsts finansējums LDz infrastruktūras kapitālieguldījumiem un līdzfinansētajiem ES projektiem” nesakrīt ar plāna projekta 2. pielikuma 1.tabulā norādīto finansējumu 2024.gadam sadalījumā pa pozīcijām “2.1. Valsts investīcijas dzelzceļa infrastruktūras atjaunošanā, kas tiek finansētas izmantojot likumā paredzēto finanšu līdzsvara mehānismu” un “2.2. ES projektu līdzfinansēšana un Infrastruktūras investīciju finansēšana no valsts budžeta”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt plāna projekta 17.sadaļas "Rīcības plāns 2023.-2027.gadam" tabulas 1.punktā norādīto informāciju attiecībā uz 6.2.1.2.pasākuma "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija un izbūve" ietvaros īstenojamajiem posmojamajiem projektiem "Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija" un "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai", ņemot vērā, ka  plāna projektā norādītais īstenošanas datums (2024.gada jūnijs) jau ir pienācis, bet projektu īstenošana vēl nav pabeigta. Vēršam uzmanību, ka minētos projektus plānots pabeigt līdz 2024.gada beigām/2025.gada sākumā.
Piedāvātā redakcija
-