Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-786
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Aizsardzības ministrijas sagatavotais Ministru kabineta noteikumu projekts “Nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgas informācijas par nekustamā īpašuma objektiem aizsardzības nodrošināšanas kārtība” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādu iebildumus.
Projekta 1. punktu saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 100.2. apakšpunktu nepieciešams izteikt precīzi atbilstoši Nacionālās drošības likuma (turpmāk – likums) 22.4 panta otrajā daļā (normas redakcijā, kura būs spēkā no 2022. gada 1. janvāra) noteiktajam pilnvarojumam, proti, projekta 1.1. apakšpunktā piedāvājam svītrot iekavās esošo dažādo objektu datu kopu uzskaitījumu, kā arī vārds “dati” jāaizstāj ar vārdiem “datu kopas”. Vienlaikus piedāvājam projekta 1. punktā atteikties no vārdkopu saīsinājumu veidošanas un tās veidot projekta turpmākajā tekstā, kad tās tiek minētas pirmo reizi. Piedāvājam projekta turpmākajā tekstā neveidot vārdu savienojumu “svarīgas informācijas dati” (projekta 10. punkta ievaddaļā), jo dati ir informācija. Vēršam uzmanību, ka šāds likumam neatbilstošs noteikumu 1. punkta pieraksts var radīt likumdevēja gribas dažādas interpretācijas.
Piedāvātā redakcija
Tādējādi Tieslietu ministrija piedāvā noteikumu 1. punktu izteikt šādā redakcijā:
“1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā tiek noteiktas nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgas informācijas par nekustamā īpašuma objektiem datu kopas, kuru brīva pieejamība var radīt potenciālu apdraudējumu valsts drošībai;
1.2. nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgas informācijas par nekustamā īpašuma objektiem pieejamības ierobežošanas apjomu;
1.3. institūcijas un personas, kurām ir tiesības piekļūt nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgai informācijai par nekustamā īpašuma objektiem;
1.4. nacionālajai drošībai un valsts aizsardzībai svarīgas informācijas par nekustamā īpašuma objektiem aprites kārtību.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 3. punktu nepieciešams izvērtēt un precizēt. Vēršam uzmanību, ka iekšējā atsauce par projekta 2. punktā minētajiem “valstij svarīgiem objektiem” ir nepilnīga, jo šādi objekti un to struktūras dokumentācija var būt arī valsts noslēpums, nevis tikai ierobežotas pieejamības informācija. Tādējādi piedāvājam projekta 3. punktā papildus norādīt, ka valsts informācijas sistēmās esošajai informācijai, nevis objektiem ir šāds statuss. Papildus piedāvājam izvērstāku skaidrojumu par dažādas informācijas statusu sniegt projekta anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt apakšpunktu, jo objekts var būt arī īpašumā esošs.
Piedāvātā redakcija
12.1. valstij svarīga objekta īpašniekam un tiesiskajam valdītājam par savā īpašumā vai valdījumā esošiem objektiem;
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 15. punkta redakcija paplašina projekta 14. punktā noteikto pilnvaroto personu tiesības saņemt datus vairāk kā par konkrēto administratīvo teritoriju. Līdz ar to šāda pilnvarotā persona var piekļūt visu trīs informācijas sistēmu datiem, lai gan tās uzdevums ir strādāt tikai ar augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas vietējās pašvaldības datubāzi. Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešams precizēt projekta 15. punktu.
Vienlaikus ierosinām šo punktu attiecināt arī uz pašvaldību institūcijām, ne tikai valsts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
No projekta 16. punkta nav saprotams, vai personām būs jānoformē tikai atļauja, vai arī tā jāsaņem. Līdz ar to lūdzam precizēt projekta 16. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 21. punktu par paziņošanu uz oficiālo elektronisko adresi nepieciešams izvērtēt un precizēt. Vēršam uzmanību, ka oficiālās elektroniskās adreses izmantošanas nosacījumus paredz Oficiālās elektroniskās adreses likums. Tas neparedz privātpersonai – fiziskai personai - obligātu oficiālās elektroniskās adreses izmantošanu. Turklāt arī “reģistros reģistrētiem tiesību subjektiem” (juridiskām personām) oficiālās elektroniskās adreses izmantošana būs obligāta ar 2023. gada 1. janvāri. Papildus norādām, ka gan valstij svarīga objekta īpašnieks vai tiesiskais valdītājs, gan arī informācijas pieprasītājs var būt privātpersonas, tādējādi minēto personu savstarpējā saziņā par atļauju nebūtu izmantojami normatīvie akti, kas nosaka valsts pārvaldes un privātpersonas tiesiskās attiecības, proti, Informācijas atklātības likums, Paziņošanas likums vai Oficiālās elektroniskās adreses likums. Piedāvājam projektā precīzi paredzēt valstij svarīga objekta īpašnieka vai tiesiskā valdītāja un informācijas vienreizējās atļaujas pieprasītāja savstarpējās saziņas nosacījumus. Vienlaikus ar projekta 21. punktu nepieciešams izvērtēt un precizēt projekta 29. punktu un 4. pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 25. punktu nepieciešams papildus izvērtēt un precizēt tajā norādīto datumu atbilstoši projekta saskaņošanas un pieņemšanas gaitai. Tieslietu ministrijas ieskatā, institūcijām, tai skaitā Ieslodzījuma vietu pārvaldei, būs nepieciešams samērīgs laiks, lai izpildītu projektā paredzēto uzdevumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Anotācijā iekļaut skaidrojumu par to, kā privātpersonas (sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs, kuram deleģēto uzdevumu veikšanai ir nepieciešama piekļuve šai informācijai, un citas privātpersonas) tiks informētas par valstij svarīgu objektu īpašnieku vai tiesisko valdītāju, uz kura oficiālo elektronisko adresi nosūtāms pieprasījums piekļuvei projekta 10. punktā noteikto informācijas sistēmu datiem, neatkarīgi no noteiktajiem pieejamības ierobežojumiem. Piemēram, paredzot, ka Valsts zemes dienesta tīmekļvietnē norādīta informācija, ka datu pieprasītājam jāvēršas Aizsardzības ministrijā, kas koordinē atļaujas saņemšanu no valstij svarīgu objektu īpašnieka vai tiesiskā valdītāja.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt 30. punktu, jo projekta 29.2. apakšpunkts nenosaka prasības Valsts zemes dienestam.
Piedāvātā redakcija
30. Pēc šo noteikumu 29.2. apakšpunktā noteiktās informācijas saņemšanas Valsts zemes dienests nodrošina piekļuvi datiem pēc izstrādātā Valsts zemes dienesta datu izplatīšanas risinājuma ieviešanas (kas izstrādājams astoņu mēnešu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās un finansējuma saņemšanas atbilstoši šo noteikumu 27. punktam) Informācijas atklātības likuma 14. pantā informācijas sniegšanas noteiktajos termiņos no informācijas saņemšanas brīža par atļaujas piešķiršanu.
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 31. punktu nepieciešams svītrot, jo ir apšaubāma projektā paredzēto Ministru kabineta noteikumu pieņemšana līdz 2022. gada 1. janvārim. Tādējādi noteikumi stāsies spēkā vispārējā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts: “Plānotajā tehniskajā risinājumā Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas dati un Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes dati datu izplatīšanas risinājumos gan ierobežotā, gan pilnā apjomā būs pieejami tikai autorizētiem lietotājiem, bet publiskiem lietotājiem piekļuve Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas un Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes datiem netiks nodrošināta”. Ņemot vērā, ka Valsts zemes dienestam ar 2022. gadu piešķirti valsts budžeta līdzekļi Valsts zemes dienesta uzturēto informācijas sistēmu datu publicēšanai atvērto datu veidā, tajā skaitā no Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas un Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes, minēto informācijas sistēmu dati ierobežotā apjomā tiks publicēti vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā www.geolatvija.lv WMS tīmekļa pakalpes veidā neidentificētai personai. Līdz ar to nepieciešams veikt atbilstošus precizējumus anotācijā. Atbilstoši iepriekš minētajam lūdzam no anotācijas svītrot arī teikumu “Visi pārējie Kadastra informācijas sistēmas teksta un telpisko datu izplatīšanas risinājumi ir pieejami tikai autorizētiem lietotājiem.”
Piedāvātā redakcija
Plānotajā tehniskajā risinājumā Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas dati un Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes dati ierobežotā apjomā Dienesta datu izplatīšanas risinājumos būs pieejami neidentificētām personām, bet piekļuve Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas un Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes datiem pilnā apjomā tiks nodrošināta elektroniski identificētai personai.
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts: "Valsts zemes dienests, saņemot pozitīvu atbildi (atļauju) no valstij svarīga objekta īpašnieka un tiesiskā valdītāja datu pieprasītājam izsniegs pilnu Kadastra informācijas sistēmas / Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas / Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes datu komplektu par pieprasīto zemes vienību. Ja atbilde būs negatīva, datu pieprasītājs par to tiks informēts un pakalpojums tiks izbeigts" Valsts zemes dienesta datu izplatīšanas risinājumi paredz arī masveida datu izsniegšanu – piemēram, izmantojot tīmekļa pakalpes, kas nodrošina iespēju iegūt informāciju par visu Latvijas teritoriju. Līdz ar to, Valsts zemes dienesta ieskatā, anotācijā ir precizējama, norādot, ka piekļuvi nodrošina pieprasītajai datu kopai, kas var būt gan viena zemes vienība, gan konkrēta teritorija. Projekta 21. punkts noteic, ka Valsts zemes dienestu informē arī tajā gadījumā, ja valstij svarīga objekta īpašnieks vai tiesiskais valdītājs pieņem lēmumu par atteikumu piekļuvei svarīgai informācijai par valstij svarīgu objektu.
Piedāvātā redakcija
Valsts zemes dienests, saņemot pozitīvu atbildi (atļauju) no valstij svarīga objekta īpašnieka vai tiesiskā valdītāja, datu pieprasītājam izsniegs pilnu Kadastra informācijas sistēmas / Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas / Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datu bāzes datu komplektu par pieprasīto datu kopu (piemēram, zemes vienība, kadastra grupa, planšete, Latvijas Republikas teritorija, administratīvā teritorija). Savukārt, ja atbilde būs negatīva, datu pieprasītājs un Valsts zemes dienests par to tiks informēts un pakalpojums tiks izbeigts.
13.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas III. sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” 6.2. apakšpunktā lūdzam papildināt, ka kadastra teksta datu risinājums ir arī “datu izplatīšanas datubāze”, jo Kadastra informācijas sistēmas teksta datus izsniedz arī no tās (piemēram, speciālas datu atlases veidā, dati FTP serverī, pieslēgums Oracle datubāzes replikācijā un citos pakalpojumos).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
No anotācijas izriet, ka tiks norādīti zemes vienību kadastra apzīmējumi, uz kurām objekti atrodas, bet atbilstoši projekta 5. punktam ir jānorāda zemes vienību kadastra apzīmējumi jauniem vai dzēstiem valstij svarīgiem objektiem. Lūdzam precizēt projekta 5. punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
Šo noteikumu 2.1.2.2., un 2.3. apakšpunktā minētās institūcijas pēc nepieciešamības Valsts zemes dienestam iesniedz informāciju par izmaiņām valstij svarīgu objektu sarakstā, norādot zemes vienību kadastra apzīmējumus, kurās šie objekti atrodas.
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 10.3. apakšpunktā nepieciešams veikt redakcionālu precizējumu, aizstājot vārdus “Kadastra informācijas sistēma” ar vārdiem “Kadastra informācijas sistēmā”.
Piedāvātā redakcija
10.3. Kadastra informācijas sistēmā ierobežojamie dati, kas minēti šo noteikumu 3. pielikumā.
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vārdus “Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas” aizstāt ar projekta 2. punktā esošo saīsinājumu “Kadastra informācijas sistēmas”.
Piedāvātā redakcija
17. Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas, Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes, Kadastra informācijas sistēmas un vietējo pašvaldību augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzes uzturētājs nodrošina datu piekļuves uzskaitījumu.
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā iekļauta informācija par Kadastra informācijas sistēmas datiem, kas nav publicējami Valsts zemes dienesta datu publicēšanas un e-pakalpojumu portālā www.kadastrs.lv un citos Valsts zemes dienesta datu izplatīšanas risinājumos. Lūgums izvērtēt, vai anotācijā šāda informācija ir iekļaujama, ja nepublicējamais datu apjoms ir noteikts projekta pielikumos.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts: “Atbilstoši Informācijas atklātības likumā noteiktajam arī komersants var apstrādāt ierobežotas pieejamības informāciju. Ja vietējā pašvaldība atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. panta pirmajai daļai deleģē uzdevumu uzturēt augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzi, tad tā, slēdzot deleģējuma līgumu, var iekļaut tajā pienākumu nodrošināt projektā noteikto svarīgas informācijas par valstij svarīgiem objektiem aizsardzības kārtību, kā arī norāda objektus, par kuriem ģeotelpiskā informācija būs uzskatāma par ierobežotas pieejamības informāciju.” Lūdzam izvērtēt, vai anotācijā norādītais nav pretrunā projektam, kas paredz vietējās pašvaldības augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas datubāzes uzturētāja, nevis pašvaldības, pienākumu nodrošināt pieejamības ierobežošanu projektā noteiktajai informācijai.
Piedāvātā redakcija
-