Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
Projekta ID
24-TA-1262
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
31.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt (papildināt) likumprojekta 1. pantā ietverto likuma “Par aviāciju” 6. panta otrās daļas 21. apakšpunktu. Ar minēto normu, kā norādīts likumprojekta anotācijā, paredzēts noteikt, ka “Civilās aviācijas aģentūra ir kompetentā iestāde gaisa kuģu ekspluatantu, lidostu un aviācijas degvielas piegādātāju uzraudzībai Regulas Nr. 2023/2405 11. panta 1. punkta izpratnē”. Tomēr vēršam uzmanību, ka kompetences formulējums likumprojekta 1. pantā pirmšķietami ir plašāks, nekā Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regulas (ES) 2023/2405 par vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu ilgtspējīgam gaisa transportam (ReFuelEU Aviation) (turpmāk – Regula Nr. 2023/2405) 1. pantā noteiktais tvērums (“Šī regula paredz saskaņotus noteikumus par ilgtspējīgu aviācijas degvielu (SAF) izmantošanu un piegādi.”). Attiecīgi nepieciešams izvērtēt, vai kompetences nepārprotamības nolūkā nav konkrēti likumprojektā jānorāda, ka Civilās aviācijas aģentūra veic (vai tostarp veic) kompetentās iestādes pienākumus Regulas Nr. 2023/2405 11. panta 1. punkta izpratnē v.tml. (piemēram, nosakot, ka “Civilās aviācijas aģentūra veic civilās aviācijas gaisa transporta ilgtspējīgas attīstības prasību īstenošanas uzraudzību, tostarp veic kompetentās iestādes funkcijas Regulas [..] izpratnē”, sniedzot arī skaidrojumu anotācijā par Civilās aviācijas aģentūrai piešķirto kompetenci kopumā, ne tikai attiecībā uz kompetentās iestādes funkcijām Regulas Nr. 2023/2045 izpratnē, vai kā citādi atbilstoši precizējot likumprojekta 1. pantu).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un sniegt skaidrojumu likumprojekta anotācijā, kādēļ visa likumprojekta spēkā stāšanās datums izvēlēts 2025. gada 1. janvāris, ņemot vērā, ka Regulas Nr. 2023/2405 18. pants nosaka Regulas Nr. 2023/2405 piemērošanas sākuma datumu 2024. gada 1. janvāri (atsevišķiem Regulas Nr. 2023/2405 pantiem - 2025. gada 1. janvāri). Ja attiecīgu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam izvērtēt iespēju izslēgt likumprojekta spēkā stāšanās norādi, bet nepieciešamības gadījumā atbilstoši Regulai Nr. 2023/2405 ietvert likuma pārejas noteikumos vēlāku likumprojekta 2. un 3. pantā ietverto likuma vienību spēkā stāšanās datumu , proti, 2025. gada 1. janvāri (sniedzot pamatojumu likumprojekta anotācijā), tādējādi paredzot likumprojekta (izņemot 2. un 3. panta) spēkā stāšanos vispārējā kārtībā un attiecīgi nodrošinot efektīvu regulas piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta anotācijā ietvertais skaidrojums neatklāj, ka ir izvērtēts un projektā iekļauts viss Regulas Nr. 2023/2405 īstenošanai nepieciešamais regulējums, kā arī to, kāpēc projektā paredzētajos  gadījumos ir izvēlēts risinājums paredzēt tieši administratīvo atbildību.

1. Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 1. punkts noteic dalībvalstīm pienākumu paredzēt noteikumus par sodiem, ko piemēro par šīs regulas pārkāpumiem, un veikt visus vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu to piemērošanu. Šā panta 2.-6. punktā ir iekļauts sodu regulējums saistībā ar atsevišķiem regulā noteiktajiem pienākumiem. Taču regulā ir iekļauti arī citi pienākumi (piemēram, dažādi sadarbības pienākumi, informācijas sniegšanas pienākumi). Lai arī šādu pienākumu pārkāpumu gadījumā nebūtu piemērojami administratīvie sodi (Administratīvās atbildības likuma izpratnē), tomēr izvērtējams, vai pastāv pienācīgs šo pienākumu piespiedu izpildes mehānisms. Pretējā gadījumā projekts varētu būt papildināms ar tiesībām noteikt dažādus tiesiskus pienākumus vai piemērot citus nesodoša rakstura administratīvi tiesiskus piespiedu ietekmēšanas līdzekļus.

2. Projekta anotācijā norādīts: "Regulas Nr. 2023/2405 12. pantā noteiktie sodi paredz, ka dalībvalstij jānodrošina sankciju par Regulā Nr. 2023/2405 noteikto prasību neizpildi piemērošana. Lai Regulā Nr. 2023/2405 noteiktās sankcijas tiktu ieviestas ar pasākumiem, kas atbilst Latvijas Republikā noteiktajai kārtībai, tika secināts, ka atbilstoši sodi iekļaujami Latvijas Republikas administratīvo pārkāpumu sistēmā. Tika izvērtēta iespēja piemērot administratīvā akta (procesa) principu un secināts, ka tas likumprojektā nav izmantojams, kā arī vērtēta Regulā Nr. 2023/2405 noteikto sodu efektivitāte, to maksimālās robežas un paredzamais pārkāpumu izdarīšanas biežums."

Šādi vispārīgi rakstura apgalvojumu neatklāj, kāpēc projektā ir paredzēts attiecīgais regulējums. Pieļaujams, ka Regulas Nr. 2023/2405 12. panta 2.-6. punktā noteiktā regulējuma mērķis un sankciju bardzība varētu liecināt, ka nepieciešamas krimināltiesiska (sodoša) rakstura administratīvas sankcijas. Tas atbilst Latvijas tiesību sistēmā pazīstamajai administratīvajai atbildībai (administratīvā pārkāpuma process).

Lai arī projekta anotācijā norādīts, ka "tika izvērtēta iespēja piemērot administratīvā akta (procesa) principu un secināts, ka tas likumprojektā nav izmantojams", projekta anotācijā ietverams pamatojums, kāpēc šajā gadījumā nav iespējams izmantot administratīvajā procesā īstenojamus ietekmēšanas līdzekļus. Citiem vārdiem, jānorāda, kas bija projektā anotācijā minēto secinājumu pamatā.

3. Projekta anotācijā norādīts, ka nav izvērtēti alternatīvie risinājumi. Būtisks projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas solis ir identificēt un izvērtēt visus iespējamos risinājumus mērķa sasniegšanai, tostarp izvērtējot alternatīvas. Liela daļa regulējuma kvalitātes problēmu rodas tādēļ, ka praksē regulējuma izstrādes procesā niecīga nozīme tiek piešķirta dažādu iespējamo risinājumu (alternatīvu) identificēšanai par to, kā būtu iespējams sasniegt izvirzīto mērķi (Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā. Rīga: Valsts kanceleja, 2021, 11. lpp.). Līdz ar to alternatīvie risinājumi ir apsverami jebkurā gadījumā. Turklāt, vismaz saistībā ar administratīvās atbildības regulējumu, tā ir neatņemama administratīvās atbildības nepieciešamības un pieļaujamības kritēriju sastāvdaļa (piemēram, jau projekta anotācijā pieminētais administratīvā procesa prioritātes princips).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam pilnveidot likumprojekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu:
pirmkārt, ņemot vērā, ka papildus 1. tabulā minētajam likumprojekta 3. pantā tiek ieviests arī Regulas Nr. 2023/2405 11. panta 1. punkts, nepieciešams attiecīgi papildināt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu. Proti, likumprojekta 3. pants nosaka, ka Civilās aviācijas aģentūra veic administratīvā pārkāpuma procesu par likuma 124.2 pantā noteiktajiem administratīvajiem pārkāpumiem. Savukārt Regulas Nr. 2023/2405 11. panta 1. punkts citastarp noteic: "Dalībvalstis izraugās kompetento iestādi vai kompetentās iestādes, kas atbild par šīs regulas piemērošanas izpildi un par naudas sodu piemērošanu gaisa kuģu ekspluatantiem, Savienības lidostu vadības dienestiem un aviācijas degvielas piegādātājiem." Ievērojot minēto, secināms, ka likumprojekta 3. pantā tiek faktiski ieviestas arī Regulas Nr. 2023/2405 11. panta 1. punkta prasības;
otrkārt, ņemot vērā, ka, kaut arī regulas ir tieši piemērojamas, tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī un dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot, nepieciešams izvērtēt, vai likumprojektā ir ietverts pilnīgs regulējums un vai nav nepieciešama vēl kādu normatīvo aktu izstrāde Regulas Nr. 2023/2405 piemērošanai (sk., piem., Regulas Nr. 2023/2405 10. panta otro daļu, 11. panta 2. punktu, 12. panta 8.-10. punktu). Attiecīgā gadījumā lūdzam atbilstoši papildināt likumprojektu vai anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā skaidrot, kā minētās regulas prasības paredzēts ieviest;
treškārt, ņemot vērā, ka Regulas Nr. 2023/2405 2. panta 2. punktā paredzēta rīcības brīvība, nepieciešams anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā sniegt skaidrojumu, papildinot aili (sniedzot pamatojumu), par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu, proti, lūdzam norādīt konkrētās regulas normu, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir izmantota likumprojektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota Regulā Nr. 2023/2405 paredzētā rīcības brīvība.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
6.4. Cita informācija
Priekšlikums
Projekta anotācijas 6. sadaļas 6.4. apakšpunktā norādīts, ka "likumprojekts saskaņots ar Tieslietu ministrijas Administratīvās atbildības likuma pastāvīgo darba grupu". Minētā norāde precizējama, proti, projekta anotācijā norādāms, ka projekts ir izskatīts Administratīvās atbildības likuma pastāvīgajā darba grupā un tai nebija konceptuālu iebildumu par projektā paredzēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši 2023. gada 30. marta Valsts sekretāru sanāksmē (sēdes prot. Nr.12 4.§ “Par atlīdzību un amata vietām tiesību aktu projektos”) nolemtajam tiesību aktu projekti, kuru turpmākai ieviešanai būs nepieciešama papildu pastāvīgu amata vietu izveide vai arī tie paredz ar nodarbināto atlīdzību saistītus jautājumus, obligāti saskaņojami ar Valsts kanceleju. Ievērojot minēto, aicinām likumprojektu saskaņot arī ar Valsts kanceleju.
Piedāvātā redakcija
-