Atzinums

Projekta ID
24-TA-124
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka valsts atbalsts netiks piešķirts tādam pretendentam vai gala labuma guvējam, kas lauksaimniecības un pārstrādāto lauksaimniecības produktu, kā arī lauksaimniecības produkcijas ražošanai nepieciešamās izejvielas no Krievijas Federācijas vai Baltkrievijas Republikas piegādājis pēc 2024. gada 1. janvāra. Tomēr atbilstoši noteikumu projektam atbalsts var tikt piešķirts saimnieciskās darbības veicējam, nevis gala labuma guvējam, tādēļ lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta anotācijā ietvertais skaidrojums par noteikumu projekta 9. punkta nepieciešamību un mērķi neatbilst Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.1. apakšpunkta prasībām, tādēļ lūdzam anotāciju papildināt ar attiecīgu pamatotu skaidrojumu. Tostarp lūdzam anotācijā skaidrot noteikumu projekta 10. punktā ietvertā ierobežojuma atbilstību tiesiskās vienlīdzības principam. Skaidrojam, ka atbilstoši Satversmes tiesas judikatūrai vienlīdzības princips nozīmē, ka vienādos faktiskajos un tiesiskajos apstākļos izturēšanās ir vienāda, savukārt atšķirīgos apstākļos izturēšanās ir atšķirīga. Vienlīdzības princips pieļauj un pat prasa atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas atšķirīgos apstākļos, kā arī pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos apstākļos, ja tai ir objektīvs un saprātīgs pamats (piem., sprieduma lietā Nr. 2019-27-03 20.3.1. punkts). Savukārt ar objektīvu un saprātīgu pamatu Satversmes tiesas judikatūrā tiek saprasts vienādās vai atšķirīgās attieksmes leģitīmais mērķis un tas, vai ir ievērots samērīguma princips (piem., sprieduma lietā Nr. 2003-23-01, 11. punkts).
Papildus lūdzam skaidrot, kā noteikumu projekta 9. punktā paredzētie grozījumi ietekmēs privātpersonu jau iegūtās tiesības. Norādām, ka tiesiskās paļāvības princips noteic, ka privātpersona var paļauties, ka iestādes rīcība ir tiesiska un konsekventa, tai skaitā persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Satversmes tiesa ir norādījusi (sk. 2009. gada 26. novembra spriedumu lietā Nr. 2009-08-01), ka gadījumā, kad normatīvā regulējuma grozījumu rezultātā notiek vai ir iespējama privātpersonu tiesiskā stāvokļa pasliktināšanās, tiesiskās paļāvības princips nodrošina šo personu tiesību aizsardzību, proti, persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Ievērojot minēto, nepieciešams noteikumu projekta anotācijā izvērsti skaidrot, kā paredzētie grozījumi ietekmēs personas, kuras atbalstu ir saņēmušas (vai tām atbalsts ir piešķirts) vai atbalstam ir pieteikušā (vai minētajām personām pasliktināsies tiesiski iegūtais stāvoklis), tai skaitā, vai šīs personas ir informētas par iespējamo grozījumu un tās brīvprātīgi piekritušas šādam grozījumam. Ja noteikumu projektā paredzētie grozījumi
negatīvi un bez būtiska pamatojuma ietekmē personu jau iegūtās tiesības, lūdzam noteikumu projekta 9. punktu svītrot vai precizēt.
Piedāvātā redakcija
-